تحلیلی بر انتخابات بویراحمد ودنا
تحلیلی بر انتخابات بویراحمد ودنا
ایا باز هم اصلاح طلبان به نماینده اسبق و فعلی خود اعتماد خواهند کرد یا اینکه گزینه جوان تری (محمد بهرامی) را انتخاب خواهند کرد؟ یا اینکه یکی از نامزد های اصولکرا پیروز میدان خواهند شد هرچند تعدد و کثرت نامزدهای اصولگرا در این دور از انتخابات جای بحث دارد. آیا با وجود تعصبات قومی و قبیله ای و همچنین تعصبات دیدگاهی ، فردی توانمند از طرف مردم بویر احمد و دنا به عنوان نماینده انتخاب می شود؟ ودر اخر آیا بخت و اقبال این دوره با نامزدی است که از حمایت سایر نامزدهای رد صلاحیت شده برخوردار گردد

 

یادداشت زیرتوسط دکتر مسعود شهبازی یکی از مدرسین خوشنام وفعال سیاسی واجتماعی در شهرستان بویراحمد در اختیار فریادجنوب قرارگرفته واین پایگاه خبری قسمتی یا تمام آن را رد وتایید نمی کند ،مخاطبین می توانند با ارسال یادداشت آن را نقد کنند

پایگاه تحلیلی خبری فریادجنوب faryadejonoob.ir

یازدهمین دوره انتخابات مجلس در زمستان 1398 برگزار خواهد شد. این رویکرد از دو منظر قابل بررسی می باشد یکی در سطح کشور و کلان شهرها و دیگری از منظر استانی و شهرستانی.
انتخابات مجلس 98 در دور دوم ریاست جمهوری حسن روحانی است . از منظر کشوری عدم تحقق شعارهای دولت تدبیر و امید خصوصا در زمینه ایجاد اشتغال پایدار،عدم کنترل قیمت ارز سکه وکالاهای اساسی،تورم و گرانی، افزایش ناگهانی قیمت بنزین، و مشکلات ناشی از این عوامل که گریبانگیر مردم گردیده میرود تا حضور حداکثری را در کلان شهرها تحت شعاع خود قرار دهد. بسیاری از سیاسیون معتقدند بخاطر عملکرد نسبتا ضعیف دولت تدبیر و امید معادلات سیاسی درون مجلس را متحول میکند.اما استان و شهرستان ما یعنی بویر احمد و دنا: بررسی انتخابات ادوار گذشته حکایت از این موضوع دارد که مردم شهرستانهای بویر احمد و دنا همیشه حضوری چشمگیر و پررنگ داشته اند. به زعم بنده علت اصلی این حضور حداکثری را بیشتر باید در حوزه فرهنگ ما جستجو کرد چرا که با نگاه وتحقیقی اجمالی و میدانی به این نتیجه میرسیم که وابستگی حزبی تیره و طوایفی ،باندی و خطی، همه و همه عواملی هستند که حضور انتخاباتی را پررنگ می نماید.نوع انتخابها باعث شده که شایسته سالاری و انتخاب نخبه گان به حاشیه رانده شود
حال در این میدان رقابتی پیش رو وضعیت نامزدهای تاییدصلاحیت شده چگونه است ؟رقابتی نفس گیر و حساس میان نامزدهای انتخاباتی بویر احمد و دنا ( 3 نامزد اصولگرایی در تقابل با 2نامزد اصلاح طلب و مستقل)
1. غلام محمد زارعی نماینده دو دور متوالی نهم و دهم مجلس شورای اسلامی در دولت تدبیر و امید. زارعی خود را یکی از گزینه های اصلاح طلبان میداند البته هیچ وقت بطور شفاف خود را اصلاح طلب معرفی نکرد اما از حمایت ویژه انها برخوردار بود. نکته جالب آنکه نماینده دور نهم و دهم مجلس بصورت مستقل وارد عرصه انتخاباتی شد. اما نباید فراموش کرد که با توجه به شرایط خاص معیشتی مردم ،وضعیت اصلاح طلبان برای حفظ آرای گذشته و پایگاههای رای پیشین بسیار سخت است.
2. محمد بهرامی شهردار اسبق بویر احمد و هیات علمی دانشگاه و تنها اصلاح طلب بین نامزدها با کارنامه درخشان در حوزه شهرداری یاسوج . مردی که در دولت تدبیر و امید از چهره های شاخص اصلاح طلبان به شمار میرود و نزدیکی او با برخی چهره های اصلاح طلبان و همچنین ارتباطش با اصلاح طلبان قابل کتمان نیست که نسبت به دور گذشته نه تنها ریزش آراء نداشته بلکه رویش در سبد آرای وی به وضوح دیده می شود.
3.محمد مهدی روشنفکر هیات علمی دانشگاه و کاندیدای اصولگرای انتخاباتی دوره دهم مجلس که در انتخابات گذشته سبد رای او تنها قومی و قبیله ای بود و جناح های سیاسی (اصول گرا و اصلاح طلب) چندان حمایتی از وی نکردند. اما محفل انتخاباتی روشنفکر در زمستان سرد 98 بسیار داغ است و رویش اراء در سبد انتخاباتی وی قابل تامل است. حال باید دید با توجه به تک روی روشنفکر در جبهه اصولگرا چند در صدی از آراء را به خود اختصاص می دهد.
4.نادر منتظریان یکی دیگر از چهره های اصولگرای بویر احمد و دنا که سابقه مدیر کل اطلاعات استان قزوین را در کارنامه خود دارد. کسی که پس از انصراف ستار هدایت خواه از حوزه انتخاباتی بویر احمد و دنا باحمایت قاطع و علنی هدایت خواه نامزد انتخابات مجلس شد. اما با توجه به اینکه در انتخابات 94 روشنفکر به نظر و پیشنهاد جبهه اصولگرایی جهت انصراف از کاندیدا شدن به نفع هدایت خواه تن نداد و همین امر باعث شد تا هدایت خواه اورا مسبب شکست جبهه اصولگرایی بداند و منجر به حمایت هدایت خواه از منتظریان شد.
5. کیان دهرابپور پزشک عمومی و مدرس دانشگاه از چهره های شاخص و وفادار اصولگرا تنها اصولگرایی که در شب یلدا برای شرکت در مجمع اصولگرا غیب طولانی داشت و زیر بار تصمیم شورای اصولگرایی بویر احمد و دنا نرفت و تنش از زمان حمایت هدایت خواه از منتظریان شدت گرفت و دهرابپور معتقد است تا فرصت است یگانگی در اصولگرایان ایجاد شود چرا که این چند دستگی در طیف اصولگرا منجر به شکست خواهد شد.
حال چند سوال : ایا باز هم اصلاح طلبان به نماینده اسبق و فعلی خود اعتماد خواهند کرد یا اینکه گزینه جوان تری (محمد بهرامی) را انتخاب خواهند کرد؟ یا اینکه یکی از نامزد های اصولکرا پیروز میدان خواهند شد هرچند تعدد و کثرت نامزدهای اصولگرا در این دور از انتخابات جای بحث دارد. آیا با وجود تعصبات قومی و قبیله ای و همچنین تعصبات دیدگاهی ، فردی توانمند از طرف مردم بویر احمد و دنا به عنوان نماینده انتخاب می شود؟ ودر اخر آیا بخت و اقبال این دوره با نامزدی است که از حمایت سایر نامزدهای رد صلاحیت شده برخوردار گردد؟

مسعود شهبازی مدرس دانشگاه