رییس جمهوری: فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین متوقف شد
رییس جمهوری: فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین متوقف شد

رییس جمهوری از توقف فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین برای مدت 60 روز خبر داد و گفت: اگر آنها در این مدت به جبران بپردازند ما هم به شرایط امروز برمی گردیم ولی اگر در پایان 60 روز به نتیجه ای نرسیم دو اقدام دیگر را در پیش می گیریم. به گزارش […]

رییس جمهوری از توقف فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین برای مدت 60 روز خبر داد و گفت: اگر آنها در این مدت به جبران بپردازند ما هم به شرایط امروز برمی گردیم ولی اگر در پایان 60 روز به نتیجه ای نرسیم دو اقدام دیگر را در پیش می گیریم.

به گزارش فریاد جنوب به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» امروز – چهارشنبه – در جلسه هیات دولت در سخنانی با تبریک ماه مبارک رمضان اظهارداشت: امروز 18 اردیبهشت یک سال از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق برجام و زیرپا گذاشتن قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل می گذرد، امروز ما مصمم هستیم تا یک تصمیم ملی و راهبردی مهمی را به عرض ملت ایران برسانیم.
وی تاکید کرد: اساس برجام یک تصمیم ملی و راهبردی بود ، برجام نه تصمیم فردی ، نه تصمیم جناحی و نه تصمیم دولتی بود ، تصمیم ملی و تصمیم کل نظام بود.
رییس جمهوری ادامه داد: مردم ایران نیز هم قبل و هم بعداز برجام دو بار پای صندوق آمدند و این راه را تایید کردند.
روحانی گفت: مردم ایران در سال 92 پای صندوق آمدند با 18 میلیون رای مثبت به دولت، از او خواستند که خلاقیت جدیدی را برای حل و فصل مسایل سیاسی و گشودن گره ها به کار گیرد که حالا اسمش را تدبیر و یا تعامل سازنده می گذاریم.
وی خاطرنشان کرد: بعد از چهار سال و با توافق برجام و اجرای آن مردم یک بار دیگر پای صندوق رای آمدند و این بار با 24 میلیون رای به اعتدال و تعامل سازنده و تدبیر رای دادند.
رییس جمهوری افزود: از آغاز توافق برجام دشمنان ایران با این توافق مخالف بودند؛ یعنی تندروهای آمریکا، صهیونیست ها و ارتجاع منطقه. همه آنهایی که ضد برجام بودند، ضد هم ایران هم بودند و امروز هم هستند.البته انتقاد غیر از ضدبرجام بودن است.
روحانی ادامه داد: هرکس می تواند درمورد هر موضوعی منتقد باشد و نقد کند و این حق همه مردم است اما دشمنی با برجام مخصوص صهیونیست ها، ارتجاع و تندروهای آمریکا بود.
وی یادآور شد: برجام به نفع منطقه و کل جهان و به ضرر دشمنان ایران بود ولذا آنها همه توان خود را از سال 93 تا امروز به کار گرفتند تا این بنای شکوهمند را ویران کنند و فرو بریزند.
رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: بعد از روی کارآمدن دولت جدید که مجموعه شرایط انتخابات یک شرایط نامتعارف و غیرمعمول در آمریکا بود، علیرغم این که همین جناح با شعار صلح از مردم رای گرفتند، با شعار این که از منطقه سربازان خود را خارج می کنیم رای گرفتند، با شعار این که ما به نفع ملت آمریکا کار می کنیم رای گرفتند، با شعار این که در مسیر حقوق و قانون حرکت می کنند رای گرفتند، اما متاسفانه به تعهدات خود عمل نکردند.
وی اضافه کرد: گروه تندرویی در داخل کاخ سفید امروز بسیاری از امور را در دست دارد حتی اختیار کار را از شخص رییس جمهوری هم گرفته است.
رییس جمهوری تصریح کرد: از این شیوه فعلی دولت آمریکا نه تنها مردم در رنج هستند بلکه دوستان، آمریکا، اروپا، کانادا، مکزیک، متحدان آمریکا، همه شرکت های تجاری دنیا و کار آفرینان جهان نیز در رنج هستند.
