در آخرین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری چه گذشت؟
در آخرین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری چه گذشت؟
پنجمین و آخرین مناظره انتخابات ۱۴۰۳، ظهر امروز از ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه تا ۱۶و با موضوع «کارآمدسازی دولت» برگزار می‌شود.

 

به گزارش فریادجنوب :، پنجمین و آخرین مناظره انتخابات ۱۴۰۳، ظهر امروز از ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه تا ۱۶و با موضوع «کارآمدسازی دولت» برگزار می‌شود.

آخرین مناظره به دلیل برگزاری جشن غدیر با تغییراتی در زمان پخش روبرو شد و پخش آن از ساعت ۲۰ به ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه ظهر امروز تغییر کرد.

تاکنون چهار مناظره با موضوعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی روی آنتن تلویزیون رفته است.

اولین، دومین، سومین و چهارمین دور از مناظره‌های انتخاباتی روزهای دوشنبه ۲۸ و پنجشنبه ۳۱ خرداد، جمعه ۱ تیر و دوشنبه ۴ برگزار شد.

آخرین مناظره هم از شبکه‌های یک، سلامت و جام جم به صورت زنده پخش می‌شود.

مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پورمحمدی، ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به سوالات مطرح شده در این مناظره پاسخ خواهند داد.

مهدی خسروی گوینده خبر، مجری مناظره است.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و یک روز قبل از آن تبلیغات کاندیداها ممنوع خواهد شد.

۱۶:۳۰ قاضی‌زاده: بعد از حادثه جان‌سوز شهید رئیسی احساس کردم حضورم در انتخابات لازم است

امیرحسین قاضی زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بعد از مناظره صداوسیما در جمع خبرنگاران، گفت: من آمدم که راه دولت شهید رئیسی که در مسیر درست جان گرفت ادامه دهم و اجازه ندهم به عقب برگردیم.

وی افزود: در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی سایر حوزه‌ها یک دولت کوچک را اداره کردم.
قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: بعد از حادثه جان‌سوز شهید رئیسی احساس کردم حضورم در انتخابات لازم است. من تنها عضو دولت شهید رئیسی در انتخابات حاضرم و وظیفه دانستم که پرچم خدمات شهید رئیسی را برافراشته نگه دارم و نگذارم دوباره مظلوم واقع شوند

۱۶:۲۵ پزشکیان: برای درست شدن کشور و حل مشکلات در قدم اول باید با هم درست برخورد کنیم

به گزارش فریادجنوب ، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از پایان مناظره پنجم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در بحثی که امروز داشتیم تقریباً در رشد اقتصادی و مشکلات اقتصادی تا جایی که اطلاع دارم همه کاندیداها بحث ارز، حیف و میل سوخت و تورم را داشتند. مشکل و راه حل‌های آن مشخص است اما گیر در اختلافات میان سیاستمداران و مدیران و دعواهای آنها است.

وی افزود: تا نتوانیم این مشکل اختلاف را حل کنیم و همدیگر را متهم کنیم قادر نخواهیم این معضل را با همدلی و همراهی از سر راه خود برداریم. این مشکلات داخلی است. تورم را دولت ایجاد می‌کند. عامل تورم و گرانی دولت است. گرانی ربطی به مردم ندارد. یک‌بار شب جیب از پول مردم بر می‌دارد و یک بار از آنها مالیات می‌گیرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مشکلات داخل و ۱۵۰ میلیارد دلاری که در سال به خاطر حیف و میل‌ها داریم در کشور از دست می‌دهیم با همدلی و هماهنگی و استفاده از کارشناسان باتجربه قابل حل است. اینها می‌تواند اقتصاد مقاومتی ما را افزایش دهد اما برای رشد و توسعه نیاز به سرمایه گذاری خارجی و حل مشکلات و تحریم‌ها داریم.

پزشکیان تصریح کرد: با دور زدن تحریم‌ها ما فقط هزینه را افزایش می‌دهیم. برای توسعه گرانی را بیشتر می‌کنیم. جنس را ارزان می‌فروشیم و گران وارد می‌کنیم. باید کاری کنیم با همسایگان وحدت و انسجام خود را حفظ کنیم.

وی با اشاره به فراز مربوط به تقوای حضرت علی (ع) اضافه کرد: تقوا یعنی حرکت، مدیریت، تصمیم و اجرای بدون خطا. باید نظم امر داشته باشیم. یعنی نظم طوری شکل بگیرد که خطا پشتش نباشد. اصلاح میان مسلمانان و وحدت و انسجام از نماز و روزه بالاتر است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اذعان داشت: برای درست شدن کشور و حل مشکلات در قدم اول باید با هم درست برخورد کنیم؛ وحدت و انسجام خود را حفظ کنیم؛ با هم دعوا نکنیم. به نظر من دعوایی که می‌کنیم بیشتر دعوای قدرت است نه خدمت. دنبال وحدت و انسجام کشور باشیم تا گره‌ها و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد حل کنیم. از خدا می‌خواهم ما رهرو امام همام باشیم نه این‌که برایش راهپیمایی کنیم و فقط به به و چه چه کنیم

۱۶:۱۶ زاکانی: مردم با انتخاب خودشان، علاقه خودشان را برای استمرار مسیر سکان‌داری دستگاه اجرایی خواهند داشت

زاکانی در جمع خبرنگاران، ضمن تبریک عید غدیر، افزود: امروز روزی است که این عید بزرگ را مردم جشن می‌گیرند. ان‌شاءالله حضور مردم در این راهپیمایی‌ها باشکوه باشد. این جشن‌ها متعلق به خود مردم و همه آزادگان است.

وی ادامه دارد: از همه مردم تشکر می‌کنم که صبورانه صحبت‌ها را شنیدند. این مردم هستند که با حضور خودشان نصابی از مشارکت را می‌گذارند که قابلیت و تقویت نظام اسلامی است و از طرفی هم با انتخاب خودشان، علاقه خودشان را برای استمرار مسیر سکان‌داری دستگاه اجرایی خواهند داشت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: همه ما کارنامه‌ها و اعتقاداتی و برنامه‌هایی را توجه با این‌ها می‌تواند برای آینده راهگشا باشد. امیدوارم مردم آ ینده روشن و بهتر از امروز را تجربه کنند.

۱۶:۱۲ پورمحمدی: ملت در برابر افراد منصف و صادق سپاسگزار هستند

حجت الاسلام پورمحمدی نامزد انتخابات ریاست جمهوری پس از پایان آخرین برنامه از مناظرات تلویزیونی در جمع خبرنگاران گفت: من سعی کردم به محورهای اصلی و آن‌ها که جنبه‌های زیرساختی مهمی دارد بپردازم و به این‌ها توجه شود.

وی افزود: برخی دوستان برای اثبات خودشان و ادعا و شعارهای خودشان، گذشته‌ها را نقد و سیاه‌نمایی کردند. نمی‌فهمم کشوری که با این همه مشکلات در وضع خوبی به سر می‌برد و کشور اداره می‌شود. آن فروپاشی‌ها فلج کنندگی‌ها متوقف شده است و کشور اقتدار و پرستیژ دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: به هر حال این قضاوت‌ها خیلی قضاوت‌های خوبی نیست. مثلاً مسکن مهر دستاوردهای خوب دولت‌های گذشته بوده است یا در بحث درمان و دارو وکرونا بی‌انصافی خوب نیست.
وی افزود: ملت در برابر افراد منصف و صادق سپاسگزار هستند.

پورمحمدی گفت: ان‌شاءالله در روز جمعه همان‌طور که رهبری امروز فرمودند راه نجات و توسعه کشور ان‌شاءالله در مشارکت بالا است. به خدا توکل می‌کنیم از خدا کمک می‌خواهیم و بهترین انتخاب را همه با هم داشته باشیم.

۱۶:۰۸ قالیباف: مشارکت باعث اقتدار ملی و عزت کشور است

محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از برگزاری آخرین مناظره انتخاباتی، گفت: در ابتدا عید سعید غدیر خم، عید امامت و ولایت را به همه مسلمانان جهان به ویژه هموطنان عزیز تبریک و تهنیت می‌گویم.

وی بیان کرد: در ابتدا از مدیران و دست‌اندرکاران سازمان صدا و سیما تشکر می‌کنم که در این فرصت کوتاه، این برنامه‌ریزی‌های دقیق و وسیع را انجام دادند و به همه آنان خدا قوت می‌گویم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: همچنین از همه مردم عزیز که فعالیت و تلاش کردند و ان‌شاالله در انتخابات مشارکت خواهند کرد، تشکر می‌کنم.

قالیباف ادامه داد: از همه کسانی که از بنده حمایت کردند و حمایت خواهند کرد، تشکر می‌کنم و از آنان می‌خواهم با سایت بنده در ارتباط باشند تا همکاری‌هایی در روزهای آینده برقرار باشد.

وی تاکید کرد: از همه مردم استدعا و خواهش می‌کنم که توجه داشته باشند که اصل بر مشارکت است، چرا که مشارکت، امنیت ملی و اقتدار ملی و عزت کشور ماست.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: امروز هر رأی در صندوق رأی مانند یک رزمنده‌ای است که در دوران دفاع مقدس از کیان کشور دفاع می‌کرد. امیدوارم که روز جمعه با حضوری باشکوه و انتخاب خوب آینده‌ای باشکوه برای فرزندانمان و ایران عزیزمان برپا کنیم.

قالیباف گفت: همچنان که در حوزه دفاع و امنیت حسرت دنیا به ما است، در عرصه پیشرفت و اقتصادی هم امیدوارم اینگونه باشیم

۱۵:۵۱ قالیباف: مردم! شما رأی به یک نفر نمی‌دهید، بلکه درباره زندگی و آینده خودتان تصمیم می‌گیرید

قالیباف در بخش جمع‌بندی مناظره چهارم، اظهار کرد: مردم عزیز ایران شما در لحظه تصمیم قرار دارید و بخش زیادی از شما هنوز تصمیم قطعی نگرفتید و در حال مقایسه هستید که از بین ما ۶ نفر یک نفر را انتخاب کنید.

وی ادامه داد: مردم! شما رأی به یک نفر نمی‌دهید، بلکه درباره زندگی و آینده خودتان تصمیم می‌گیرید و تصمیم می‌گیرید که تورم کشور چقدر باشد؟ شما تصمیم می‌گیرید که قیمت گوشت و مرغ چند باشد؟ وضعیت مسکن چگونه باشد و آبادانی به روستاها بیاید یا صدای شما در میان هیاهوی سیاسی گم شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مردم! شما تصمیم می‌گیرید که واحد تولیدی که در آن کار می‌کنید ادامه یابد یا تعطیل شود. تصمیم می‌گیرید که بالاخره متناسب سازی حقوق بازنشستگان اجرایی شود یا همچنان سفره بازنشستگان خالی باشد. شما تصمیم می‌گیرید که حقوق کارگر، کارمند و بازنشسته به اندازه تورم افزایش یابد یا خیر.

قالیباف تاکید کرد: مردم! شما تصمیم می‌گیرید که صاحب‌خانه شوید یا این‌که هر سال نگران اجاره بها باشید. شما تصمیم می‌گیرید که وضعیت اتباع خارجی غیرمجاز ساماندهی شود یا خیر. شما تصمیم می‌گیرد که مشکل فیلترینگ و کنکور حل شود یا باقی بماند.

وی افزود: مردم! شما فقط به یک نفر رأی نمی‌دهید و درباره آینده کشور تصمیم می‌گیرید. آیا می‌خواهید همچنان که به اقتدار کشورتان افتخار می‌کنید، به آبادانی و کشور ایران هم افتخار کنید؟ شما تصمیم می‌گیرید که آیا می‌خواهید فرزندانتان به آینده ایران افتخار کنند، یا حسرت پیشرفت‌های ظاهری دیگر کشورها را بخورند؟

قالیباف گفت: مردم ایران! واقعاً فرق می‌کند که چه کسی رئیس جمهور مردم شود، چرا که رئیس جمهور باید تصمیمات مهم بگیرد و با اجماع آن تصمیمات را در کشور اجرایی کند. اگر رئیس جمهور تصمیم درست نگیرد و به موقع تصمیم نگیرد، شما شاهد گرانی‌ها خواهید بود. مردم! شما تصمیم می‌گیرید که ایران را به ترامپ بفروشید یا اینکه تنش خطرناک‌تری به کشور تحمیل شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: اگر رئیس جمهور درست تصمیم نگیرد، قیمت دلار بی‌رویه افزایش می‌یابد و ده‌ها میلیارد دلار سرمایه این کشور و چندین برابر فساد دبش حیف و میل می‌شود.

قالیباف گفت: مردم! اگر رئیس جمهور توان اجماع سازی نداشته باشد، صدای شما گم می‌شود و باز هم مشکلات شما حل نشده باقی می‌ماند.

وی تاکید کرد: مردم ایران! تردیدها را کنار بگذارید و امروز روز تردید نیست. متأثر از فضاسازی‌های انتخاباتی نباید مسائل مردم فراموش شود. مردم! امروز باید برای آینده کشور تصمیم بگیرید و این شما و این فردا و آینده ایران و ایرانی است.

قالیباف گفت: از همه شما ملت عزیز ایران در اولویت اول خواهشمندم که مشارکت در انتخابات را لحاظ کنید، چرا که مشارکت اقتدار و امنیت ملی ما است و مانند رزمنده‌ای است که در دفاع مقدس جنگید.

وی بیان کرد: اگر اراده الهی و خواست مردم این بود که بنده توفیق خدمت در دولت چهاردهم داشته باشم، عهد می‌بندم که ادامه‌دهنده راه شهید رئیسی باشم و پروژه‌های باقی مانده را با حول و قوه الهی به اتمام برسانم.

