ویروس کرونا چیست و چگونه منتقل می‌شود
ویروس کرونا چیست و چگونه منتقل می‌شود

کرونا ویروس چیست ؟ کرونا نوعی ویروس است که باعث ایجاد عفونت در بینی، سینوس‌ها یا گلو فوقانی می‌شود. نام ویروس کرونا از شکل آن گرفته شده که هنگام تصویربرداری با استفاده از میکروسکوپ الکترونی شبیه به یک تاج خورشیدی است. این نوع ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا […]

کرونا ویروس چیست ؟
کرونا نوعی ویروس است که باعث ایجاد عفونت در بینی، سینوس‌ها یا گلو فوقانی می‌شود. نام ویروس کرونا از شکل آن گرفته شده که هنگام تصویربرداری با استفاده از میکروسکوپ الکترونی شبیه به یک تاج خورشیدی است.
این نوع ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.

علائم ویروس کرونا چیست؟

این ویروس‌ معمولاً می‌توانند با ایجاد مشکلات خفیف تا متوسط در دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی باعث بیماری شود. علائم ویروس کرونا شامل آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، احتمالاً سردرد و تب است که می‌تواند تا دو روز ادامه یابد.

در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند مانند افراد مسن و بسیار جوان، این احتمال وجود دارد که این ویروس باعث ایجاد مشکلات تنفسی بسیار جدی‌تر مانند ذات‌الریه یا برونشیت شود.
در معمولی‌ترین حالت کرونا ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان “سارس” می‌شود.

نشانه‌های ابتلا به این ویروس در انسان تب، سرفه، نفس نفس زدن و تنگی نفس است.
تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات تنفسی حاد از جمله اصلی‌ترین علائم بیماری محسوب می‌شوند. ممکن است قبل از بروز نشانه‌های اصلی، بیمار برای چند روز سرفه‌های بدون دلیل داشته باشد. در موارد حاد، مشکلات گوارشی نیز پدید آمده و اسهال به سراغ بیمار خواهد آمد. در گزارش‌هایی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا جدید ووهان چین، اختلالات انعقادی و نارسایی‌های کلیوی نیز گزارش شده است.

روش های انتقال ویروس کرونا

کرونا به سرعت از طریق قطرات تنفسی از انسان به انسان یا از برخی حیوانات به انسان منتقل می‌شود. گزارش ها حاکی از آن است که ابتدا یک بازار با محصولات غذایی دریایی، مرغ و ماهی، گوشت خوک و گوسفند منشا انتقال و شروع بیماری بوده است؛ ولی مخزن و منبع قطعی برای آلودگی ویروس کرونا هنوز شناسایی نشده است. به علاوه، تجمعات انسان ها در خانه های سالمندان، مدارس و مکان های بسته به سرعت شرایط را به نفع انتقال این ویروس مساعد می‌کند. اثبات شده است که این ویروس از طریق پوست نیز منتقل می‌شود بنابراین باید از تماس با اشیای آلوده یا بیماران جلوگیری کرد. تحقیقات بیشتر برای شناسایی گروه های پر خطر که بیشترین احتمال انتقال آلودگی را دارند در جریان است.

بسته به میزان ابتلا به ویروس، سرفه، عطسه یا لرزش دست از مشخص‌ترین علائم این ویروس هستند. کرونا همچنین با دست زدن به چیزی که فرد آلوده لمس کرده قابل انتقال است. در برخی موارد پرستاران هم از طریق زباله‌های عفونی بیماران مبتلا به این ویروس آلوده شده‌اند.

بیشتر افرادی که تاکنون براثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند، بالای ۵۰ سال سن داشته و از یک بیماری پنهان یا آشکار دیگر مثل بیماری قلبی، فشار خون بالا و دیابت یا نارسایی سیستم ایمنی بدن رنج می‌برده‌اند.

راه درمان ویروس کرونا چیست؟

درمان خاصی وجود ندارد، ولی میتوانید به همان روشی که سرما خوردگی را درمان میکنید عفونت ویروس کرونا را بهبود ببخشید.
بیشتر اوقات علائم به خودی خود از بین می‌رود؛ متخصصان هم توصیه می‌کنند که در این باره مراقبت‌های بیشتری انجام شود. اگر علائم بدتر از سرماخوردگی است، حتما باید به پزشک مراجعه شود.

پزشکان می‌توانند با تجویز داروی درد یا تب، علائم را تسکین دهند. دستگاه بخور یا دوش گرم می‌تواند به گلو درد یا سرفه کمک کند. نوشیدن مایعات زیاد، استراحت و خواب کافی تا حد امکان همچنین می‌تواند در درمان این ویروس موثر باشد.

پیشگیری از ویروس کرونا :

هیچ واکسنی برای ویروس کرونا وجود ندارد. برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، همان کارهایی را انجام دهید که برای پیشگیری از سرماخوردگی انجام می دهید :

– دستان خود را کاملاً با صابون و آب گرم یا با یک ضدعفونی کننده دست بشویید .

– دست و انگشتان را به چشم ، بینی و دهان نمالید.

– از تماس نزدیک با افراد آلوده خودداری کنید.

اعظم رحمانپور کارشناسی ارشد میکروبیوژی