روحانی خروج از برجام را ناشی از فشار صهیونیست ها و گروه تندرو داخلی آمریکا دانست و گفت: آمریکایی ها بیش از یک سال شعار دادند و بعد از دی ماه سال 96 برای زیر پا گذاشتن تعهدات برجامی خود امیدوارتر شدند ودر پایان همان دی ماه اعلام کردند که از برجام خارج می شوند.
وی یادآور شد: آنان 18 اردیبهشت 97 از برجام خارج شدند تا تابستان آنچنانی برای ایران رقم بزنند، 13 آبانی به عنوان نقطه عطف داشته باشند و جشن کریسمس را در تهران برگزار کنند.
رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان این که در تمام این دوران دچار شکست شدند، اظهار داشت: آمریکا در ابتدا با خروج از توافق هسته ای می خواست روز بعد ایران را از برجام خارج کند، پرونده را به شورای امنیت ببرد تا بار از دوش آمریکا برداشته و تحریم ها تشدید شود. هنر و هوشمندی ایران این بود که در این دام نبود و در زمین آمریکا بازی نکرد.
روحانی به رایزنی کشورهای مختلف با ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای اشاره و تصریح کرد: وقتی دوستان ما و کشورهای اروپایی با تماس مستقیم با من درخواست مهلت کردند، ما نیز به درخواست آنها پاسخ مثبت دادیم. به دلیل این که اتمام حجت کنیم و مردم بدانند در کارها عجله نکرده و حساب شده عمل می کنیم و می دانسته و می دانیم برجام چقدر مهم است و ویرانی برجام برای منطقه و جهان چه اثرات منفی دارد.
وی ادامه داد: به همین خاطر صبر کرده و به جای چند هفته، چند ماه صبر کردیم. آنها مجددا تماس گرفته و مدتی مهلت خواستند. باز هم صبر کردیم و براساس بندهای 26 و 36 با آنها در کمیسیون برجام صحبت کردیم؛ دو نوبت در سطح معاونان وزرا و دو نوبت در سطح وزرا.
رییس جمهوری افزود: دوستان ما در این نوبت گام های خوبی ولو در صحبت انجام دادند و اورپایی ها ولو در زبان مواضع خوبی داشتند ولی در عرصه عمل چیزی به دست نیامد.
وی به یکی از مصاحبه های خود در سال 91 اشاره و خاطرنشان کرد: من در سال 91 در مصاحبه ای اعلام کردم مشکل ما در مذاکرات آن دوره ای که مسئولیت مذاکرات هسته ای را برعهده داشتم این بود که اروپایی ها آمریکا را کدخدا دانسته و این مسئله مانع انجام کار می شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه این مسئله بهتر شده و کدخدایی آمریکا را قبول نکردند ولی در عرصه اقتصادی شرکت هایشان امریکا را کدخدا می دانند و این تفکر نادرست است که امریکا نمی گذارد اروپا برای منافع خود و جهان و منطقه تصمیم درست اتخاذ کند.
وی به سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره کرد و ابراز داشت: من در سازمان ملل متحد بیش از هفت ماه پیش اعلام کردم استراتژی نظام تعهد در برابر تعهد، نقض در برابر نقض، تهدید در برابر تهدید و اقدام در برابر اقدام است و امروز می خواهیم در این چارچوب عمل کنیم و بگویم براساس برجام امروز اولین قدم خود را برمی داریم.
رییس دولت تدبیر و امید با بیان این که آژانس بین المللی انرژی اتمی 14 نوبت از سال 94 تا به امروز تایید کرده که ایران به تعهدات خود عمل کرده است، عنوان کرد: پنج کشور بعد از خروج آمریکا از برجام تایید کردند ایران از همه منابع برجام استفاده نمی کند، بنابراین عدم توازن را همه قبول دارند. این اصل حقوقی است، تکالیف در برابر حقوق. نمی شود کشوری به تکلیفی عمل کند ولی به حقوقی دست پیدا نکند. این اصل حقوقی باید محفوظ بماند لذا براساس تصمیم شورای عالی امنیت از طرف من پنج نامه به سران پنج کشور باقی مانده در برجام ارسال شد .