۱۵:۴۶ پورمحمدی: اصولگرا هستم اما تحول خواه بر پایه عقلانیت و علم

پورمحمدی گفت: آمده‌ام بر سر قراریم با شما. هر کجا باشم تماماً سرشار از عشق شما است. نه سایه‌نشینم و نه مشتاق منصب. نه دکترم و نه آیت الله، من مصطفی پورمحمدی هستم فرزند حسین به همین سادگی. من از دل گفتمان اصیل انقلاب اسلامی آمده‌ام که بر پایه اندیشه‌های امام و رهبری بهشتی و مطهری بوده است. گفتمان من گفتمان علی بن ابیطالب است.

وی افزود: مردمان شریف ایران سال‌های طولانی تحریم را با صبوری بزرگی تحمل کردید ببینید سال‌ها بر شما چه گذشت. شما چیز زیادی نمی‌خواستید، زندگی با کرامت بدون حول و هراس.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من هم در شگفتم از یک جهان کم آگاهی و ادعا و یک ایران فرصت‌های بر باد رفته. از پرونده فسادهایی که خراش می‌دهد روح یک ملت را که باز می‌شوند و دیگر بسته نمی‌شوند. مهاجرت و بی‌حرمتی به زنان و دختران آری یا نه؟ شکستن حصر و تحریم ایران می‌خواهید یا نه؟ طبقه متوسط آری یا نه؟ سازمان‌های مردم نهاد آری یا نه؟ بازی موش و گربه فیلترینگ آری یا نه؟ مذاکره یا صندلی خالی قرار یا فرار؟ من آمده‌ام پایان دهم به بلاتکلیفی‌ها.

وی افزود: رفاه حق مردمان است و نه لطف دولتی آن اما با همه وجود می‌گویم سوی ناامیدی مرو. اصولگرا هستم اما تحول خواه بر پایه عقلانیت و علم. پای در سنت دارم و چشم در فرداها دارم. نشستن و دیدن و شعار دادن راه حل نیست

پورمحمدی گفت: با خردمندی و وفاق ملی می‌توان مشکلاتمان را حل کرد. احترام و اقتدار باید در کنار هم باشد. این طلب بر سر قرار آمده است و از شما دست یاری می‌طلبد.

۱۵:۴۰ جلیلی: بدترین چیز این است که کسانی بخواهند با حقوق مردم در ایامی مثل انتخابات وارد معامله شوند

جلیلی در بخش جمع‌بندی مناظره گفت: بسم الله الرحمن الرحیم روز غدیر است. حضرت علی علیه السلام فلسفه دولت را این‌طور بیان می‌فرمایند که «لولا حضور الحاضر وقیام الحجه بوجود الناصر وما أخذ الله علی العلماء ألا یقاروا علی کظه ظالم ولا سغب مظلوم» یعنی اگر مردم اینگونه پای کار می‌آیند، اعلام آمادگی می‌کنند، برای اینکه دین خدا برپا بشود و از سوی دیگر خداوند عهد گرفته است که در برابر گرسنگی محرومان و پرخوری ستمگران ساکت ننشینید؛ این وظیفه بر همه است که قیام کنند.

بیان کرد: اگر این نباشد به قول حضرت علی علیه السلام این است که «أَلقَیتُ حَبلَها علی غاربِهِا» اگر این نباشد من این افسار حکومت را بر گردن شتر خود می‌اندازم و این را نمی‌خواهم، امروز یک وظیفه بزرگ داریم و مردم پای کار آمده‌اند و این مردم بودند که در ۴۵ سال گذشته برای کشور ما قدرت و عظمت تولید کرده‌اند و همین مردم می‌توانند پیشرفت و جهش را برای کشور تولید کنند و این ممکن است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: با شناخت یک جهان فرصت می‌توانیم یک ایران جهش ایجاد بکنیم با کمک مردم و این به شرط آن است که استعدادی را کنار نگذاریم و همه مردم را ببینیم و کسی را از این دایره خارج نکنیم، هر کسی در حد وسع توانایی خودش این احساس رضایت را داشته باشد. که امروز می‌تواند استعداد خودش را به نفع کشور راه بیندازد. در ۱۱ سال گذشته به جای آنکه در جلسات محفلی وقت خودمان را هدر دهیم سعی کردیم که در استان‌ها و روستاها و کارگاه‌های مختلف حضور پیدا کنیم و ظرفیت‌ها را بشناسیم از سیستان و بلوچستان تا کردستان و از شهرهای شمال تا جنوب همه این‌ها را بررسی کردیم.

جلیلی گفت: بدترین چیز این است که کسانی بخواهند با حقوق مردم در ایام مثل انتخابات وارد معامله شوند و حق مردم را معامله کنند وظیفه دولت خدمتگزاری به مردم است مشارکت دادن خود مردم. می‌گوئیم هر ایرانی یک نقش پرشکوه باید هر ایرانی بتواند نقش خود را ایفا کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: وظیفه دولت خدمت رساندن به همه آحاد مردم است و تعامل از وظایف دولت است نه معامله کردند با حقوق مردم، کسانی که معامله می‌کنند به حقوق مردم بی‌احترامی می‌کنند و این حق مردم است که چه به نامزدی رأی بدهند یا ندهند. تو وظیفه‌ای داری که آن را باید به بهترین شکل انجام بدهی. اقوام و قومیت‌های ما با تنوع در مذهب همه آنها فرصت هستند در نگاه همبسته‌ای که بین آحاد کشور وجود دارد و قدرت را ایجاد کردند، در بخشی از یک جهان فرصت می‌گنجند. فرصت همزیستی است که اقوام مختلف با هم دارند و با آرمان‌های مشترک در حال ایفای نقش پرشکوه خود هستند.

جلیلی، گفت: وظیفه ما این است که در این کار بزرگ به قله‌ها نگاه کنیم و به حداقل‌ها اکتفا نکنیم و باید به آن چیزی که در شأن ملت ایران است تا ۵ سال آینده برسیم. تک تک سلول‌هایمان باور داریم، که یک جهان فرصت در پیش روی ما است و این فقط یک شعار نبوده. عده‌ای متأسفانه قصدشان این بوده است که با سیاه‌نمایی و با افشاندن بذر ناامیدی کشور را از این جهش بزرگ ناامید کنند و به بحث‌های خیلی کوتاه حداقلی اکتفا کنند.

وی، افزود: عرض من این است که مردم عزیز ما آینده خوبی را در پیش داریم و فرمایش امام هادی علیه السلام «مَن جَمَعَ لَکَ وُدَّهُ ورَأیَهُ فَاجمَع لَهُ طاعَتَکَ» -و امام علی که فرمودند- «لَولا حُضُورُ الحاضِرِ» مردمی که پای کار آمدند و برای تو محبت و رایشان را آوردند «فَاجمَعْ لَهُ طاعَتَکَ» اینجا وظیفه تو است که در خدمتگزاری مردم باشی. وقتی این را در جمع‌های شور شما مردم در اصفهان، اهواز، ارومیه، تبریز، بیرجند، اراک و قم بودم این را به قدرت بیان می‌کنم

 

۱۵:۳۵ زاکانی: آمده‌ام نماینده جناحی باشم که آرزویشان پیشرفت و استقلال کشور از بند همه ابرقدرت‌ها است

زاکانی تصریح کرد: بنده اعتقاداتم مشخص است و کارنامه‌ام معلوم است.

وی ادامه داد: فردا ساعت ۱۷ در میدان امام حسین (ع) تهران صحبت‌های مهمی را خواهم زد.

وی گفت: مردم شریف ایران ما ۶ نفر که در معرض انتخاب شما قرار گرفته‌ایم بخشی از عمر و جوانی خود را در لباس خاکی برای دفاع از خاک و ناموس این سرزمین گذاشته‌ایم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: جبهه برای ما بهشت و مدرسه رشد بود. جبهه برپا شده بود که مرد از نامرد تشخیص داده شود.سفره‌های جبهه بالا و پایین نداشت و فرماندهان غذایی جز غذای نیروها را نمی‌خوردند.

وی تصریح کرد: سال‌ها از آن روزگار می‌گذرد و ما از معراج برگشتگان هرکدام مشی انتخاب کرده‌ایم. بنده بچه پایین شهر تهران و فقر آشنا هستم.

زاکانی تصریح کرد: آمده‌ام تا بگویم اگر قرار است جناحی را نمایندگی کنم آن جناح از معراج رسیدگان و شما مردمی باشد که دل در گرو آن‌ها داده‌اید. آمده‌ام نماینده جناحی باشم که آرزویشان پیشرفت و استقلال کشور از بند همه ابرقدرت‌ها است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: چرا وقتی دیروز راجع به کرسنت صحبت شد

من درخواست کردم آقای خاتمی، آقای زنگنه و آقای روحانی بنده حاضر به مناظره هستم کسی حاضر به مناظره کند تا من بگویم چگونه حق مردم را به یغما بردند.

زاکانی تصریح کرد: مردم عزیز من در جبهه یاد گرفته‌ام مصلحتی بالاتر از مردم نداشته باشم.

وی گفت: امام می‌گفت که کسی فکر نکند ما راه سازش با جهان خواران را نمی‌دانیم اما هیهات که خادمان اسلام به مردم خود خیانت کنند! مردم عزیز من در جبهه یادم گرفتم که اهل معامله نباشم و زیر باز زور نروم. من در گردان تخریب یاد گرفتم که برای برداشتن موانع کنار شما حرکت کنم و نمایندگی تفکری را داشته باشم که شهید قاسم اصغری در عملیات عاشورای ۳ بر روی سیم خاردار خوابید تا گروهان از روی این شهید عبور کنند.

زاکانی با طرح این پرسش که چرا برخی اصرار دارند تا از شهدا نگوییم، گفت: یادمان نرفته است قاسم سلیمانی برای شهید پورجعفری نوشته بود که حسین روزی که ما از شهدا نگوییم آن روز، روز مرگ ما است.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مردم عزیز، من تازه از جبهه برگشتم تا از غیرت فرمانده خود غلامرضا صالحی بگویم که وقتی عملیات قفل شد خطاب به فرماندهان گفت اسلحه‌ها را بردارید و ما باید خط را بشکنیم.

وی در پایان این مناظره خاطرنشان کرد: مردم من مسئله شخصی با کسی ندارم و مسئله اصلی من الگوی حکمرانی در کشور است.

زاکانی خاطرنشان کرد: معتقدم خادم جمهور با رئیس جمهور فرق دارد. من نگران گم شدن مسلک شهدا و ناتوان نشان دادن راه شهیدی بودم که در سال ۱۴۰۰ با افتخار به نفع آن کنار رفتم و امروز دوران سه ساله آن شهید را دوران نکبت

۱۵:۳۰ قاضی‌زاده: آمده‌ام بگویم بن‌بست نیست و راهکار هست

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در جمع بندی مناظره گفت: در رابطه با حادثه زاهدان بین ۱۴ تا ۱۷ نفر از شهدای زاهدان احراز شدند و تحت پوشش بنیاد شهید قرار گرفتند.

وی افزود: آمده‌ام بگویم بن‌بست نیست و راهکار هست. شهید امیر عبداللهیان به ژنرال‌های دیپلماسی نشان داد که نه زبان دنیا را بلدند و نه دیپلماسی مقتدرانه را.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: مشکلات امروز با همین شعارهای سطحی و همین مدیرانی که در چهار دولت فرصت داشتند مشکلات را حل کنند ولی هیچیک از وعده‌هایشان را حل نکردند مزمن شده است. برخی با افتخار گفتند مسکن مهر مزخرف است و یارانه دادن به مردم گداپروری است!

وی افزود: برخی دنبال سهمشان از انقلاب بودند و ژن خودشان را بهتر از دیگران می‌دانستند. با گدایی از غرب سایه جنگ را بر سر کشور آوردند. برخی به بهانه کروناحکومت‌نظامی راه انداخته بودند تا بعد از ساعت ۹ شب کسی بیرون نرود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: آفت سهمگین دولت سوم روحانی اینهاست: دولت آبان ۹۸، سه هزار مدیر نجومی خوار، دوست مسکن ستیزی، دولت بورس، دولت صفر کننده صادرات نفت خام، دولتی که خودکفایی را حرف مفت خواند و دولتی که مشاورش همسرش را در حمام با تفنگ سوراخ کرد.

۱۵:۲۳ پزشکیان: یک‌بار پیدا کنید از گردن کلفت دفاع کرده باشم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش چهارم سخنان خود گفت: به من اعتراض کرده بودند که آقای جهرمی اینترنت را فلان کرده است. ایشان همین فرصت تماس گرفت و گفت زمانی که ایشان وزیر بودند آقایان جلیلی و قالیباف عضو شورای عالی امنیت ملی بودند و دستور قطع از آن‌جا آمده است و ایشان را به دلیل این‌که طوری که این‌ها می‌خواستند عمل نکرده، دادگاهی کردند. حالا شما می‌گوئید آن‌ها این کارها را کردند.

وی تصریح کرد: رئیس ستاد من آقای عبدالعلی زاده و رئیس کمیته مردمی من سردار مولوی قائم مقام عملیاتی لشکر عاشورا مهدی باکری بودند که تمام بدنش ترکش است و بالای هفتاد هشتاد درصد جانباز هستند و تعداد زیادی از ستاد آقای رئیسی در بسیاری از شهرستان‌ها با ما همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: مواضع من بسیار روشن است. امروز روز غدیر است و من وصیت حضرت علی (ع) را برای خودم و شما می‌گویم. ایشان ما را به تقوا دعوت کردند. هیچ عملیاتی لشکر عاشورا انجام نداد که ما به عنوان مسئول در آنجا حضور نداشته باشیم یا نیرو نفرستاده باشیم. هیچ جبهه‌ای نبوده که حضور نداشته باشیم.

