انتقاد تند دکتر دولتخواه از برگزاری یادواره های قومی و ایلی
انتقاد تند دکتر دولتخواه از برگزاری یادواره های قومی و ایلی

فعال فرهنگی کهگیلویه برگزاری یادواره‌های قومی و ایلی را خلاف آرمان شهدا خواند و گفت: این گونه برنامه‌ها که با استفاده از عناوین قومی و ایلی برگزار می‌شود به وحدت و همدلی جامعه آسیب وارد می‌کند. به گزارش فریادجنوب از دهدشت، سید کمال‌الدین دولتخواه در گفت و گو با خبرنگاران بیان داشت: گرامی داشت و ارجگذاری […]

فعال فرهنگی کهگیلویه برگزاری یادواره‌های قومی و ایلی را خلاف آرمان شهدا خواند و گفت: این گونه برنامه‌ها که با استفاده از عناوین قومی و ایلی برگزار می‌شود به وحدت و همدلی جامعه آسیب وارد می‌کند.
به گزارش فریادجنوب از دهدشت، سید کمال‌الدین دولتخواه در گفت و گو با خبرنگاران بیان داشت: گرامی داشت و ارجگذاری به مقام والای شهدا رسالت و وظیفه همه دستگاه‌ها و دلسوزان فرهنگی است اما نباید اجازه داد این مهم دچار انحراف شود و برنامه‌هایی با محوریت و نگاه سیاسی و یا قومی چنین موضوعی را به حاشیه بکشاند.
وی با بیان اینکه بافتار و ساختار استان قومی و ایلی است که می‌تواند تهدیدها و فرصت‌هایی را به همراه داشته باشد اضافه کرد: قومیت بخشی از واقعیت جامعه است که متاسفانه برخی تعصبات از این ناحیه به جامعه ما آسیب جدی وارد کرده است و از موانع اصلی توسعه بوده است و در سال‌های اخیر شاهد تشدید این شبه گفتمان بوده‌ایم.
این فعال فرهنگی در ادامه در نقد قوم گرایی در استان بیان داشت: در موقع حرف و سخنرانی همه ما منتقد مسائل و مشکلات قومی و منطقه‌ای هستیم اما متاسفانه اکثراً در عمل مبتلا به آن هستیم و حتی فضاهای علمی و فرهنگی را نیز درگیر این موضوع کرده‌ایم.
دولتخواه کشاندن مسائل و مرزبندی‌های ایلی و طایفه‌ای به حوزه شهدا و ایثارگران را بسیار خطرناک عنوان کرد و اظهار داشت: برگزاری یادواره‌های شهدا با شعارها و محدودیت‌های ایلی و طایفه‌ای با هر نیت و برنامه‌ای پذیرفتنی نیست و نباید اجازه داد چنین برنامه‌ای به یک رویه تبدیل شود و بزرگان استان باید نسبت به این اتفاق حساس باشند و جلوگیری کنند.
سرپرست سابق بنیاد شهید شهرستان کهگیلویه افزود: اینکه خانواده‌ها و وابستگان برخی شهدا برنامه‌های محدود و مربوط به خود داشته باشند موضوعی نیست که ما نسبت به آن نظری داشته باشیم بلکه ورود دستگاه‌های دولتی و حکومتی در نقش متولی برنامه‌هایی با برچسب‌های قومی می‌تواند شان و جایگاه شهید و شهادت را خدشه دار کند.
دولتخواه به وصیت نامه و پیام شهدا اشاره کرد و گفت: اگر به پیام شهدا دقت کنیم همه آنها بر برداشتن مرزهای کهنه و تفرقه افکنانه در درون جامعه دینی تاکید داشته‌اند و اینکه امروز برخی‌ها دنبال برنامه‌هایی با محوریت قوم، ایل و طایفه هستند می‌تواند عدول از شعار و هدف باشد.
وی در پایان از فعالیت‌های و برنامه‌های برخی دستگاه‌ها از جمله سپاه و بنیاد شهید در استان به عنوان دو نمونه موفق یاد کرد و تصریح داشت: خدمت به شهدا مرز و دستورالعمل نمی‌شناسد اما برای تسهیل در برنامه ریزی و برگزاری همایش‌ها و یادواره‌ها برخی تقسیمات کشوری و اداری تعریف شده است که در چهارچوب این تقسیمات دستگاه‌ها و نهادها باید برنامه‌های خود را به پیش ببرند.