دیروز رسانه های استان خبر از حضور محمد باقر قالیباف شهردار اسبق تهران در روستای دهنو از توابع سرفاریاب و بازدید از فعالیت عمرانی و بهداشتی قرارگاه جهادی امام رضا (ع)دادند . اما این قرارگاه چه قرارگاهی است؟ هدف و ماموریت آن چیست؟رابطه این قرارگاه و رئیس آن با قالیباف چیست؟ و آیا باید این […]

دیروز رسانه های استان خبر از حضور محمد باقر قالیباف شهردار اسبق تهران در روستای دهنو از توابع سرفاریاب و بازدید از فعالیت عمرانی و بهداشتی قرارگاه جهادی امام رضا (ع)دادند .
اما این قرارگاه چه قرارگاهی است؟ هدف و ماموریت آن چیست؟رابطه این قرارگاه و رئیس آن با قالیباف چیست؟ و آیا باید این سفر را آغاز فعالیت انتخاباتی قالیباف در پوشش برنامه های هیئتی بعد از کنار رفتن رئیسی تعبیر کرد؟
نام این قرارگاه اولین بار در تیرماه 96 و در آخرین روزهای شورای چهارم و شهرداری قالیباف توسط غلامرضا انصاری عضو کمیسیون بودجه شورای شهر مطرح شد. وی با انتقاد از فعالیت این قرارگاه و حمایت شهرداری از آن گفت: “قرارگاه امام رضا(ع) در ایام نزدیک به انتخابات بیش از 7 هزار از خانواده های مستضعف را شناسایی و به آنها مبالغی را کمک کرده است و بی شک این اقدام نوعی تبلیغات انتخاباتی است”.
وی هم چنین به نحوه فعالیت و نوع قراردادهای ترک تشریفات شهرداری تهران در روزهای آخر عمر مدیریت قالیباف با این قرار گاه انتقاد کرد و اظهار داشت: “23مرکز بهاران شهرداری تهران در مناطق مختلف تهران ضمن قراردادی سه ساله با مبلغی نامشخص در اختیار این قرارگاه قرار گرفته است. مرکز بهاران مراکز توان بخشی معتادان به مواد مخدر بود که در آن ها معتادان بهبود یافته از سم زدایی از خدمات حرفه آموزی بهره مند می شدند” .
انصاری در همان جلسه افزود: علی رغم پیگیری از شهرداری راجع به اینکه “اساسا قرارگاه امام رضا(ع) چه ساختاری دارد؟ این مجموعه،شرکت، نهاد یا NGo است؟ وابسته به نهاد عمومی است یا بخش خصوصی؟ پاسخی دریافت نکرده ایم”.
وی هم چنین در پاسخ به امانی معاون شهردار که این قرارگاه را یک شرکت خصوصی خوانده بود گفت: “شهرداری با چه مجوزی و چگونه با یک مجموعه متعلق به بخش خصوصی بدون انجام تشریفات مورد نیاز قرارداد می بندد؟ چرا در زمان اربعین به شهرداران مناطق دستور داده شد که مبالغ هنگفتی به حساب این شرکت خصوصی بریزند؟ بودجه ای که در اختیار این شرکت جهت فعالیت در حوزه مستضعفین قرار میگیرد طبق چه ضوابطی است”؟
گفتنی است مدیر این قرارگاه حجه الاسلام غلامرضا قاسمیان است که اهل آواز خواندن نیز است .وی استاد دانشگاه امیر کبیر و صنعتی شریف و مدیر و موسس مدرسه علمیه مشکات از مدارس جدید حوزه علمیه است.
قاسمیان در انتخابات شورای شهر تهران در کنار مهدی چمران در لیست حامیان قالیباف حضور داشت که موفق به رسیدن به کرسی شورا نشد .
این روحانی که سابقه روضه خوانی در مراسمات بیت رهبری را نیز دارد در یک سخنرانی انتخاباتی در مورد قالیباف گفته بود: “قالیباف نابغه عرصه مدیریت و اجرا در کشور است و به جرات می توان گفت که هر 100 سال به عدد انگشتان دست از این گونه مدیران در کشور خواهیم داشت”.
پیشتر نیز در 4 فروردین 1397 قالیباف از طرح جهادی خدمات دندانپزشکی رایگان بویژه برای اقشار کمتر برخوردار این قرارگاه در منطقه کوی آل صافی اهواز بازدید کرده بود.
به نظر می رسد چهره های سیاسی اصولگرا بعد از کنار رفتن رئیسی فعالیت های خود را در قالب های غیر حزبی و بیشتر تحت پوشش فعالیت های مذهبی و جهادی شدت بخشیده اند.
با این اوصاف امید می رود فارغ از این مسائل فعالیت این گروه جهادی در مناطق محروم استان بتواند دردی از مشکلات مردم بکاهد./گلبونگ