پزشکیان افزود: در زندگی خود هم هیچ رانت و رشوه‌ای نبوده و تمام زندگی ما برای مردم بوده است حالا هی شما بگویید تو فلانی. حضرت علی می‌گوید از دنیا چیزی از تو گرفتند تأسف نخور و دنبال دنیا راه نیفت؛ حق بگو. در مواضع مختلف در مجلس مستقیم پشت تریبون از مردم دفاع کردم. در حادثه خونین زاهدان که مقام معظم رهبری گفتند اینها شهید هستند و به آنها ظلم شده و تا کنون شهادت آنها را اعلام نکردید. همیشه از حق مردم دفاع کردم و دفاع خواهم کرد و همیشه طرف مظلوم بودم و هیچ گاه جبهه ظالم نرفته‌ام.

وی بیان کرد: تقوا یعنی حرکت، تصمیم و اجرای بدون خطا. بعد حضرت می‌گوید؛ ای فرزندانم شما را به تقوا توصیه می‌کنم. هر تئوری‌ای بگویید وجود دارد. در کشور مشکل راه حل نداریم. مشکل این است آدم‌های داشته باشیم که علم، ایمان، انگیزه و باور اجرا داشته باشند. می‌گوئید عوام فریبی می‌کنی؛ من عوام فریبی می‌کنم؟ خیلی از شعارهایی که می‌گوئید اصلاً اجرا شدنی نیست یا در این وضعیت اجرا نمی‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: مردم چرا از ما روی برگرداندند. من همیشه مدافع مظلوم بودم؛ یک‌بار پیدا کنید از گردن کلفت دفاع کرده باشم اما مواقع زیادی بوده که سکوت شده اما حق مردم را در خیابان‌ها و تظاهرات ضایع کردند. معلم‌ها آمدند مقابل مجلس حق خود را خواستند با باتوم از آنها پذیرایی کردند و زندانی کردند. بعد می‌گویند برای مردم چه کار کردی؟

پزشکیان اذعان داشت: من همیشه طرف مردم بوده‌ام. از رسول خدا شنیدم حل اختلاف بین مسلمانان از سال‌ها عبادت برتر است. مشکل ما همین دعواها است.
مدام به هم گیر می‌دهیم تو آن هستی و من ای نم. بسم الله شما کار خودتان را بکنید ما هم کار خودمان. همان سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری را اجرا کنید ما دنبال شما و نوکر شما هستیم ولی تا آخر بمانید و حداقل این‌جا با مردم صادق باشید.

۱۵:۱۸ قالیباف: باید در جاهایی که بحث‌های کارشناسی است، وارد بحث‌های چالشی شویم

قالیباف گفت: بنده تاکید کردم که ما نباید وارد تنش و اختلاف شویم، اما یک جاهایی حتماً باید وارد چالش شویم؛ باید در جاهایی که بحث‌های کارشناسی است، وارد بحث‌های چالشی شویم.

وی ادامه داد: حتماً بخش‌های مختلف و وزارتخانه‌های مختلف با هم وارد بحث‌های چالشی و نقد می‌شوند که هیچ اشکالی ندارد و یک رئیس جمهور مسلط، آگاه، دانا و با تجربه مهم است که آیا در این طوفان بتواند این کشتی را به سامان برساند یا خیر.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: تجربه و کار اجرایی اینگونه نیست که با آمپول تزریق کنیم و با قرص و شربت آن را درمان کنیم بلکه این نیاز به تجربه و دانایی دارد.

قالیباف ادامه داد: این‌ها را نمی‌شود فقط با شعار و حرف و روی کاغذ دنبال کرد. قانونی که در مجلس می‌نویسیم، اگر اجرا نشد ارزش آن فقط همین کاغذ است و وقتی جان می‌گیرد که به اجرا تبدیل شود. اجرای قوی نیازمند اشراف مدیر است.

وی تاکید کرد: والله قسم قوه اجرایی جای آزمون و خطا نیست، محل کسب تجربه نیست، بلکه محل زندگی، آبروی مردم، جان، وقت و مال مردم است.

قالیباف تصریح کرد: نمی‌شود هر دفعه با یک حرف، شعار و حرکتی وعده دهیم که در برجام یا جای دیگری کاری را انجام می‌دهیم و مشکلات حل می‌شود و همه مدیران را علاف و بلاتکلیف نگه داریم. نباید توان خود را کنار بگذاریم و به دست دشمن و بیگانگان نگاه کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اصلاح در داخل و در روابط خارجی حتماً در دستور کار بنده است. در حوزه سیاست خارجی انتفاع اقتصادی و منافع ملی را دنبال خواهم کرد و هرگز از اصلاحات اقتصادی داخلی غافل نخواهم شد.

قالیباف متذکر شد: قانون سوت زنی برای مقابله با فساد در مجلس قانون و ابلاغ شد. قانون شفافیت هم ابلاغ شد و بنده جزو اولین کسانی بودم که طرح شفافیت قوای سه گانه را امضا کردم.

وی بیان کرد: امروز شفافیت برای هر سه قوه ابلاغ شده است و یکی از افتخارات مجلس است. برای یک استفاده بهینه نیازمند هوشمندسازی، مردمی‌سازی، شفافیت و کارآمدسازی هستیم.

۱۵:۱۲ پورمحمدی: در تمام دنیا زیرمیزی و فساد گسترده وجود دارد

پورمحمدی گفت: موضوع چهارم موضوع مبارزه با فساد است. در تمام دنیا زیرمیزی و فساد گسترده وجود دارد. هر کجا پول، قدرت، شهرت، موقعیت و مزایای ویژه وجود دارد فساد همان جا خانه و لانه می‌کند. اقتصاد ایران خیلی بزرگ است، دولت بزرگ است، مناسبات اجتماعی سایه روشنای زیادی دارد و متأسفانه فساد، زمینه رشد دارد.

وی افزود: من به صداقت افرادی که می‌خواهند با فساد مبارزه کنند تردیدی ندارم. از دستگاه‌هایی که با فساد مبارزه کردن تردید ندارم. شبکه‌های فساد آن‌قدر فعال هستند که مدیر، قاضی، وزیر و بازرس می‌خرند، خبرنگار و بالاتر خبرگزاری را می‌خرند. قصه پیچیده‌تر از این حرف‌ها است من فکر می‌کنم غافلیم از آنچه در حوزه فساد اتفاق افتاده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در این عرصه تجربه جهانی بسیار گسترده است این دغدغه خیلی از جوامع است. سه پایه دارد که اولین شفافیت و دومین گردش آزاد اطلاعات است و مهم‌تر از این جلوگیری از تعارض منافع است.

وی افزود: امروز دنیا در این عرصه به یک راهکار اساسی رسیده است. شفافیت در دولت الکترونیک محقق می‌شود. آن‌چه که ما انجام می‌دهیم عمدتاً نمایشی است. دنیا یک پایگاه مهم پلیس مالی برای مبارزه فساد ایجاد کرده است که آن سازمان‌های مالیاتی است. سازمان‌های مبارزه با پول‌شویی است.

پورمحمدی گفت: مبارزه با فساد یک شاخص ویژه دارد. سازمان پلیس مالی ما خواهد بود و باید باشد. با شوخی و چند بگیر ببند حل نمی‌شود

۱۵:۰۷ جلیلی: در دولت شهید رئیسی در بسیاری از استان‌ها حضور یافتم و دیدم مدیران جوان دارند کارها را پیش می‌برند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پنج دقیقه دوم از بخش دوم مناظره، گفت: سوال‌های مردم و مسائلی که در جلسه مطرح شد ضروری است و یکی از اولویت‌های کشور رفع مشکلات معیشتی مردم است. ما طرح‌های مختلفی را ارائه کرده‌ایم از طرح‌هایی نظیر وان، سفر و سبد غذای و مشکل گرانی و تورم موضوعاتی است که دولت باید برای آن‌ها برنامه داشته باشد و روی آن‌ها کار کند و ان‌شاءالله در برنامه زمانبندی شده، مشکلات مربوطه را حل کند.

بیان کرد: آقای پزشکیان گفتند که برنامه هفتم وجود دارد اما من هم عرض کردم که در برنامه هفتم ۴۵ تکلیف را از دولت خواسته است که برای آن برنامه بنویسد. و برای اجرای هر کدام از آن‌ها در برنامه هفتم توسعه زمان مشخصی مقرر شده است. و باید برنامه این موارد آماده باشد. حتی آن برنامه‌هایی که باید ظرف ۶ تا ۱۲ ماه اجرایی شوداید برنامه‌شان آماده باشد و نباید ما زمان را از دست بدهیم و باید سریع‌تر برنامه آن نوشته و اجرا شود.

جلیلی افزود: ان‌شاءالله با اجرای برنامه‌ها مشکلات معیشت مردم حل می‌شود اما نکته‌ای که مد نظر من است، این موضوع است که با این موارد کشور پیشرفت نمی‌کند و آن جهش لازم را انجام نمی‌دهد و ما باید توجه داشته باشیم که اگر در برنامه هفتم گفته است رشد ۸ درصدی، تحقق این مهم کار جدید و برنامه‌ریزی در شاخص‌های مختلفی نظیر ارزآوری و اشتغال همچنین جذب سرمایه، نیاز دارد.

وی گفت: همچنین در استفاده از فرصت فناوری که امروز یک فرصت بسیار مهم کشور ما استفاده از ظرفیت دانشمندان و جوانان متخصصی است که در این عرصه می‌توانند نقش آفرینی مهمی داشته باشند. مدیریت این سرمایه و ظرفیت‌ها در کشور بسیار مهم است چرا که بهره‌وری فقط با سرمایه به دست نمی‌آید. در موضوع مدیریت در حال حاضر برخی اشکالات وجود دارد. یک سری از مسائل را در سیستم اداری باید اصلاح کنیم و متأسفانه برخی از مناسبات سیاسی ما به شکل غلطی ایجاد شده است و باید در عمل این آسیب‌ها را برطرف کنیم، نمایش و تعارف کار مملکت راه نمی‌افتد و کشور اداره نمی‌شود اگر مدیری ضعیف باشد نمی‌توانید با ضعف مدیریت این کارها، سرمایه‌ها و این فرصت‌ها را به بهترین نقطه برسانید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: بسیاری از استان‌های کشور ما در حال حاضر متأسفانه در شاخص‌های خوبی نیستند در حالی که ظرفیت‌های بالایی دارند ین‌ها فرصت‌های بزرگی به حساب می‌آیند باید در این بخش‌ها قوی‌ترین مدیران را به کار بگذاریم تا کارهایی که در سال‌های گذشته انجام نشده است را انجام دهند.

جلیلی، گفت: در دولت شهید رئیسی در بسیاری از استان‌ها حضور یافتم و دیدم مدیران جوان دارند کارها را پیش می‌برند به فرصت‌ها را از بالقوه به نتیجه و فعل می‌رسانند. ما در شرایطی هستیم که باید بدانیم اگر یک جهان فرصت قرار است یک ایران جهش بشود، فرایندی را که تعریف می‌کنیم لازم دارد که موانع سر راهش را برطرف بکنیم. در یک جلسه شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز نکته‌ای را مطرح کرد و گفت که شما می‌توانید اراده بکنید و یک بخشنامه بدهید، مهم این است که آن در نتیجه چه خواهد شد.

وی، افزود: شهید سلیمانی در همان جلسه گفت ما روستایی هستیم و وقتی آب را در زمین‌ها می‌کنیم این‌طور نیست که خود به خود به پای همان درختی برود که مورد نظر ما بوده بلکه باید فرایند این آبرسانی را به طور کامل دنبال کنیم چرا که ممکن است در راه مسیر آن به انحراف رود. یکی از مشکلاتی که در کشور داریم همین است و می‌بینیم برخی از منابع مالی کشور جای درست هزینه نمی‌شود و هرز می‌رود. مثالی وجود دارد که می‌گوید تو دفع موش نکنید هر چقدر هم گندم جمع کنید فایده ندارد.

جلیلی ادامه داد: اشراف به ساختار اجرایی و اداری کشور مهم است، این‌که بدانیم چه می‌خواهیم و از چه مسیری باید طی شود این با چه برنامه‌ای اجرا می‌شود و با کدام هدف بلند؟ ما امروز یک جهان از فرصت‌ها را در اختیار داریم و باید این موفقیت را شکل دهیم

۱۵:۰۲ زاکانی: خود و خانواده‌ام پاسخگوی عملکرد خود در ۴۵ سال گذشته هستیم

زاکانی در ادامه عنوان کرد: بنده اهل شعار نیستم بلکه اهل عمل هستم. در هر جایگاهی که بودم عمل کرده‌ام. اگر کسی دروغ گفته باشد، مقابل او ایستاده‌ام.

وی ادامه داد: مردم من به شما خیانتی نکرده‌ام و اگر کسی هم خیانت کرده یقه او را گرفته‌ام.

وی با بیان اینکه سلامتی و مردمی بودن کارگزار مهم است، گفت: خود و خانواده‌ام پاسخگوی عملکرد خود در ۴۵ سال گذشته هستیم و این یک مرام در خانواده ماست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: مردم عزیز برخی از شفافیت صحبت می‌کنند اما به شفافیت رأی نمی‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات کشور قابل حل است، افزود: کشور را به بهترین نحو می‌توان اداره کرد. ما خودمان را با تعارف‌ها و حلقه‌های مدیریتی بسته و فرسوده محدود کرده‌ایم.

