کهگیلویه وبویراحمد:  با احتیاط برانید این جاده ها به خون مردم بی گناه آلوده است
کهگیلویه وبویراحمد:  با احتیاط برانید این جاده ها به خون مردم بی گناه آلوده است

فریاد جنوب – مینو آریانفر: راهها و بزرگراهها در هر استان  به منزله ی  شاهرگ حیاتی آن استان شناخته می شود  ، در استان کهگیلویه و بویراحمد هم  راهها نقش به سزایی در توسعه و بهبود اقتصادی این  استان داشته به طوری که در سالهای اخیر و در چند دهه بعد از انقلاب تاثیرات آن […]

فریاد جنوب – مینو آریانفر: راهها و بزرگراهها در هر استان  به منزله ی  شاهرگ حیاتی آن استان شناخته می شود  ، در استان کهگیلویه و بویراحمد هم  راهها نقش به سزایی در توسعه و بهبود اقتصادی این  استان داشته به طوری که در سالهای اخیر و در چند دهه بعد از انقلاب تاثیرات آن برتوسعه و پیشرفت برکسی  پوشیده نیست .

از آنجایی  که این استان  به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود و قرار گرفتن دربین استان های چون اصفهان، فارس، بوشهر و خوزستان به عنوان کریدور شمال  به جنوب محسوب می شود ، یکی از وظایف متولیان در این حوزه ضمن  حفظ و نگهداری از راههای موجود و تامین ایمنی آنها،احداث راههای جدید جهت برون رفت از وضعیت موجود  است.

دراستان تقریبا صد درصد جابجایی ها از طریق شبکه حمل و نقل جاده ای صورت می گیرد، به همین دلیل مسئله راه سازی و استاندارد بودن باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و از اهمیت زیادی برخوردار است .
نبودشانه و خط کشی ،  وجود شیب های تند و ناهموار پیچ های زیاد و عرض کم جادها، کیفیت پایین، و آسفالت های ترک خورده در  جادها  ، نبود علائم راهنمایی و رانندگی و  موارد ایمنی ،  عدم نصب گاردریل و حفاظ ، پستی و بلندی ها ، رعایت نکردن اصول ایمنی راهنمایی و رانندگی  و……  همه مواردی است که در جاده های کهگیلویه و بویراحمد به وضوح نمایان است و تنها یکی از این عوامل مهم  در جاده های استان  کافی است ، که نه فقط مردم این استان بلکه مسافرین  در جاده های این استان را برای همیشه داغدار کند .

بر اساس آمار پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد تعداد فوتی‌های ناشی از سوانح رانندگی در سال گذشته در این استان ۱۶۳ نفر بوده است. و بر اساس سالنامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۶ رتبه سوم میزان مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را بر حسب جمعیت داشته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بوراحمد در گفتگویی با ایرنا گفته : سوانح جاده ای منجر به فوت در محورهای مواصلاتی این استان در سال جاری نسبت به پارسال ۶ درصد کاهش یافته است.  محمد نصیری افزوده : در سال جاری ۳۲ نفر از هم استانی‌ها در محورهای مواصلاتی جان خود را از دست داده اند.  وی عنوان کرده : بیشتر این سوانح در سه مسیر یاسوج به بابا میدان، یاسوج به سمیرم و گچساران به بابا میدان بوده است . در حالی که رئیس اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه و بویراحمد آمار اعلام شده از تعداد مصدومان تصادفات رانندگی در استان را غیر واقعی دانست و گفت: سال گذشته تصادفات رانندگی ۱۱ هزارو ۹۲۴ مصدوم برجای گذاشته است.

جلال پوران فرد در گفت‌وگویی  با خبرنگار فریادجنوب ، اظهار داشت : آمار ارائه شده از مصدومان تصادفات رانندگی کهگیلویه و بویراحمد در سال 97 در نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها و حمل و نقل غیر واقعی است.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون اعلام تعداد، فوتی و مصدومان تصادفات رانندگی به ترتیب با پلیس راه، پزشکی قانونی و اورژانس 115 است، عنوان کرد:  اعلام تعداد مصدومان طبق آمار پزشکی قانونی مورد تایید نیست زیرا این امکان وجود دارد که برخی مصدومان به پزشکی قانونی مراجعه نکنند.

