بررسی دفترچه تعرفه عوارض در سال 99 و مشخص شدن زمان دیدار چهره به چهره مردم با اعضای شورا و مدیران شهرداری
بررسی دفترچه تعرفه عوارض در سال 99 و مشخص شدن زمان دیدار چهره به چهره مردم با اعضای شورا و مدیران شهرداری
احمدی کیش عضو دیگر شورادر ادامه گفت این دفترچه را سال گذشته ما در شورا با رای اکثریت تصویب کردیم و همه به افزایش عوارض رای دادیم و حتی بعضی اعضا میگفتند که عده ای اهشام خود را می فروشند و به شهر می آیند که باید هزینه شهر نشینی را بپردازند.

فریاد جنوب؛ جلسه هفتگی شورای شهر یاسوج با محوریت بررسی لایحه تعرفه عوارض شهرداری این شهر روز یکشنبه ۲۹دی ماه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب، در این جلسه که با غیبت دو تن از اعضای شورا همراه بود دیگر عضو ها به بررسی مسائل روز شهر یاسوج به خصوص لایحه تعرفه عوارض سال ۹۹ که اخیرا توسط شهرداردی تنظیم و به شورا فرستاده شده است پرداختند.

در این جلسه ابتدا مسعود خوبانی رئیس شورای شهر یاسوج ضمن عرض تسلیت اتفاقات اخیر رخ داده در کشور، انتصاب حجت الاسلام سید نصیر حسینی را به سمت نمایندگی ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر یاسوج تبریک گفت.

خوبانی در ادامه با نشان دادن دفترچه عوارض پیشنهادی شهرداری برای سال 99  اعلام کرد این دفترچه نسبت به سال جاری تغییری نداشته گفت: در دفترچه عوارض سال 98 نسبت به سال قبل افزایش بیش از 5برابری داشته که این قابل قبول نیست.

در ادامه علی اکبری تبار عضو شورا ضمن تبریک انتصاب نماینده جدید ولی فقیه در استان و امام جمعه یاسوج گفت: دفترچه عوارض بر اساس سیاست گذاری دولت و برنامه پنجم توسعه مبنی بر افزایش بهای خدمات و کاهش عوارضات است و شهرداری یاسوج نیز بر اساس شرایط خاص خود باید در حوزه عوارض و پسماند، نوسازی و آتش نشانی افزایش داشته باشد اما عوارض شهرسازی را باید به سه دلیل کاهش دهیم که یک دلیل آن سیاست دولت است و یکی نیز مشکلات و مباحثی که مردم دارند و مورد دیگر جلوگیری از تخلف در ساخت و ساز هاست.

اکبری تبار افزود: عوارض شهرداری آنقدر سنگین و بالا هستند که مردم ترجیج می‌دهند روال قانونی را طی نکنند و اقدام به ساخت و ساز خلاف کنند. در شورای چهارم که زحمات زیادی کشیدند سال ۹۲ و ۹۳ و ۹۴ عوارض ۹۱ را بدون کوچکترین افزایش اعمال کردیم و در سالهای ۹۵ و ۹۶ ” ده ”درصد افزایش داشته ایم که عوارض برای مردم فشار ایجاد نکند در دوره پنجم نیز سال ۹۷ عوارض را ۱۰ درصد افزایش دادیم.

این عضو شورا ادامه داد: امسال را نیز با توجه به مشورت دوستان بین ۶ تا ۱۰ درصد پیشنهاد دادیم اما متاسفانه یک خیانت در امانت صورت گرفت که دوستان گاه می گویند سهوی بوده و یا اشتباه تایپی رخ داده که این قابل پذیرش نیست و شهردار نیز توپ را به زمین شورا انداخته است به تبع آن نیز فشار عظیمی بر گرده مردم قرار دارد. به عنوان مثال در شرف آباد عوارض پروانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ متری بین ۲ تا ۳ میلیون تومان هزینه پروانه داشت اما الان با افزایش عوارض ۹۸ همان پروانه ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان هزینه در بردارد که این تخلف و بی عدالتی و خلاف سیاست گذاری دولت و حکومت اسلامی هست.


وی افزود: باید در این مورد یک کارگروه تخصصی متشکل از شورای شهر و کارشناسان امور شهری شکل بگیرد و اطلاعاتی از استان های همجوار که ضریبی همسان با ضریب منطقه ما داشته باشند تشکیل شود و این عوارض را در سال ۹۹ کاهش دهیم. هر کسی که این تخلف را مرتکب شده باید مشخص شود و مردم معرفی گردد.

احمدی کیش عضو دیگر شورادر ادامه گفت این دفترچه را سال گذشته ما در شورا با رای اکثریت تصویب کردیم و همه به افزایش عوارض رای دادیم و حتی بعضی اعضا میگفتند که عده ای اهشام خود را می فروشند و به شهر می آیند که باید هزینه شهر نشینی را بپردازند.

وی گفت:جهت شفاف سازی افکار عمومی چند شهر را که همتراز یاسوج هستند مورد بررسی قرار دهیم و عوارض آن شهر ها را با یاسوج مقایسه کنیم و بعد با در نظر گرفتن جوانب امر تصمیم بگیریم.

