تنش در نشست اصلاحات کهگیلویه/توهین منطقیان‌به سادات
تنش در نشست اصلاحات کهگیلویه/توهین منطقیان‌به سادات

جلسه هم اندیشی اصلاح طلبان همراه با ضیافت افطاری به میزبانی سید کمال الدین دولت‌خواه در تالار پذیرایی پارسیان دهدشت برگزار شد.   در این جلسه نمایندگانی از اصلاح طلبان کهگیلویه بزرگ پشت تریبون رفتند و به بیان دیدگاه خود پرداختند. به گزارش خبرنگار فریادجنوب؛ یکی از شاخص ترین سخنرانان این مراسم افطاری محمود منطقیان […]

جلسه هم اندیشی اصلاح طلبان همراه با ضیافت افطاری به میزبانی سید کمال الدین دولت‌خواه در تالار پذیرایی پارسیان دهدشت برگزار شد.

 

در این جلسه نمایندگانی از اصلاح طلبان کهگیلویه بزرگ پشت تریبون رفتند و به بیان دیدگاه خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار فریادجنوب؛ یکی از شاخص ترین سخنرانان این مراسم افطاری محمود منطقیان یکی از دو سرشاخه اصلاح طلبان در کهگیلویه بزرگ بود.

محمود منطقیان در بخشی از سخنان خود ضمن محکومیت قومیت گرایی از آمادگی خود برای گفتگو و رفع کدورت ها در بین دو طیف خود و لاهوتی سخن گفت .

براساس این گزارش ، حجت السلام صدوقی از شاخص ترین روحانیون طیف لاهوتی وبا سابقه اصلاح طلبان کهگیلویه بزرگ در زمان پیشنهاد منطقیان از آمادگی طیف لاهوتی برای گفتگو و موافقت با پیشنهاد منطقیان صحبت کرد که در این لحظه منطقیان با رد پیشنهاد صدوقی گفت : طرف من فرد دیگری هست وبا شما بحث نمی کنم و ما دونفر ( منطقیان –لاهوتی) کاندیدا بودیم وبا ذکر این نکته که شما بزرگوار هستید اما طرف ما نیستید به آغاز تفرقه در اصلاح طلبی از سال ۷۸ ۱۳اشاره کرد.

این جمله منطقیان سر آغاز تنشی شد که شاید باعث گردید تا رشته کلام از دست معلم ادبیاتی که فراز و فرود زیادی در زندگی سیاسی او طی این سال ها رقم خورده خارج شود و در حالیکه میزبان مراسم فرزند یکی از شهدای سادات بود منطقیان سادات را جاه طلب معرفی کرد .

کاندیدای چند دوره انتخابات مجلس در کهگیلویه بزرگ با بیان اینکه مانند بسیاری از انسان های شاخص در دنیا همه ما باید انسانی فکر کنیم و قومیت گرایی را محکوم کنیم ،افزود:  اما راستش را بخواهید  برادران روحانی نشستند بر روی منبرگفتند پول چرک دست است ولی عاشق ترین آدم ها به پول بودند.

در حالیکه این نشست هم اندیشی اصلاح طلبان با محوریت نیروهای منطقیان بود و بخشی از مدعوین هم سادات بودند و یکی از حاضران در جلسه حجت الاسلام صدوقی که از روحانیون باسابقه اصلاح طلب بوده که به سید اصلاحات کهگیلویه معروف است   در واکنش به سخنان منطقیان خطاب به سخنران مجلس گفت : آقای منطقیان شما دارید توهین به روحانیون می کنید برای دقایقی نشست اصلاح طلبان با تنش همراه شد و بارها با فرستادن صلوات خواستار کاهش تنش و حاکم شدن سکوت بر جلسه شدند.

به گزارش فریادجنوب ؛منطقیان با بیان اینکه همه ما اسیر قومیت هستیم به این دلیل اشاره کرد که چون در یک منطقه ای بزرگ شدیم و در یک ایل و طایفه .

وی هم چنین با بد ندانستن قومیت گرایی گفت : همان بالا در حکومت هم اگر نگاه کنید روابط بسیاری ازمسئولان براساس خویشاوندی است وبراساس خویشاوندی رشد کردند  ومسئولیت هایی بدست آورند ،چه این خویشاوندی نسبی باشد و چه سببی.

منطقیان با ذکر این نکته که این یک افطاری بوده و نمی توانیم راه کاری دراینجا ارائه بدهیم به بررسی نظامها درجهان از گذشته تاکنون پرداخت.