روحانی اضافه کرد: در این نامه ها به طرف های مقابل اعلام شد یک سال به توصیه های شما عمل کردیم و این صبر یک قدرت ملی و روحی در تاریخی است؛ همانطور که مقاومت ما تاریخی است؛ همانگونه که دیپلماسی ما تاریخی است.
وی با بیان این که ما یک سال صبر و حوصله کردیم و به همه تعهدات خود پایبند بودیم، یادآور شد: امروز نمی خواهیم از برجام خارج شویم. همه مردم ایران و جهان بدانند امروز روز پایان برجام نیست بلکه گام جدید در برجام بر طبق برجام و براساس برجنم است.
رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در بندهای26 و 36 توافق هسته ای به ما حق داده شده اگر طرف مقابل برجام عهد خود را نقض کند این مسئله را در کمیسیون مشترک مطرح و از زمانبندی عبور کردیم و باوجود تاکید اروپایی ها گفتند خروج آمریکا را جبران کرده و به تعهدات خود عمل می کنیم ولی در مقام عمل چیزی صورت نگرفته است.
روحانی در خصوص اقدامات مورد نظر جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز ما به سران پنج کشور اعلام کردیم که از دو اقدامی که تاکنون انجام می دادیم، صرف نظر خواهیم کرد. این دو اقدام در واقع به یک بیان ساده دو فروش بود. یعنی هر وقت مواد غنی شده ما به 300 کیلوگرم می رسید ما اضافه بر آن را به کشوری دیگر می فروختیم و در عوض آن کیک زرد می گرفتیم اما از امروز این فروش متوقف می شود.
وی دومین اقدام ایران را توقف،فروش آب سنگین عنوان کرد و افزود: هر وقت تولید آب سنگین ایران از 130 تن تجاوز می کرد ما مقدار اضافه را به کشوری می فروختیم.امروز این فروش را هم متوقف می کنیم.
روحانی تاکید کرد: کل اقدام امروز جمهوری اسلامی ایران توقف این دو اقدام است و فقط دو فروش را انجام نمی دهیم. نه اورانیوم غنی شده و نه آب سنگین را از امروز نمی فروشیم.
وی تصریح کرد: البته این اقدام برای 60 روز است. به طرف مقابل در 1+5 اعلام می کنیم که اگر همه طرف های برجام ظرف 60 روز پای میز مذاکره آمدند و با هم صحبت کردیم و به نتیجه رسیدیم و منافع ملی ما مخصوصا در موضوع نفت و بانک تامین شد، ما به نقطه اول بر می گردیم.
رییس قوه مجریه تاکید کرد: یعنی اگر آنها از امروز تا حداکثر 60 روز دیگر به جبران پرداختند ما هم به شرایط امروز یعنی 17 اردیبهشت 98 برمی گردیم ولی اگر در پایان 60 روز به نتیجه ای نرسیدیم دو اقدام دیگر را پیش خواهیم گرفت.
روحانی در خصوص اقدامات بعدی جمهوری اسلامی ایران گفت: در برجام توافق بر این بود که غنی سازی در سطح 3.67 درصد نگه داشته شود، بعد از 60 روز ما از این اقدام خودداری خواهیم کرد یعنی دیگر سطحی برای ما مطرح نخواهد بود.
وی موضوع دوم را درمورد راکتور آب سنگین اراک ذکر کرد و اظهارداشت: بنا بود این راکتور با همکاری کشورهای دیگر نوسازی شود، اما در مسیر انجام متوقف شد.
رییس جمهوری افزود: آب سنگین اراک که بنا بود با مشارکت کشورهای 1+5 نوسازی شود و اکنون در مسیر است و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است، بعد از 60 روز ما نسبت به این مجموعه هم تصمیم خواهیم گرفت و برنامه قبل از توافق برجام را ادامه دهیم و اراک را تکمیل کنیم.
روحانی تصریح کرد: در مرحله دوم هم 60 روز فرصت داده می‌شود و اگر دوباره به نتیجه نرسیدیم اقدام بعدی مورد نظر ما خواهد بود.
