تحلیل روانشناختی :فوبی تامرادی یا تامرادی هراسی
تحلیل روانشناختی :فوبی تامرادی یا تامرادی هراسی

پایگاه تحلیلی خبری فریادجنوبfaryadejonoob.ir فوبیا، ترس نامعقول و شدید از یک موضوع، یک موقعیت یا یک شیء است. در واقع با اینکه فرد می‌داند ترسش نامعقول است ولی توانایی کنترل آن را ندارد و اگر در معرض آنچه که از آن «هراس» دارد، قرار بگیرد موجی از اضطراب، ترس شدید و حتی وحشت‌زدگی بر او چیره […]

پایگاه تحلیلی خبری فریادجنوبfaryadejonoob.ir

فوبیا، ترس نامعقول و شدید از یک موضوع، یک موقعیت یا یک شیء است. در واقع با اینکه فرد می‌داند ترسش نامعقول است ولی توانایی کنترل آن را ندارد و اگر در معرض آنچه که از آن «هراس» دارد، قرار بگیرد موجی از اضطراب، ترس شدید و حتی وحشت‌زدگی بر او چیره می‌شود و این تجربه چنان برایش ناخوشایند است که سعی می‌کند همیشه از آن مورد «هراس آور» دوری کند.
حال که در یک موقعیت اجتماعی (انتخابات)قرار داریم.برای اینکه یکی از رقیبان سیاسی را که احتمال موفقیتش میرود از صحنه سیاسی خارج کنند .بحث هراس اجتماعی از طایفه ای که حامی و پشتیبان اوست را مطرح کرده اند.در این زمینه نکات ذیل قابل تامل است:
۱-ایا فقط ان طایفه در صحنه انتخابات حضور بطورجدی دارد یا بقیه هم هستند؟
۲-ایا ان طایفه در بستر فرهنگی ایل بویراحمد رشد نکرده ،تنفس نکرده و در همین فرهنگ به نشو و نما نپرداخته است؟
۳-ایا ان طایفه در همه خوبی و بدی های ایل بویراحمد در طول تاربخ شریکی قابل اعتماد و دلاورانی جسور نبوده اند؟
۴-ایا در انتخابات قبل همین طایفه در پیروزی و یا شکست کاندیداها نقش موثری نداشته است؟چطور ان موقع هراس انگیز نبوده اند ؟
۵-ایا خشونت اجتماعی مختص به یک طایفه است و یا درفرهنگ بویراحمد و اصولا در سطح کشور و همه کشورها دیده میشود.
۶-و از همه مهمتر چه موارد خطرناکی از انها تا کنون دیده شده است که باید به عنوان یک “هراس اجتماعی ” از ان یاد شود؟
همه میدانیم فرهنگ شامل الگوهای رفتاری ،اعتقادات و تمام دست اوردهای گروه خاصی از مردم است که از نسلی به نسل دیگر منتقل میشوند.
گستردگی یک گروه فرهنگی میتواند به بزرگی ایالات متحده امریکا باشد یا طایفه ای در بویراحمد.اما این اندازه هر چقدر باشد فرهنگ گروه روی رفتار اعضای ان تاثیر می گذارد.
در تمام فرهنگها مردم معتقدند که :
-انچه در فرهنگ شان روی می دهد “طبیعی”و “درست”و انچه در سایر فرهنگ ها رخ می دهد”غیر طبیعی”و “نادرست” است.
-رسوم فرهنگی خود را در همه موارد منطقی تلقی می کنند .
-انگونه که مورد تاییدشان است رفتار می کنند.
-به گروه فرهنگی خود می بالند .
-با گروه های فرهنگی دیگر دشمنی دارند.
حالا با توجه به موارد بالا که در ناخوداگاه هر کدام از ما حضور دارند و ناخوداگاه رفتار ما را هدایت می کند و اگاهانه و معقولانه هم نمی باشد و در پس زمینه ان یک نگاه بدبینانه اجتماعی وجود دارد .
چقدر “هراس “جلوه دادن این مساله منطقی و درست است و میتواند از یک انسان دارای “سلامت روانی”سر بزند و چقدر این رفتار با”توسعه فرهنگی”سنخیت دارد؟.
ایا “طایفه هراسی”پدیده ای مقبول است؟و این “نگرش” ایا منطقی است؟.
ایا یک طایفه نمیتواند به منزله یک حزب ظاهر شود و تمرین دمکراسی نماید؟
چرا به جای تشویق انها به رفتار اجتماعی مطلوب و پسندیده که بطور حتم در بین انها انسانهای فرهیخته زیادی وجود دارد و میتوانند سازماندهی شده رفتار را مدیریت کنند . به سرزنش این حرکت اجتماعی پرداخته شود؟
بطور حتم کاندیدای انها که یک فرهنگی فرهیخته و از خانواده محترم شهدا است قدر این موقعیت ارزشمند را خوب می شناسد.
و باز همه انها می دانند که در یک ازمون تاریخی قدرتمندی قرار گرفته اند.و هر رفتار ناسنجیده میتواند انها را به قهقراه ببرد و هر رفتار سنجیده میتواند گامی مستحکم در جهت رسیدن به اهداف پسندیده اجتماعی انها باشد.و این یک تمرین اجتماعی” مردم پایه “حسابگرایانه ” است .که اگر به شکست در”رفتارهای هنجار پذیر”بینجامد ،حتی در صورت موفقیت ،شکستی سهمگین خواهد بود.
انها باید میزان “عقلانیت و فرهنگ”خود را به مخالفین و به طراحان این “فوبی اجتماعی” نشان دهند که چقدر نامقبول و نامطبوع سخن در میدان سیاست و اجتماع رانده اند.
به انها بیاموزند که از فرهنگی غنی ،مسالمت جو و قانون مدار برخوردارند و خط بطلانی بر دیدگاه نامطلوب اجتماعی انها بکشند.
و در صورت پیروزی ان را متعلق به همه ساکنان مردم شهرستانهای بویراحمد و دنا بدانند.و به ان افتخار کنند و انها را در موفقیت خود شریک نمایند حتی اگر مخالف بوده باشند.و
به امید فردای بهتر حرکت کنند.

دکتر عبدالخالق پادباب

عضک هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان