آیت الله ملک حسینی در آئین تجلیل فعالان فرهنگی بویراحمد مطرح کرد تفرق ارکان مسجد یعنی فروپاشی
آیت الله ملک حسینی در آئین تجلیل فعالان فرهنگی بویراحمد مطرح کرد تفرق ارکان مسجد یعنی فروپاشی

تفرق ارکان مسجد یعنی فروپاشی ۰ آیت الله ملک حسینی اذعان داشت: اگر امام جماعت، هیئت امنا، پایگاه مقاومت و کانون فرهنگی و هنری مساجد جداگانه عمل کنند، یعنی حیات مسجد را مخدوش کردن، یعنی دین آن است که من می گویم نه تو و معنویت آن است که من می‌خواهم نه تو. فریاد جنوب […]

تفرق ارکان مسجد یعنی فروپاشی

۰
تفرق ارکان مسجد یعنی فروپاشی

به گزارش کبنا، آیت الله سیدشرف الدین ملک حسینی شب گذشته در آئین تجلیل از مدیران کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد شهرستان بویراحمد ضمن تبریک میلاد امام محمد باقر (علیه السلام)، گفت: شما مدیران کانون‌های فرهنگی و هنری از خدمت گزاران مساجد بوده و منشاء برکات بسیاری برای این مکان‌های مقدس هستید.
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه هر مسجد دو آبادی و آبادانی دارد که یکی آبادی ظاهری و دوم آبادی واقعی است، اظهار داشت: عمران و آبادی ظاهری مسجد به هیکل، شکل و شمایل اوست.
وی ضمن تاکید بر اینکه آجرها، آهن‌ها و مصالح مسجد را می‌سازند و انسان‌های پاک خدمت می‌کنند تا فضا ساخته شود، اضافه کرد: اما وقتی مسجد ساخته شد ولو انسان‌های پاک آن را ساخته‌اند این آغاز حرکت بوده و ممکن است ختم گاه مردم باشد.
آیت الله ملک حسینی اذعان داشت: این ویرانی مسجد بوده نه آبادانی مسجد، یعنی کسی از همسایه‌های مسجد بمیرد و به کسانی که اطراف او زمین دارند التماس کنند که برای پارک استفاده شده تا مردم بتوانند به مسجد رفته و فاتحه بخوانند.
نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مسجدهایی که چنین استفاده‌ای از آن‌ها می‌شود اگر به همین هدف هم ساخته شده باشند، به قتلگاه تبدیل می‌شود، می دانید چرا؟ چون هر مجموعه‌ای که ساخته شد می‌گوید مرا پر کنید (برای نماز ساخته باشید می‌گوید مرا پر کنید. برای ختم ساخته باشید می‌گوید مرا پر کنید) و جز برای خواندن فاتحه از این مساجد استفاده‌ای نمی‌شود.
وی با بیان اینکه ممکن است مسجد به محلی برای جلسات سیاسی تبدیل شود که جای خوبی است و معمولاً در موسم انتخابات مسجد رونق پیدا می‌کند، ابراز داشت: مثل اینکه خانه خدا برای این مسائل ساخته می‌شود، این‌ها ویرانی مسجد است.
آیت الله ملک حسینی خاطرنشان کرد: تا زمانی که مسجد واقعیت خود را به دست نیاورد ویران است، ولو اینکه ظاهری آباد داشته باشد.
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آیه 18 سوره توبه «إِنَّمَا یعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاهَ وَآتَی الزَّکاهَ وَلَمْ یخْشَ إِلَّا اللَّهَ ۖ فَعَسَیٰ أُولَٰئِک أَنْ یکونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ»، یادآور شد: پنج ویژگی اگر در انسان باشد، او موثر در آبادانی مسجد یعنی هدایت اوست.
وی ایمان به خدا، ایمان به قیامت یعنی مبدا و معاد (اصلاح نسبت انسان با خدا و اصلاح نسبت انسان با انسان‌های دیگر که اولی با نماز و دومی با زکات) را از جمله این ویژگی‌ها دانست و گفت: اگر انسان برای خالق هستی ارزش قائل شد، به کرنش، سجده و نماز می افتد.
آیت الله ملک حسینی تاکید کرد: اگر انسان برای انسان‌های دیگر و نیازهای آنها احترام قائل شد و دیگران را در داشته‌های خود سهیم کند که این زکات می‌شود؛ یعنی چهار محور حقیقی در وجود یک فرد شکل گرفته، مبداء توحیدی، پایان و معاد نیز توحیدی و میانه راه اصلاح رابطه با خدا و اصلاح رابطه با مردم است.
نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: مسیر تا معاد باید با یک روح طی شود و آن روح صبر و مقاومت است، یعنی نترسیدن جز از خدا و ملامت انسان‌ها بر او تاثیر نداشتن است.
وی خاطرنشان کرد: اگر چنین انسانی را شما دیدین، او یعنی آبادگر مسجد است و اگر پیام مسجد، پیام توحید، معاد، نماز، زکات، غیرت و حمیت، جهاد و مقاومت بود، این مسجد آباد نام می‌گیرد.
آیت الله ملک حسینی اظهار داشت: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد یعنی گروهی که در انقلاب برای نقش آفرینی در احیاء مساجد طراحی شد تا نقش آفرینی در حیات و عمران معنوی مساجد داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در این وانفسای غربت مسجد شما آمده‌اید تا مساجد را از غربت خارج کنید، اما حواستان باشد که قائده ها را حفظ کنید.
آیت الله ملک حسینی ضمن تاکید بر ارتباط کانون با ارکان مهم مسجد یعنی امام جماعت، ادامه داد: کانون آن گاه کانون است که قلبی باشد که با مغز مرتبط است.
نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: هیئت‌های امنا به منزله پاهای حرکت برای یک مسجد هستند و ضرورت دارد کانون‌ها نسبت خود را با آنها بدانند.
وی ضمن تاکید بر اینکه مردم سلول‌های بدن یک مسجد هستند، خاطرنشان کرد: انسان‌های مصلی و امام صلوه حقیقت یک مسجد را تشکیل می‌دهند و ارتباط شما مدیران با انسان‌های مصلی، یعنی ارتباط با همه بدن است.
آیت الله ملک حسینی اذعان داشت: اگر امام جماعت، هیئت امنا، پایگاه مقاومت و کانون فرهنگی و هنری مساجد جداگانه عمل کنند، یعنی حیات مسجد را مخدوش کردن، یعنی دین آن است که من می گویم نه تو و معنویت آن است که من می‌خواهم نه تو.
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: وقتی چنین اتفاقی در یک مجموعه افتاد و چنین پراکندگی و تشتتی شکل گرفت، یعنی فروپاشی صورت گرفته است.
وی یادآور شد: قرآن وقتی از افتخارات اسلام یاد می‌کند این طور بیان می‌کند: «مگر نه این است که دیروز پراکنده بودید و به لطف خدای متعال و پیامبر قلب‌های شما به هم نزدیک شد و ائتلاف و اتفاق پیدا کردید».
آیت الله ملک حسینی اظهار داشت: مسجد موفق یعنی مسجدی که همه عناصر و اعضای او با هم در جهت ارتقاء و اعتلای مسجد تلاش کنند.
نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نکته سوم مبنی بر اینکه مسجد برای نماز، قرآن و سنت ساخته شده، تاکید کرد: مسجد برای تئاتر و برنامه‌های دیگر ساخته نشده، اما اینها ابزارهایی هستند که می‌توانند در جهت اقامه نماز، احیای قرآن و سنت نقش آفرینی کنند.
وی در توضیح این مطلب، یادآور شد: اگر کانون‌های فرهنگی مسجد بانکی تحت عنوان کتابخانه مجازی یا کافی نت راه اندازی کرد، این‌ها ابزاری هستند که اگر توانست نماز، قرآن و سنت را بر مسجد حاکم کند یعنی اقامه قرآن، سنت و اخلاق مورد نظر اهل بیت علیهم السلام و الگوها در این مسجد با این ابزارها توصیف شد آن وقت این مسجد یک مسجد ارتقاء یافته بوده که اهداف او محقق شده است.
آیت الله ملک حسینی اضافه کرد: باید خود را بیابید و سیاست‌هایی که بر مدار او کانون‌های فرهنگی و هنری طراحی شده را کشف کنید.
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: رسالت اصیل آنچه که نامش تئاتر، نقاشی و استفاده از ابزارها نیست، این‌ها هستند اما مشروط بر اینکه بتوانند یک نمازگزار را بیشتر، نماز یک نمازخوان را بیشتر و آیه بیشتری از قرآن در مسجد تلاوت و یک حدیث در این مسجد برای شکوفایی اخلاق انسانی و الهی بیان شود.
شایان ذکر است در این آئین از تعدادی از مدیران کانون‌های فرهنگی و هنری و امامان جماعت مساجد شهرستان بویراحمد با اهدای لوح تقدیر، تجلیل شد.