در بازدید دبیرستاد گیاهان دارویی معاونت علمی رئیس جمهور از کوبودنا: کوبودنا الگوی کارآفرینی خلاقانه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی/ کهگیلویه و بویراحمد پایلوت نان داروهای کشور می شود/شروع به کار فاز سوم کوبو دنا در حوزه گیاهان دارویی   
در بازدید دبیرستاد گیاهان دارویی معاونت علمی رئیس جمهور از کوبودنا: کوبودنا الگوی کارآفرینی خلاقانه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی/ کهگیلویه و بویراحمد پایلوت نان داروهای کشور می شود/شروع به کار فاز سوم کوبو دنا در حوزه گیاهان دارویی   

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری معاونت علمی رئیس جمهور، کارشناس گیاهان دارویی نهاد ریاست جمهوری و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی به همراه معاون اقتصادی استاندار، مدیران کل اقتصادی استان و رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از کارخانه صنایع غذایی کوبودنا و مجموعه آرد باقری بازدید کردند. به گزارش فریاد […]

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری معاونت علمی رئیس جمهور، کارشناس گیاهان دارویی نهاد ریاست جمهوری و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی به همراه معاون اقتصادی استاندار، مدیران کل اقتصادی استان و رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از کارخانه صنایع غذایی کوبودنا و مجموعه آرد باقری بازدید کردند.

به گزارش فریاد جنوب ؛دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی معاونت علمی ریاست جمهوری در این بازدید با بیان اینکه کوبودنا نمونه یک اقتصاد خوب، خلاقه و متکی به درون است، گفت: حرکت هایی شبیه این کارخانه در استانی کوچک با اهدافی بزرگ ما را به آینده اقتصاد کشور امیدوار می کند.

محمد حسن عصاره نسل آینده را نیازمند حرکت های اقتصادی با تفکر دانش بنیان دانست و افزود: دیگر زمان آنکه کسی درس بخواند به امید اینکه در جایی پشت میز بنشیند تمام شده و نسل آینده باید بداند که چگونه از دانش پول دربیاورد.

وی افزود: حرکت هایی شبیه کارخانه کوبودنا که از سنت آغاز می شود و با دانش روز ترکیب می گردد، برای آینده کشور لازم است این مجموعه از یک کارخانه آرد کوچک شروع کرده و حالا در کنار آن انواع نان تولید می کند و در آینده نیز قصد دارند که گیاهان دارویی را وارد چرخه تولید کنند.

دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه اقتصاد کشور را باید به سمت این تیپ تولید حرکت دهیم، تصریح کرد: کارخانه ای مثل کوبودنا امروز نان را برای مصارف مختلف و سنین مختلف و کاربردهای گوناگون تولید می کند و در آینده نیز فرآورده های درمانی مبتنی بر نان به خطوط تولید آن اضافه می شود که این یعنی حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان و نتیجه آن تولید ثروت از دانش برای کشور است.

عصاره از خدمات مختلف دولت به شرکت های دانش بنیان خبر داد و خاطرنشان کرد: دولت در لایحه حمایت از شرکت های دانش بنیان 110 خدمت را در نظر گرفته است که طیفی از خدمات از قبیل حمایت های مالیاتی، جذب نخبه های سرباز، معافیت های گمرکی و… را شامل می شود.

وی همچنین از کوبودنا خواست که در زمینه کشت یولاف اهلی و چاودار برای اولین بار در کشور اقدام کنند و اظهار کرد: این کارخانه توانایی فعالیت و تبدیل کهگیلویه و بویراحمد به پایلوت کشت این دو غله را دارد.

دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی معاونت علمی ریاست جمهوری از عزم کوبودنا برای ایجاد کارخانه گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و افزود: این کارخانه با توجه به کارخانه موجود در زمینه آرد و نان می تواند این استان را به یکی از استان های معتبر در حوزه نان داروها تبدیل نماید.