این عضو شورا افزود:باید اخذ عوارض شهرداری به صورت جداگانه که باعث شده مشکلات زیادی برای شهرداری جهت جبران کسری بودجه سازمان ها شده باید پایان یابد و با تجمیع آن ها شفاف سازی در این بخش انجام گیرد.

در ادامه کیوان آشنا گفت:دفترچه عوارض با رای اکثریت تصویب شد و همه اعضا نسبت به افزایش تعرفه ها موافقت کردند و در حالی این دفترچه برای اجرا به شهرداری ارجاع شد که بالغ بر 21 آیتم درآمدی شهرداری که در دفترچه پیش بینی شده بود حذف شد و عملا درآن موارد شهرداری هیچ درآمدی در سال 98 نداشته است.

آشنا در ادامه گفت برای بررسی و موشکافی ایتم های دفترچه پیشنهادی عوارض باید همه اعضا حضور داشته باشند که متاسفانه دو تن از همکاران حضور ندارند.

محمد رحیم دهرابپور نیز ضمن تبریک به نماینده جدید ولایت فقیه در استان و امام جمعه شهر یاسوج گفت: عوارض شهرداری یا دریافت نمی شوند و یا دریافت آن در چهار چوب ضوابط نیست.

وی افزود: اکثریت جامعه ما کسانی هستند که ساخت و ساز را یک بار و برای سکونت خود انجام می دهند ولی بعضی افراد انبوه سازی می کنندکه این موارد باید در دریافت عوارض در نظر گرفته شود.

دهرابپور در ادامه گفت:ما باید تخفیفاتی در بازه های زمانی چون دهه فجر، هفته معلم،روز جانباز و..  داشته باشیم تا مردم استقبال بیشتری برای ساخت و ساز داشته باشند و شهرداری نیز به طبع آن سودمند شود.

وی در ادامه با تاکید بر تجمیع کردن تمام عوارض شهرداری گفت 45 متری جدید بنا به شواهد در محل مقرر خود اجرا نشده و باید در مورد این پروژه تحقیق شود و به مسیر درست برگردد.

این عضو شورا افزود:مشکلات زیادی از آبشار تا بشار وجود دارد و در بعضی نقاط در خود دره نیز ساخت و ساز صورت گرفته است و نیز باید به ظرفیت عظیم رودخانه بشار که در دل این شهر قرار دارد توجه بیشتری شود.

در ادامه خوبانی رئیس شورا با انتقاد از شهرداری گفت:دو سال است که حسابرسی صورت نگرفته و به شورا ارائه نشده است که در همین راستا ما نامه به شهرداری زده ایم ولی جواب نمی دهند.

خوبانی افزود:در مورد هیچ کدام از پروژه ها به شورا اطلاعی داده نمی شود و عملا شهرداری در این مورد شورا و نظرات تخصصی آن را در نظر نمی گیرد و کاملا خود مختار عمل می کند.

رئیس شورا در مورد دفترچه عوارض نیز گفت:برای مقایسه شهر های هم تراز با یاسوج باید ضرایب منطقه ای را نیز در نظر گرفت که در هر شهری تفاوت دارد و امسال نیز ضریب منطقه ای 8درصد افزایش داشته است.

خوبانی در ادامه گفت:افرادی از طرف شورا مامور به تحقیق و بررسی در مورد شهر های دیگر کشور و عوارضات شهرداری ها می شوند و نتیجه را به شورا ارائه خواهند داد.

اکبری تبار عضو دیگر شورا گفت:در بحث 45متری هم خیانت و هم جنایت شده است چون هم مکان ان جا به جا شده و هم انحراف در ان صورت گرفته  از 45به 40 متر تقلیل یافته و مهمتر این است تعداد زیادی از املاک خوب شهرداری برای این پروژه واگذار شده است که می شد به جای واگذاری این املاک امتیازاتی را برای کسانی که در مسیر این پروژه زمین داشته اند در نظر گرفت.

اکبری تبار ادامه داد:برای ساخت و ساز های غیر قانونی شهرداری وظیفه دارد گشت ساخت و ساز با شرایط ویژه داشته باشد تا بتواند جلوی این امر خلاف را بگیرد.در همین موضوع کمیسیون ماده 100بیش از 1000رای برای تخریب ساخت و ساز های غیر قانونی و سازه های موقت صادر شده که هیچ کدام توسط شهرداری اجرا نشده و حتی نامه ای هو برای اطلاع صاحبان این سازه ها ارسال نشده است.

در پایان محمد رحیم دهرابپور به نمایندگی از هیأت رئیسه شورا از در نظر گرفتن دو روز در ماه برای دیدار مردمی اعضای شورا، شهردار و معاونان شهرداری خبر داد که با موافقت اعضای شورا همراه بود.

بر همین اساس قرار بر این شد که در هفته های اول و سوم هر ماه روزهای دوشنبه از ساعت 10تا 12دیداری برای عموم مردم در نظر گرفته شود تا به صورت مستقیم مشکلات خود را با اعضای شورا و مدیران شهرداری در میان بگذارند.

  • نویسنده : میر امید