در مدت اخیر برای بار چندم موضوع استعفای وزیر ارشاد مطرح شد. خبرگزاری تسنیم نیز پیش از این خبرداده بود که سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به زودی با دولت خداحافظی می‌کند. اینکه وزیر ارشاد چه زمانی استعفا کند، معلوم نیست. آنچه معلوم است اینکه روحانی چندان تمایلی به ادامه کار صالحی […]

 

روحانی یک انتقاد کوچک را هم تاب نمی‌آورد

در مدت اخیر برای بار چندم موضوع استعفای وزیر ارشاد مطرح شد. خبرگزاری تسنیم نیز پیش از این خبرداده بود که سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به زودی با دولت خداحافظی می‌کند.

اینکه وزیر ارشاد چه زمانی استعفا کند، معلوم نیست. آنچه معلوم است اینکه روحانی چندان تمایلی به ادامه کار صالحی ندارد. گفته می‌شود رئیس جمهور از انتقاد رسانه‌های اصلاح طلب به دولت ناراضی است و این یکی از دلایل انتقاد از صالحی است.

استعفای وزیر ارشاد و وضعیت کنونی این وزارتخانه، موضوعی بود که با محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهرن در مجلس شورای اسلامی مطرح کرده‌ایم. او در توضیح دلایل مطرح شدن مسئله استعفا و پیشینه آن به رویداد۲۴ گفته از ابتدای شروع دولت آقای روحانی تا کنون یک اشکال کاملا اساسی وجود دارد؛ آن‌هم اینکه دولت هیچ عملکرد رسانه‌ای مناسبی برای پایگاه اجتماعی خود نداشت و تیم رسانه‌ای روحانی چه در قالب ستادی، چه در قالب رسمی همواره نقد شده است. حتی رسانه‌های حامی روحانی اکنون منتقد اوشده‌اند. این یعنی چشم رسانه‌ای این دولت همواره کور بوده است.

وکیلی می‌گوید: معاون مطبوعاتی این دولت تا یکسال قبل آقای انتظامی بود اما انتظامی کف مطالبات اصلاح‌طلبان نبود. در نهایت آقای صالحی امیری تصمیم گرفت که تغییراتی را در این حوزه انجام دهد و آقای سلطانی‌فر را انتخاب کردند که ایشان هم انتخاب اصلاح‌طلبان نبودند بلکه از سوی حزب اعتدال و توسعه انتخاب شدند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید: میان آقای سلطانی‌فر و انتظامی اختلاف وجود داشت و منتقدان انتظامی می‌گفتند او مانند دستیار وزیر کارها را پیش می‌برد، نه یک معاونت. یکی از موارد اختلاف به هیات نظارت مطبوعات کشیده شد که با رفتار نسنجیده سلطانی‌فر، منجر به استعفا و با رفتار شتاب‌زده وزیر، استعفا پذیرفته شد.

وکیلی می‌گوید: آقای وزیر مدام مطرح می‌کرد که روحانی از عملکرد رسانه‌های اصلاح طلب انتقاد دارند. گویا آقای روحانی انتظار داشتند رسانه‌های اصلاح طلب همچنان از او حمایت کنند. یعنی توقع داشتند با وضعیتی که برای مطبوعات پیش آمده و با افزایش ۵ برابری کاغذ و دیگر خدمات، رسانه‌ها همچنان از او حمایت کنند.

عضو فراکسیون امید مجلس می‌گوید: سهم یارانه مطبوعات کمتر از ۲۰ درصد بوده و با این گرانی و افزایش قیمت، طبیعی است بخش مطبوعات با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. در این وضعیت روحانی حمایتی از رسانه‌ها انجام نداد. این حمایت حتی برای رسانه‌های همسو به کمترین حد رسید.

وکیلی می‌گوید: مطبوعات تیراژ خود که در نقد کردن بود را از دست داده‌اند. نقد‌های مطبوعات اصلاح طلب از روحانی همواره حداقلی بوده است، اما دولت همین را هم تاب نیاورده است و آقای روحانی به خاطر این موضوع وزیر و معاونت مطبوعاتی را مورد عتاب قرار داده است و اینکه برخی از تاب و عتاب‌ها شاید برای ایشان خوشایند نبود و نمی‌توانستند تاب بیاورند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به مشکل دیگر اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در شرایطی که همراهی دولت با رسانه‌ها به کمترین حد رسیده، واعظی تصمیم می‌گیرد فردی به نام معزی را برای معاونت مطبوعاتی انتخابات کند که حلقه ارتباطی مناسب و همگونی با اصلاح طلبان ندارد؛ یعنی به جای آنکه ابروی‌اش را درست کنند می‌خواهند چشمش را هم کور کنند!

نماینده اصلاح طلب مجلس دهم می‌گوید: اخلاق و نجابت سیدعباس صالحی فراتر از کاری است که انجام می‌دهد و به نظرم ایشان نتوانستند شانیت وزارتخانه را حفظ کند زیرا وزارت ارشاد کسی می‌خواهد که مطالبه‌گر باشد و با قدرت مطالبه‌هایش را پیگیری کند.

وکیلی به دلایل دیگر مطرح شدن شایعه استعفای وزیر ارشاد اشاره کرده و گفته در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی از وزیر ارشاد خواسته شده بود که در جلسه حضور داشته باشند که صالحی در آن جلسه حضور پیدا نکرده بود. عدم حضور وزیر ارشاد باعث بروز دلخوری‌هایی شده بود و تا حدودی برای روحانی گران تمام شده بود زیرا رای انتخاب سعیدرضا عاملی برای دبیری بسیار مرزی بوده است و حضور آقای صالحی و رای او می‌توانست آرایش ترکیبی را تا حدودی تغییر دهد. این موضوع نیز یکی از دلایل ناراحتی روحانی از وزیر ارشاد بوده است./رویداد24