زاکانی تصریح کرد: مردم عزیز به میدان آمده‌ام تا نگذارم سرمایه‌هایتان به یغما برود. اجازه نمی‌دهم افرادی با کارهای غیرکارشناسی حق شما را ضایع کنند. نمی‌گذارم کسی دست در جیب مردم کند. خیلی‌ها ممکن است به ما طعنه بزنند اما این طعنه‌ها عادی نباشد و قصد کنند شرف و آبروی ما را به یغما ببرند لذا باید صیانت کرد.

وی گفت: با دشمن می‌توان مذاکره کرد اما باید تدبیر رهبری و قدرت ملت و دقت مورد توجه قرار گیرد. برخی با لالایی دشمن به خواب می‌روند و یا به او اعتماد می‌کنند که این مسئله خوب نیست چرا که باید به مردم و داشته‌ها و ظرفیت‌ها تکیه و اعتماد کرد.

کاندید انتخابات ریاست جمهوری گفت: حق‌مان را در حوزه بین‌الملل گرفته‌ایم. در سفر به چین توانستیم امکانات فوق‌العاده بالایی را برای کشور بیاوریم.

زاکانی خاطرنشان کرد: بروکراسی اداری در کشور مضر و آسیب‌زا است. بنده دولت را چابک می‌کنم و شهرداری‌ها را به‌عنوان مدیریت محلی قدرت می‌دهم. مدیریت محلی را به مردم می‌دهم.

وی عنوان کرد: در حوزه اقتصاد قدرت پول ملی و جلوگیری از نوسانات دلار، توجه به تولید، دقت در انضباط مالی و عمق بخشی به بورس و جلوگیری از گردن کشی برخی بانک‌ها در دستور کار دولت من خواهد بود.

۱۴:۵۷ قاضی‌زاده: باید با ناکارآمدی، حرف‌های عوامانه، بی تعهدی، غرور، تبختر و فساد دعوا کرد

قاضی زاده هاشمی در ادامه گفت: اینجا قرار است رئیس‌جمهور ملت ایران باشیم؛ باید با ناکارآمدی، حرف‌های عوامانه، بی تعهدی، غرور، تبختر و فساد دعوا کرد. آقای پزشکیان نگران این است که من تا آخر در انتخابات بمانم؛ من هم نگرانم اگر آقای پزشکیان رأی نیارد، هواداران ایشان چه واکنشی خواهند داشت؟

وی افزود: چرا وقتی چند عالِمِ اهل‌سنت به‌خاطر دفاع از انقلاب به شهادت رسیدند، از آن‌ها حمایت نکردید؟

قاضی زاده هاشمی گفت: شهید رئیسی با مخالفانش هم صحبت می‌کرد و نماد اجماع در کشور بود. چرا زمانی که دولت هم‌سو با شما مال مردم را در بورس چاپیدند اعتراض نکردید؟

وی افزود: آقای پزشکیان از وفاق و اجماع صحبت می‌کند؛ ما توفیق داشتیم ۱۲ سال خدمتشان باشیم و ایشان می‌داند من هم روحیه دعوا و تنش ندارم. اما اینجا قرار است رئیس‌جمهور ملت ایران باشیم؛ باید با بعضی چیزها مثل خودباختگی و فساد و ناکارآمدی و حرفهای عوامانه و بی تعهدی و تنبلی و غرور و تبختر و حرفهای غیرکارشناسی، برای مردم باید دعوا کرد.

قاضی زاده هاشمی گفت: یکی از آقایان حامی دکتر پزشکیان از او پرسید چرا به رئیس‌جمهور وقت، نهم و دهم، ور می‌روید؟ گفت چون سفره را جمع کرد؟ چه کسانی آقای پزشکیان بساط دعوا را در کشور شروع کرد؟ وقتی به قدرت نمی‌رسید مردم را به کف خیابان دعوت می‌کرد؟ نگرانم اگر پزشکیان رأی نیاورد حامیانش دوباره ادعای تقلب کند ومردم را به خیابان بخواند!

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی سرپرست وزارت علوم دولت آقای روحانی با آن وضع فجیع زنش را کشت چرا رفتند رضایت گرفتند و حکم دادگاه را برگرداندند. وقتی از اجماع صحبت می‌کنیم، نماد اجماع، شهید رئیسی بود. او با مخالفینش هم صحبت می‌کرد. برای او مهم، مردم بودند

 

۱۴:۵۲ پزشکیان: هر مداخله‌ای باید به نفع محرومان و اقشار آسیب پذیر باشد

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش سوم سخنان خود تصریح کرد: بر اساس سوالات پیرامون حل مشکلات اقتصادی، بیکاری دو مسأله وجود دارد. مشکل داخلی مربوط به بحث تورم، پرت انرژی و ارز است. پیشنهادات مختلف برای جلوگیری از حیف و میل سوخت مطرح می‌شود. چطور اجازه می‌دهیم حدود ۱۵۰ میلیارد دلار پول نفت هدر برود؟ دولت عامل اصلی تورم است بعد گناه را گردن تولید کننده و کسبه می‌اندازد.

پزشکیان افزود: طرف می‌خوابد صبح بیدار می‌شود متوجه تورم می‌شود و دولت از همان تورم دوباره مالیات می‌گیرد. با تورم دو بار جیب مردم خالی می‌شود. یک بار جیب طرف خالی می‌شود و یک‌بار هم از داشته فرد مالیات گرفته می‌شود. دولت باید این‌ها را حل کند. به هر کسی غیر از ارز دارو و ارز کالاهای اساسی، ارز ۲۶ هزار تومانی یا ۴۰ هزار تومانی یا هر تومانی بدهی داری رانت ایجاد می‌کنی. این‌ها بحث‌هایی است که کارشناسان می‌دانند. می‌گوئید حقوق اضافه می‌کنید؛ همه پول‌هایی که می‌خواهید اضافه کنید این‌ها را حل نکنید مشکلات حل نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: حتماً باید وضعیت معیشتی معلمان، کارکنان و همه آن‌هایی که در سیستم دولتی کار می‌کنند را بالا ببریم تا زندگی خوبی داشته باشند و لازمه آن نگاه به پول‌هایی است که در دولت حیف می‌شود و می‌توان جلوی آن را گرفت. راحت داریم یک عده را پولدار می‌کنیم. هر مداخله‌ای باید به نفع محرومان و اقشار آسیب پذیر باشد. جلوی فساد را چطور می‌توان گرفت؟ نایب رئیس مجلس بودم دنبال نوشتن قانون بودم، قانون وجود دارد اما چطور آن را اجرا کنیم؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اذعان داشت: باید حرف درست بزنیم. حرف درست را آدم‌های درست اجرا کنند و بعد در ارتباطات خود با هم دعوا نکنیم. قانون را اجرا نمی‌کنیم. در قانون کد ملی، کد پستی، کد زمین و.. داریم اگر سیستمی اجرا شود تاجر و پزشک و نماینده نمی‌تواند پول و رانتی بگیرد و به حساب عمه و خاله خود بریزد. اگر قانون اجرا شود هیچ دلال، قاچاقچی و رشوه بگیری نمی‌تواند به سادگی تخلف کند.

پزشکیان تصریح کرد: چرا باید بگذارند من پایم بلغزد بعد بگویند تو هزار میلیارد پول خوردی؟ من ده میلیون پول اضافه به حسابم بیاید سیستم به راحتی می‌تواند جلوی من را بگیرد. پس برای حل مشکل باید سیستم درست شود.

وی اضافه کرد: در خصوص روابط بین‌الملل لاجرم باید ارتباط خود با دنیا را اصلاح کنیم. هیچ کشوری در طول تاریخ نمی‌تواند با بستن مرزهای خود و با این‌که خودش بخواهد کاری کند به رشد برسد. در داخل با وحدت و انسجام می‌توان مشکلات ارز و سوخت مفت دادن و تورم را با هماهنگی بین قوا و کارشناسان و آدم‌های کاردان اصلاح کنیم.

۱۴:۴۶ قالیباف: باید فاصله بین حقوق ثابت و تورم را پر کنیم

قالیباف در ادامه بیان کرد: بنده هم طرح ۵ فوریتی خود را در روزهای گذشته و در فرصت‌های مناسب مطرح کردم که در اینجا باز هم توضیح می‌دهم.

وی اظهار کرد: اولین وظیفه ما آن است که برای زندگی روزمره مردم یک سپر حمایتی ایجاد کنیم که این پریشانی از آنان دور شود که شامل حقوق آنان می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما باید فاصله بین حقوق ثابت و تورم را پر کنیم و حتماً متعهد هستم که این کار را انجام دهم که اگر حقوق را ۲۰ درصد افزایش می‌دهیم، اما تورم ۳۰ تا ۴۰ درصد است باید مابه‌التفاوت آن ترمیم شود. همچنین کالاهای اساسی مربوط به جهیزیه را تحت پوشش قرار خواهم داد و با رفاه کارت این کار انجام خواهد شد و بحث سلامت را هم دنبال خواهم کرد.

قالیاف افزود: بحث حقوق را زمانی که مطرح می‌کنم منظورم همه کارگران، کارمندان کشوری و لشکری، زنان سرپرست خانوار و همه کسانی است که در دهک‌های پایین هستند و حتماً این کار را انجام خواهم داد و سپر حمایتی برای آنان در نظر می‌گیریم.

وی تاکید کرد: همچنین آن‌قدر موضوع مسکن مهم است که آرامش خانوارها است و اجاره باعث اضطراب خانوارها شده است. طرح جهش تولید مسکن الان اجرا می‌شود، البته ما می‌توانیم ۲۰۰ متر زمین را که در منطقه مسکونی است و مجوز مسکونی داشته باشد، در اختیار هر خانواده‌ای که فرم آنان قرمز نباشد و مستأجر باشند، قرار دهیم و زمانی که این زمین را در اختیار گرفتند، می‌توانند شریک بگیرند و از طریق آن خانه خود را بسازند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: طرح خودرو هم بحث مهمی است. ما مشکل رانت خودرو را حل خواهیم کرد و واردات خودرو شخصی و خودروهای سنگین را دنبال خواهیم کرد.

قالیباف افزود: موضوع رشد اقتصادی در پایتخت دوم ایران یعنی در منطقه اقیانوس هند هم دنبال خواهد شد. همچنین طرح هادی یکی از معضلات روستاها است و بنده مرتب و هر فصل به آنجا سرکشی می‌کنم و می‌گویم که حتماً طرح‌های هادی را توسعه خواهیم داد و در آن بازنگری می‌کنیم و باید یک اصلاح نهادی انجام دهیم، چرا که روستا بی صاحب است و از زمان ادغام وزارت جهاد کشاورزی گویا روستاها متولی ندارند و باید روستاها متولی داشته باشند.

وی تاکید کرد: امنیت شغلی دهیاران را باید تأمین کنیم و اشتغال را باید به روستاییان بازگردانیم. معمولاً فقط بین ۲۵ تا ۳۰ درصد پول حاصل از فروش محصولات کشاورزی به خود کشاورزان می‌رسد در حالی که باید بیشتر پول فروش محصولات کشاورزی به خود کشاورزان برسد و باید این موضوع حل شود.

قالیباف بیان کرد: مشکل آب کشاورزان هم باید حل و فصل شود. کشت گلخانه‌ای باید به گونه‌ای انجام شود که صرفه‌جویی در آب هم مورد توجه قرار گیرد. همچنین میزان واردات محصولات کشاورزی زیاد است و بعضاً محصولاتی است که خودمان هم تولید می‌کنیم و باید این موضوع مدیریت شود و ما برنامه برای آن داریم

 

۱۴:۴۱ پورمحمدی: در تمام دنیا مهم‌ترین موضوعات اجتماعی، تأمین اجتماعی است

پورمحمدی گفت: سومین موضوع مهم در برنامه‌ی من نظام تأمین اجتماعی است. مقوله تأمین اجتماعی یعنی ثبات و آرامش اجتماعی و یعنی اگر کسی در جامعه‌ای که تلاش می‌کند و کار می‌کند، وقتی بیکار شد، از کار افتاده شد یا بازنشست شد، بتواند چگونه مشکلات خودش را حل کند.

وی افزود: در تمام دنیا مهم‌ترین موضوعات اجتماعی، تأمین اجتماعی است. نظام تأمین اجتماعی ما و سازمان‌های بازنشستگی ما متأسفانه جزو ضعیف‌ترین بخش‌های ما هستند و همه نیز این را درک می‌کنند. بازنشستگان با پوست و خون گوشت درک می‌کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تمام بنگاه‌های در اختیار بازنشستگی و تأمین اجتماعی لشکری و کشوری عمدتاً تبدیل به حیات خلوت شده است و از الان برای ریاست در هیئت مدیره‌های شرکت‌های این مجموعه‌ها زنبیل گذاشتند. ۴۰ درصد سرمایه دولت در این شرکت‌ها است و دغدغه جدی این است.

وی افزود: سرمایه بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی زیر چرخ دنده‌های ناکارآمدی له می‌شوند و کاملاً مشهود است. به هر حال این قصه جز مشکلات جدی کشور است و یک رویکرد جدید می‌خواهد.

پورمحمدی گفت: مدیریت بنگاه‌های تأمین اجتماعی باید مثل بنگاه‌های خصوصی از دستورات تکمیلی دولت و شبه دولت خارج شود و مدیریت ثابت می‌خواهد. این مسئله بسیار بسیار جدی است و پاسخگویی به حساب کشی جدی باید باشد. مردم این‌ها برنامه ۶ ماهه و یک ساله نیست و اگر کشور به اینجا رسیده است به خاطر مشکلاتی است که برای آنها برنامه‌ریزی نکردیم. می‌توانیم در یک دوره ۴ ساله در برنامه را به جایی برسانیم مشکلات کشور حل می‌شود.

