فریبا رحمانپور مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در امور بانوان و خانواده از حمایت های همه جانبه این سازمان از فعالیت زنان این حوزه خبر داد. مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه ملی صنایع دستی به تشریح نقش و جایگاه بانوان در حوزه های مختلف اجتماعی […]

فریبا رحمانپور مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در امور بانوان و خانواده از حمایت های همه جانبه این سازمان از فعالیت زنان این حوزه خبر داد.

مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه ملی صنایع دستی به تشریح نقش و جایگاه بانوان در حوزه های مختلف اجتماعی از جمله حضور آن ها در حوزه صنایع دستی پرداخت و از حمایت های سازمان میراث فرهنگی از بانوان فعال این حوزه خبر داد.
آنچه در ادامه می آید، گفت و گوی فریبا رحمان پور مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع ستی و گردشگری در امور بانوان و خانواده است.
فعالیت های بخش زنان در سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری چیست؟ و نقش زنان در این حوزه ها به چه میزان است؟
در بخش زنان همه مسائلی که در حوزه زنان و خانواده وجود دارد را مطالبه گری و پیگیری می کنیم، از آن جایی که  حدود ۷۵ درصد حوزه صنایع دستی اعم از تولیدکنندگان و هنرمندان را زنان تشکیل می دهند،  این بخش بیشترین قرابت و همکاری را با بخش زنان در سازمان میراث فرهنگ دارد، در حوزه گردشگری نیز حدود ۲۶ درصد فعالان این حوزه را زنان تشکیل می دهند، حوزه میراث فرهنگی نیز از حوزه زنان جدا نیست، در بخشهای مختلف میراث فرهنگی مثل مرمتگری زنان بسیاری را داریم که دوشادثش مردان در حال فعالیت هستند.
کلا در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقش زنان پررنگ دیده شده و زنان حضور فعالی در این سه حوزه دارند که بخش عمده ای از این فعالیت به اقتصاد خانواده کمک شایانی میکند، تعداد زیادی از هنرمندان عرصه صنایع دستی زنان سرپرست خانواده هستند که مستقیما به عنوان تولیدکننده صنایع دستی در حال فعالیتند، و بخش قابل توجهی نیز در حوزه بازاریابی این هنر و صنعت فعالند.
نگاه سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به زنان فعال یا علاقمند به این حرفه چگونه است؟
با توجه به نگاه ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به حوزه زنان و خانواده، توانایی زنان در این حوزه ها بشدت رصد می‌شود و اعتماد و اطمینان بی بدیلی به این توانایی ها در این سازمان وجود دارد و از سوی دکتر مونسان تاکید ویژه ای به مدیران کل استانی در این مورد شده است تا  در کنار وظایف زن در کانون خانواده و حفظ قداست آن بتوانیم از تواناییها و استعدادهای زنان در این عرصه بیش از گذشته بهرمند شویم.
حضور زنان در وهله اول کمک به اقتصاد خانواده است، در وهله دوم به تبع این فعالیت اقتصادی کمک شایانی به چرخه اقتصادی جامعه می کند، و در وهله سوم توانمندسازی زنان جامعه رقم می خورد.
سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری برای حمایت از فعالان این حوزه چه برنامه هایی دارد؟
برگزاری نمایشگاههای ملی صنایع دستی، گردشگری و همایشهای این حوزه گامی ست جهت بازایابی این صنعت و کمک به فعالان این حوزه بخصوص زنانی که در این عرصه حضوری چشمگیر دارند.
برگزاری دوره های آموزشی، بوم گردی های زنان، تشکلهای مردم نهاد، زنان کارآفرین و برنامه های از این دست توسط بخش زنان سازمان میراث فرهنگی برای حمایت از زنان در این عرصه انجام می شود.
در کنار این فعالیتها طبق تفاهم نامه ای که با وزارت کشور امضا شده، مقرر شده است که استانداریهای کل کشور در خصوص بازارچه های دائمی جهت حمایت از هنرمندان در مراکز استانها اقدام کنند تا بتوانیم گامی در جهت حمایت از هنرمندان این عرصه برداریم.
و به عنوان سخن آخر در مورد تلفیق هنر زنان این سرزمین با سازمان میراث فرهنگی؟
زنان ایرانی از طریق تولید صنایع دستی که با ذوق و لطافت و ظرافت زن ایرانی همراه است توانسته است کمک شایانی به هنر این سرزمین داشته اند و بهترین معرف هنر ایرانی در سرتاسر جهانند.