واکنش اینستاگرامی تاجگردون به ابهام بوجود آمد در مرقد بی بی حکیمه؛ فرق نمی کند مرقد بی بی حکیمه در گچساران باشد یا باکو
واکنش اینستاگرامی تاجگردون به ابهام بوجود آمد در مرقد بی بی حکیمه؛ فرق نمی کند مرقد بی بی حکیمه در گچساران باشد یا باکو

فریاد جنوب  – چندی پیش خبری از صدا و سیما مبنی بر وجود مرقد مطهر حضرت بی بی حکیمه در باکو در کشور آذربایجان پخش شد. این ابهام بوجود آمد بالاخره در ایران و گچساران است یا آذربایجان و باکو و یا جای دیگر است. نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با […]

فریاد جنوب  – چندی پیش خبری از صدا و سیما مبنی بر وجود مرقد مطهر حضرت بی بی حکیمه در باکو در کشور آذربایجان پخش شد. این ابهام بوجود آمد بالاخره در ایران و گچساران است یا آذربایجان و باکو و یا جای دیگر است.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پاسخ به این سوال را باید اهل فن بدهند گفت: سالهاست که میلیونها ایرانی و ساکنین کشورهای حاشیه خلیج فارس به زیارت مرقد بی بی در گچساران می آیند.

سه چهارسال پیش در ماموریتی خارج از کشور توقفی چند ساعته در باکو داشتم. اتفاقا استاندار فعلی کهگیلویه و بویراحمد که در مجلس همکار بودیم در این سفر همراه بودیم.

سفیر ایران پیشنهاد داد چند ساعت وقت را به زیارت بی بی حکیمه برویم. تعجب کردم مگه مرقد ایشان در باکو هست. خلاصه انگیزه پیدا کردم زیارت کنم. زیارت کردم و داستان مرقد را جویا شدم.

اگر چه بعید میدانم بی بی حکیمه از آنجا عبور کرده باشد چون در مسیر عبور از عراق و جنوب ایران به خراسان قطعا از باکو عبور نکرده ولی خوب مورد اعتقاد مردم است.

داستان را سوال کردم که بانو که فرار کرده بود به حاکم یا بکی از بزرگان پناه میبرد و در آنجا بهش امان میدهند و آنجا ساکن شده و مومنه ای پاکدست بوده و مورد احترام و بعد از فوتش در این نقطه دفن میشود.

در زمان شوروی سابق بارگاهی نبود و بعد از استقلال آذربایجان با انتقال جاده بارگاهی در شان ساخته میشود و بسیار مورد استقبال قرار گرفته و بخصوص مراسم ازدواج خیلی از جوانان در این محل برگزار میشود.

البته در خصوص نام‌های مشابه و روایتهای متعدد در خصوص اولاد ائمه روایت متعدد فراوان است ولی آنچه که میتوان گفت مرقد بی بی در جنوب گچساران به مسیر حضرت میخورد و وجود دیگر امامزاده ها در این مناطق و همچنین حضرت شاهچراغ در جنوب کشور صحت این موضوع است. اگر هم نباشد و جای دیگر باشد باز هم فرقی نمیکند مهم توسلی است که دوستداران اهل بیت به این بانوی مکرم کرده و خواهند کرد و حاجت روا میدارد