تاریخ انتشار : 2020/04/20 - 6:05 شناسه مطلب : 29889
صفحه اصلی
چاپ برگه
به بهانه سالروز نبردگجستان

جنگ گجستان«نبردحاشیه علیه متن»



9 دی ماه سال 43 غلامحسین سیاهپور به همراه حسینقلی ایزدی، غلامحسین محمدی و ترکی پیرایش به عنوان مخالفان رژیم و مسببان درگیری گجستان در شیراز تیرباران شدند و کردی انصاری از دلاور مردان همراه نیز پس از مدتی در کوه های بویراحمد به دست عمال طاغوت کشته شد.

پایگاه تحلیلی خبری فریاد جنوبfaryadejonoob.ir

 آغاز نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) و همزمان با آغاز مبارزات در سال 1341، عشایر کهگیلویه و بویراحمد هم با جلوداری مرحوم آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی و دیگر بزرگان این استان حمایت های خود را از این نهضت اسلامی اعلام کردند

رشادت های عشایر کهگیلویه و بویراحمد در درگیری با ارتش شاهنشاهی و عدالت خواهی آنان از دلایل خشم رژیم و بمباران آنها به دستور شاه و البته با کمک اربابانش بود.

ساعت هشت صبح 31 فروردین 1342 در نقطه ای به نام تنگ «گجستان» عشایر غیور بویراحمدی راه را بر قشون پهلوی سد کردند و این سرآغاز حماسه ای شد به نام جنگ گجستان که سند افتخاری از مبارزات عشایر در تاریخ کهگیلویه و بویراحمد است.

این نبرد یک روزه با قوای دولتی به فرماندهی سرلشکر«آریانا» با شکست قوای شاهنشاهی همراه بود.

حکومت پهلوی پس از این درگیری از اردیبهشت تا خرداد همان سال به صورت روزانه و در چند نوبت به وسیله هواپیماهای خود بر سر عشایر گجستان، جلیل و لوداب بمب می ریخت که منجر به کشته شدن زنان و کودکان بیگناه زیادی شد.

مبارزات عشایر ظلم ستیز کهگیلویه و بویراحمد با رژیم پهلوی باعث شد آن رژیم این استان را به عمد در محرومیت نگه دارد و تا پایان سرنگونی، کمترین عمران و آبادانی در این منطقه مغضوب رژیم طاغوت تا قبل از انقلاب انجام شد.

اما در جریان غائله جنوب، ساواک آیت الله ملک حسینی از شاگردان ارشد امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) و آیت الله العظمی بروجردی را تحت تعقیب قرار داد.

با این اقدام رژیم عشایر کهگیلویه و بویراحمد، دولت را تهدید به قیام مسلحانه کردند و رژیم مجبور به عقب نشینی و آزادی آیت الله ملک حسینی شد.

در جریان پیروزی انقلاب اسلامی نیز عشایر این استان با همراهی آیت الله ملک حسینی همچون مردم سایر کشور به خیابانها ریختند و بنیان حکومت 2500 ساله شاهنشاهی را برانداختند.

امام جمعه سابق یاسوج گفت: نبرد گجستان مبارزه و مقاومت عشایر در برابر رژیم طاغوت با درایت آیت الله ملک حسینی و همراهی مردان سلحشور عشایر استان در سال 42 بود.

آیت الله سیدعلی اصغر حسینی افزود: در این نبرد رژیم طاغوت عامل اصلی آن را آیت الله ملک حسینی و ابلاغ روحانیت به عشایر می دانست که عشایر رشادت خود در ظلم ستیزی را به نمایش گذاشتند.

مرحوم آیت الله حائری شیرازی نیز گفت: با اجرای فرمان امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) بر مبارزه با رژیم طاغوت و توسعه فعالیت روحانیت در مناطق و به تبع آن آیت الله ملک حسینی در کهگیلویه و بویراحمد، غلامحسین سیاهپور و همراهانش از طوایف گوناگون در مقابل طاغوت مقاومت و مبارزه کردند.

وی افزود: رشادت مردان عشایر در این استان در سال 42 بخش مهمی از تاریخ همراهی با روحانیت و اجرای فرمان امام در پیروزی انقلاب است.

نادر طالب زاده، مستندساز نیز گفت: در منطقه تنگ گجستان در حد فاصل بویراحمد و ممسنی از استان فارس در نبردی سخت عشایر عمال طاغوت را شکست دادند.

وی ادامه داد: برخی فرماندهان عشایر پس از مدتی با امان نامه رژیم از طریق فرماندهی نظامی فارس تسلیم رژیم طاغوت و تیرباران شدند.

حاج بندر باقری 84 ساله که فرزند خود را در دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرد و از بازماندگان این جنگ است، گفت: نبرد بی امان در اول اردیبهشت 42 در کوه های مشرف به تنگ گجستان 24 ساعت ادامه داشت.

وی که به همراه خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما برای نخستین بار بعد از 54 سال در محل حادثه حضور یافت بود، افزود: در این نبرد که ملا غلامحسین سیاهپور فرماندهی عشایر را برعهده داشت، بیش از 56 نفر از نیروهای ارتش شاهنشاهی کشته شدند و از عشایر هم تنها یک نفر به نام لهراسب موسی پور بابکانی کشته و دو نفر دیگر به نام های بهرام مندنی پور و خان طلا باقری زخمی شدند.

حاج بندر باقری در سال 74 در سفر رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد در روستای باغچه جلیل میزبان رهبر انقلاب بود.

امرالله سیاهپور، فرزند غلامحسین سیاهپور نیز گفت: مردان سلحشور عشایر از طوایف مختلف در این جنگ حضور داشتند و افتخار بزرگی در تاریخی زرین مبارزات عشایر جنوب در همراهی با امام ثبت کردند.

