فریاد جنوب_در شمال غرب یاسوج در روستای گوشه، بقعه ساده ای وجود دارد که به اعتقاد مردم مدفن امامزاده قاسم است.
این بقعه متبرکه در روستای گوشه در منطقهای زیبا در ۱۳ کیلومتر شمال شهر یاسوج قرار گرفته، وجود درختان گردو، سیب و گیاهان دارویی جذابیت این امامزاده را دو چندان کرده است. همه ساله در فصل تابستان و بهار تعداد زیادی زائر این مرقد مبارک را زیارت کرده و غبار دل را با آب معرفت شستشو میدهند. وجود زائرسراها و امکانات جانبی در کنار این امامزاده امکان اقامت زائران را فراهم مینماید.
نسب امامزاده
به اعتقاد اهالی از نوادگان عبدالله اعرج بن حسین اصغر بن علی بن حسین امام زینالعابدین(ع) است که به اتفاق پدر بزرگوارش ابراهیم ملقب به عسگر و جمعی از بنیاعمام از بلاد هند و از مسیر پاکستان وارد الوار زرنج سیستان ایران شدند و از آنجا به قریه «ماهان» یکی از آبادیهای کرمان به خدمت سیدمحمدنورالدین ملقب به شاه نعمت الله رسیدند و سالهای بعد در فارس مورد تکریم سلطان یعقوب لیث صفاری (۲۶۳هـ.ق) قرارگرفت.
امامزاده ابوالقاسم دارای اولاد و احفاد زیادی است که در استان کهگیلویه و بویراحمد و سایر نقاط ایران و خارج از کشور پراکنده و اسکان دائم دارند.
عمده نوادگان ایشان در جوار مرقد مطهر این امامزاده و همچنین در دهستان کریک در جوار پدرشان امام زاده ابراهیم عسگر(ع) ملقب به شاه عسگر اسکان دارند.
فرزندان و نوادگان این امام زاده همیشه مورد احترام مردم منطقه جنوب بوده اند و در بسیاری از مناقشات قومی و قبیله ای و حتی سیاسی و اجتماعی مورد وثوق مردم بوده اند.
تا جایی که طبق روایتی در برهه حساس پایان دوره قاجار که شیخ خزئل در خوزستان اعلام استقلال کرده بود قصد حمله به بویراحمد را داشت اما با ملاقات یکی از نوادگان امامزاده قاسم (ع) به اسم ”میر مرتضی” و به احترام وی از این حمله منصرف شد و بدین گونه از جنگی خونین جلوگیری شد.
محل تولد مرحوم آیتالله ملکحسینی نیز روستای گوشه شاه قاسم که بقعه مبارکه امامزاده قاسم (ع) در آن قرار دارد، واقع شده است.
وی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین شخصیت های جنوب کشور در شکل گیری انقلاب اسلامی و همچنین تشکیل استان کهگیلویه و بویراحمد بود و مورد احترام تمام مردم این استان قرار داشت.
یکی از نوادگان این امام زاده دکتر سید علی ملک حسنی که از مفاخر استان و کشور است و همچنین پدر پیوند ایران نام گرفته و طی سالیان متمادی خدمت جان خیلی از مردم را با دستان پر توان خود نجات داده است.
صدها پزشک و متخصص و نخبه دیگر از نوادگان این امامزاده در حال خدمت به مردم این دیار هستند که این خود ریشه در اصالت و خیر خواهی دیرینه فرزندان ایشان دارد.
مردم استان و قسم شاه قاسم
از دیرباز مردم این استان همیشه با توجه به اعتقاد ریشه ای خود به ایشان در صحبت هایشان برای اثبات حقانیت خود از قسم ”به خاک امام زاده قاسم”(ع) استفاده می کردند و این گونه می خواستند حقانیت خود را به طرف مقابل اثبات کنند.
اما در جامعه کنونی استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد این هستیم که بعضی افراد عمدتا جوان و بی تجربه هر گاه از جایی یا شخصی عصبانی می شوند بی اختیار به این امام زاده مظلوم ناسزا می گویند.
لازم به ذکر است در اقدامی جدید و موهن فرد یا افرادی با ساخت عکسی بسیار زشت و زننده و نسبت دادن آن به امامزاده قاسم آن را در فضای مجازی پخش کرده اند و موجب تمسخر بیشتر این امام زاده شده است.
این کار موجب خشم و ناراحتی نوادگان امام زاده قاسم و دیگر سادات بویراحمد و استان شده و عدم برخورد با آن ها باعث وقیح تر شدن این افراد خواهد شد.
