بازار داغ ظروف یک بار مصرف در ماه رمضان /خطرات و تهدید سلامتی مردم / افزایش زحمات پاکبانان درایام مذهبی
بازار داغ ظروف یک بار مصرف در ماه رمضان /خطرات و تهدید سلامتی مردم / افزایش زحمات پاکبانان درایام مذهبی

فریاد جنوب ، مینو آریانفر – رمضان یک مناسبت مذهبی است ، که  در طول نهمین ماه قمری  ، هرسال رخ می‌دهد . و به عبارتی بهترین ماه در اسلام شناخته می‌شود. از این ماه به عنوان ماه میهمانی خدا نیز نامبرده می‌شود. اعمال  خاصی در این ماه انجام می گیرد . این ماه از […]

فریاد جنوب ، مینو آریانفر – رمضان یک مناسبت مذهبی است ، که  در طول نهمین ماه قمری  ، هرسال رخ می‌دهد . و به عبارتی بهترین ماه در اسلام شناخته می‌شود. از این ماه به عنوان ماه میهمانی خدا نیز نامبرده می‌شود. اعمال  خاصی در این ماه انجام می گیرد . این ماه از گذشته تا کنون از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و آیین هاو مناسیت های خاصی در این ماه در میان مسلمانان به ویژه ایرانیان مرسوم است . ایرانیان به تبع آن نیز مردم استان کهگیلویه وبویراحمد از این آیین ورسوم استقبال می کنند پخت نذری در طول ماه رمضان به ویژه شبهای قدر همچنین شب نشینی و میهمانی رفتن به مساجد توزیع افطاری تنها بخشی از آدابی است که مردم در این ماه انجام می دهند . اما  این آدارب و رسوم زمانهای گذشته به شیوه سنتی در بین مردم رواج داشت ، ازجمله سرو غذا و نوشیدنی  در ظروفی مانند مسی، چینی، روی که در گذشته استفاد ه می شد مناسب ترین ظروف برای نگهداری غذا بدون اثرات زیست محیطی و سلامتی بود . اما آنچه که متاسفانه در تغییر شیوه زندگی و پیشرفت صنعت وتکنولوزه اتفاق افتاده است . استفاده مردم از ظروف پلاستیکی و یک بار مصرف است که معمولا در مراسمات مذهبی کاربرد بیشتری دارد،  و این مهم باعث ایجاد بیماری ها و مشکلات خاص در بین مردم شده ، مواد سرطانزای ظروف یکبار مصرف شفاف یا پلی استالینی که در بسیاری از ارگانها و مراسم برای چای و دیگر مواد غذایی داغ استفاده می شوند در دمای 40 درجه سانیتگراد آزاد شده و وارد مواد غذایی می‌شوند. در چند دهه اخیر پلاستیک ها با توجه به سبکی و ارزانی جایگزین همه این مواد شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان  می گوید : هر ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان درهنگامه سحر و افطاری حجم زیادی از نذورات در ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در مساجد، هیات‌ها و تکایای مذهبی در سطح کشور توزیع می‌شوند .
جعفری نژاد افزود: آنچه که  باید هموطنان عزیز و روزه داران گرامی درماه مبارک رمضان  مراعات نمایند عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی می باشد ؛ لذا هموطنان و دوستداران محیط زیست حتما” باید مراقب باشند در هنگام افطار و یا سحر جهت حفظ محیط زیست از استفاده ظروف یکبار مصرف پلاستیکی خود داری کنند .

محسن جعفری نژاد افزود: شاید استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی  بمنظور تهیه غذا در این ماه راحت تر بنظر برسد اما تماس این ظروف با غذای گرم‌ , چرب و داغ، خاصیت اسیدی ایجاد کرده و مواد بسیار خطرناکی تولید می کند که تهدیدی برای سلامت شهروندان محسوب شده و  مواد شیمیایی موجود در ظروف پلاستیکی  باعث ایجاد اختلال هایی در عملکردهای مختلف فیزیولوژیک بدن و تغیر درعملکرد هورمونی آن شده و این اختلال های هورمونی می تواند در ابتلای ما به چاقی و اضافه وزن وانواع امراض نقش بسزایی داشته باشد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سرطان زا بودن ظروف پلاستیکی در مصرف نوشیدنی های داغ و غذای چرب را تائید شده دانست و از هموطنان خواست : حتی الامکان برای توزیع نوشیدنی های گرم مانند شیر و چای از لیوان های کاغذی (سلولزی) استفاده کنند زیرا تحقیقات نشان داده ظروف سلولزی و گیاهی در تماس با نوشیدنی و غذاهای داغ عاری از هرگونه اثرات مضری برای بدن است.