۱۴:۳۶ جلیلی: بیش از ۸۰ درصد بودجه مردم در کشور هر سال برای هزینه‌های جاری صرف می‌شود

جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه مناظره و در بخش دوم نسبت به سوال و انتظارهای مردم از رئیس جمهور آینده پاسخ داد و به برنامه‌های خود و زمان اجرایی آن‌ها پرداخت و افزود: نکته‌ای که مردم مطرح می‌کنند این است که خدا نکند سر و کار شما به این اداره و یا آن اداره بیفتد و این وضع مطلوبی نیست زیرا بیش از ۸۰ درصد بودجه مردم در کشور هر سال برای هزینه‌های جاری هزینه می‌شود. ساختار اداری و اجرایی کشور ۸۰ درصد بودجه کشور در آن‌جا تحت عناوین مختلف حقوق و دستمزد و سایر عناوین هزینه می‌شود برای اینکه این‌ها پناهگاه مردم باشند.

جلیلی گفت: این‌طور نباشد که مردم از جلوی اداره‌ها رد می‌شوند بگویند چطور از این خان برای رفع مشکلاتشان بگذرند. بلکه بگویند این‌جا همان جایی است که مشکل من را حل می‌کند. خاطرم هست وقتی در سال ۹۲ رقیب ما رأی آوردن به عنوان هدیه‌ای که به او دادم این را به ایشان گفتم که ما اگر می‌خواهید برنامه‌های خود را اجرا کنید باید بدانید که اگر ماشین دولت راه نیفتد و مدام برای آن هزینه کنیم اما شما را تا سر کوچه هم نرساند. ماشین دولت بحث بسیار مهمی است بسیاری از این برنامه‌هایی که بیان می‌کنید زمانی اجرا می‌شود که ماشین دولت را راه بیندازید و فقط هزینه‌ها نیست که بگوییم ۸۰ درصد بودجه در اینجا مصرف می‌شود بلکه ۳۰ سال عمر کارمندان شریف در اینجا گذاشته می‌شود. حتماً آن کارمندان هم دوست دارند که وجودشان مفید باشد و حضورشان اثربخش باشد و مشکلات کشور را راه بیندازد.

وی افزود: از اولویت‌های جدی این است که موضوعاتی را که باعث کند شدن دستگاه دولت شده است حل شود. یادم هست بررسی سه سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ عملکرد دولت را انجام دادیم و دیدیم که چه مشکلاتی دارد. متوجه شدیم که در صادرات کالاها به عنوان مثال صادرات مرغ، گوجه فرنگی، فولاد، شیر خشک و … دیدیم که ماشین دولت نه تنها به این‌ها کمک نمی‌کند بلکه بخشنامه‌هایی صادر شده است که مرتب متفاوت بوده است و این باعث شده است که بازار ثبات پیدا نکند و مردم نتوانند اطمینان کنند.

جلیلی گفت: به موضوع بورس اشاره شد و بورس هم همان بود و ما آقای روحانی اعلام کردیم که وقتی اقتصاد شما پیش بینی پذیر نباشد رفتارهای غلط اتفاق بیفتد مردم متضرر می‌شوند و ما بحث بیمه سهام و بورس را مطرح کرده بودیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه صحبت‌هایش پیرامون ماشین دولت عنوان کرد: رئیس جمهور باید نسبت به موضوع و دستوری که می‌دهد اشراف داشته باشد که در پایان چه اتفاقی می‌افتد ما برای ماه اول و در ابتدای کار دولت چهاردهم ۲۵ حکم را تهیه کرده‌ایم که اجرای آن‌ها فقط نیازمند یک تصمیم است، عمده آن‌ها اقتصادی است که این موارد را بررسی کرده‌ایم که در کجا اشکال دارد حتی برای بافتن یک فرش گره به گره آن باید طبق نقشه پیش برود تا یک قالی خوب بشود. در اداره کشور هم باید گره‌ها را بشناسیم.

جلیلی گفت: من از پایین‌ترین سطح وارد دستگاه دولتی شده‌ام. و از طرفی دستگاه‌هایی را اداره کرده‌ایم که مانند شورای عالی امنیت ملی جلساتی تشکیل می‌دادیم که باید همه دستگاه‌ها را با هم هماهنگ می‌کردیم.

وی افزود: جلسات متعددی در شورای عالی امنیت ملی داشتیم که از قوه قضائیه، دولت، مجلس همچنین از نیروهای مسلح می‌آمدند و این‌ها باعث می‌شد که به جمع‌بندی برسیم. بعضی اوقات اختلافاتی هم وجود داشت اما آن‌جا یک محفلی بود و مرکزی بود که همه با اجماع می‌توانستند به جمع‌بندی برسند و الحمدلله نتایج خیلی خوبی را داشت.

۱۴:۳۰ زاکانی: بنده معروفم که از حقوق مخالفینم دفاع می‌کنم

زاکانی در بخش دیگر مناظره، گفت: مواجهه با فساد اقتصادی گام اول من در دولت است. بیش از دو دهه در مواجهه با گردن کلفت‌ها تجربه خوبی دارم.

وی با بیان اینکه فرمان ۸ ماده‌ای رهبر انقلاب میثاق بنده با شما خواهد بود؛ ادامه داد: اگر به لطف خدا و عنایت شما رأی بیاورم، بنده ۲۰ سال کارت زرد به مفسدان اقتصادی می‌دهم لذا با رأی شما انها را از میدان اقتصاد خارج خواهم کرد. اقتصاد برای مردم است نه برای زالو صفتان و افرادی که خون شما را می‌مکند و یک شبه صاحب هزاران میلیارد می‌شوند!

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: از امنیت و آزادی و حقوق مردم صیانت خواهم کرد. بنده معروفم که از حقوق مخالفینم دفاع می‌کنم.

وی با بیان اینکه بسته اشتغال بسیار مهم است، گفت: بنده هر آن‌چه را که می‌گویم قبلاً اجرا کرده‌ام.

زاکانی با اشاره به خودروهای برقی، تصریح کرد: تا عید انقلابی در حوزه حمل و نقل عمومی رخ خواهد داد. خودروی برقی برای همگان باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: در حوزه زیرساخت‌های اساسی کشور، در چین قطار پرسرعت را پیگیری کردیم. واگن سازی ما تفاهم نامه‌ای را نوشت تا با تکنولوژی که از چین میاوریم بتوانیم داخلی سازی کنیم و سیستم ریلی کشور را تقویت کنیم.

وی عنوان کرد: تبادلات اقتصادی بویژه با همسایگان مهم است و ظرفیت معادن کشور بی نظیر است اما امروز مبتنی بر همان ناکارآمدی و فساد اقتصادی، در دستان یک عده به یغما می‌رود.

زاکانی با اشاره به عدم خام فروشی و تکیه بر دانش بنیان‌ها، تصریح کرد: موضوع آب و تنش آبی در کشور و دریا محوری و سواحل مکران در برنامه‌های ما وجود دارد. اساس نخبگان محور این تحولات‌اند.

وی با بیان اینکه مانع از تبعیض‌ها خواهیم شد، گفت: در دولت روحانی دو تن از وزرا بدون شایستگی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران شدند. اسنادش موجود است. باید جلوی زیاده خواهی وزرا و امثال آنها را گرفت.

زاکانی یادآور شد: زنان محورهای اساسی کار و تلاش در کشورند. ثروت را در خانواده‌ها به‌عنوان یک اصل می‌شناسیم.

۱۴:۲۵ قاضی‌زاده: برای ۱۰۰ مسئلۀ مردم ۱۰۰ راه‌حل دارم که در ۱.۵ سال اجرایی می‌شود

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گفت: من برای ۱۰۰ مسئلۀ مردم ۱۰۰ راه‌حل دارم که در ۱.۵ سال اجرایی می‌شود. اگر در ریاست‌جمهوری به وعده‌هایم عمل نکردم در دور بعد انتخابات نامزد نمی‌شوم. دولت باید از رانت جلوگیری کند مثل ارز جهانگیری که جلوی آن در دولت سیزدهم گرفته شد.

وی افزود: برای ۱۰۰ مسئله مردم ۱۰۰ راه‌حل دارم که در ۱.۵ سال اجرایی می‌شود، اگر در ریاست‌جمهوری به وعده‌هایم عمل نکردم در دور بعد انتخابات نامزد نمی‌شوم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: در اقتصاد دو کار اصلی داریم یکی رشد اقتصادی با مدیریت قوی، کار و تلاش جمعی، رونق‌دادن به واحدهای صنعتی با حمایت سیاست خارجی باز و مقتدر است، یکی هم قدرتمند کردن تک‌تک خانوارهای ایرانی از طریق بازتوزیع ثروت است.

وی افزود: بخش عمده‌ای از تورم ۵۰ درصدی ابتدای دولت آقای رئیسی (باقی‌مانده از دولت آقای روحانی) به‌خاطر چاپ پول برای خرید ارز بود ناترازی بودجه باید اصلاح و تخصیص بودجه مبتنی بر عملکرد شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: باید ناترازی‌های بانک‌ها هم از بین برود. انقلاب در سازوکارهای اداری و نظام اداری و حکمرانی کشور فقط می‌تواند این مشکلات را حل کند. شفافیت و از بین بردن امضاهای طلایی و از بین بردن دولت رفاقتی و رانتی از ضرورت‌های برخورد با مشکلات است.

وی افزود: مواجهه با فساد اقتصادی گام اولی است که بنده برمی‌دارم. مواجهه با گردن کلفت‌ها و زمین‌زدن آنها در ۲۰ سال گذشته برای من تجربه خوبی است. فرمان هشت‌ماده‌ای مقام معظم رهبری (برای مبارزه با فساد) میثاق من و شماست.

۱۴:۲۲ آغاز بخش دوم از مناظره پنجم

در بخش دوم مناظره امروز، سوال مردم از رئیس دولت چهاردهم مطابق نظرسنجی سازمان صدا و سیما مطرح شد. بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده ۵ اولویت به ترتیب مورد پرسش بود که انتظار اصلی مردم از رئیس جمهور آینده است. موضوعاتی نظیر حل مشکلات اقتصادی، افزایش رفاه و آسایش عمومی، رفع معضل بیکاری، مبارزه با فساد و بهبود روابط با کشورها، که مابقی انتظارات مردم از رئیس جمهور آینده در تصویر و نموداری به نمایش درآمد. مواردی نظیر رفع تحریم‌ها، رفع فیلترینگ، مذاکره با آمریکا، آزادی پوشش، بهبود وضعیت بهداشت و درمان و … از سوی مردم مطرح شده بود.

در این بخش از مناظره به این پرسش نامزدها پاسخ گفتند که برنامه آن‌ها برای انتظارهای بیان شده و اولویت‌های مطرح شده طبق پرسش مردم چیست، و تا چه زمانی به نتیجه خواهد رسید

 

۱۴:۰۰ توقف ۲۰ دقیقه‌ای مناظره

مناظره پنجم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای حدود ۲۰ دقیقه جهت پخش سخنان حضرت آیت الله خامنه‌ای در خبر ۱۴، متوقف شد.

۱۳:۵۳ پزشکیان: مشکلات فرهنگی زایده دولت‌ها نیست

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم سخنان خود بیان کرد: من به آن چیزی که گفتم معتقد هستم. نمی دانم برادرم آقای قاضی زاده چرا می‌خواهد ما را وارد جریانی کند که همان اختلافات است. بالاخره ایشان قبلاً گفته بود بورس را سه روزه حل می‌کند. با جانبازان تماس بگیرند تا اگر از وضعیت راضی هستند حتماً حرفشان درست است. نمی‌خواهم وارد قصه سود. مشکل ما نبود راه حل نیست؛ ما کلی راه حل داریم. مردم نگاه کنند. قرار بود یک میلیون مسکن ساخته سود، یک میلیون شغل ایجاد شود، تورم پایین بیاید. چرا درست نشد؟ روز حضرت علی (ع) است. هیچ هلاکتی در حضور متقی در جامعه ایجاد نمی‌شود؛ اگر مشکل وجود دارد بروید مشکل خود را حل کنید. در خانه‌ها قائم شوید و سر و کول هم بزنید اما اگر در میدان هستید باید مشکل حل شود.

پزشکیان با تاکید بر اینکه ما نتوانستیم مشکل را حل کنیم و این واقعیت است، اظهار داشت: می‌گوئیم مشکلات را یک روزه حل می‌کنیم؛ امکان ندارد. قانون برنامه داریم و قرار نیست هر کسی با خود برنامه بیاورد. اگر قانون برنامه دولت رئیسی را می‌پذیریم پس قانون دیگر نوشتن برای چیست؟ اگر قصد اجرای آن قانون را دارید این حرف‌ها چیست که می‌گوئید؟ تصور نمی‌کنم آقای قاضی زاده تا آخر در انتخابات بماند. ان شاءالله می‌ماند و من اشتباه می‌کنم.

وی ادامه داد: اما واقعیت این است که در سیاست‌های کلی نظام و قانون برنامه باید با هم مشترک باشیم؛ که همان مجلس و دولت نوشته و مصوب کردند. اگر یکسری حرف‌های آن خیال پردازنده است می‌توان اصلاح کرد اما اگر قرار است کاری کنیم همان که روی میز است و قانون شده است را اجرا کنیم. یکی می‌گوید من مدیرتر هستم. مشکل فرد نیست. مردم عزیز اگر فکر می‌کنید در ادارات و شهرداری‌ها و بنگاه‌ها آدم‌هایی که هستند کارشناس‌تر و ماهرتر هستند اجازه دهید راهشان ادامه پیدا کند اما ما آدم‌های خودمان را سر کار می‌گذاریم که نه علم دارد نه تجربه بعد می‌گوئیم همه تقصیرهای برای گذشته است.