وی تاکید کرد: در پیام به پنج کشور به صراحت گفتیم که اگر بخواهند از اقدام ما بهانه جویی کنند و پرونده ایران را به شورای امنیت برگردانند با یک اقدام بسیار قاطع روبه‌رو خواهند شد و در این نامه اقدام قاطع را به آنها توضیح دادم.
رییس شورای عالی امنیت ملی با یادآوری این که ما از برجام خارج نشدیم، گفت: برجام پابرجاست اما ما امروز آن روی سکه برجام را نشان می دهیم. برجام در بند ۲۶ و ۳۶ تصریح می کند که در صورت تخلف طرف مقابل، شما هم می‌توانید تعهدات خود را در هر سطحی کاهش دهید و ما امروز کاهش آن را اعلام می‌کنیم و نه خروج از برجام را.
وی در توضیح اقدام ایران افزود: به زبان ساده تر ما احساس کردیم برجام نیاز به یک جراحی دارد و قرص‌های مسکن یک ساله کافی نبوده است. این جراحی برای نجات برجام است نه برای نابودی برجام.
رییس دولت دوازدهم تصریح کرد: اگر ملت و نظام یکپارچه در این مسیر حرکت کند، دنیا پیام ملت ایران را به خوبی دریافت می‌کند.
روحانی با تاکید بر این که ما همچنان مرد صلح و اعتدال هستیم، گفت: ما آغازگر نقض تعهدات نبودیم، آغازگر هیچ جنگی هم نخواهیم بود اما هیچ گاه تسلیم قلدری نشده و نخواهیم شد.
وی افزود: ما در برابر هر متجاوزی پاسخ قاطع می دهیم و این فرهنگ ایرانیان، فرهنگ اسلام، راه پیامبر(ص)، ائمه اطهار (ع) و شهیدان ما است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به کشورهای دوست و به پنج کشور باقی مانده در برجام اعلام کرد: ما آماده مذاکره در چارچوب برجام و نه یک کلمه کم و نه یک کلمه اضافه هستیم.
رییس جمهوری با تاکید بر این که برجام همان برجام است و تغییر نمی‌کند، گفت: ما حاضریم برای اجرایی شدن بهتر آن و اجرای تعهدات شما و شکل اجرای آن، پای میز مذاکره بنشینیم.
روحانی با یادآوری این که ایران میز مذاکره را ترک نکرد؛ تصریح کرد: شما هم به ما گفتید میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد. قلدری که قرار بود میز مذاکره را به هم بزند تا امروز ناموفق بوده است.
وی در ادامه سخنان خود به این نکته‌ اشاره کرد که قاعدتا همه از نقش ایران در امنیت منطقه از خلیج فارس تا مدیترانه، از دریای خزر تا دریای سرخ مطلع هستند و می‌دانند که نقش ایران در مبارزه با تروریسم در این منطقه تا چه حد بوده است.
رییس قوه مجریه تصریح کرد: شما می‌دانید که اگر نقش ما نبود امروز تروریست‌ها در پایتخت‌های کشورهای اروپایی جولان می‌دادند، شما نقش ما را در پیشگیری از سیل مهاجرانی که به سمت اروپا در حرکت بودند، می دانید.
روحانی با یادآوری این که ایران پذیرای میلیون‌ها مهاجر بوده و هست، تصریح کرد: شما می‌دانید که ما بزرگ ترین سنگر مبارزه با موادمخدر بودیم که با چهار هزار شهید از نیروهای عزیز و جان برکف در مرزهای شرقی، نگذاشتیم این همه مواد مخدر عبور کند و به کشورهای شما برسد.
وی افزود: همه شما می دانید که انجام این اقدامات میلیاردها دلار مخارج دارد و با شرایطی که آمریکا به وجود آورده ما قادر به پرداخت این مخارج نیستیم. نمی شود برجامی باشد و هزینه اش را ما پرداخت کنیم.
رییس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: اگر برجام برای امنیت جهان و منطقه است، اگر برجام برای صلح و توسعه است، همه باید بهای آن را پرداخت کنند.
