تنها ۳۰ درصد ادارات استان برای معلولان مناسب سازی شده است/ 148 زن معتاد در استان تحت درمان هستند/نا آگاهی در مسائل ژنتیکی وتصادف علت افزایش معلولیت در استان
تنها ۳۰ درصد ادارات استان برای معلولان مناسب سازی شده است/ 148 زن معتاد در استان تحت درمان هستند/نا آگاهی در مسائل ژنتیکی وتصادف علت افزایش معلولیت در استان

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد در کنار استان هایی چون ایلام، چهارمحال و بختیاری و چند استان دیگر جزء استان های خاص در حوزه خودکشی است. به گزارش  فریاد جنوب ، آیت الله افشار مهر در نشست با خبرنگاران به نقش رسانه ها در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی اشاره کرد […]

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد در کنار استان هایی چون ایلام، چهارمحال و بختیاری و چند استان دیگر جزء استان های خاص در حوزه خودکشی است.

به گزارش  فریاد جنوب ، آیت الله افشار مهر در نشست با خبرنگاران به نقش رسانه ها در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و گفت : یکی از علل بروز آسیب های ها جهل و نا آگاهی است .

وی افزود:  رسانه در این مورد می تواند نقش موثری را در آگاهی بخشی به جامعه ایفا کنند . افشار مهر با بیان اینکه هر آسیب اجتماعی نگران کننده و خظر آفرین است، اظهار داشت: در راستای کنترل خودکشی در استان اقدامات خوبی در رحوزه آگاه سازی جامعه و آموزش انجام شده است.  وی اضافه کرد نبود دانش و اطلاعات کافی معلولیتها را هم نیز افزایش می دهد .

وی با اشاره به اینکه در زمینه ایجاد اورژانس اجتماعی در مناطق هدف خودکشی محدودیت هایی داریم، تصریح کرد: ایجاد اورژانس اجتماعی آیتم هایی دارد که مثلا برای شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر مجوز این اورژانس را نمی دهند ولی با این حال دو اورژانس اجتماعی جدید در شهرستان دنا و بهمئی ایجاد می شود.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه مشاورهای قبل از ازدواج جامعه هدف گفت : شش هزار زوج در سال 97 مشاوره ژنتیک شدند  ، که در قالب  دو گروه کم خطر و پر خطر به به مراکز درمانی ارجاع داده شدند که با اجرای  این طرح تا حد زیادی معلولیتها کاهش داده شد .

این مسئول در رابطه با مراکز  باز پروری و ترک اعتیاد افزود : 21 مرکز بهبودی اقامتی در سطح استان که 20مرکز مربوط به مردان ویک مرکز مربوط به زنان در گچساران که بیماران طی 28 روز سم زدایی و درمان می شوند.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: براساس اطلاعاتی که به ما رسیده است مدارس دیشموک حتی یک مشاور ندارد لذا مشاوره در خیلی از بخش های استان جدی گرفته نمی شود  تا در حوزه کاهش و کنترل آسیب ها ورود کند.

افشار مهر به مناسب سازی معابر برای معلولان نیز اشاره و بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در مناسب سازی جایگاه خوبی در کشور ندارد، در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت کارهایی شده اما کافی نیست.

وی افزود: تنها ۳۰ درصد ادارات استان برای معلولان مناسب سازی شده است که امیدواریم ادارات در این خصوص همکاری نمایند تا زمینه رفاه جامعه معلولان فراهم شود.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیشترین علت معلولیت در کهگیلویه و بویراحمد در گذشته علل ژنتیکی و ازدواج های فامیلی بود، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح های غربالگری و پیشگیری از معلولیت در خصوص این عامل کاهش چشمگیری داشته ایم.

افشار مهر بیان کرد: امروز علت اساسی معلولیت در استان تصادفات است که آمار خانواده های بی سرپرست و نیازمند را نیز بالا می برد.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: 18 هزار خانوار با جمعیتی افزون بر 35 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند که از این تعداد 11 هزار و 349 نفر معلول و بیش از 16 هزار نفر خانواده‌های بی سرپرست و … است.

افشار با بیان اینکه دیگر هیچ معلول پشت نوبتی نداریم، بیان کرد: 9 هزار خانوار تحت پوشش و حمایت سازمان بهزیستی در استان بودند که در مدت یکسال این تعداد به 18 هزار خانوار رسید.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته برای 334 نفر اشتغالزایی ایجاد شد، خاطرنشان کرد: 260 مهد کودک روستایی و 80 مهدکودک شهری در این استان فعالیت دارند.