وی اذعان داشت: پس آدم‌های که جدید آمدند چه؟ این مشکلاتی که در ادارات، تورم، گوشت و نان ایجاد شده تقصیر چه کسی است؟ حتماً اینها را هم آمریکا کرده است دیگر. ما می‌توانیم مشکل خود را حل کنیم. ابتدا باید به کارشناسان اعتماد کنیم. کارشناس علم، تجربه و سابقه و تعهد در قبال آن مسئولیت دارد. حضرت علی در خطبه ۱۶ گردنش را مقابل حرف‌ها گرو می‌گذارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: واقعاً بگوییم اگر کار نکردیم یکی ما را محاکمه کند. چقدر می‌خواهیم از این وعده‌ها دهیم؟ چهل سال است این حرف‌ها را می‌زنیم. چرا اجرا نمی‌شود؟ چون در داخل با هم دعوی سیاسی داریم. قانون و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری میثاق مشترک ما است. مشکلات فرهنگی زایده دولت‌ها نیست. فرهنگ را صدا و سیما، روحانیت، مسجد و کسانی که ادعای مذهب دارند ایجاد می‌کنند. زندگی من، رفتار من با مردم و دفاع من از مردم مشخص است.

پزشکیان اضافه کرد: من با تمام وجود به این مردم عشق می ورزم. در زندگی و طبابت خود یکی بگوید این چنین نبوده است. اینکه همدیگر را متهم کنیم کار به جایی نمی‌برد. اول باید انسجام را حفظ کنیم. اختلاف یعنی لبه آتش و نابودی کشور. معلوم است تورم مشکل است و اینکه انرژی را داریم پرت می‌کنیم. همه اینها راه حل دارد. دست به دست هم دهیم مشکلات را حل کنیم.

۱۳:۴۷ قالیباف: دعواها و تنش‌ها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند

وی در ادامه خطاب به مردم، گفت: مردم! قالیباف برای همه شما شناخته شده است و بنده اهل کار هستم و اهل تنش و دعوا و ستیز نیستم.

قالیباف یادآور شد: همه عمر و جوانی خودم را برای زندگی مردم جنگیدم، اما آن جنگ با این دعوا و جنگ‌ها که در اینجا مطرح می‌شود، فرق دارد. این دعواها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و نه مشکل مسکن و نه مشکل تحریم و گرانی خودرو را حل نمی‌کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: این دعواها نه تورم و بیکاری و مشکل امنیت را حل می‌کند و نه صدای روستایی مظلوم در دوردست و کشاورز را می‌شنود که با زحمت تولید می‌کند اما از فروش نهایی کمتر از ۳۰ درصد به وی می‌رسد و نمی‌تواند حداقل زندگی خود را تأمین کند. این دعواها مشکل کارمند و کارگر را که حقوق ثابت دارند و با تورم سنخیتی ندارد، حل نمی‌کند و نه مشکل سربازان را حل می‌کند، البته ما در مجلس یازدهم تلاش کردیم حقوق سربازان را افزایش دهیم.

وی اظهار کرد: این دعواها و تنش‌ها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و در هیچیک از مسئولیت‌های خود هرگز وارد این بازی‌ها و ستیزهای بیهوده نشدم و آن را اصلاً قبول نداشتم.

قالیباف گفت: برای امنیت خانواده‌ها جنگ کردم اما هرگز جنگ و تنش نمی‌کنم، چرا که این دعواها توی دل مردم را خالی می‌کند و قالیباف هرگز چنین کاری نمی‌کند و جنگ نمی‌کند تا توی دل مردم خالی شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری متذکر شد: این تنش‌ها و دعواها هیچ ثمری ندارد و هیچ گشایشی ایجاد نمی‌کند جز اینکه مردم را ناامید می‌کند. دعواهای مناظره‌ها در سال ۸۸ یا ۹۲ برای مردم نبود. الان هم نگران این هستم که این اتفاق دو مرتبه تکرار نشود که ان‌شاءالله نخواهد شد.

وی بیان کرد: بنده به پشتوانه کارنامه و عملکردی که دارم، می‌گویم که برنامه دارم و اعلام کردم و برای تحقق این برنامه‌ها می‌جنگم و خوشحالم که این حرف را امروز آقای خسروی، مجری برنامه زد که برای برنامه‌های خود زمانبندی دهید. مفتخرم که امروز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که باید زمان دهی دهید و بنده تمام ۵ اولویت خود را با زمانبندی می‌گویم و این سنت بنده است. مردم من عمر و زندگی شما را تلف نخواهم کرد.

قالیباف تاکید کرد: تلاش می‌کنم بدون جدل سیاسی خدمت‌گزار مردم باشم و نمی‌خواهم یک سخنران باشم و از هر تنش دوری می‌کنم. روزی که رفتم نیروی انتظامی، نیروی انتظامی با همه درگیر بود از مردم تا بقیه که اولین کاری که کردم آن بود که نیروی انتظامی را از تنش با مردم خارج کردم و در کمترین زمان نیروی مورد اعتماد مردم شد.

وی یادآور شد: در شهرداری تهران که بودم، با هر سه دولتی کار کردم که با من مخالفت داشتند، اما هرگز تنش ایجاد نکردم و به مردم خدمت کردم. وظیفه ما است که کار مردم را انجام دهیم و با جدل سیاسی و عافیت طلبی و بهانه‌جویی نباید زندگی مردم و جوانان را تلف کنیم و این وظیفه ماست.

قالیباف اظهار کرد: در مجلس شورای اسلامی قانون‌های بر زمین مانده را به تصویب رساندیم که قانون تجارت و قانون بانک مرکزی و برنامه هفتم توسعه را نهایی کردیم، در حالی که در مجلس هم تنش‌هایی وجود داشت اما آرامش را ایجاد کردم و با آرامش این برنامه را اجرایی خواهم کرد.

۱۳:۴۱ پورمحمدی: با ساختار اداری و نظام معیوب اداری همه چیز زمین‌گیر خواهد شد

پورمحمدی گفت: در موضوع اول در خصوص تولید دماسنج را بازار بورس معرفی کردم. موضوع دوم اداری و نظام اداری است. اگر شما بالاترین درآمد نفتی را داشته باشید، بهترین برنامه را برنامه نویسان بنویسند، بهترین مدیران در خدمت شما باشند با ساختار اداری و نظام معیوب اداری همه چیز زمین‌گیر خواهد شد. بهره‌وری به صفر می‌رسد. منابع هضم و اصطکاک و بحران در جامعه ایجاد می‌شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل گرفتاری‌های تاریخ اخیر ما مسئله نظام اداری و بروکراسی معیوب است. مدیران ارشد ما به این قصه توجه ندارند علت آن این است که ناآگاه هستند.

وی افزود: به عنوان یک طلبه ادعا ندارم ولی در این حوزه علم و یقین دارم، ۴۵ سال در عمده حوزه‌های اداری کشور حضور مستقیم و کارشناسی داشتم. می‌گوئیم دولت چابک و متناسب اما راهکار آن چی است که دنیا آن را تجربه کرده است. الان تجربه‌های بسیار موفقی وجود دارد و جلوی چشم ما است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت الکترونیک امروز مشکل‌گشا است. اما توجه کنیم نه دولت ظاهری و سوری و کامپیوتر جلوی چشم باشد و دفاتر خدمات الکترونیک این‌ها نیست. دولت الکترونیک یعنی اینکه شما به هیچ دفتر و دستگاه دولتی مراجعه نکنید. یعنی شما منتظر نمانید و هزینه زیادی خرج نکنید. این یعنی دولت الکترونیک.

وی افزود: امروز مردم تکلیفشان را نمی‌دانند آیا به کامپیوتر بروند یا کاغذ بفرستند. با این نظام اداری راه به جایی نخواهیم برد. من به کارمندان و مدیران احترام می‌گذارم. بسیاری از آنها متعهد وفادار و مؤمن و سخت‌کوش هستند. این وظیفه مدیر است که ساختار را اصلاح کند.

وی افزود: بسیاری از افراد در دفاتر می‌توانند مشاور باشند. مشاوران می‌توانند مردم را راهنمایی کنند. بدانیم یکی از مشکلات اصلی کشور نظام اداری است و ما با نگاه نو نگاهی که در دنیا تجربه شده است و خودش را ثابت کرده دولت‌ها را کوچک و کم هزینه با بهره‌وری بالا کرده است از این تجربه استفاده کنیم

۱۳:۳۶ جلیلی: سهم روستاها در بودجه کشور، شایسته نیست

جلیلی در پنج دقیقه دوم بخش اول مناظره، بیان کرد: بخش عمده‌ای از جامعه ما متأسفانه توسط برخی از رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی سانسور می‌شوند، صحبت از حقوق زن می‌شود؛ اما زنان روستایی و زنان خانه‌دار سانسور می‌شوند؛ همینطور زنان سرپرست خانوار سانسور می‌شوند و یا زنان بد سرپرست سانسور می‌شوند و اصلاً دیده نمی‌شوند. وقتی وضعیت آن‌ها خوب بررسی نشود به تبع آن برنامه هم برای آن‌ها تجویزی هم نمی‌شود.

جلیلی افزود: وقتی می‌گویند ما طرفدار زن هستیم، می‌بینیم که آن جامعه اصلی که نقش در شکوفایی، رشد و شکوفایی کشور دارند و می‌تواند کشور را ارتقا دهد، دیده نمی‌شود. موضوعی که جامعه ما می‌خواهد این است که دیده بشوند، مانند زن خانه‌دار و باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی بشود و نه آنکه به آنها کمک کرده باشیم بلکه به فرهنگ و اقتصاد کشور کمک می‌کنیم، این‌ها الزاماتی است دولت باید به آن‌ها توجه کند. یکی از مواردی که دیده نمی‌شود روستاها است، ۲۷ درصد جمعیت کشور در روستاها است متأسفانه وقتی قرار است تسهیلات بدهیم و سهم آن‌ها در بودجه تعریف بشود سهم آن‌ها شایسته نیست.

وی گفت: یک آمار این است که بیش از ۵۰ درصد مدال‌آوران ما روستایی هستند و این نیازمند این است که ما یک برنامه درست برای استعدادیابی داشته باشیم. این موضوع فقط در بحث ورزشی نیست، بلکه در امور هنری و عرصه‌های علمی که می‌تواند بسیار به کشور کمک کند. تا اینکه رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ کنکور فقط ۱ تا ۲ دهک جامعه باشد. باید برای این‌ها برنامه‌ریزی کرد و این موارد را دید. وقتی در شهرستان‌های مختلف حاضر می‌شوم بسیاری از مردم می‌گویند که ما باید دیده شویم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: امنیت شغلی یکی از موضوعات مهم است. کارگری که زیر بنای تولید است باید امنیت شغلی را داشته باشد و حتی فراتر از آن باید خودش را در سود و کارایی آن شرکت سهیم بداند. هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ روحی روانی باید این موضوع لحاظ شود که در رشد و پیشرفت آنجا خود را سهیم بداند.

جلیلی، گفت: یک بحثی که مهم است این است که حالا هزاران میلیارد تومان حقوقی که باید به کارگران پرداخت شود در یک فرایند که متأسفانه نادرست تعریف شده است به یک سری واسطه تحت عنوان شرکت‌ها پرداخت می‌شود. باید ببینیم که حضور این‌ها چه ضرورتی داشته است. در عصری که ما فناوری‌هایی داریم که با امکان‌های خوب فناوری می‌توان واسطه‌ها را کم کرد و اتفاقاً آن حقوق را به کارمندان -و کارگران- برسانیم.

وی، افزود: سوال اصلی این است که ما این کارها را انجام دهیم و این مواردی که گفتم مثال بود و مسئله این است که بودجه این‌ها از کجا تأمین می‌شود؟ این یک از بحث‌هایی است که من بسیار به آن تکیه دارم در قالب حساب و کتاب دولت رسیدگی بشود و اینکه پول‌ها کجا می‌رود؟ به عنوان مثال در بودجه امسال سهم شرکت‌های دولتی بیش از ۳,۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۸ درصد بودجه را تشکیل می‌دهد در حالی که بودجه عمومی دولت ۲۷۰۰ همت است اگر ۲۵ درصد هزینه‌های شرکت‌های دولتی که غیر بهره‌ور و ناکارآمد است و ۷۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود، ببینید که می‌تواند بسیاری از فرصت‌ها را ایجاد کند. وقتی صحبت از انضباط مالی می‌کنیم و می‌گوئیم با نصب میتینگ و سامانه بر خط می‌توانیم مانع هدر رفت چند هزار میلیارد دلار از منابع کشور در پرتی نفت و گاز شویم می‌بینیم که چقدر دست دولت پر می‌شود. اگر فرایند خرید محصولات کشاورزی را اصلاح کنیم از ۱۳/۷ میلیارد دلار می‌شود با همین کیفیت و همین میزان این مبلغ را به ۱۰ میلیارد دلار برسانیم

۱۳:۳۱ زاکانی: در سال اول دولت من، همسان‌سازی بازنشستگان اجرایی خواهد شد

زاکانی در ادامه با بیان اینکه در دولت خدمت به پیشرفت و آبادانی کشور و زندگی مردم خدماتی ارائه خواهیم کرد، گفت: باید بتوانیم مردم سالاری را در حوزه سیاست، اقتصاد و اجتماعی ایجاد کنیم.