روحانی افزود: شما می‌خواهید یک برجام «ظن ها الدائم» به عنوان سایه بر سر شما اما همه کار این درخت به عهده ما باشد؟
وی تصریح کرد: شما هم وظیفه دارید، شما امروز برای حفظ خودتان و نه به خاطر ایران، برای امنیت خودتان، برای حفظ جوان های خودتان در برابر مواد مخدر، سیل مهاجرین و همکاری های دیگری که تاکنون ایران با شما داشته و اگر این روند ادامه پیدا کند آن همکاری ها تعطیل می شود.
رییس جمهوری ادامه داد: ما از شما نمی خواهیم طبق مصلحت ایران اقدامی کنید، برای مصالح و آینده خودتان و برای کشورهای خودتان امروز وظیفه اقدام دارید.
روحانی همچنین گفت: ما امروز با زبان جدیدی مذاکره را شروع کردیم، ما امروز میز مذاکره را ترک نکردیم، با زبان حقوقی با شما سخن می گوییم که دیروز با زبان دوستانه و سیاسی بیشتر با شما حرف می زدیم، این حق ما است که از زبان سیاسی و حقوقی برای منافع ملت خودمان استفاده و بهره برداری کنیم.
وی ادامه داد: دوستان عزیز ما در دنیا و منطقه، شما بدانید ایران به خوبی قادر است کشور را اداره کند و نظام ما نظام پایدار است، ملت ما ملت منسجم است. اگر اختلاف سلیقه ای هم داشتیم به خاطر فشار آمریکا این اختلاف سلیقه را کنار گذاشتیم و کنار می گذاریم.
رییس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: امروز از هر روز دیگر مجلس، دولت، قوه قضاییه، نیروهای مسلح و ملت تحت هدایت های رهبر معظم انقلاب همه باید یک صدا ، متحد ، منسجم باشند.
روحانی تاکید کرد: راهی که ما امروز انتخاب کردیم، راه جنگ نیست، راه دیپلماسی است. من به عنوان کسی که به این مساله آشنایی دارم و به عنوان نماینده ملت ایران، به ملت ایران می گویم راه امروز ما راه درگیری و جنگ با دنیا نیست، باز هم راه دیپلماسی است. دیپلماسی با یک زبان جدید و با منطق جدید است. باز هم با قانون و منطق حرف می زنیم.
وی یادآور شد: من از روز اول گفتم و تاکید کردم و امروز هم تاکید می کنم برجام یک توافق برد- برد بود و اجازه نمی دهیم آمریکا این توافق برد- برد را به برد- باخت تبدیل کند.
وی اضافه کرد: دنیا بداند برجام تبدیل به برد – باخت نمی شود آن چیزی که آمریکا می خواهد. اگر هم بر فرض بشود، می شود، باخت – باخت. یا برجام برد – برد است یا برجام باخت – باخت است. شما اشتباه نکنید آمریکا سر شما کلاه نگذارد.
رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: راه و مسیر ما مشخص است. ما امروز در چارچوب برجام از حق قانونی خودمان برای یک مرحله ضمن استفاده 60 روز هم به دوستان مان مهلت دادیم. امیدوارم در این 60 روز بتوانیم با مذاکرات سازنده به نقطه مطلوب برسیم.
روحانی افزود: تردیدم ندارم که ما قاطعانه مسیر و راه را انتخاب کردیم .اصل برجام درست، صحیح، راهبردی و استراتژیک بوده است. صبر یک ساله ما نیز راهبردی و استراتژیک بوده و آغاز راه جدید هم راهبردی و ملی است و به نفع ملت ما خواهد بود و این مسیر را ادامه می دهیم.
وی ادامه داد: خداوند به ما نصرت و یاری خواهد کرد همان طور که وعده داده است، اتحاد، وحدت، یکپارچگی، تلاش همه جانبه و امید ما به آینده بی تردید ما را پیروز خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، پیش از آغاز سخنان رییس جمهوری، سفیران کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه امروز به وزارت امور خارجه دعوت و نامه رییس جمهوری اسلامی ایران از سوی سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آنها تسلیم شد.
همچنین شورای عالی امنیت ملی امروز در بیانیه ای خطاب به کشورهای برجام اعلام کرد: ایران از امروز 18 اردیبهشت 98 برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.