جاده یاسوج به سی سخت نیاز به ۴ بانده شدن دارد یا ایمن سازی نقاط حادثه خیز؟ به جای هزینه چهار بانده کردن همان هزینه صرف ایمن سازی و ایجاد پل بر بروی دره ها شود، بهتر نیست؟+ واکنش فعالان رسانه ای و محیط زیستی به قلع و قمع گسترده درختان مسیر یاسوج سی سخت
جاده یاسوج به سی سخت نیاز به ۴ بانده شدن دارد یا ایمن سازی نقاط حادثه خیز؟ به جای هزینه چهار بانده کردن همان هزینه صرف ایمن سازی و ایجاد پل بر بروی دره ها شود، بهتر نیست؟+ واکنش فعالان رسانه ای و محیط زیستی به قلع و قمع گسترده درختان مسیر یاسوج سی سخت

به گزارش فریاد جنوب از یاسوج، درختان محور یاسوج سی سخت در پی عملیات راهسازی در حال نابودی است و کسی پاسخگو نیست، این پایگاه خبری قبلا در خبری از این روند گفت( اینجا بخوانید ) و حالا فعالان رسانه ای و محیط زیست در اقدامی مجدد به این قلع و قمع گسترده اعتراض کرده اند […]

به گزارش فریاد جنوب از یاسوج، درختان محور یاسوج سی سخت در پی عملیات راهسازی در حال نابودی است و کسی پاسخگو نیست، این پایگاه خبری قبلا در خبری از این روند گفت( اینجا بخوانید ) و حالا فعالان رسانه ای و محیط زیست در اقدامی مجدد به این قلع و قمع گسترده اعتراض کرده اند در همین راستا امید سجادیان دبیر تشکل محیط زیستی نهضت سبز زاگرس در گفتگو با خبرنگاران گفته است:

با اشاره به اینکه بلوط ریشه در فرهنگ و تاریخ این سرزمین دارد، اظهار داشت: این درخت میراث ملی زاگرس بوده که دیر رشد می‌کند و دیر میوه می‌دهد اما خوب مقاومت می‌کند.

وی ارزش اکولوژیک هر درخت بلوط را 250 هزار دلار برآورد شده است، عنوان کرد: این درخت استوار و مقاوم بوده و حتی از بیماری‌ها و ناملایمات در صورت نبود دخالت انسان جان به در می‌برد.

قطع هر درخت در زاگرس بحران بوده و ما شرمسار این همه بی‌تفاوتی و بی‌رحمی در زمینه قطع درختان بلوط‌ در دنا هستیم، هر توسعه‌ای باید در هماهنگی با طبیعت و حفظ طبیعت باشد.

دبیر تشکل فعال نهضت سبز زاگرس با بیان اینکه پروژه‌ها باید ارزیابی محیط زیستی داشته باشد، خاطرنشان کرد: این مسیر جاده ترانزیتی نیست، جاده ای است ارتباطی بین شهر یاسوج و سی سخت که بار ترافیکی خاصی ندارد به جز روزهای تعطیل تابستان که مسافران به این شهر مسافرت می کنند،

امیدسجادیان با بیان اینکه سی‌سخت مقصد طبیعت‌گردان است، تصریح کرد: سئوالی که باید پرسید به چه دلیل باید در قلب دنا و زاگرس جاده‌ای که بار ترافیکی زیادی ندارد باید چهار بانده شود؟. دبیر اجرایی تشکل نهضت سبز زاگرس با طرح این پرسش که مشکلات این جاد برای ایمنی بیشتر چیست و چرا در روزهای گرم سال این جاده مقصد جدید گردشگران است، بیان کرد: در دل طبیعت جاده احداث می‌کنیم، درخت‌های چند صد ساله را قطع می کنیم تا مردم به طبیعت گردی بپردازند و طبیعت را مشاهده کنند و البته این با شعارهای طبیعت دوستی ما مغایرت دارد.
لذت مسیر گردشگری به جاذبه‌های طبیعی و پوشش گیاهی و جاده کوهستانی است، گردشگری ما باید به سمت گردشگری سبز و مسئولانه برود که حفظ محیط زیست اولویت اصلی باشد، اما با چهار بانده کردن و قطع صدها درخت، این اصول توسط مسئولان نادیده گرفته می‌شود، سی سخت شهر، برف و چشمه و آب بوده و وقتی درختی درختی نباشد، چشمه‌ای نیست، آب هوای خنکی برای مسافرت نیست.
وی با طرح این سئوال که چهار بانده کردن مسیری 30 دقیقه‌ای با قطع صد‌ها درخت بلوط با چه هدفی انجام‌ می‌شود، افزود: به جای افزایش باند مسیری که بار ترافیکی آن در ایام خاص و در سه ماه سال و فقط در روزهای تعطیل بیشتر نیست باید به فکر رفع نقاط حادثه‌خیز و ایمن‌سازی آن باشیم.

در ادامه نیز جواد حیدریان فعال رسانه ای و محیط زیستی کهگیلویه و بویراحمد در توئیتر خود چنین آورده است؛

 

سید مصطفی خادمی فعال سیاسی و رسانه ای نیز در واکنش به این قلع و قمع ها در توئیتر خود چنین نوشت؛