وی افزود: یارانه طلایی ۲۰ میلیون در سال را از همان ماه اول زیرساخت‌هایش فراهم است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این‌که باید به داد اجاره نشین‌ها رسید، تصریح کرد: در حوزه خرید مسکن هم زمین وجود دارد و هم می‌توان از ویژگی‌های بافت‌های فرسوده استفاده کرد و موضوع مسکن را حل کرد.

وی با اشاره به ارائه خدمات در حوزه معیشت، بیان کرد: با خرید قراردادی از کشاورز و دامدار می‌توانیم ثبات ایجاد کنیم. در دولت رئیسی قرارداد بسته شد و در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد. درب منازل کالاها تحویل مردم می‌شود.

زاکانی گفت: در سال اول دولت من همسان سازی بازنشستگان اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه سهم کارگران، کارگران را شریک در کارخانه‌ها کرد. علاوه بر کوچک سازی دولت و کمک به راه اندازی کارخانه‌های بر زمین نشسته سهم ما را از طریق مشارکت کارگران به کارگران واگذار خواهیم کرد.

وی گفت: همچنین تضمین امنیت شغلی برای افراد با قرارداد شرکتی را در سال اول انجام خواهد شد.

وی گفت: برای سربازان و پرستاران در حوزه حقوق آنها اقداماتی را انجام خواهیم داد.

زاکانی با اشاره به مسئله ازدواج، تصریح کرد: با توجه به حوزه خدماتی که ارائه می‌کنیم امکانی را ایجاد می‌کنیم تا فرزندآوری هم انجام شود.

وی یادآور شد: در شهرداری تهران خدمات تفریحی خود را انجام داده‌ایم و همه زیرساخت‌ها موجود است. با باشگاه شهروندی به همگان می‌توان خدمات ارائه کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به توسعه تعلیم و تربیت، گفت: این مسئله در حوزه اقتصاد اثر مستقیم دارد. در این بخش بر آموزش و پرورش آموزش حوزه و خانواده توجه داریم.

زاکانی گفت: با اقتصاد خانواده خود را مواجهه می‌کنیم تا جایی که مردم ثروتمند شوند، هر خانه، یک کارخانه و هر روستا، یک مجتمعی از خدمات خواهد بود.

وی گفت: صیانت از آزادی و امنیت و حریم خصوصی مردم و ایجاد زمینه فراوان جهت دسترسی به اینترنت در دولت من انجام خواهد شد.

۱۳:۲۵ قاضی‌زاده: فرهنگ کارت با اعتبار سالانه مشخص در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد تا از خدمات فرهنگی و سفر استفاده کنند

قاضی زاده هاشمی در ادامه مناظره گفت: بقیه برنامه‌هایم را عرض می‌کنم: اجازه نمی‌دهیم شرایط اقتصادی کشور تفریح و گردش را از سبد خانوارهای ایرانی حذف کند. فرهنگ کارت با اعتبار سالانه مشخص در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد تا از خدمات فرهنگی و سفر استفاده کنند.

وی افزود: تکمیل یا واگذاری پروژه‌های نیمه تمام دولت شهید رئیسی نسبت به مردم استان‌های مختلف. لایحه نظام جامع رسانه‌های عمومی را به مجلس می‌فرستیم. لایحه‌ای که در چند دولت معطل مانده است. موضوع محدود کردن منتقدین را جمع می‌کنیم.

قاضی زاده هاشمی گفت: اجازه نخواهیم داد تفریح و گردش از سبد خانواده ایرانی حذف شود. کارت خانواده ایرانی با اعتبار مشخص در اختیار تمام خانواده‌ها قرار خواهد گرفت تا به انتخاب خودشان برای تفریح از آن استفاده کنند.

وی افزود: اجازه نخواهیم داد پروژه‌های روی‌زمین‌مانده‌ای که با همت دولت سیزدهم احیا شده بود به وضع قبلی برگردد. بخش اساسی اداره کشور را به زنان می‌سپاریم.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: توسعه اینترنت و تغییر مبنای فیلترینگ را دنبال می‌کنیم تا اینترنت پرسرعت و امن تأمین شود. با بازار مکاره فیلترشکن چیزی به نام فیلترینگ وجود ندارد؛ ظاهراً مساله فقط بازار فیلترشکن بوده است. قائم مقام ستاد آقای روحانی فرمانده شات داون اینترنت بود.

وی افزود: مبنای فیلترینگ را تغییر می‌دهیم؛ باوجود بازار مکاره فیلترشکن‌فروشی چیزی به‌نام فیلترینگ وجود ندارد. سند شش‌دانگ سیاه‌ترین کارنامه و سلاخی اینترنت به‌نام دولت روحانی ثبت شده است

 

۱۳:۱۹ پزشکیان: شکاف‌های عمیق داخل ساختار سیاسی و شکاف‌های میان مردم و دولت مهمترین موانع تصمیم‌گیری است

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پنجمین و آخرین مناظره انتخاباتی تلویزیونی اظهار داشت: پرسش این است در اولین گام چه خواهم کرد؟ اگر از مردم بپرسیم رئیس جمهور چه مشکلی را باید حل کند اکثریت قاطع مردم به مسائل اقتصادی چون تورم، عدم تناسب دخل و خرج، بیکاری، بی ثباتی سیاست‌ها، وضعیت بانک‌ها، مالیات‌های غیرقابل توجیه و مسائلی از این دست اشاره می‌کنند. در مرحله بعد مسئله سیاست خارجی و ارتباط با جهان و موضوعات اجتماعی و فرهنگی اشاره خواهم کرد.

وی عنوان کرد: مردم شریف ایران اگر از من بپرسید مهمترین کاری که رئیس جمهور باید انجام دهید چیست می‌گویم مهمترین کارش پاسخ به این سوال است که «چرا این مسأله ها حل نمی‌شود؟» وجود مسئله در همه جوامع طبیعی است اما آنچه طبیعی نیست حل نشدن مسئله‌ها و باقی ماندن آنها برای مدت طولانی است. من به شما می‌گویم که چرا تاکنون این مسئله‌ها حل نشده است و با ادامه وضع موجود نیز حل نخواهد شد. شکاف‌های عمیق داخل ساختار سیاسی و شکاف‌های میان مردم و دولت مهمترین موانع تصمیم‌گیری است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مسائل مردم قربانی درک‌های متفاوت از منافع ملی است. در ضمن شکاف میان مردم و دولت باعث ترس از تصمیم گیری های مهم و عدم اطمینان به حمایت مردم از این تصمیمات شده است. با این سطح از نزاع درون حکومت و شکاف میان مردم و دولت نمی‌شود برای ایران کار مهمی کرد. با این نزاع‌ها و شکاف‌ها نمی‌شود برای تورم، نظام چند نرخی ارز، قیمت گذاری حامل‌های انرژی، آب و تحریم‌ها راه حل پیدا کرد.

پزشکیان خاطرنشان کرد: بهترین راه حل‌های کارشناسان در میان نزاع‌های سیاسی و شکاف مردم و حکومت بی‌اثر می‌شود و خود موضوعی برای منازعه و شکاف بیشتر می‌شود. همانطور که در گذشته موضوعی ملی مانند برجام به موضوع نزاع سیاسی و شکاف اجتماعی بدل شد؛ من می‌خواهم الگویی از سیاست‌ورزی و اخلاق سیاسی منعطف به توافق سازی را سرلوحه کار خود قرار دهم و شدت منازعات سیاسی و شکاف دولت و مردم را کم کنم. دوم ارجاع به امر کارشناسی وظیفه من است. هیچگاه نمی‌پذیرم برای کسب رأی در اینجا و در حضور ملت ایران وعده‌های غیر کارشناسی و پوچ دهم. امر کارشناسی همراه با شفافیت و پاسخگویی راهبرد من است و به‌کارگیری دیگران را بر اساس شایستگی‌های کارشناسی انجام خواهم داد.

وی گفت: از رویکرد زورمدارانه و تحقیر و توهین می‌پرهیزم. این شیوه زندگی من است من ارزش‌های دینی و اجتماعی خودم را دارم و معتقدم در هیچ زمینه‌ای نمی‌توان دیگران را نادیده گرفت و آنها را تحقیر کرد یا توهین نمود. مردم ایران فهیم هستند و اخلاق مداری را ضرورت سیاست‌ورزی می‌دانند نه نمایش بی فایده. در برخورد با رقبا و مواجهه با کارشناسان و در زندگی با مردم اصول اخلاقی را همواره رعایت خواهم کرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست اضافه کرد: من نقد پذیری و تن دادن به آزادی بیان را لازمه دولت شفاف، پاسخگو و به دور از فساد می‌دانم. من وعده‌های بی پشتوانه نمی‌دهم چون برای مردم احترام قائل هستم. ممکن نیست برای کسب رأی یا خوشایند صاحبان قدرت و ثروت مردم را فریب دهم. دروغ نخواهم گفت. اگر موفق نشوم عذرخواهی خواهم کرد. اطمینان دارم فقط با اتکا به راستگویی خود و همه ارکان دولت اعتماد شما را جلب می‌کنم و این سرمایه عظیم ما در مسیر ساختن ایران خواهد شد.

پزشکیان اضافه کرد: درون خود و خانواده‌ام از رانتی بهره نبرده‌ام و به شما قول می‌دهم گزارشی از انواع رانت‌ها که در کشور توزیع می‌شود و جز فساد و نابرابری و بی اعتمادی تولید نمی‌کند به مردم ارائه کنم. به آزادی رسانه‌ها و شفافیت باور دارم. معتقد به توسعه هستم و بقای کشور و توسعه آن را در گروی کارآمدی دولت به توسعه می‌دانم. به رعایت حقوق شهروندی باور دارم.

وی گفت: رئیس جمهور به شهروند پاسخگو خواهم بود نه سخنگوی ناشنوا. دولت من دولت شنیدن صدای مردم خواهد بود. تکرار می‌کنم من دروغ نخواهم گفت. این بزرگترین رذیلت اخلاقی و ویروس کشنده است که مثل اپیدمی به جان سیاست ایران افتاده است. از همه کسانی که با افتخار برای سربلندی و آبادی ایران رأی می‌دهند تشکر می‌کنم.

۱۳:۱۴ قالیباف: نقشه دشمن را در ناامیدی مردم تکمیل نکنیم

قالیباف ضمن تبریک عید سعید غدیر خم، گفت: اگر یک دقت کنیم همه این موضوعاتی که امروز مطرح می‌کنیم، در دو سه دهه گذشته گفتیم. باید این موارد را دنبال کنیم و باید این موارد را حل کنیم و امروز هم می‌خواهیم این مسائل را حل کنیم. بنده می‌خواهم به ریشه این موضوع بپردازم که چرا این مشکلات حل نشده است؛ اول آنکه ما نباید در نقشه دشمن حرکت کنیم چرا که دشمنان ما حتماً آرامش و آسایش را برای ملت ما نمی‌خواهند و به دنبال آن هستند که مردم ما را پریشان کنند.

وی ادامه داد: دشمنان ما نمی‌خواهند یک افق روشنی از ایران عزیز ما در ذهن مردم ما ساخته شود و آنها امیدوار به آینده باشند و جوانان ما اینگونه به آینده نگاه کنند. ما با تصمیمات و نوع رفتارهای خود باید به این موضوع توجه کنیم که خدای نکرده نقشه دشمن را تکمیل نکنیم و به گونه‌ای حرکت کنیم که بتوانیم وظیفه درست خود را به خوبی انجام دهیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: امروز مردم واقعاً دغدغه دارند که زمانی که سر رسید اجاره آنان رسید به کجا بروند و به کجا پناه ببرند. مردم در معیشت مشکل دارند و ما باید آرامش ایجاد کنیم. نه معلم اخلاق هستم و نه اینجا درس اخلاق است بلکه یک بحث داریم که ما نباید تنش درست کنیم بلکه باید گشایش درست کنیم.

قالیباف تاکید کرد: اگر قرار است بحث کنیم باید چالش ما برای رسیدگی به حل مشکلات مردم باشد. هفته آینده و در چنین روزهایی هر کدام از ما که توفیق خدمت داشته باشیم باید برای حقوق، ارز و کسری بودجه تصمیم بگیریم و این قدرت اجماع می‌خواهد.

وی افزود: زمانی که از چای دبش و کرسنت بحث کردیم ریشه این فسادها در کجاست؟ بدون شک ریشه این فسادها در ناکارآمدی‌ها است. ما به اندازه صادرات نفت خود در داخل کشور ظرفیت داریم، اما آن را حیف می‌کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: الان سه ماه از سال گذشته و برخی از مصوبات قطعی هنوز اجرایی نشده و هنوز پول بازنشستگان را ندادیم. ما نیاز به وحدت و اجماع سازی و همکاری داریم و ویژگی‌هایی داریم  که  مقام معظم رهبری درباره مشخصه‌های نامزد مطرح کردند. هرگونه تلاش و فعالیت و هرگونه هم افزایی برای حل مشکل مردم را باید دنبال کنیم.

قالیباف تاکید کرد: نباید از زمانی که بر پست و مسئولیت نشستیم خدای نکرده دغدغه مردم، دغدغه دوم ما باشد و ما باید هر آنچه برای خود می‌پسندیم، برای مردم هم بپسندیم. نباید گرفتار تنش و بگو مگوهای گذشته شویم و مردم امروز واقعاً آسایش ندارند و اگر به حال آنان چاره اندیشی نکنیم، طبیعتاً به وظیفه اسلامی و ایرانی خود عمل نکردیم.

