بوی ماه خاطرات،مهر مدرسه
بوی ماه خاطرات،مهر مدرسه

به گزارش فریاد جنوب، آغاز ماه مهر و بازگشایی مدارس برای همه ما تداعی خاطرات سال‌های گذشته است، اغلب ما به یاد خاطرات مشترک از زمان مدرسه خواهیم افتاد روزهایی که در کنار شور و نشاط برای یادگیری علم و یافتن دوستان جدید نگران دوری چند ساعته از فضای خانه و خانواده هم بودیم. بوی […]

به گزارش فریاد جنوب، آغاز ماه مهر و بازگشایی مدارس برای همه ما تداعی خاطرات سال‌های گذشته است، اغلب ما به یاد خاطرات مشترک از زمان مدرسه خواهیم افتاد روزهایی که در کنار شور و نشاط برای یادگیری علم و یافتن دوستان جدید نگران دوری چند ساعته از فضای خانه و خانواده هم بودیم.

بوی ماه مهر خاطرات قدیمی از زندگی یک نسل است خاطراتی پر از بوی مدرسه، بوی دفترهای کاهی، زنگ تفریح، گچ‌های رنگی، تخته سیاه و تخته پاک‌کن‌های اسفنجی،کتابی که یار مهربان بود و البته شادی‌های راه مدرسه.

یادآوری خاطراتی که برای یک لحظه در آغاز سال تحصیلی هم که باشد برای دهه 60 دلنشین است و فضای مدرسه آن مهرها زنده می‌شود.

مهر مهربان از راه رسید و دلتنگی آن روزها برای نسل‌های گذشته تازه‌تر شد.دلتنگی برای کتاب فارسی،سبد مهربانی اکرم خانم و امین که پر از سیب و انار بود،کوکب خانم چقدر مهمان‌نواز بود، گاو و گوسفندهای حسنک که همه با هم فریاد می‌زدند یعنی «ما گرسنه‌ایم؛ حسنک کجایی؟!»

دلتنگ شعرخوانی با اشاره، صدای جیرجیر نیمکت‌ها و فریادهایی که با همه توان از حنجره‌هایمان بلند می‌شد موقع ورود آقا معلم یا خانم معلم به کلاس درس« در باز شد گل آمد بوی معلم آمد…»

و حالا نسل جدیدی که با روپوش و کیف‌های طرح‌دار و چرخدار و کتاب‌هایی با جلدهای منقوش به طرح‌های رنگارنگ، لوازم تحریر و ماژیک‌های تخته سفید«وایت برد» خاطره‌انگیز خواهند شد.

نوآموزان و شکوفه‌ها با دست‌های گرم پدر یا نگاه مهربانانه مادر از در مدرسه وارد می‌شدند شاخه گلی در دست داشتند و کیف‌ها و بطری آبی که روی دوششان سنگینی می‌کرد.

سرود «باز آمد بوی مدرسه» از بلندگو پخش می‌شد نوآموزان پیش دبستانی و شکوفه‌های اولی همراه با والدین در حیاط مدرسه جمع بودند اولیا عکس یادگاری می‌انداختند و دانش‌آموزان دلگرم به حضورشان بودند. برای برخی لحظات شوق‌آوری بود و بعضی هم دلهره داشتند.

صفا و صیمیمت و یک‌رنگی موج می‌زد صدای پای پاییز به گوش می‌رسید اما گرمای آخرین روز تابستان بر چهره حضار نشسته بود و شهریور به گرمی خداحافظی می‌کرد.

تلاوت قرآن با صدای دلنشین نوجوان قاری آغازگر برنامه بود چند دانش‌آموز با لباس یکدست و بال‌هایی شبیه بال فرشته حاملان قرآن بودند تا مجلس به نور کلام وحی منور شود.

همزمانی بازگشایی مدارس با هفته دفاع مقدس بخشی از فضاسازی مدرسه را متناسب با دوران جبهه و جنگ کرده بود تا نسل جدید بدانند جوانان و نوجوانانی از سنگر مدرسه راهی جبهه‌های نور علیه ظلمت شدند تا نامشان در خاکریزهای جنگ هشت ساله ثبت شود.

با پایان برنامه‌ها یکی یکی از دروازه قرآن رد شدند کامشان را شیرین کردند و هر کدام راه کلاس درس در پیش گرفت تا به کمک معلم و اولیا نیمکت و صندلی یک سال تحصیلی خود را انتخاب کند.

کلاس‌ها مهمانان کوچک را در آغوش کشیدند.سکوت کلاس‌های درس  با هیاهوی دانش‌آموزان شکست.تخته سیاه‌ها با واژه‌ها جان می‌گیرند.

شروع سال تحصیلی آغازی دیگر برای مهرورزی، سفر در مسیر یادگیری و روز آغاز دوستی‌ها و صمیمیت‌های پاک بر نوگلان باغ تعلیم و تربیت خجسته باد.

ماه مهرِ مهربان؛ خوش آمدی با خاطره‌ها و دلتنگی آن روزها…