همدان، فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد از استان های موفق در کنترل ویروس کرونا هستند
همدان، فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد از استان های موفق در کنترل ویروس کرونا هستند
معاون کل وزارت بهداشت، گفت: همدان، فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد از استان های موفق در کنترل ویروس کرونا هستند.

معاون کل وزارت بهداشت، گفت: همدان، فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد از استان های موفق در کنترل ویروس کرونا هستند.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ ایرج حریرچی صبح سه شنبه در ستاد مدیریت کرونا استان همدان، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در همه جلسات از تلاش های کادر درمان تقدیر کردند و این برای کادر درمان یک انگیزه مضاعف جهت خدمت به مردم است.

معاون کل وزارت بهداشت و عضو ستادملی کرونا، گفت: استان های فارس، همدان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد در حوزه رعایت مردم و عملکرد مسئولین عملکرد خوبی داشته اند.

وی با بیان اینکه در یک استان در یک عروسی ۲۰۰ نفر و در یک مرکز خرید ۱۳۰ نفر به کرونا مبتلا شدند که این نشانه کم توجهی به اصول بهداشتی مقابله با کروناست، گفت: عدم رعایت فاصله گذاری باعث افزایش ابتلاها و ایجاد مشکلات برای کادر درمان می شود.

وی با بیان اینکه ۵۱ طغیان بیماری در شهرستان‌های مختلف رخ داده اما کنترل شده که این نشانه موفقیت است، گفت: فارس، بوشهر، همدان و کهگیلویه و بویراحمد در زمینه کنترل ویروس کرونا خوب عمل کردند و با همراهی مردم و مسئولان این موفقیت حاصل شده است.

ویروس کووید ۱۹ پیچیده‌تر، باهوش‌تر و نامردتر شده است

وی با بیان اینکه در حال حاضر نگرانی در خصوص استان‌هایی است که موفق عمل کرده‌اند چرا که در این استان‌ها موارد ابتلاء کم بوده و به محض کوچک‌ترین اشتباه ویروس کار خود را می‌کند، گفت: در حال حاضر در دقیقه ۲۰ تا ۳۰ بازی فوتبال هستیم که اگر بازی را برده بدانیم ممکن است ببازیم و سرنوشت بازی عوض شود.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه در استان‌هایی که موارد ابتلاء به بیماری کرونا کم است سطح ایمنی نیز کم است و از این نظر نگران هستیم، گفت: اگر مقاومت ۵ ماهه در مقابل این ویروس را ادامه دهیم و آن را به کشف واکسن و دارو متصل کنیم موفقیت نهایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه سنگاپور، ایسلند و برخی کشورهای اروپایی یا برخی استان‌های چین که بیماری را کنترل کردند تا کشف واکسن آن را ادامه خواهند داد، گفت: در این جنگ فرسایشی نباید اشتباه کرد.

معاون کل وزارت بهداشت اظهار داشت: کسانی که به مسافرت می‌روند از ساکنان استان‌های وضعیت قرمز شیوع کرونا هستند و به استان‌هایی که وضعیت بهتری دارند مسافرت می‌کنند. ما متوجه صنعت گردشگری و منافع استان‌ها هستیم اما همین موضوع می‌تواند مانند یک بمب ساعتی عمل کند و استان را تحت تأثیر قرار داد دهد.

وی گفت: طبق بررسی‌ها کمتر از ۱۵ درصد تماس‌ها و درگیری‌ها در مبتلایان به این بیماری تماس‌های شغلی بوده است.

حریرچی با بیان اینکه ۴۱ درصد موارد ابتلاء ناشی از شرکت در عروسی‌ها و دورهمی ها و مراسم عزاداری بوده است، گفت: ۵۱ درصد مبتلایان نیز ترددهای خانوادگی را عامل ابتلاء معرفی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تردد از بیرون به داخل منزل به نحوی است که یکی از اعضای خانواده به بیرون از منزل رفته و با ابتلاء ویروس را به داخل منزل آورده است، گفت: تعطیلی مجالس عروسی و ترحیم و دورهمی ها اثر اقتصادی ندارد اما بالاترین میزان ابتلاء را به خود اختصاص داده است.

حریرچی با تاکید بر اینکه در این فاز بیماری مداخلات محدود و ضعیف هیچ تأثیری ندارد و باید حداقل سطح متوسط و شدید باشد، گفت: در برخی کشورها با گزارش یک مبتلا نیروی نظامی تا چند کیلومتری محل سکونت فرد را تحت نظر قرار می‌دهد اما شرایط فرهنگی اقتصادی ما اینگونه نیست که مانند این کشورها رفتار کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه هر کشور موفقی برخوردهای شدیدی را لحاظ کرده است، اظهار داشت: آمار فوتی‌های مبتلایان به کرونا در کشور به کمتر از ۳۰ نفر در روز رسیده بود اما متأسفانه در حال حاضر به بیش از ۲۰۰ نفر رسیده است که جای نگرانی دارد.

وی با بیان اینکه در سال حدود ۳۸۰ هزار نفر فوتی داریم که وقتی ۲۲۱ نفر در یک روز فوت می‌کنند چیزی معادل ۲۰ درصد فوتی‌های یک روز را مبتلایان به کرونا تشکیل داده‌اند، اظهار کرد: بیشترین فوتی‌ها در رده سنی بالای ۶۰ سال قرار دارند در حالی که قرار بود سال‌ها زندگی کنند.

حریرچی با بیان اینکه وقتی چنین افرادی را از دست می‌دهیم در واقع ۲۲ سال امید به زندگی این افراد از دست رفته است، گفت: امید به زندگی در کشور بالای ۷۵ سال سن است.

  • نویسنده : رضا قهرمانی فر