پوران‌فرد تعداد آمار مصدومان تصادفات رانندگی اعلام شده را 4 هزار نفر اعلام کرد و افزود: 8 هزار و 260 فقره تصادف رخ داد که 11 هزارو 924 مصدوم برجای گذاشت.

رئیس اورژانس 115 کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه سال گذشته در تصادفات 72 نفر جان خود را از دست دادند، بیان کرد: در این مدت 4 هزار و 362 مورد تصادفی در شهرهای استان به اورژانس 115 گزارش شد  که 19 فوتی و 5 هزار و 820 مصدوم در پی داشت.

پوران‌فرد خاطرنشان کرد: همچنین در سال گذشته 3 هزار و 898 تصادف در محورهای مواصلاتی این استان رخ داد که 6 هزار و 32 مصدوم و 53 کشته به همراه داشت.

تصادفات 28 نفر را در 75 روز به کام مرگ کشاند

وی ادامه داد: در دوماهه اول امسال یک هزار و 342 تصادف رانندگی در نقاط مختلف استان گزارش شد که 2 هزار و 221 مصدوم و 18 فوتی برجای گذاشته است.

براساس آماری موجود، سال گذشته ۱۸۶ نفر بر اثر سوانح رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد جان خود را از دست دادند

پوران‌فرد با بیان اینکه از ابتدای امسال تا نیمه دوم خردادماه 28 نفر در تصادفات رانندگی جان باختند، افزود: ضروری است دلایل تصادفات بررسی و متولیان امر برای برطرف کردن مشکلات گام بردارند.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری کهگیلویه و بویراحمد می گوید: بیش از ۵۰ نقطه سخت گذر و برف گیر هم در جاده‌های این استان وجود دارد که اصلاح و رفع این نقاط نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری برای تأمین اعتبار است، این تعداد نقاط حادثه خیز علاوه بر مشکلات و وضعیت خاص برخی جاده‌های استان از جمله پل‌های فرسوده و قدیمی و همچنین تونل‌های فاقد تهویه مناسب و روشنایی است.

به گفته مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری کهگیلویه و بویراحمد در پی مکاتباتی ازپیمانکاران  خواسته شده  که  نسبت به نصب علائم هشدار دهنده و ایمنی در جاده‌ها اقدام کنند و در این خصوص مکاتبات لازم با تمامی دستگاه‌های اجرایی انجام شده است‌.

هجیر افشون  اظهار داشت: به طور قطع در صورت مشاهده بی توجهی و سهل انگاری در این زمینه با دستگاه خاطی این استان برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به تصادف هفته گذشته در جاده یاسوج به چرام با هشت کشته و یک زخمی، افزود: باتوجه به اینکه جاده ارتباطی یاسوج به چرام یکی از مهم‌ترین محورهای شریانی استان است باید نسبت به ارتقا ایمنی این راه تلاش‌های بیشتری انجام شود.

وی همچنین با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در راستای ساماندهی پایانه مسافربری شهر یاسوج، عنوان کرد: مسئولان پایانه و شهرداری موظف به محصور کردن این مجموعه، راه اندازی سامانه پایش تصویری و ایجاد پایگاه برای حضور پلیس راهنمایی است.

افشون با اشاره به محور کمربندی یاسوج به سمت پلیس راه یاسوج به شیراز به اصفهان نیز گفت: تقاطع شاه مختار تا اصفهان تا زمان اجرای طرح نهایی که ایجاد زیر گذر و روگذر است و به صورت موقت توسط راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد ساماندهی می‌شود.معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر ایمن سازی کمربندی یاسوج تا پایان ۱۵ تیرماه امسال، گفته : لازم است اقدامات کوتاه مدت بازدارنده و اقدامات بلند مدت پیشگیرانه در این باره انجام شود.

عزیز فیلی افزود: تعداد تلفات تصادفات کمربندی یاسوج از پلیس راه شیراز تا اصفهان بالاست، و باید سطح ایمنی این جاده ارتقا یابد.