نقش آبیاری نوین در جهش تولید در گچساران
نقش آبیاری نوین در جهش تولید در گچساران
گچساران - پایگاه خبری فریاد جنوب- آبیاری نوین نقش موثری در جهش تولید حوزه کشاورزی در شهرستان گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد دارد.

افزایش چشمگیر توسعه زیرساخت های آبیاری نوین از سویی و در دست ساخت بودن چندین طرح دیگر امید کشاورزان این شهرستان برای جهش تولید را زنده کرده است.

شهرستان گچساران با وجود داشتن رودخانه های خروشان زهره و خیرآباد اما تا همین چند سال پیش بخش عمده ای از زمین های کشاورزی آن به صورت دیم آبیاری می شد و کشت و نابود شدن سرمایه و نبودن درآمد بر اثر خشکسالی تجربه تلخ هر ساله بهره برداران این خطه بود.

تصور کنید سرزمینی که آنقدر منابع آبی فراوان داشته باشند که دارای ۲ سد مخزنی بزرگ باشد اما دست مردمانش از این ثروت خدادادی کوتاه باشد.

مردم گچساران همواره از برنامه ریزی برای تامین آب زمین های کشاورزی استان های مجاور با آب سد چم شیر و اختصاص نیافتن قطره ای از این آب گلایه مند بودند می گفتند چرا صاحب خانه از این نعمت خدادادی بی نصیب است.

با شروع فعالیت دولت تدبیر و امید و پیگیری های گسترده مسئولان محلی ابتدا برای انتقال آب رودخانه ها و سد در حال بهره برداری کوثر به زمین های کشاورزی همت شد و سپس نسبت به تخصیص از آب سد چم شیر اقدام شد.

پس از انتقال آب به زمین های کشاورزی دولت با پرداخت تسهیلات بلاعوض برای آبیاری نوین اقدام کرد و در این مسیر موفقیت های خوبی به دست آمد.

بهره بردارانی که تا همین چند سال پیش چشم به آسمان داشتند تا مگر بارانی ببارد، محصولی تولید و درآمد اندکی کسب کنند حالا با خیالی آسوده سالی ۲ بار کشت و برداشت می کنند.

آنان می گویند: این همه دستاورد توسعه زیرساخت های کشاورزی در گچساران نیست و افزایش چند برابری قیمت زمین های آنان ارمغان دیگری است که تلاشگران حوزه کشاورزی بابت آن قدردان مسئولان محلی و دولت هستند.

این بهره برداران که در گذشته نه چندان دور زمین های کشاورزی خود را در روستاها رها و برای کسب درآمدی اندک چون حراست شرکت نفت گچساران التماس می کردند حالا هر کدام برای کاشت و برداشت محصولات خود نان آور سفره چندین کارگر هستند.

کارشناسان حوزه کشاورزی می گویند:میزان بهره وری آبیاری بارانی تا ۷۰ درصد و آبیاری قطره‌ای تا ۹۵ درصد است ولی در سامانه آبیاری کم فشار تا ۷۵ درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی می‌شود و این شاید مهمترین دلیلی بود که باعث شد مسئولان برای تامین آب کشاورزی همت کنند.

کسی چه می داند شاید اگر این طرح ها اجرا می شد امروز سفره های زیرزمینی دشت های گچساران به ویژه امامزاده جعفر که در آن سال ها تا ۲۰ متر افت داشت حالا خشکیده بود.

توسعه آبیاری نوین به روایت آمار

مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت: آبیاری نوین در ۶ هزار هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان در دولت تدبیر و امید اجرا شد.

عبد الوهاب پورالحسینی با بیان اینکه نیمی از آبیاری های نوین این شهرستان در دولت تدبیر و امید بوده افزود: آبیاری نوین تاکنون در ۱۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی مناطق مختلف این شهرستان اجرا شد.

وی بیان کرد: از این میزان آبیاری نوین اجرا شده در دولت تدبیر و امید چهار هزارو ۶۵۴ هکتار بارانی و یکهزارو ۵۰۸ هکتار قطره ای بوده است.

دولت در سامانه آبیاری کم فشار هر هکتار هفتاد میلیون ریال و آبیاری قطره ای در هر هکتار ۱۷۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می کند.

پورالحسینی اظهار داشت: بیش از ۳۵ هزار هکتار زمین قابل کشت در مناطق مختلف گچساران وجود دارد.

پور الحسینی افزود: ترویج روش های نوین آبیاری تاثیر بسزایی در کنترل مصرف آب مزارع و مبارزه با کم‌آبی و خشکسالی دارد.

وی گفت: همچنین آبیاری قطره‌ای و بارانی موجب جلوگیری از فرسایش خاک، مصرف بهینه آب، امکان کودپاشی و افزایش کارایی کود و بازده بیشتر محصول می‌شود.

پورالحسینی اظهار داشت: مساحت های زمین های آبی این شهرستان با تکمیل طرح های در دست اجرای تامین آب به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

طرح های در دست اجرا

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: آبرسانی به ۱۴ هزار هکتار از زمین های کشاورزی گچساران در دست اجراست.