۱۳:۰۹ پورمحمدی: اگر می‌خواهید بفهمید اقتصاد چطور است به بورس نگاه کنید

پورمحمدی گفت: با توجه به نظرسنجی صدا و سیما دغدغه اصلی مردم اقتصاد است. باید روی رشد اقتصاد تمرکز ویژه کنیم. من چهار برنامه با اولویت ارائه خواهم کرد. اساس آن این است زیر ساخت رشد اقتصاد و پیشرفت تولید است.

وی افزود: رشد اقتصادی به طور مشخص یک علامت و یک شاخص دارد که بازار سرمایه و بورس شاخص رشد اقتصادی جدید و مدرن است و علامت و کاملاً دماسنج هر اقتصادی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در انتهای دولت دوازدهم بورس رشد پیدا کرد، دچار حباب شد و بسیار مردم اشتیاق پیدا کردند و فرو ریخت و ضرر شد. در دولت سیزدهم متأسفانه بورس قفل کرد. در گذشته عملیات معاملات بورس و گردش مالی به ۲۸ هزار همت رسید من دیروز چک کردم ۳۳۵۵ است. در گذشته ۴ میلیون فعال بورسی داشتیم و الان زیر ۲۰۰ هزار نفر است.

وی افزود: نکته دوم از ویژگی بازار بورس عدم دخالت دولت است. امروز ۶۰ بازار بورس در دست دولت است. هنوز انتشار آزاد اطلاعات بورس کامل نیست و حضور شبه دولتی‌ها و دولتی‌ها امکان رقابت را گرفته است. نکته بعدی تعارض منافع است. در شورای بورس، بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و هم وزیر صمت حضور دارند که خیلی از این‌ها با هم تعارض دارد. تعارض منافع ثبات بازار ایجاد نمی‌کند.

پورمحمدی گفت: کاهش اختلاف ارز نیمایی نیز مهم است که سو استفاده ایجاد کرده است ما به طور مشخص وظیفه داریم پایه‌های تولید را و موانع برطرف کنیم و به مردم عزیز عرض می‌کنم، اگر می‌خواهید بفهمید اقتصاد چطور است به بورس نگاه کنید هر علامت دیگر غیر تخصصی، غیر کارشناسی و شعار است.

وی افزود: تلاش من در دولت آینده بورس شاخص روشن شفاف و گزارش با برنامه و آینده‌دار اقتصاد ایران باشد. فکر می‌کنم حداکثر ظرف یک سال ما جهش کلی و تراز کاملاً مثبت به بازار سرمایه و بورس اعطا خواهیم کرد.

۱۳:۰۴ جلیلی: روستاهای ما می‌تواند سلول جهش کشور باشد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پنج دقیقه نخست بخش اول مناظره، در پاسخ به این پرسش که اولین اقدام دولت او در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟ این‌طور پاسخ گفت: تو اولویت اصلی را در برنامه کار قرار خواهم داد و این را در ابتدای دولت شهید رئیسی هم تقدیم ایشان کردند یکی از آنها ارزآوری است و دیگری اشتغال است. ریشه‌های نگرانی‌های ما در مورد اشتغال و تورم این است که بتوانیم در این دو زمینه یک برنامه موفق را اجرا کنیم.

وی همچنین بیان کرد: نباید نسبت به روستاها نگاهی داشته باشیم که آن‌ها محروم هستند چرا که روستاهای ما می‌تواند سلول جهش کشور باشد و فرصت برای کشور هستند. بسیار از روستاها را در ۱۱ سال گذشته دیده‌ام که چگونه توانستند امروز موفقیت‌های بزرگ را به دست بیاورند در تبریز روستای لیغوان ۱۰۰۰ میلیارد تولید لبنی دارد. در همدان به روستایی رفتم که ۵۰۰۰ جمعیت داشت و ۲۰۰ کارگاه در آنجا دایر بود. یکی از کشورهایی که امروز قطب اقتصاد دنیا شده است، در سال انقلاب ما کل صادراتش ۱۳.۵ میلیارد دلار بوده است و ۴۰ سال بعد صادرات آن به بیش از ۲۳۰۰ میلیارد دلار، این یک امر ممکن است.

جلیلی در ادامه افزود: شهید رئیسی در دو، سه سال رکوردی را در صادرات غیر نفتی ایجاد کردند. روستاهای ما می‌توانند کاری انجام دهند که حتی در زمینه پوشاک با چین رقابت کنیم. این‌ها مجموعه برنامه‌هایی می‌خواهد و من چند برنامه که روی آن‌ها بحث کردیم و کار انجام دادیم بیان می‌کنم، اول اینکه ساختار روستاهای ما به ویژه دهیاران ما باید در جایگاهی باشند که امنیت شغلی‌شان تضمین شود و بتوانند به برنامه‌های پیشرفت روستا به خوبی برسند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با وجود آنکه ۲۷ درصد اشتغال و تولید ناخالص کشور ما از روستاها و کشاورزی شکل می‌گیرد، اما تسهیلاتی که به آنها اختصاص می‌یابد، ۶ درصد است و بودجه عمومی کشور ما ۴ درصد به این سمت است. باید این ارتقا پیدا کند، ۹ برنامه اجرایی در رابطه با عملیات آبخیزداری، اصلاح الگوی کشت، گسترش گلخانه‌ها، یکپارچه سازی اراضی، به‌کارگیری سیستم‌های نوین آبیاری، لایروبی قنوات و … دارم.

وی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که کشاورز ما باید برای بازاریابی محصولات کشاورزی نباید مشکل داشته باشد دو روز قبل من در ارومیه بودم و در آنجا یک میلیون تن سیب تولید می‌شود و این یک فرصت است نه آنکه کشاورز ما عزا بگیرد که چگونه آن را به بازار برساند. اگر تسهیلات که عرض کردم ۶ درصد به روستاها داده می‌شود به خوبی استفاده شود می‌بینید که چه فرصتی ایجاد می‌شود. همین صنایع تکمیلی صنایع تکمیلی را با تسهیلات مناسب در روستاها شکل می‌گیرد و یک سری موانع اداری وجود دارد. امروز باید این فرصت را برای روزها ایجاد کنیم که با سند اراضی کشاورزی و گواهی صنایع تبدیلی و حتی ادوات و ماشین‌های کشاورزی و حتی پروانه چاه و پروانه دامداری بتواند وام دریافت کند.

جلیلی، گفت: اگر دولت این اطمینان را به کشاورز بدهد که در تیر ماه هر سال طبق قانون قیمت عادلانه محصولات کشاورزی را به آنها اعلام کند او می‌تواند برای الگوی کشت برنامه‌ریزی کند و تصمیم بگیرد. کشاورز ما باید مطمئن باشد که اگر محصولی مانند برنج، چای، چغندر قند و ذرت دیگر محصولات را دارد، نباید شاهد واردات این محصولات به کشور باشد و اولویت باید محصولات او باشد.

وی، افزود: اگر امروز یک یارانه‌ای را با واردات به دامدار خارجی می‌دهیم همین را باید به دامدار خودمان بدهیم. باید جشن اتمام آبرسانی با تانکر را در این دولت شکل دهیم.

۱۲:۵۸ زاکانی: اولین گام بنده پرداخت یارانه طلایی است

علیرضا زاکانی در پنجمین و آخرین مناظره انتخاباتی با موضوع «کارآمدسازی دولت» اظهار کرد: مردم عزیز میثاق من با شما قانون اساسی است. بسته‌های اقتصادی که مطرح کردم حق شماست.

وی گفت: دولت خدمت آماده است خدمات خود را در قالب قانون اساسی اجرایی کند.

نماینده انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مردم ولی نعمت ما هستند، افزود: فرهنگیان، بازنشستگان، کارفرمایان، کشاورزان، سربازان و افسران نیروی انتظامی، پزشکیان، اساتید، طلاب، پسران دختران عزیزم بدانید شما ولی نعمت ما هستید. من برای عدالت و توزیع عادلانه امکانات کشور و خلق ثروت همراه با مشارکت مردم به میدان آمده‌ام.

وی تاکید کرد: مردم عزیز، من نماینده شما برای اعطای حق طبیعی خودتان به خودتان هستم.

زاکانی تصریح کرد: اولین گام بنده پرداخت یارانه طلایی است. یارانه انرژی را میان کل مردم عزیز ایران تقسیم می‌کنم. به هر نفر به قیمت روز ۲۰ میلیون تومان در سال به هر خانواده خواهد رسید. بنزین از ۳ هزار تومان به ۱,۵۰۰ تومان برخواهد گشت.

وی عنوان کرد: مردم به اعتبار طلا یارانه خود را در هر زمانی به اعتبار روز دریافت خواهند کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دولت من بساط قاچاق، ناترازی انرژی و آسیب زدن به محیط زیست برچیده خواهد شد. عموم مردم ثروتمند خواهند شد. در این طرح ۹۵ درصد مردم سود خواهند کرد.

وی با بیان این‌که بسته دوم ناظر به مسکن است، ادامه داد: مسکن در حوزه تأمین مسکن و اجاره داری است. بار مردم را می‌توان بر عهده خود مردم گذاشت. اگر مشوقی را در بافت فرسوده و در محیط‌های ناکارآمد ارائه شود مردم خودشان ساخت و ساز خواهند کرد.

زاکانی با اشاره به بسته سلامت، افزود: در حوزه سلامت هیچکس نباید به جز درد بیماری رنج دیگری داشته باشد. یک بسته جامعی را پیشنهاد کردم که متصدیان و عالمان علم سلامت از این بسته حمایت می‌کنند.

وی در مورد بسته تأمین امنیت غذایی، تصریح کرد: طبق این بسته کسی نباید گشنه سر بر بالین بگذارد.

۱۲:۵۳ قاضی‌زاده: اقدامات فوری هم برای تأمین حداقل رفاه برای خانواده‌های ایرانی خواهیم داشت

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در مواجهه با هر بیماری اولین باید شرایط بیماری را تثبیت و دردش را تسکین کنیم و سپس به سمت حل بیماری برویم. درباره مشکلات اقتصادی هم همین کار را باید بکنیم. باید افزایش رشد اقتصادی را جدی پیگیری کنیم اما اقدامات فوری هم برای تأمین حداقل رفاه برای خانواده‌های ایرانی خواهیم داشت.

وی افزود: اجازه نمی‌دهم دریافتی حقوق‌بگیران از تورم جا بماند. تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی را اجرایی می‌کنم. ازدواج جوانان را با ایجاد اعتبار یک میلیاردتومانی تسهیل خواهیم کرد. سهم خانواده‌های ایرانی از برق، گاز و بنزین را به طور برابر به خودشان می‌دهیم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: راه شهید رئیسی را در پروژه‌های ساخت واحد مسکونی ادامه می‌دهیم. اجازه نمی‌دهم در کشور مسکن نساختن افتخار شود. مقابلۀ مافیای خودرو می‌ایستم و واردات خودروی نو و کارکرده را آزاد می‌کنم. دیوار سخت سربازی اجباری را برای همیشه از مقابل جوانان ایرانی برمی‌دارم.

وی افزود: سهم خانواده‌های ایرانی را به طور برابر از برق و گاز و بنزین به خود آنها واگذار خواهیم کرد. اجازه نمی‌دهیم دوباره آبان ۹۸ تکرار شود. ستاد آقای پزشکیان در اختیار افرادی است که متعلق به دولتی بودند که همان ماجرای بنزین ۹۸ را رقم زدند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: راه شهید رئیسی را برای ساخت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن ادامه خواهم داد. تا سال دوم دولتم کلید تمام این ۲ و نیم میلیون مسکن را به صاحبانشان تقدیم می‌کنم. تجربه مسکن مهر را و نیز افتخار مسکن نساختن یک دولت را تکرار نمی‌کنیم. مقابل مافیای خودرو می‌ایستم. واردات خودروهای نو و کارکرده را آزاد می‌کنیم.

۱۲:۴۷ آغاز آخرین مناظره انتخاباتی

موضوع مناظره در رابطه با «کارآمدسازی دولت» که در دو بخش «پرونده‌های روی میز» و «انتظارات مردم از دولت چهاردهم» بود.

مناظره پنجم همانند مناظره چهارم در دو بخش برگزار شد که هر یک از نامزدها در هر بخش ۱۰ دقیقه فرصت پاسخگویی داشتند و در پایان این دو بخش نیز ۶ دقیقه زمان جمع‌بندی مقرر گردید و البته بعد از پایان بخش اول برای پخش اخبار سراسری ساعت ۱۴ از شبکه ۱ و همچنین پخش بخشی از بیانات مقام معظم رهبری فرصت میان دو بخش مناظره ایجاد شد.

مهدی خسروی سوال بخش اول مناظره را مطرح کرد و گفت: با توجه به وظایف

دولت طبق قانون رئیس جمهور مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را بر عهده دارد و با توجه به ظرفیت‌ها و سرمایه‌های کشور و اختیارات قانونی برای حل مشکلات نامزدها به به این سوال پاسخ گفتند که اگر برای ریاست جمهوری انتخاب شوند اولین اقدام آنها چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟

نامزدها در آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری چه می‌گویند؟

۱۲:۳۹ پخش سرود ملی و تلاوت قرآن

بعد از استقرار ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری سرود ملی جمهوری اسلامی ایران پخش و آیاتی چند از کلام الله مجید توسط قاری قرائت شد.

۱۲:۲۴ ورود نامزدها به محل مناظره

نامزدهای چهار دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بعد از اقامه نماز برای برگزاری مناظره پنجم وارد استودیو محل مناظره شدند.

۱۲:۱۱ اقامه نماز جماعت

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در صدا و سیما و پیش از آغاز مناظره نماز جماعت ظهر را به صورت جماعت اقامه کردند.

آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری تا دقایقی دیگر آغاز می‌شود