وی افزود: فرمان مقاومت و مبارزه از سوی روحانیت منطقه و در راس آنان سید کرامت الله ملک حسینی، سید علی اصغر حسینی و همراهی و مشارکت پرشور عشایر باعث شکست رژیم طاغوت در جنگ گجستان شد.

9 دی ماه سال 43 غلامحسین سیاهپور به همراه حسینقلی ایزدی، غلامحسین محمدی و ترکی پیرایش به عنوان مخالفان رژیم و مسببان درگیری گجستان در شیراز تیرباران شدند و کردی انصاری از دلاور مردان همراه نیز پس از مدتی در کوه های بویراحمد به دست عمال طاغوت کشته شد.

حاج فرخ ایزدی، فرزند حسینقلی ایزدی و برادر یکی از شهدای دفاع مقدس که در جنگ گجستان نوجوان بوده، گفت: هماهنگی و مشارکت همه عشایر در مقابله با رژیم طاغوت و آستانه حوادث 15خرداد 42 شکستی از سوی عشایر برای طاغوت را رقم زد.

وی افزود: پس از جنگ تا مدتها مناطق جلیل، بابکان، انصاری ها و دشت اطراف گجستان توسط رژیم طاغوت بمباران شدند.

شایان ذکر است، رهبر معظم انقلاب در سال 74 در سفر به استان در نشست شورای اداری به حادثه گجستان اشاره و با تمجید از مقاومت و شجاعت عشایر، بمباران روستاهای استان توسط رژیم پهلوی را به سختی نکوهش و نشانه ناتوانی رژیم عنوان کرد.

منطقه عشایر گجستان در 150 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد و حدفاصل شهرستان رستم در فارس و بویراحمد است.

 جنگ گجستان درچند خط

جنگ گجستان در پی اعمال قوانین اصلاحات ارضی و خلع سلاح عشایر توسط حکومت پهلوی و نارضایتی خوانین ایلات بویراحمدی صورت گرفت،بدنبال این قانون خوانین و کلانتران که املاک و اراضی وسیعی در اختیار داشتند مجبور میشدند قسمت زیادی از این اراضی را مابین مردم تقسیم کنند و برای افراد و مردم عادی قانون خوبی محسوب میشد زیراکه زمین کشاورزی برای امرار و معاش زندگی به صورت رایگان نصیبشان میگشت. در آن زمان حکومت پهلوی درگیر نزاع و کشمکش های سیاسی بود،از جمله تشدید اختلافات روحانیون در همان برهه از زمان،محمدرضاشاه در مراسم افتتاح بنای یادبود مهندس ملک عابدی در شیراز سخنرانی و به خلع سلاح عشایر تاکید کرد،که باعث مخالفت و خشم خوانین گردید.و سرانجام با فشار نظامیان بر عشایر جرقه رویارویی های عشایر و نظامیان در کوهمره سرخی به رهبری حبیب الله خان شهبازی زده شد،در همین گیرودارها،تعدادی از خوانین من جمله عبداله خان و ناصرخان بویر احمدی در تهران حضور داشته و بر اوضاع و احوال نا به سامان کشور آگاه میشوند و درحالی که قرارداد قانون اصلاحات ارضی را امضا کرده بودند،به بویراحمد شتافتند و با خبر رسانی جاسوسان پهلوی مبنی بر اینکه جلسات متعدد مشکوکی در بویراحمد صورت میپذیرد و احتمال مخالفت خوانین با قانون اصلاحات ارضی و خلع صلاح عشایر خبر دادند.و همین اوضاع را تشدید نمود و با بمباران هوایی مناطق و منازل خوانین را مورد هدف و التیماتوم قرار دادند.اما عبداله خان و ناصرخان کار خودشان را کرده بودند و رضایت تعدادی از کدخدایان را برای درگیری و رویارویی با نظامیان شاهنشاهی گرفته بودند،و با یورش به ژاندارمری روستای توت نده(بویراحمد)و جمع اوری اسلحه به حکومت اعلام جنگ نمودند،پس از این درگیری بمباران هوایی تشدید یافت و مجال به جنگجویان بویراحمدی داده نشد و عده ای عقب نشینی کردند و عبداله خان و ناصرخان مجبور به تغییر مکان شدند و به مناطقی از استان فارس رفتند و بعد از مدتی خوانین و سران بویراحمدی، جنگجویانی را که قریب به سه هزارنفر بودند در کوه های صعب العبور گجستان که جزو استان فارس محسوب میشد هدایت کردند،و این چنین شد که درگیری تاریخی جنگ گجستان به رهبری عبداله خان بویر احمدی، ناصرخان بویراحمدی و به فرماندهی ملاغلامحسین سیاهپور که کدخدای یکی از طوایف بویراحمد بود صورت گرفت.که در واقع خود جنگ با شکست نظامیان صورت پذیرفت و تعداد زیادی از نظامیان کشته و خلع سلاح شدند،اما با شروع بمباران هوایی در مناطق بویراحمدی نشین جنگجویان را زمین گیر کردند،حکومت با تشخیص بر شکست ادامه جنگ،تصمیم بر جنگ نرم گرفتند که در نتیجه آن عده ای از کدخدایان به ادامه دادن جنگ مخالفت کردند و نتیجه نهایی جنگ با کشته شدن عبداله خان در بستر خواب به دست نوکرش کشته شد و تسلیم و اعدام شدن خوانین از جمله ناصرخان و خداکرم خان و حسینقلی خان و جعفرقلی خان وفرماندهان شکست علنی صورت پذیرفت و در نتیجه هر دوقانون یعنی اصلاحات ارضی و خلع سلاح عشایر انجام گردید.

 

 

کلیه حقوق مطالب برای سایت فریاد جنوب محفوظ است.