مدیر کل گردشگری و میراث فرهنگی استان در نمایشگاه مطبوعات/طرح جامع گردشگری، تسهیلات ارزان قیمت و راهکار های حفظ ماسوله جنوب +تصاویر
مدیر کل گردشگری و میراث فرهنگی استان در نمایشگاه مطبوعات/طرح جامع گردشگری، تسهیلات ارزان قیمت و راهکار های حفظ ماسوله جنوب +تصاویر

فریاد جنوب: مهمترین برنامه ای که از سال ۹۶ شروع کرده و الان نیز داریم این کار را انجام می دهیم بحث طرح جامع گردشگری استان است به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کهگیویه و بویراحمد با حضور در غرفه این پایگاه در نمایشگاه مطبوعات از اقدامات […]

فریاد جنوب: مهمترین برنامه ای که از سال ۹۶ شروع کرده و الان نیز داریم این کار را انجام می دهیم بحث طرح جامع گردشگری استان است

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کهگیویه و بویراحمد با حضور در غرفه این پایگاه در نمایشگاه مطبوعات از اقدامات ای اداره کل در سنوات اخیر و برنامه های آینده مجموعه مطبوعش گفت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

باقری گفت: مهمترین برنامه ای که از سال ۹۶ شروع کرده و الان نیز داریم این کار را انجام می دهیم بحث طرح جامع گردشگری استان است این طرح اگر که نهایی بشود یک سند توسعه،چراغ راه و چشم‌انداز خوبی برای ما در فضای کنونی استان به وجود می آید و نه فقط من به عنوان مدیر بلکه مدیران بعدی هم می‌توانند از این سند استفاده کنند چون در این سند کاربری‌ های زمین و سیاست‌گذاری هایمان در همه مناطق مشخص میشود که در هر منطقه‌ و شهرستان چه برنامه‌هایی داشته باشیم. دقیقا مشخص میشود پروژه‌هایی که در مناطق مختلف شهرستان ها باید ایجاد کنیم در این سند دقیق گنجانده شده است.

باقری در پاسخ به سوال خبرنگار فریاد جنوب مبنی بر ساز و کار تسهیلات گردشگری در استان گفت: تسهیلاتی که ما ارائه میدهیم ارزان‌ قیمت و با بهره ۶ درصد هستند شاید در هیچ دوره ای چنین تسهیلاتی که از سال گذشته دولت در بخش گردشگری شروع به ارائه کرده نبوده است.

وی ادامه داد:متقاضی هیچگونه محدودیت مبلغ وام درخواستی ندارد بلکه باید طرح توجیهی خود ارائه دهد،اگر طرح توجیهی مورد تایید دستگاه و بانک قرار گیرد هیچ گونه محدودیتی برای تسهیلات را نداریم یعنی شما می توانید از ۱۵ میلیون تومان تا چندین میلیارد تومان تسهیلات بگیرید بنابراین هیچ محدودیتی وجود ندارد و از طرفی یکسری ضوابط را بانک تعیین می کند، یعنی ما به عنوان دستگاهی که سیاست گذاری می کنیم فرامینی که سازمان و وزارت مشخص کرده اند ابلاغ می کنیم. اما از آن طرف بانک هم یک محدودیت منابع دارد و باید اعتبارات برگردد تا بتوان به عده بیشتری تسهیلات ارائه داد چون این پول در گردش است و باید مدام در حرکت باشد.یک نفر را توانمند کنیم و پول برگردد تا بتوانیم برای دیگری تسهیلات ارائه دهیم و اینکه زمان تنفس نگذاریم امکان ندارد،بنابراین با یک زمان قانونمند مطابق با طرح گذرانده شود.

وی ادامه داد؛: ما یکسال دوره ساخت داریم و بعد از ۲ تا ۳ سال و حداکثر تا ۵ سال تنفس که بستگی به میزان اعتبار و طرح دارد تا وقتی که به درآمدزایی برسد و بتواند باز پرداخت داشته باشد.

باقری در ادامه گفت: فکر می‌کنم این تسهیلات،تسهیلات ارزانی است و وام گیرنده باید برود ساخت و سازش را تمام کند و وارد بازار کار شود.بعضی ها ساخت و ساز خود را دیر شروع می کنند و زمان را از دست می دهند یا در تضامین و آورده خود دچار دردسر و همین باعث ایجاد مشکل می شود. بنابراین اعتقاد داریم که این تسهیلات، تسهیلاتی ارزان قیمت یا به اصطلاح لری(پیل وادینیه)چون الان همه بانک ها وام های با بهره ۱۸ درصد، ۲۴ درصد و یا ۲۸ درصد ارائه می دهند و این است که باید با یک تفکر کاملا علمی و تخصصی این کار را انجام دهیم.

باقری در پاسخ به سوال بعدی خبرنگار فریاد جنوب در مورد نظارت بر قیمت خدمات گردشگری و نظارت بر ارائه دهندگان این خدمات گفت: معمولاً معاونت گردشگری ما دستگاه قیمت گذاری است، یعنی قیمت را بر اساس فرمت مشخص ملی تعیین و به بخش خصوصی اعلام می‌کند. اگر قیمتی باشد که ما به ایشان اعلام کردیم و با آرم اداره،با امضای مدیر کل است مشکلی ندارد ولی به خارج از آن باشد خلاف قوانین است.

مدیر کل گردشگری استان در مورد بافت تاریخی کریک به عنوان یک روستا با بافت و ارزش تاریخی مطرح است و به جهت واقع شدن در یک فضای طبیعی بسیار خوب بار گردشگری آن هم بالاست.باید به همین جهت این یک فضای گردشگری در کنار امام‌زاده و چشمه ایجاد کردیم که خیلی مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد.اما ما سال ۹۴ به اتفاق معاون گردشگری وزارتخانه به کریک آمدیم و شورا و دهیار دعوت کردیم و گفتیم بیایید تسهیلات می دهیم که تسهیلات به شما می دهیم و شما اجازه ندهید این فضا تخریب شود که قبول نکردند و بعد پیشنهاد کردیم خانه ها را به ما بفروشند که باز هم قبول نکردند.بعد از آن چندین جلسه با دهیار و فرماندارن قبلی گرفتیم و استاندار را آن جا بردیم ولی متاسفانه مردم نتوانستند با آن پیشنهادهایی که ما داشتیم کنار بیایند. حتی به خود مردم پیشنهاد دادیم و گفتیم برای این فضا ما تسهیلات می دهیم خودتان مرمت کنید.ما هم دوست نداریم این فضا تخریب شود. بهترین اسم همان ماسوله جنوب است که برایش گذاشته اند ولی متاسفانه مردم با ما راه نیامدند. البته الان بهتر شده و تعدادی خودشان امدند پیشنهاد دادند و ما هم تسهیلات در اختیارشان گذاشتیم

باقری ادامه داد:بحث سنگ فرش کوچه های بافت قدیمی کار اداره بنیاد مسکن است و ما هم اعلام کردیم که این یک روستای هدف گردشگری هست و مورد جدولسازی و فرش کف به عهده بنیاد مسکن است که باید انجام بدهند.