وی درادامه رفع بخش کوچکی از نیاز نیازمندان را درکاهش استفاده از ظروف پلاستیکی دانست و گفت: درواقع همان هزینه ای را که برای تهیه ظروف یکبار مصرف پلاستیکی میخواهیم پرداخت کنیم  ,بجای آن با صرف خرید سبد غذایی خشک ازجمله ماکارونی ,روغن ,برنج و غیره و توزیع آن بین نیازمندان می توان بخش کوچکی از نیازآنان را مرتفع نمود.
جعفری نژاد درادامه ضمن برشمردن مزایای استفاده از ظروف گیاهی بجای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی  گفت: سازگاری با طبیعت, تجزیه پذیری در خاک حداکثر پس از 6 ماه , عاری بودن از هرگونه اثرات مضر پلاستیک  میتواند جایگزینی خوب برای ظروف پلاستیکی یکبار مصرف محسوب شود ولی اگر در زمینه افزایش بیماری سرطان در نتیجه استفاده از ظروف پلاستیکی اطلاع رسانی شود ، اقشار مختلف مردم می پذیرند ,لذا از فعالان محیط زیست درخواست می شود تا با کار فرهنگی جهت حذف این ظروف در میان خانواده ها و عزاداران و جایگزین نمودن آن با ظروف یکبار مصرف گیاهی اقدام و برای حفاظت از محیط زیست شهر تلاش کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: برای فرهنگ سازی در این زمینه ها ائمه جمعه و جماعات و مداحان نیز می توانند نقش بسزایی ایفا کنند و در این ایام که مردم بیشتر در مساجد و حسینیه ها حضور دارند در جلسات و سخنرانی های این ایام در انتقال مفاهیم کاربردی محیط زیستی به روزه داران ورود داشته باشند.
این مقام مسئول به شهروندان  توصیه کرد ضمن استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی و کاغذی نسبت به جمع آوری و مدیریت پسماندهای تولیدی توجه ویژه داشته باشند .
جعفری نژاد با بیان اینکه متاسفانه رهاسازی پسماند ناشی از نذورات در سطح معابر و نهرها موجبات آلودگی شهری را ایجاد کرده و منجر به بروز معضلات زیست محیطی می شود ، از همشهریانی که نذر خود را در لیوان ها و یا بسته های یک بار مصرف ادا می کنند، خواست سطل زباله یا کیسه های زباله بزرگ نیز تهیه کرده و در محل قرار دهند تا از پخش این ظروف در خیابان جلوگیری شود.
جعفری نژاد از مسئولان هیات ها و تکایا نیز خواست در جمع آوری این ظروف در محل توزیع، نظارت لازم را اعمال کنند.

 

استفاده از غذای داغ در ظروف یک بار مصرف مساوی با سرطان

کارشناسان میگویند : استفاده از ظروف یکبار مصرف خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد. این ظروف علاوه بر سمی بودن به دلیل آزاد کردن ماده «مونومر استایرن» باعث ایجاد سرطان کبد می‌شوند.

در ظروف پلاستیکی یکبار مصرف ماده‌ای سمی بنام دیوکسین آزاد می‌شود که خطر بروز سرطان به خصوص سرطان سینه را در زنان افزایش می‌دهد.

استفاده دراز مدت ازاین ظروف باعث مشکلات گوارشی، خستگی و ناراحتی اعصاب می شود.

برای نوشیدنی‌های گرم از لیوان‌های کاغذی یا ظروف پلی استایرنی سفید رنگ و برای نوشیدنی‌‌های سرد از ظروف پلی استایرنی بی‌رنگ و شفاف استفاده کنند و از ریختن مواد داغ در ظروف یکبار مصرف خودداری کنند.

