مدیر عامل آب و فاضلاب استان : شناسایی 14 هزار انشعاب غیره مجاز روستایی /آب شرب شهر یاسوج از سالم ترین آبها و کاملا مطابق استانداردهای ملی و بین المللی است
مدیر عامل آب و فاضلاب استان : شناسایی 14 هزار انشعاب غیره مجاز روستایی /آب شرب شهر یاسوج از سالم ترین آبها و کاملا مطابق استانداردهای ملی و بین المللی است

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری گفت : آب شرب مرکز استان از بهترین و سالم ترین آب ها است و کاملا مطابق استانداردهای ملی و بین المللی است، آب از منبع سالم و کاملاً بهداشتی است و برای اینکه آلودگی ثانویه اضافه نشود به وسیله روشن های نوین گند زدایی هم می شود. شهروندان […]

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری گفت : آب شرب مرکز استان از بهترین و سالم ترین آب ها است و کاملا مطابق استانداردهای ملی و بین المللی است، آب از منبع سالم و کاملاً بهداشتی است و برای اینکه آلودگی ثانویه اضافه نشود به وسیله روشن های نوین گند زدایی هم می شود. شهروندان در خصوص سلامت آب در هیچ جای استان نگران نباشند، اگر موردی هم کسی جایی با ایرادی برخورد کرد به ما اطلاع رسانی کند حتماً پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش فریاد جنوب ، فیض اله پاسره در نشست خبری  نشست که با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات استان در هفته صرفه‌جویی در مصرف آب برگزار شدافزود : در بخش آب روستایی یک هزار و ۶۴۱ روستا داریم که یک هزار و ۴۸۱ روستا تاسیسات آبرسانی دارند در کل جمعیت روستایی ما که از آب آشامیدنی برخوردار هستند ۳۱۳ هزار نفر است که ۴۷ درصد از کل جمعیت استان را شامل می‌شوند.

این مسؤول با اشاره به تعداد یک هزار و ۸ روستای استان سیستم‌های اندازه‌گیری مصرف آب در ورودی خانه‌های آن‌ها نصب شده تصریح کرد: تعداد مشترکین روستایی ما ۶۲ هزار نفر هستند که ۹۰.۷۵ درصد از جمعیت روستایی زیر پوشش آب روستایی قرار دارند و اکنون شاخص استفاده از آب سالم روستایی در کشور ۷۵.۰۲ درصد است که این آمار در استان ما کمی کمتر از میانگین کشوری یعنی ۷۴.۷ درصد است.

مدیرعامل جدید آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد این ارتقا شاخص در دولت کنونی را ۶.۷ درصد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۱۷ مجتمع روستایی در سطح استان تعریف کرده‌ایم و ۷۰ میلیارد تومان در آب روستایی استان در این دولت هزینه شده است و یک سوم روستاهای ما زیر پوشش این مجتمع‌های روستایی قرار دارند که لطف مقام معظم رهبری با در اختیار گذاشتن مبلغ بسیار خوبی از صندوق توسعه ملی موجب این موفقیت‌ها شد.

وی با بیان این که در مجموع اکنون ۲۴۲ روستای ما با تانکر آبرسانی می‌شوند افزود: حجم کل آب تولیدی ما در بخش روستایی ۲۴ میلیون مترمکعب است ولی در سیستم‌های اندازه‌گیری فاصله مصرف با تولید بسیار بیشتر است یعنی این که ۱۱ میلیون مترمکعب مصرف نشان داده می‌شود!! که در مجموع شاید تنها ۱۰ درصد از این مجموع مربوط به شکستگی‌ها و فرسودگی شبکه باشد و بقیه از سوی برخی افراد مورد استفاده غیر قانونی قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که تعداد کل مخازن آب ما ۵۱۴ مخزن آب روستایی است و ۶ هزار و ۴۷۴ کیلومتر شبکه داریم افزود: در بحث شبکه فاضلاب روستایی تعداد روستاهای ما محدود هستند یکی روستای شوتاور در کهگیلویه است که به بهره‌برداری رسیده و دیگری متعلق به روستای تنگاری دشت‌روم است که پیشرفت ۵۰ درصدی دارد و برای روستای طولیان هم با کمک بانک توسعه اسلامی در حال تجهیز کارگاه هستیم.

وی به برخی اقدامات دیگر در آب و فاضلاب روستایی اشاره کرد و گفت: پلمپ گذاری کنتورها را داشتیم تا هر کسی نتواند آن‌ها را دستکاری کند همچنین در طول این چند سال ۱۴ هزار انشعاب غیر مجاز را شناسایی کردیم و ۱۲ هزار انشعاب جدید هم داشتیم.

پاسره با قدردانی از حمایت‌های دستگاه قضایی استان در برخورد با انشعابات غیر مجاز افزود: در ۲ شهرستان بویراحمد و دنا این همکاری بسیار خوب بود اما در شهرهای گرمسیری حمایت‌های لازم آنطور که باید و شاید انجام نشد.

