مشاوروزیر ارتباطات :برای توسعه کهگیلویه زخم زبان زیادی شنیدم/دوره ی آقایان گذشته وشما مرد این زمان نیستید
مشاوروزیر ارتباطات :برای توسعه کهگیلویه زخم زبان زیادی شنیدم/دوره ی آقایان گذشته وشما مرد این زمان نیستید

سیدفرزاد نجات نیا دستیار وزیر ارتباطات با حضور در غرفه مطبوعات به سوالات ما در خصوص توسعه کهگیلویه، نقش جوانان و نخبگان، حضور چهره های تکراری در عرصه سیاسی استان و نقش رسانه پاسخ گفت. پایگاه تحلیلی خبری فریادجنوبfaryadejonoob.ir نجات نیا که که از فعالان سیاسی و فرهنگی است یک دوره به عنوان عضو شورای […]

سیدفرزاد نجات نیا دستیار وزیر ارتباطات با حضور در غرفه مطبوعات به سوالات ما در خصوص توسعه کهگیلویه، نقش جوانان و نخبگان، حضور چهره های تکراری در عرصه سیاسی استان و نقش رسانه پاسخ گفت.

پایگاه تحلیلی خبری فریادجنوبfaryadejonoob.ir

نجات نیا که که از فعالان سیاسی و فرهنگی است یک دوره به عنوان عضو شورای شهر دهدشت با رای بالایی انتخاب شد و به جوان ترین کاندیدای منتخب مردم دهدشت تبدیل شد و هنوز نیز این عنوان را دارد. وی همچنین سوابقی از جمله مشاور فرماندار، مسئول سازمان جوانان کهگیلویه و همچنین تجربه کار در وزارت علوم و مجمع تشخیص مصلحت نظام را دارد.

وی در انتخابات مجلس شورای اسلامی حوزه کهگیلویه به عنوان یکی از کاندیداها حضور داشت. برای انتخابات آتی مجلس نیز به عنوان یکی از کاندیداها از وی نام برده می شود.

مشروح گفتگو با دستیار وزیر ارتباطات در پی می آید:

سید فرزاد نجات نیا در خصوص نقش رسانه در جامعه گفت: تیزبینی و نقدهای منصفانه می تواند به بهترین نحو نیازهای مردم و اولویتهای منطقه را به گوش مسئولان رسانده و زمینه رشد و توسعه را فراهم کند. مردم و مسئولان باید پذیرای نقدهای منصفانه و آگاهانه رسانه باشند.

نجات نیا به تلاشهای خود برای توسعه کهگیلویه اشاره کرد و گفت در سال ۸۵ که عضو شورای شهر و مشاور فرماندار بودم فکرهای زیادی در ذهنم شکل میگرفت که چگونه می توان برای توسعه منطقه کاری کرد. برای همین سلسله نشستهایی با عنوان راهکارهای توسعه منطقه ای را در همان سال برگزار کردیم. به این صورت که در اولین پنجشنبه سال (ایام نوروز) این همایش و نشستها با حضور همه نخبگان برگزار و از همه جریانهای سیاسی هم در این نشست حضور داشتند. دلیل انتخاب این تاریخ این بود که همه نخبگان کهگیلویه در این تاریخ برای دید و بازدیدها به منطقه می آمدند.

در آن مقطع همه افراد تاثیرگذار جریانهای سیاسی با گرایشهای فکری متفاوت دعوت شدند. کارگروهها  آب و کشاورزی، عمران و صنعت، فرهنگی و اجتماعی و … در این نشستها شکل گرفت.

نجات نیا ادامه داد: یادم هست در آن زمان در کارگروه آب و کشاورزی که مسئولیت آن به عهده مهندس حبیبی بود پیشنهادی به مدیران وقت استان داده شد که چون در آینده بحران آب داریم باید از سد کوثر تخصیص آب برای استان گرفته شود. این پیشنهاد با استقبال مواجه شد و توسط مهندس نوذری استاندار وقت و نمایندگان استان در مجلس پیگیری شد و ۵۰ میلیون متر مکعب از سد کوثر تخصیص آب گرفته شد.

برای استفاده از نظرات افراد در حوزه های تخصصی، با همه افراد تاثیرگذار کهگیلویه که برخی اکنون در سطح معاون وزیر و یا نماینده هستند حرف زده و آنها را برای این نشستها دعوت کردم. برخی حضور یافتند و برخی نیز در سفر حج، کربلا و یا گرفتاری هایی داشتند.

نجات نیا همدلی را لازمه توسعه دانست و بیان داشت: برای برون رفت از محرومیت و توسعه نیاز به همدلی و انسجام هست. اگر رقابتی با هم داریم پایان روز رقابت باید رفاقتها را شروع کنیم. البته نگاه همدلی و هم افزایی در سالهای اخیر مخصوصا بین افرادی که در تهران زندگی می کنند بهتر و پررنگتر شده است.  هم راست و هم چپ از منافع جاده، پتروشیمی، ایجاد کارخانه و … در کهگیلویه منتفع می شوند.

