“به گزارش فریاد جنوب”،اسماعیل زارعی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنده گفت: هنر تعزیه خوانی با اجرای آئین های تعزیه در شهرستان لنده قدمتی دیرینه دارد.
وی اظهار داشت: امسال نیز همچون سال های گذشته تعزیه بازار شام وشام غریبان پذیرای خیل عظیم مشتاقان در شب منتهی به روز عاشورا بودوتعزیه بازار شام بیانگر مصائب حضرت زینب سلام الله علیها و اسرا می باشد.
رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان لنده عنوان کرد: ورود اهل بیت به شام یکی از مصائب رنجآور حادثه عاشورا بود که به امر یزید بن معاویه به عبیدالله بن زیاد و در جریان اسارت اهل بیت امام حسین (علیهالسّلام) و در راس آنها حضرت امام سجاد (علیهالسّلام) و حضرت زینب (سلاماللهعلیها) روی داد.
وی افزود: عبیدالله بن زیاد پس از کسب تکلیف از یزید بن معاویه در خصوص اسرای کربلا، دستور اعزام آنها را به سوی شام صادر کرد که در مسیر حرکت و در شام اتفاقاتی روی داده که در منابع تاریخی و مقاتل به آنها اشاره شده است.
زارعی گفت: ابن طاوس در مورد این واقعه مینویسد:«وقتی اسرای کربلا نزدیک شهر دمشق رسیدند، ام کلثوم نزد شمر بن ذی الجوشن رفت و گفت: ما را از دروازهای ببر که تماشاچیان کمتر حضور داشته باشند و به سپاه بگو این سرها را از محلها دورتر ببرند تا نگاه مردم کمتر به ما بیفتد. اما شمر در اثر خباثت و پلیدی که داشت دستور داد سرها را بالای نیزهها زدند و در میان محملها قرار دادند و آنان را از میان تماشاچیان عبور دادند».
رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان لنده خاطر نشان کرد:به تصویر کشیدن آن وقایع عظیم،جانسوز و تاریخی در قالب هنر تعزیه و گرداندن سر مبارک امام حسین علیه السلام با حضور هر ساله خیل عظیمی از مشتاقان به ابا عبدالله علیه السلام و یاران باوفایش را به میدان اجرای تعزیه خوانی،محل تقابل به تصویر کشیدن حریت و آزادگی در مقابل ستم و جور یزدیان می کشاند.
زارعی اظهار داشت: گروه تعزیه خوانی قمر بنی هاشم علیه السلام از گروه های باسابقه و خوشنام شهرستان لنده از استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک قرن است که هنر سنتی تعزیه خوانی را ترویج می دهد.


- نویسنده : طیبه برزیان
- منبع خبر : فریادجنوب













