مدیر کل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد؛نصب 850 دستگاه آبگرمکن خورشیدی/کشت 3 هزار هکتار گیاهان دارویی
مدیر کل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد؛نصب 850 دستگاه آبگرمکن خورشیدی/کشت 3 هزار هکتار گیاهان دارویی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان با کمبود نیرو و قرق بان مواجه است. “غلامحسین حکمتیان اصل” طی بازدید از غرفه فریاد جنوب در نمایشگاه مطبوعات ،افزود: امسال ما در راستای اهداف سازمان که احیاء و حفاظت و نگهداری منابع طبیعی است کاری نو را با مشارکت مردم آغاز کردیم. […]

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان با کمبود نیرو و قرق بان مواجه است.

“غلامحسین حکمتیان اصل” طی بازدید از غرفه فریاد جنوب در نمایشگاه مطبوعات ،افزود: امسال ما در راستای اهداف سازمان که احیاء و حفاظت و نگهداری منابع طبیعی است کاری نو را با مشارکت مردم آغاز کردیم.

وی بیان کرد: در این راستا در شهرستان ” الگن” کهگیلویه یک عرصه ای محدود کرده که با اولین بارش باران در آن با مشارکت مردم  اقدام به بذر کاری کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این اقدام را می توان به نوعی حفاظت با مشارکت مردم نام گذاشت.

کشت 3 هزار هکتار گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد

حکمتیان اصل عنوان کرد: کشت گیاهان دارویی در ۳ هزار هکتار اراضی استان یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی است که تا کنون بالغ بر ۶۰ درصد معادل  یک هزار و ۸۰۰ هکتار آن با مشارکت مردم و تشکل های مردمی انجام شده است.

وی گفت: ما بذر و نهال ها را به صورت مجانی در اختیار مردم و تشکل ها قرار می دهیم و از آنها برای مشارکت در این امر استقبال می کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: استفاده از ظرفیت و تعامل عشایر نیز در فصل بذرکاری از دیگر برنامه های این نهاد است.

حکمتیان اصل بیان کرد: در سالجاری در راستای اهداف مقابله با آتش سوزی ها با توجه به بارندگی ها اقدامات خوبی را با مشارکت دیگر نهادها و مردم انجام داده ایم ما پیش بینی آتش سوزی در یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزار هکتار اراضی را در استان داشتیم که خوشبختانه آتش سوزی ها در ۷۶۰ هکتار کنترل شد.

وی افزود: امسال میزان تعهد اجرایی پروژه های آبخیز داری استان  ۵۷ هزار متر مکعب بوده که تا کنون بالغ بر ۵۰ هزار متر مکعب آن اجرایی شده که این نشان دهنده آنست که ما از برنامه ابلاغی سازمان جلوتر هستیم.

نصب 850 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در بخش توزیع رایگان آبگرمکن های خورشیدی در راستای جلوگیری از قطع درختان و محرومیت زدایی امسال ۷۳ دستگاه آبگرمکن خورشیدی میزان تعهد ما بوده که با تلاش و پیگیری های فراروان آن را به ۲۱۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی رساندیم.

حکمتیان اصل اضافه کرد: تا کنون بالغ بر ۸۵۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی درکهگیلویه و بویراحمد توزیع و نصب شده است که قیمت هر دستگاه معادل ۳۵ الی ۴۰ میلیون ریال بوده است.

وی گفت: در بخش کاداست اراضی بین حقی که دولت دارد با مردم و تفکیک آن در سنوات گذشته یک سردرگمی  و تداخل وجود داشت که امسال ما ۱۰۰ درصد از تعهدات خود را در این بخش که ۱۵۶ هزار هکتار بوده انجام داد ه ایم .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: امسال نیز باید ۷۰۵ هزار هکتار دیگر را در این راستا انجام دهیم که تا کنون ۴۲۰ هزار هکتار منجر به ثبت اولیه و حدود ۳۲ هزار هکتار نیز ثبت سند تک برگ  را انجام دادیم.

حکمتیان اصل بیان کرد: ۵ دستگاه خودرو فتون با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال جهت تقویت شهرستانهای تابع خریداری شده است.

توقف 32 دستگاه خودرو حامل ذغال و چوب جنگلی

وی با اشاره به اینکه قطع درختان در کهگیلویه و بویراحمد به یک بحران تبدیل شده افزود: در سالجاری بالغ بر ۳۲ دستگاه حامل چوب و ذغال را توقیف کردیم و طبق مکاتبات انجام شده با دادستان در این راستا با دستور قضایی نیروی انتظامی همکاری لازم را با ما انجام می دهد و ما گشت هایی را به صورت شبانه روز داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: مردم می توانند گزارشات خود را در خصوص قطع درختان و کوره های ذغال با شماره ۱۵۰۴ با ما در میان گذاشته تا سریع با متخلفان برخورد شود.

حکمتیان اصل بیان کرد: امسال تا کنون در بخش تصرف اراضی ملی ۶۹ پرونده ایجاد شده که این تعداد نسبت به سال گذشته که ۱۷۲ پرونده بوده کاهش چشمگیری داشته است و این امر با همکاری مردم و دستگاه های زیر ربط میسر شده است.

کمبود قرق بان در کهگیلویه و بویراحمد

وی ادامه داد: این استان با کمبود نیرو و قرق بان مواجه است تا جائیکه نرمال کشوری برای هر ۶ هزار هکتار اراضی یک قرق بان است اما در استان ما برای هر ۲۰ هزار هکتار یک قرق بان داریم جمعا این نهاد ۷۲ قرق بان دارد که از یک میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار عرصه ملی کهگیلویه و بویراحمد حفاظت می کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد از عرصه های کهگیلویه و بویراحمد ملی است در صورتیکه این میزان به اندازه ۱۰ درصد مابقی نیز توجه نمی شود.

به گزارش فریاوجنوب ، حکمتیان اصل عنوان کرد: امسال اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد پیش بینی اعتبار مصوب این نهاد در استان است که به پروژه های مختلف اختصاص داده می شود.

وی اضافه کرد: ۷۳۹ هکتار از پارک جنگلی یاسوج به شهرداری واگذار شده با توجه به اینکه تا کنون شهرداری یاسوج در این خصوص اقدامی نکرده ما پیگیر هستیم که اگر تعهدات خود را شهرداری انجام ندهد از طریق دستگاه قضایی فسخ قرارداد را انجام دهیم