او با برشمردن نظام هایی مانند ملوک طوایفی ،خانی ،امپراطوری تا دموکراسی امروزی حاکم در جهان گفت : تجربه بشر نشان داده دموکراسی اگرچه عیب هایی دارد ولی نمی توانید تجربه ای بهتراز این مدل حکومت را در جهان پیدا کنید اگرچه برخی از کشورهای مدل نمایشی از دموکراسی را دارند مثل سوریه و یا عراق در زمان صدام ومثلا عمرالبشیر

براساس این گزارش در زمانی که منطقیان از وحدت صحبت میکرد و به زمان کاندیداتوری مهندس رستاد اشاره کرد و از عدم حمایت لاهوتی انتقاد کرد دوباره تنش برجلسه حاکم شد وبرخی از حامیان لاهوتی گفتند که اگر اقای لاهوتی نبود اما همه حامیانش بودند ( از منتقدین خواسته شد اجازه دهند منطقیان صحبت هایش را ادامه دهد).

به گزارش فریادجنوب ؛ این تنش و هم همه   برای دقایقی طول کشید و یکی از حاضرین در جلسه پیشنهاد داد تا از ضعف ها و خطاهای هر دو طرف در طی سال های گذشته چشم پوشی شود تا برای آینده به نتیحه برسند که فرد دیگری از حاضرین ضمن مخالفت گفت : تا زمانیکی این مسائل مطرح نشوند نمی توان درمورد آینده به نتیجه رسید.

محمود منطقیان که سخنانش به پایان نرسیده بود چندین بار از حاضرین خواست تا با فرستادن صلوت فرصت ادامه صحبت پیداکند.

پس از تنش چند دقیقه ای و درخواست منطقیان برای فرستادن صلوات وی گفت : ما به دوستانمان گفته ایم که تحمل گفتگو را داشته باشندو تنها راه در گفتگوست.و از گفتگو نهراسیم.

منطقیان درپایان سخنان خود درحالیکه به اشتباه گفتاری خود پی برده بود گفت : از این جهت که لفظ جاه طلب را برای سادات بکار بردم عذر می خواهم.( تشویق منطقیان توسط حاضرین بخاطر عذرخواهی ).

به گزارش فریادجنوب ؛ یکی از دیگر از حاضران درجلسه که خود را شاگرد منطقیان نامید خطاب وی گفت : انتظار داریم شما بعنوان استاد کلمه “گذشت ” را یاد ما می دادید و حالا که لطف کردید و تشریف آوردید نه فقط به اشتباهات اقای لاهوتی بلکه به اشتباه وگناه خود نیز اشاره می کردید.

براساس این گزارش ، محمود منطقیان در پاسخ به درخواست این فرد گفت :دوست گرامی ما گفتیم بیاید با هم صحبت نکنیم نگفتم گناه یا اشتباه و الان نمی توانیم قضاوت کنیم .

منطقیان افزود : بنده می خواهم این را در مورد خودم خدمتتان عرض کنم :اکثر سیاسیون از انتقادگریزان هستند از آن راس تا بیاید پایین ، اصلا شان شان بالاتر از انتقاد است .

بنده به شما اعلام می کنم :همان دوستان اقای لاهوتی بنشینند ۳ساعت با شدیدترین لحن از من انتقاد کنندیقیننا می نشینم ۳ساعت به گفته های آنها گوش خواهم دادواز انتقاد ناراحت نمی شوم و تمرین دموکراسی با نقد و گفتگو شروع می شود.

در حالیکه یکی از حاضرین از نشست دو طرف در حضور صوفی به اقای منطقیان یادآوری کردند ، محمود منطقیان گفت : ما درحضور اقای صوفی هیچ صحبتی نکردیم که در این لحظه حجت السلام صدوقی از نوشتن یک قول یا عهدنامه در خانه صدوقی خبرداد که در آن اقای لاهوتی و منطقیان مکتوبه دارند و زیر آن را امضا کردند اما آقای منطقیان زیر آن زده که در این لحظه منطقیان گفت :اگر می گویید که من نوشتم و امضاء شده بیاورید ونشانش بدهدی که دراین لحظه صدقی با گفتن کلمه چشم از انتشار این نامه خبر داد.

یکی از حاضرین خطاب به منطقیان گفت : آقای منطقیان این دو دستگی باعث شده ما به خودمان ، به تفکرمان به حامیان تفکر و حتی به خانواده هایمان آسیب برسانیم و اگر قصد دارید به وحدت برسیم کنکاش در گذشته هیچ دردی را دوا نمی کند وباید بفکر نقشه راهی برای آینده بود.

بنظر می رسد خروجی تلاش دوباره سیدکمال الدین دولت خواهی که هر دوره برای آشتی اصلاح طلبان طی چند سال گذشته گام هایی را صادقانه برداشته است با اتفاقات دیشب چیزی جز ادامه کدوت ها و تدوام همان دو دستگی بی حاصل برای اصلاح طلبی در کهگیلویه بزرگ بهمراه نخواهد داشت.