اگر قرار است غذاهاى طبخ شده پس از دو ساعت ماندگارى در این گونه ظروف مصرف شوند باید غذا در شرایط مطلوب یعنىزیر دماى ۱۴ درجه یا بالاى ۶۰ درجه نگه داشته شود. بهتر است این مواد غذایى را روى شعله ملایم گاز قرار داد تا از آلودگى ثانوى جلوگیرى شود.

اگر آب بیش از ۶ ماه در بطری های آب آشامیدنی نگهداری گردد، آلوده می‌شود. بنابراین خانواده‌ها باید از استفاده مکرر این ظروف برای نگهداری آب در یخچال خودداری کنند.  در دیگر ایام هم برای نگهداری موادی چون آبلیمو، سرکه و آب غوره مورد استفاده قرار می‌گیرند. طبیعتاً وقتی برای نگهداری آب استفاده طولانی مدت از بطری‌های یک بار مصرف توصیه نمی‌شود

و از همه بدتر اینکه آنها را جلوی آفتاب می‌گذارند. حرارت آفتاب ترکیبات خطرناک این ظروف را آزاد می‌کند و احتمال سرطان‌زایی در مصرف‌کنندگان را بالا می‌برد.‌

اغلب مردم از این خطرات و موارد استفاده هر کدام از این ظرف‌ها بی‌اطلاع هستند و لازم است اطلاعات مربوط به موارد مجاز استفاده و ممنوعیت‌های آن به صورت اتیکت روی محصول درج شود.

بهترین راه حل برای کاهش آلودگی های ناشی از ظروف یکبار مصرف ، فرهنگ سازی برای استفاده نکردن از آنهاست که پیشگیری یا کاهش مصرف را در پی خواهد داشت. علاوه بر همه مظراتی که این ظروف برای انسان دارد . آلوده کردن محیط زیست وانباشته شدن آنها در طبیعت نیز خطراتی دیگر را در پی دارد

هوای پاکبانان شهرمان را داشته باشیم

از همه این عوارض که بگذریم پاکپانان کسانی هستند که در این ایام وشبها زحماتشان چندین برابر می شود .شهردار یاسوجدر این زمینه گفت : شهر یاسوج ، شهری خوش آب و هوا و گردشگر پذیر است .و با توجه به اینکه هرساله به خصوص در نیمه اول سال پذیرای جمعیت قابل توجهی از مسافران و گردشگران است . نستهن مقدم افزود : با توجه به این مهم و نظر به این که درمناسبتهای مختلف وپذیرایی های عمومی در سطح شهر بیشتر صورت می گیرد .بعضا شاهد صحنه های نازیبایی از انبوه زباله های رها شده در سطح کوچه ها ، خیابانها و معابر هستیم که هم مشکلات بهداشتی برای شهروندان و ساکنان ایجاد می کند و هم زحمات پیک بهداشت را چندین برابر می کند  .شهردار یاسوج تاکید کرد: شایسته است شهروندان گرامی و بانیان برگزاری برنامه های عمومی نسبت به نظافت عمومی شهردقت و حساسیت بیشتری به خرج دهند . شهردار یاسوج اضافه کرد: از مردم می خواهیم اجازه ندهند زحمت پاکبانان مضاعف شود تا اینکه شهری شایسته زندگی شهروندان داشته باشیم .

یکی از پاکبانان شهریاسوج در این باره افزود : وظیفه ما خدمت رسانی به مردم است . و ما شبانه روزتلاش می کنیم ، در خدمت مردم باشیم . اما خانواده ها باید شهر را مثل خانه خودشان بدانند و اصول بهداشتی را رعایت کنند . براتی گفت بیشترین کار و زحمتی که برای ما ایجاد می شود در ایام مذهبی است و در مکانهایی مثل حسینیه ها ، امامزاده ها و مساجد است . به دلیل اینکه مردم بیشتر از ظروف یک بار مصرف استفاده می کنند . وی گفت از مردم میخواهیم که  با ما همکاری داشته باشند و مسائل بهداشتی در سطح شهر را بیشتر رعایت کنند .

بهترین راه برای کاهش مضرات و آلودگی ناشی از ظروف یک بار مصرف فرهنگ سازی برای استفاده ونکردن از آنهاست .