وی به برخی از دلایل کمبود آب و یا به عبارتی ساعات بی‌آبی در شهر یاسوج اشاره کرد و گفت: صادقانه بگویم عمر برخی از شبکه‌های آب شهر یاسوج بسیار بالاست که یکی از دلایل شکستگی‌ها  به همین خاطر است و دیگر این که اختلاف ارتفاع بالاترین و پایین‌ترین نقطه جمعیتی شهر یاسوج ۲۰۰ متر است و همین امر موجب فشار زیاد به تاسیسات آب می شود که متاسفانه طراحی های خوب و اجرای متناسب با این شرایط به هر دلیلی صورت نگرفته است و بنده تعهد میدهم اعتبارات را به سمت و سوی اصلاح و بهبود وضع آبرسانی سوق دهم.

وی در خصوص آب شرب شهر یاسوج گفت: آب شرب مرکز استان از بهترین و سالم ترین آب ها است و کاملا مطابق استانداردهای ملی و بین المللی است، آب از منبع سالم و کاملاً بهداشتی است و برای اینکه آلودگی ثانویه اضافه نشود به وسیله روشن های نوین گند زدایی هم می شود، شهروندان در خصوص سلامت آب در هیچ جای استان نگران نباشند، اگر موردی هم کسی جایی با ایرادی برخورد کرد به ما اطلاع رسانی کند حتماً پیگیری خواهیم کرد.

وی در پاسخ به رفع مشکل تصفیه‌خانه اضطراری شهر یاسوج در منطقه چم گنجشکی گفت: با کشور سومی و به عنوان واسطه ارتباط برقرار کرده‌ایم که مشکل دستگاه مذکور حل خواهد شد و تصفیه‌خانه تا پایان سال با حجم ۲۰۰ لیتر بر ثانیه وارد مدار خواهد شد.

مشکل لجن کش ها و نارضایتی مردم هم دغدغه دیگر مدیرعامل جدید آب و فاضلاب شهری بود، او  با اشاه به اجبار آفای شهری به ورود این لجن ها به تصفیه خانه فاضلاب به دلیل شرایط خاص شهر یاسوج، در این باره گفت: روز گذشته با مشاور توانمندی در این زمینه گفت و گو داشتم، قرار شد سیستمی طراحی شود که لجن کش ها فاضلاب خود را در نقطه ای معین و مدیریت شده وارد تصفیه خانه فاضلاب یاسوج بکنند، و سپس با پیش بینی مراحلی این فاضلاب تصفیه و به گونه ای ضمن جلوگیری از انتشار بودی بد آن در نهایت وارد چرخه تصفیه فاضلاب شود که تا اجرایی شدن آن نیاز به همراهی و صبر مردم عزیز داریم.

فیض اله پاسره در خصوص استخدام های پر سر و صدای دقیقه ۹۰ مدیرعامل سابق شرکت آب و فاضلاب شهری هم اینطور گفت: خب این اتفاق در زمان بنده نبوده است اما قطعا مجوزی در میان بوده است و کار با بد سلیقگی انجام شد، اگر بنده بودم طی فراخوان و با رعایت عدالت استخدامی بین فرزندان شایسته استان کار را انجام  می دادم.

در ادامه مرادیان؛ معاون مهندسی توسعه شرکت آبفای شهری هم توضیحی در خصوص وضعیت آب شهری استان داد و گفت: ۱۶ شهر با ۱۶۶ هزار مشترک تحت پوشش ما هستند این بعنی  ۵۰۰ هزار نفر یعنی ۹۹.۹ درصد از جمعیت شهری استان زیر پوشش آب و فاضلاب شهری قرار دارند و از کل شبکه آب شهری ما ۳۰ درصد آن فرسوده است یعنی از کل یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه شهری ۴۵۰ کیلومتر آن فرسوده است و در حال حاضر میانگین اتصال به شبکه فاضلاب در کشور ۳۵ درصد است که در استان ما این رقم ۲۵ درصد است که در سال جاری طرح فاضلاب شهر سی‌سخت هم به بهر‌ه‌برداری می‌رسد.

وی گفت: اصلاح و اجرای هز کیلومتر شبکه در استان قریب به ۷۰۰ میلیون تومان هزینه بر می دارد و با توجه به بودجه استان کار را برای اصلاح سخت کرده است

جهانگیر احسانی؛ معاون مهندسی توسعه آبفای روستایی نیز گفت: اگرچه برای مشاهده میزان مصرف آب باید بک دوره زمانی را معین و با آن مقایسه انجام داد اما در روزهای گرم سال طبیعی است به نسبت سایر زمان ها افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی مصرف آب را داریم.

وی گفت: هم متولیان آب و هم مردم باید با صرفه جویی در آب، عبور آسان از فصل گرم سال و همچنین حراست از میراث گرانبهای نسل های آینده را مد نظر داشته باشند.