امامزاده ای مظلوم که فرزندانش بیشترین خدمت را به مردم کهگیلویه و بویراحمد کرده اند/ریشه توهین به شاه قاسم(امامزاده قاسم)(ع) در چیست؟
امامزاده ای مظلوم که فرزندانش بیشترین خدمت را به مردم کهگیلویه و بویراحمد کرده اند/ریشه توهین به شاه قاسم(امامزاده قاسم)(ع) در چیست؟
آستان امامزاده ابوالقاسم(ع) در ۱۰ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج و در روستای گوشه شاهزاده قاسم از توابع دهستان سررودشمالی، بخش مرکزی شهرستان بویراحمد واقع شده است.

فریاد جنوب_در شمال غرب یاسوج در روستای گوشه، بقعه ساده‏ ای وجود دارد که به اعتقاد مردم مدفن امامزاده قاسم است.

این بقعه متبرکه در روستای گوشه در منطقه‌ای زیبا در ۱۳ کیلومتر شمال شهر یاسوج قرار گرفته، وجود درختان گردو، سیب و گیاهان دارویی جذابیت این امامزاده را دو چندان کرده است. همه ساله در فصل تابستان و بهار تعداد زیادی زائر این مرقد مبارک را زیارت کرده و غبار دل را با آب معرفت شستشو می‌دهند. وجود زائرسراها و امکانات جانبی در کنار این امامزاده امکان اقامت زائران را فراهم می‌نماید.

نسب امامزاده
به اعتقاد اهالی از نوادگان عبدالله اعرج بن حسین اصغر بن علی بن حسین امام زین‌العابدین(ع) است که به اتفاق پدر بزرگوارش ابراهیم ملقب به عسگر و جمعی از بنی‌اعمام از بلاد هند و از مسیر پاکستان وارد الوار زرنج سیستان ایران شدند و از آنجا به قریه «ماهان» یکی از آبادی‌های کرمان به خدمت سیدمحمدنورالدین ملقب به شاه نعمت الله رسیدند و سال‌های بعد در فارس مورد تکریم سلطان یعقوب لیث صفاری (۲۶۳هـ.ق) قرارگرفت.

امامزاده ابوالقاسم دارای اولاد و احفاد زیادی است که در استان کهگیلویه و بویراحمد و سایر نقاط ایران و خارج از کشور پراکنده و اسکان دائم دارند.

عمده نوادگان ایشان در جوار مرقد مطهر این امامزاده و همچنین در دهستان کریک در جوار پدرشان امام زاده ابراهیم عسگر(ع) ملقب به شاه عسگر اسکان دارند.

فرزندان و نوادگان این امام زاده همیشه مورد احترام مردم منطقه جنوب بوده اند و در بسیاری از مناقشات قومی و قبیله ای و حتی سیاسی و اجتماعی مورد وثوق مردم بوده اند.

تا جایی که طبق روایتی در برهه حساس پایان دوره قاجار که شیخ خزئل در خوزستان اعلام استقلال کرده بود قصد حمله به بویراحمد را داشت اما با ملاقات یکی از نوادگان امامزاده قاسم (ع) به اسم ”میر مرتضی” و به احترام وی از این حمله منصرف شد و بدین گونه از جنگی خونین جلوگیری شد.

محل تولد مرحوم آیت‌الله ملک‌حسینی نیز روستای گوشه شاه قاسم که بقعه مبارکه امامزاده قاسم (ع) در آن قرار دارد، واقع شده است.

وی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین شخصیت های جنوب کشور در شکل گیری انقلاب اسلامی و همچنین تشکیل استان کهگیلویه و بویراحمد بود و مورد احترام تمام مردم این استان قرار داشت.

یکی از نوادگان این امام زاده دکتر سید علی ملک حسنی که از مفاخر استان و کشور است و همچنین پدر پیوند ایران نام گرفته و طی سالیان متمادی خدمت جان خیلی از مردم را با دستان پر توان خود نجات داده است.

صدها پزشک و متخصص و نخبه دیگر از نوادگان این امامزاده در حال خدمت به مردم این دیار هستند که این خود ریشه در اصالت و خیر خواهی دیرینه فرزندان ایشان دارد.

مردم استان و قسم شاه قاسم

از دیرباز مردم این استان همیشه با توجه به اعتقاد ریشه ای خود به ایشان در صحبت هایشان  برای اثبات حقانیت خود از قسم ”به خاک امام زاده قاسم”(ع)  استفاده می کردند و این گونه می خواستند حقانیت خود را به طرف مقابل اثبات کنند.

اما در جامعه کنونی استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد این هستیم که بعضی افراد عمدتا جوان و بی تجربه هر گاه از جایی یا شخصی عصبانی می شوند بی اختیار به این امام زاده مظلوم ناسزا می گویند.

لازم به ذکر است در اقدامی جدید و موهن فرد یا افرادی با ساخت عکسی بسیار زشت و زننده و نسبت دادن آن به امامزاده قاسم آن را در فضای مجازی پخش کرده اند و موجب تمسخر بیشتر این امام زاده شده است.

این کار موجب خشم و ناراحتی نوادگان امام زاده قاسم و دیگر سادات بویراحمد و استان شده و عدم برخورد با آن ها باعث وقیح تر شدن این افراد خواهد شد.

باید دید ریشه این ناسزا ها در چیست؟

آیا این امام زاده که سال های سال است که در خاک آرمیده است در سال های اخیر گزندی به مردم این استان وارد کرده که این گونه برخی افراد که عمدتا از لحاظ فرهنگی و اجتماعی علی رغم وضع اقتصادی به جای ارتقاء،پسرفت نیز داشته اند با ناسزا به وی می تازند؟

در این میان چه نقشی نهاد های فرهنگی این استان با بوجه های قابل قبول برای شناساندن این امامزاده و دیگر مفاخر فرهنگی این استان به نسل جدید ایفا کرده اند؟