گیاهان دارویی را با نان ترکیب می کنیم/ آغاز حرکت به سمت تولید نان داروها/ فاز سوم کوبودنا در حوزه گیاهان دارویی شروع به کار می کند

مدیرعامل مجموعه صنایع غذایی کوبودنا نیز در این بازدید با بیان اینکه  فعالیت این مجموعه در سال 1375 با کارخانه آرد باقری آغاز شد، گفت: در سال 1394 در طرح توسعه کارخانه آرد به دنبال ایجاد مجموعه ای مرتبط بودیم که تولید نان بهترین گزینه بود.

بهرام باقری با بیان اینکه کوبودنا حالا بزرگترین تولیده نان در جنوب کشور و تنها تولید کننده نان حجیم بلوط در خاور میانه است، افزود: مجموعه کوبودنا امروز بزرگترین واحد تولید نان جنوب کشور است و توانسته به هدف اولیه خود یعنی کسب بازارهای منطقه جنوب کشور و تولید بیش از 150 نوع نان، دست پیدا کند.

وی با بیان اینکه در ابتدا برای بسیاری از استان های برخوردار کشور قابل باور نبود که نان های یاسوج در آنجا عرضه و مورد استقبال قرار می گیرد، بیان کرد: امروز توانسته ایم نان بلوط تولید کنیم که برای تولید آن مبناهای علمی و پژوهشی، تجربی و سنتی و صنعتی و تجاری را با هم ترکیب کردیم.

مدیرعامل گروه صنایع غذایی کوبودنا  تولید نان با ترکیبات گیاهان دارویی که خاصیت درمانی داشته باشد را از اهداف بدو تاسیس کوبودنا عنوان و خاطرنشان کرد: در استانی که به لحاظ گیاهان دارویی سرآمد کشور است قطعا اولین تفکر ما ترکیب گیاهان دارویی با نان برای ایجاد خاصیت درمانی و پیشگیری از بیماری ها بود اما این کار مستلزم فعالیت دانش بنیانی که با همکاری نهادهای علمی و آکادمیک استانی و شخصیت های برجسته علمی در این حوزه کلید خورده است.

باقری با اشاره به اینکه چشم انداز آینده این شرکت حرکت به سوی ایجاد کارخانه ای جامع در حوزه گیاهان دارویی از کشت تا فرآوری در کنار مجموعه کوبودناست، اظهار کرد: این آمادگی در مجموعه کوبودنا وجود دارد که در حوزه گیاهان دارویی به صورت فعال وارد میدان عمل شود و در این راه نیز بخش های علمی و تحقیقاتی کار را پیش برده ایم.

کهگیلویه و بویراحمد پایلوت نان داروهای کشور

عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج نیز در این بازدید با بیان اینکه با توجه وجود کارخانه نان کوبودنا و احداث مجتمع گیاهان دارویی در کنار آن، استان کهگیلویه و بویراحمد پایلوت نان داروها در کشور می شود، گفت: دو برنامه تولید نان دارو و ایجاد کارخانه جامع گیاهان دارویی در پلن آینده شرکت کوبودنا طراحی شده است.

دکتر عزیز الله جعفری، متخصص گیاهان دارویی دانشگاه یاسوج  افزود: در زمینه نان دارو فعالیت های تحقیقاتی  و پژوهشی به منظور  اخذ مجوزهای بهداشتی در حال انجام است و تمام موارد از جمله نوع گیاه دارویی، نوع خاصیت درمانی، میزان تولید و میزان ترکیب با نان در پروپوزال های طرح آمده تا به صورت علمی بررسی شود.

وی با بیان اینکه دومین هدف این مجموعه ایجاد کارخانه ای در حوزه گیاهان دارویی است، اظهار کرد: برنامه ریزی های لازم انجام شده تا از مهر آینده در سطح کوچک کشت انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج تصریح کرد: کارخانه گیاهان دارویی هم می تواند مکمل های نان های کوبودنا را تولید کند و هم داروهای گیاهی مورد نیاز را به صورت فرآوری شده و محصول نهایی عرضه نماید.