جهانبخش احسانی افزود: ۶طرح آبی در گچساران شامل ۶ هزار۵۰۰ هکتار از اراضی امام زاده جعفر در فاز اول و ۲، پنج هزار و ۷۰۰هکتار اراضی دشت لیشتر، یک هزارو ۳۰۰ هکتار زمین های کشاورزی دشت مور و یکهزار هکتار از اراضی تنگ انگشترک و آبرزی هم اکنون در دست اجراست.

وی بیان کرد: آبرسانی به این طرح ها در دولت تدبیر و امید به بهره برداری خواهد رسید که زمینه اشتغال هفت هزار نفر را فراهم خواهد کرد.

احسانی ادامه داد: تاکنون برای اجرای این طرح ها بیش از یکهزار میلیارد ریال اعتبار در فاز یک و ۲ تأمین آب اراضی دشت امام زاده جعفرو خان احمد و ۲۰ میلیارد ریال در دشت مور این شهرستان هزینه شده است.

وی گفت: هم اکنون آبرسانی به سه هزارو ۱۰۰ هکتار از زمین های دشت خان احمد در قالب فاز دوم طرح آبرسانی به دشت امامزاده جعفر با پیشرفت فیزیکی ۸۹ درصد در دست اجراست.

احسانی ابراز کرد: تکمیل طرح آبرسانی به پنج هزارو ۷۰۰ هکتار از زمین های دشت لیشتر با اعتباری بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در دست اجراست.

وی بیان کرد: طرح آبرسانی به یکهزارو۳۰۰ هکتار از اراضی دشت مور هم اکنون با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد در دست اجراست که برای تکمیل این طرح آبی۸۰۰میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

احسانی اظهار داشت: هم اکنون برای تکمیل کانال نازمکان و رودبال ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است و این طرح آبی هم اکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اظهار داشت: طرح تامین آب اراضی تنگ انگشترک وآبرزی هم اکنون در زمینی به مساحت یکهزار هکتار با اعتباری بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال در دست اجراست که تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

احسانی با بیان اینکه عملیات اجرایی فاز اول تامین آب اراضی مستعد از سد چمشیر امسال آغاز خواهد شد گفت: با اجرای این طرح بزرگ اقتصادی آب ۱۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت های گل، بلوط ،گازال ، گز،قره دشت ، پشه کان، بی بی جان آباد، کمبل ،آبشرین ،انبارشاهی تامین خواهد شد.

وی ساماندهی کانال هدایت سیلاب ها در روستای دیل واجرای پارک ساحلی را از دیگر طرح های اجرا شده از سال ۹۲ تاکنون در شهرستان گچساران اعلام کرد.

دیگر برنامه های دولت برای توسعه کشاورزی در گچساران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: افزون بر تامین آب زمین های کشاورزی و آبیاری نوین تلاش های دیگری برای افزایش تولید محصولات کشاورزی در گچساران انجام شده است.

الیاس تاج الدینی افزود: تنوع بخشی به کشت به عنوان یکی از راهکارهای جهش تولید یکی از این اقدام هاست.

وی عنوان کرد: ایجاد زیرساخت های صنایع تبدیلی مانند کارخانه روغن کشی با خرید محصولات کشاورزی مردم منطقه یکی از این اقدام هاست.

تاج الدینی تصریح کرد: در دست ساخت بودن کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در گچساران از دیگر اقدام هایی است که امید به افزایش درآمد و جهش تولید در این منطقه را زنده کرده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه های دولت برای جهش تولید در حوزه کشاورزی تکمیل طرح های حوزه آب و خاک است ابرازامیدواری کرد: با تکمیل این پروژه که چند مورد آن با پیشرفت فیزیکی مطلوب در گچساران قرار دارد که امید می رود با تکمیل آن گام های خوبی برای تحقق جهش تولیددر این منطقه حاصلخیز برداشته شود.

میزان تولید محصولات کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت: ۱۵۹ هزار و۹۵۲ تن انواع محصولات کشاورزی در سال زراعی۹۹-۹۸ در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شد.

عبد الوهاب پورالحسینی افزود: محصولات تولید شده در این شهرستان شامل ذرت، جو، گندم،مرکبات، کلزا، حبوبات و صیفی است.

وی بیان کرد: اقتصاد هشت هزار نفر از مردم این شهرستان وابسته به بخش کشاورزی است.

پورالحسینی افزود: همچنین ۳۲ هزار تن انواع محصولات دامی از سال گذشته تاکنون در شهرستان گچساران تولید و روانه بازارهای مصرف شد.

وی تصریح کرد: از میزان محصولات دامی تولید شده بیش از ۲هزارو ۹۰۰ تن گوشت قرمز، ۱۷ هزارو ۲۰۰ تن تخم مرغ، یکهزارو ۸۱۱ تن گوشت طیور، ۱۳۰ تن عسل و ۱۰ هزار تن پشم بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت: بیش از ۲۱ هزار تن گندم، یکهزارو ۴۰۰ تن کلزا، چهار هزارو ۳۸۵ تن یونجه و یکهزارو ۵۶۰ تن جو امسال در این شهرستان تولید شد.

  • نویسنده : رضا قهرمانی فر
  • منبع خبر : ایرنا