یا سیلی دیگر در راه است ؟ / رکوردی بی سابقه برای دو شهر کهگیلویه و بویراحمد
یا سیلی دیگر در راه است ؟ / رکوردی بی سابقه برای دو شهر کهگیلویه و بویراحمد

یکی از نکات جالب بارش های در سال بارشی جاری اعلام وضعیت ترسالی ، افزایش حجم منابع زیرزمینی آب ، افزایش ظرفیت ذخیره سازی سدها، جاری شدن چشمه هایی که برخی شاید بیش از دو دهه خشکیده بودند و نهایتا بر جای گذاشتن آمار و ارقام بارشی جالب و بی سابقه است. به گزارش فریاد […]

یکی از نکات جالب بارش های در سال بارشی جاری اعلام وضعیت ترسالی ، افزایش حجم منابع زیرزمینی آب ، افزایش ظرفیت ذخیره سازی سدها، جاری شدن چشمه هایی که برخی شاید بیش از دو دهه خشکیده بودند و نهایتا بر جای گذاشتن آمار و ارقام بارشی جالب و بی سابقه است.

به گزارش فریاد جنوب  ، در حالی که سال بارشی جاری ، تاکنون یکی از بهترین سال های بارشی دو دهه ی اخیر بوده است تا جایی که منجر به اعلام ترسالی شده است ، گزارشات کارشناسان و تصاویر منتشره ماهواره های هواشناسی ، از ادامه بارش های در فصل بهار ، حکایت دارد.
آیا سیلی دیگر در راه است؟
همانگونه که کارشناسان هواشناسی اعلام می کنند ، کیفیت سیستم های بهاری به گونه ای است که با توجه به احتمال تغیرات لحظه ای در الگوها ، پیش بینی چند روزه را با خطاهای بیشتری مواجه می کند اما آنچه که تاکنون اعلام شده است ، ورود یک سامانه بارشی است که از اواخر وقت امروز وارد مناطق غربی و جنوب غربی می شود و باعث بارش باران و تگرگ می شود.
یک کارشناس سازمان هواشناسی گفت: از بعداز ظهر روز امروز جمعه سامانه بارشی جدیدی وارد ایران می شود.
امین حسین نقشینه در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: این سامانه در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده در سطح کشور بویژه برای غرب و جنوب غرب مانند استان های کرمانشاه، ایلام، شمال شرق خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر و شمال فارس فعال خواهد بود.
آخرین نقشه سیستم پیش رو :استانهای نوار شمالی و نوار غربی کشور بیشترین میزان بارشها را دریافت خواهند کرد احتمال سیل در استانهای نوار غربی کشور بالا خواهد بود.
وی در ادامه افزود: برآورد می شود این مناطق ۲۰ تا ۳۵ میلی متر بارش داشته باشد.
نقشینه تصریح کرد: این مقدار بارش با توجه به سابقه سامانه های قبلی روی مناطق غرب و جنوب غرب، شمال شرق، سمنان، خراسان شمالی و گلستان پیش زمینه ای که می توان دوباره احتمال وقوع سیلاب را در مناطق مزبور متصور بود از اینرو می طلبد سازمان های مرتبط با مدیریت منابع آب تمهیدات لازم را برای روزهای پربارش مورد اشاره بکارگیرند.
لحظاتی پیش هم کارشناس هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با رادیو دنا از ورود این سامانه بارشی از اواخر وقت امروز به جو استان خبر داد.
مریم شجاعی در این گفتگو اعلام کرد که این سامانه با ایجاد ناپایداری هایی از اواخر وقت امرور وارد استان می شود که پیامد آن افزایش ابر ، بارش باران ، گاهی رگبار و رعد و برق ، در قلل مرتفع بارش برف و در مناطق مستعد تگرگ و وزش بادهای نسبتا شدید خواهد بود.
توجه به چند نکته!
به گزارش فریاد جنوب ،چند نکته در خصوص بارش پیش رو حائز اهمیت است که لازم است مورد توجه قرار گیرد. با توجه به بارش های پی در پی و به قول معروف سیراب بودن زمین مطمئنا میزان بیشتری از بارش ها نسبت با قبل ، جاری می شوند که می تواند یکی از پتانسیل های جاری شدن سیل باشد.
نکته دیگر اینکه با توجه به گفته کارشناسان هواشناسی مبنی بر متغیر بودن الگوها ، باید احتمال تغییر وضعیت به سمت بارش های لحظه ای و سیل آسا را داشت.
و نکته آخر و مهم همزمانی ورود این سیستم با زمان برگشت مسافران و گردشگران به محل سکونت و کار خود است که در صورت عدم مدیریت از طرف مردم ، می تواند باعث افزایش ترافیک در جاده های مواصلاتی شود و پتانسیل ایجاد شرایط بحرانی را افزایش دهد. که در مورد نکته آخر به نظر می رسد مردم و مسافران باید با یک مدیریت عمومی ساعات سفر را در بازه زمانی مختلف تنظیم کنند تا بار ترافیکی بین ساعات مختلف تقسیم شود.
رکوردی بی سابقه برای لنده و قلعه رئیسی
یکی از نکات جالب بارش های در سال بارشی جاری اعلام وضعیت ترسالی ، افزایش حجم منابع زیرزمینی آب ، افزایش ظرفیت ذخیره سازی سدها، جاری شدن چشمه هایی که برخی شاید بیش از دو دهه خشکیده بودند و نهایتا بر جای گذاشتن آمار و ارقام بارشی جالب و بی سابقه است.
بر اساس گزارش های رسیده کارشناسان هواشناسی به تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، میزان بارش های رخ داده سال بارشی جاری در برخی شهرها مانند یاسوج در 15 سال اخیر و برخی دیگر شهرها در 30 سال اخیر بی سابقه است . ضمن اینکه در قلعه رئیسی و لنده مجموع بارشی سال جاری هر شهر بیش از 1100 میل است که این مورد در تاریخ ثبت آمار بی سابقه است