برای توسعه کهگیلویه زخم زبان زیادی شنیدم

نجات نیا گفت: من در سالهای گذشته این نگاه و عملکرد که ذکر شد را داشتم و الان نیز با تجاربی که به دست آوردم همان نگاه را بهتر و با کیفیت تر دنبال میکنم. زخم زبانهای زیادی برای توسعه کهگیلویه شنیدم. برخی در آن سالها به من میگفتن انحرافی هستی که همه را دور هم جمع می کنی و برخی الان میگن اصلاح طلبی که در این دولت پست و مقام داری. در حالی که واقعا اعتقاد درونی من هست. من خودم را نیروی نظام می دانم و هر دولتی که بیاید و خود را در هر جایگاهی اثرگذار بدانم با افتخار کار می کنم. در استانهای توسعه یافته تر مثل اصفهان و کرمان و یزد… نیز همه نیروهای سیاسی با گرایشهای مختلف برای توسعه استان متحد می شوند.

 

دستیار وزیر ارتباطات اظهار داشت: اشکال اساسی در این استان این هست که متاسفانه از دایره تنگ نظری مسایل سیاسی به مباحث توسعه ای نگاه می کنیم. برخی مشکلات نیز به فرهنگ ما نیز برمی‌گردد. وقتی فرهنگ کار نداریم چه ربطی به چپ و راست و دولتها دارد؟ آب و خاک و منابع طبیعی داریم اما استفاده مفیدی از آنها نمیشود. آران و بیدگل در کویر واقع شده نه زمین حاصلخیز  هست و نه درخت اما صنعت فرش دارد، کاشی هست، در حوزه استارت آپی اول هستند و در جذب گردشگری اول هستند و در بسیاری مسایل دیگر نیز بسیار فعال هستند. بلادشاپور قابلیت این را دارد که سیل گردشگران را روانه استان کند. شهر قدیم دهدشت کم از مرنجاب آران و بیدگل ندارد.

نجات نیا عدم حضور دانشگاهیان در تصمیم سازی ها را یک ضعف بزرگ دانست و گفت: چرا در تصمیم سازی ها نخبگان و دانشگاهیان منفعل هستند؟ چرا این نگاه که بزرگ ده را ببین و ده را بچاپ اثرگذار تر از جریانات علمی و دانشگاهی است؟  نگاه تیزبین دانشجو اکنون در جامعه دیده نمی شود؟ انفعال در مجامع علمی کاملا مشهود است.

وی به تهیه بانک اطلاعاتی هم استانی ها اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از کارهایی که توسط انجمن هم اندیشی فرهیختگان انجام شده تهیه بانک اطلاعاتی از هم استانی هایی است که در دستگاههای مختلف در تهران مشغول به فعالیت هستند. این بانک اطلاعاتی از همه افراد فارغ از گرایش فکری آنها وجود دارد.

نگاههای صرف سیاسی باید کمرنگ شود

نجات نیا در خصوص پررنگ بودن مسایل سیاسی در استان گفت: در آینده سیاسی منطقه نگاه صرف اصولگرا و اصلاح طلب باید کمرنگ شود. مردم این نوع نگاه صرف سیاسی را قبول ندارند و آن را پس زدند. جریانات سیاسی نیز این موضوع را فهمیدند. جایی که بحث فساد و قدرت و ثروت پیش می آید مناسبات سیاسی نیز برداشته می شود و گاهی افراد از دو جریان سیاسی با عناوین در کنار هم در زمینه اختلاس و فساد حضور دارند.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: در نقشه راه گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری بحث جوان انقلابی را مطرح می کنند. جوان انقلابی در هر دو جریان هست. انقلابی اگر به معنای ضدفساد، ضدرانت، دغدغه مند، ضدویژه خواری، متعهد، کارآمد و در هر دو جریان می توانند محور باشند.

نجات نیا تصریح کرد: اعتقاد دارم که با نگاه ائتلافی، جوانان از هر طیف که دغدغه مند هستند و چهارچوب نظام و منویات رهبری را قبول دارند با هم ائتلافی را تشکیل بدهند و کمپین و جنبشهایی را به وجود بیاورند برای پس زدن افرادی که نمی‌خواهند در جایگاه کدخدامنشی بنشییند و مشورت بدهند و اجرا و میدان داری را به طیف جوان بدهند.

سیاسیون مسن، زبان جوان امروزی را نمی فهمند

نجات نیا در انتقادی تند از برخی سیاسیون مسن حوزه کهگیلویه و خطاب به آنها گفت: آقا تو نفوذ داری در بدنه سنتی جایگاه داری اصلا بر منکرش لعنت، اما در شرایط فعلی نیاز جامعه میدان‌داری جوانان است. دهه هفتاد و هشتاد را نمیتونی درک کنی، انسداد بین نسلی را چگونه میخوای پاسخ بدی؟ میانه سنی جامعه به ۳۰ سال رسیده اما ۵۰ ساله ها را هنوز جوان می‌دانید؟

وی ادامه داد: حرفهای زیادی دارم با آقایونی که نمیخواهند بپذیرند دوره شان گذشته و نمی‌توانند جوانان دهه هفتاد و هشتاد را درک کنند، پیشنهاد میکنم به کافی شاپها، باغها و اسپرسویی ها بروید و فضا را بینید. خواسته‌ها و مطالبات متفاوت شده، زبان حرف زدن با آنها را ندارید. شما مرد این زمان نیستید.

نجات نیا در پایان گفت: کابینه جوان انقلابی در آینده باید شکل بگیرد موانعی دارد که باید ریل گذاری و بستر آن فراهم شود