چگونه پزشکیان،زاکانی وقاضی زاده هاشمی را فتیله پیچ کرد
چگونه پزشکیان،زاکانی وقاضی زاده هاشمی را فتیله پیچ کرد
فریادجنوب : مسعود پزشکیان، تنها گزینه تاییدصلاحیت شده در انتخابات هشتم تیر ریاست‌جمهوری، تا اینجای کار توانسته است انگیزش قابل توجهی را در میان مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای و برگرداندن اصلاح‌طلبان به قدرت بعد از حدود ۲۰ سال به وجود آورد.

فریادجنوب : مسعود پزشکیان، تنها گزینه تاییدصلاحیت شده در انتخابات هشتم تیر ریاست‌جمهوری، تا اینجای کار توانسته است انگیزش قابل توجهی را در میان مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای و برگرداندن اصلاح‌طلبان به قدرت بعد از حدود ۲۰ سال به وجود آورد.

او علاوه بر این در مناظرات و مواضع انتخاباتی خود در مقابل تخریب‌چی‌ها و تهمت‌ها و طرح مسایل انحرافی، به خوبی عمل کرد و وارد بازی آنها نشد.
پزشکیان، ابتدا سلاح اصلی حمله به اصلاح‌طلبان را به خوبی از رقبا گرفت و در چند مناظره اول آنچنان از رهبری و برنامه‌های کلان او دفاع کرد که دیگر توپخانه فحاشی و تهمت زاکانی و قاضی‌زاده از کار افتاد و این انگ دیگر به پزشکیان نچسبید.

پزشکیان حتی با طرح این مبحث که افرادی که دم از حمایت از رهبری می‌زنند فقط در حرف و شعار این کار را می‌کنند نه در عمل، به رقبایش گفته بود: اگر شما ذوب در ولایت فقیه هستید چرا در همه این سال‌ها حرف هایش را گوش ندادین و به برنامه‌هایش عمل نکردید؟

پزشکیان با اسم آوردن از مقام معظم رهبری و همچنین تاکید بر عمل کردن واقعی به فرامین او، عملا از زیر فشار حملات در مناظره‌ها بیرون آمد و نه تنها لاک دفاعی نگرفت بلکه با طرح این مبحث عملا از دفاع به حمله رفت تا جایی که سولاتش از سوی زاکانی و قاضی‌زاده بی‌جواب ماندند.

به عقیده نگارنده، پزشکیان بسیار هوشمندانه عمل می‌کند و برای رسیدن به هدفش که دوری از فضای جدل و دعواست به خوبی زاکانی را ساکت کرده و یا دست کم حرفها و تهمت‌ها و گفتار درمانی‌های زاکانی را بی‌اثر کرده است.

پزشکیان نه تنها در تله زاکانی نیفتاد و تقابل نکرد بلکه بارها زاکانی را به تله انداخت و ابتکار عمل را از زاکانی گرفت.

پزشکیان همچنین با طرح مبحثی با این عنوان که «آیا تا آخر می‌مانی»، چنان زاکانی را فتیله‌پیچ‌ کرد که نه راه پس دارد و نه راه پیش؛ زاکانی اگر بماند که قطعا با رأیی تقریبا یک میلیونی به سبد رای یارانش ضربه می‌زند و اگر نماند نیز دروغگویی‌اش برای همیشه او را بی‌اعتبار خواهد مرد چرا که زاکانی با قاطعیت گفت تا آخر می‌مانم.

پزشکیان در فراز دیگری، یکی دیگر از حملات زاکانی را به حمله‌ای هوشمندانه تبدیل کرد آنجا که زاکانی در مقابل لحن خونسرد و مطمئن پزشکیان گفته بود، می‌مانم و نمی‌گذارم پزشکیان رئیس‌جمهور شود.

پزشکیان در مقابل این حمله زاکانی، مسیر جدیدی را باز کرد و با این پاسخ که مگر زاکانی خداست یا مگر زاکانی مردم است که نگذارد من رییس جمهور شوم، از نقش مردم در انتخاب گفت و این ذهنیت مخرب را از رقیب برملا کرد که آنها به رای مردم کاری ندارند و هر کس را بخواهند حذف می‌کنند و حتی به صندوق‌های رای مردم هم نگاه دستوری و ظالمانه دارند.

پاسخی که زاکانی را از حمله یکه‌تازانه به دفاع دستپاچه برد و بار دیگر متانت اما پختگی و هوشیاری پزشکیان را به رخ رقبا کشاند.

بدون شک بسیاری از مردمی که همچنان تصمیمی به رای دادن نگرفتند با رو شدن این نگاه زاکانی و رفقایش و این هوشمندی پزشکیان برای رای دادن و نشان دادن قدرت رای مردم و قدرت به صحنه آمدن مردم مصمم شده‌اند.

بسیاری از مردم به این نتیجه رسیدند که رای ندادن آنها یعنی رای دادن به تفکر زاکانی و ادامه وضع موجود، برای همین، تحلیلگران بر این باور هستند که مردمی که سالهاست با انتخابات قهر کردند، به رای دادن به پزشکیان تشویق خواهند شد.