باید دید ریشه این ناسزا ها در چیست؟
آیا این امام زاده که سال های سال است که در خاک آرمیده است در سال های اخیر گزندی به مردم این استان وارد کرده که این گونه برخی افراد که عمدتا از لحاظ فرهنگی و اجتماعی علی رغم وضع اقتصادی به جای ارتقاء،پسرفت نیز داشته اند با ناسزا به وی می تازند؟
در این میان چه نقشی نهاد های فرهنگی این استان با بوجه های قابل قبول برای شناساندن این امامزاده و دیگر مفاخر فرهنگی این استان به نسل جدید ایفا کرده اند؟
نظری
تاریخ : ۲۰ - خرداد - ۱۳۹۹
این موضوع سالیانی چند است که توجه مرا به خود جلب کرده و با یک کنکاش و نگاه به موضوع از منطر تاریخی به این نتیجه رسیدم که سوای از اهانت های نکوهیده به ساحت مقدس این امامزاده توسط عده ای آدم بی فرهنگ و کم خرد، بعضی از کفرها و ناسزاهایی که به ساحت مقدس این امامزاده روا داشته می شود به دلیل دوستی ، قداست و احترام قلبی است که این امامزاده در میان مردم طوایف بویراحمد، ممسنی و باوی دارد
ایلیاتی
تاریخ : ۲۰ - خرداد - ۱۳۹۹
مردم استان معمولا در گذشته در هنگام عصبانیت به داشته های خود که برایشان عزیز بود بد و بیراه میگفتند از نفرین و فحش به جان خود و عزیزانشان گرفته تا به ساحات مقدسی که در باورشان از خدا گرفته تا امامزاده ها توهین میکردند تا مثلا کمی آرام شوند هر چند روشی و منشی بس نکوهیده است و در شاهنامه مردم اصیل این منطقه که ماوای کیخسروها بودند همواره گفتار نیکو در کنار پندار و کردار نیک داشتند و این موضوع اصلا ربطی به امامزاده قاسم ندارد و کلا بحثی ریشه ایست که گاها میبینیم در شهر های دیگر استان به امامزاده ی مهم آن شهر ها شوخی و گاها توهین میشود این بیشتر از آنکه توهین تلقی شود گاها در ارادت آنها نهفته است و احساس صمیمیت خود را گویا نشان میدهند . به امید خدا که همواره گفتار نبک بر زبانمان جاری باشد.
شاهین
تاریخ : ۱۷ - تیر - ۱۴۰۱
اگر دقت کنید تا قبل از حظور افرادی مثل آقای س.ت….ه.د.خ.. و امثالهم توهین به این امامزاده عزیز خیلی کم و به ندرت مشاهده می شد..اما از وقتی که افراطیونی به ظاهر دیندار اما در باطن شیطان صفت وارد مدار قدرت جامعه شدند و فرزند بزرگ امامزاده شاهزاده قاسم مرحوم آیت اله ملک حسینی رو جلوی فسادهای خودشون دیدند که ماهیت و باطن چنین افرادی رو به خوبی میشناخت و جلو اینهارو میگرفت دیدند که قدرت ایستادگی کردن برابر این عالم جاودان نام رو ندارند بنابر این با طرح و دسیسه های شیطانی که در وجودشون نهفته بود شروع کردند به تخریب و توهین کردن به جد بزرگوار ایشان که در نزد مردم این امامزاده و مرحوم آیت اله ملک حسینی رو بشکنند اما هرگز موفق به اینکار نشدند .چرا که همان دسته از افراد هم که توهین میکنند وقتی شخصیت و موقعیت و خدمات و ذات نیک نوادگان این امامزاده جلیل القدر رو میبینند از اینکار خود بسیار پشیمان می شوند و متوجه اشتباه خود می شوند اما در اینجا گلایه ای از حوزه های علمیه استان وجود دارد که همگی مدیون زحمات و بنیانگذاری توسط مرحوم آیت اله ملک حسینی هستند که با گرفتن بودجه های کلان جهت امور فرهنگی و ترویج شعائر و مسائل دینی چرا باید این امامزاده بزرگوار و سایر امامزادگان عزیز استان گمنام بمانند و دست آویز توهین عدهدای شیطان صفت دیندار نما باشند؟؟؟
ناشناس
تاریخ : ۱۷ - بهمن - ۱۴۰۲
شیخ خزعل چه عددی بود که بخواد به بویراحمد حمله کند چرا اراجیف مینویسید