نبض بازار دهدشت تحت تأثیر کرونا
نبض بازار دهدشت تحت تأثیر کرونا

ویروس کرونا نفس بازار را گرفت و کسب و کار را مختل کرد با این حال اما کسبه دهدشت در راستای کمک به کنترل ویروس کرونا از کمک خود دریغ نکردند و با تعطیلی بازار سلامتی خود و جامعه را بر نان ترجیح دادند. به گزارش فریاد جنوب صنوف متعدد کهگیلویه در راستای جلوگیری از […]

ویروس کرونا نفس بازار را گرفت و کسب و کار را مختل کرد با این حال اما کسبه دهدشت در راستای کمک به کنترل ویروس کرونا از کمک خود دریغ نکردند و با تعطیلی بازار سلامتی خود و جامعه را بر نان ترجیح دادند.

به گزارش فریاد جنوب صنوف متعدد کهگیلویه در راستای جلوگیری از گسترش ویروس عزم خود را جزم کرد تا در جبهه مبارزه با کرونای منحوس سهمی داشته باشند. اما آنچه باعث شد بازاریان به جلوگیری از چرخه انتقال کمک کنند مدیریت قاطعانه برای هماهنگی دستگاه‌های متولی این قضیه بود.

شورای سلامت کهگیلویه مدیریت مقابله با صنوف پر خطر را به اداره صنعت، معدن و تجارت واگذار کرد تا رئیس این اداره در اقدامی جهادی و شبانه‌روز کنترل بازار را مدیریت کند.

تلاش برای مهار این بیماری از سوی صنعت، معدن و تجارت و همکاری نهادهای نظارتی بازار از جمله نیروی انتظامی، شبکه بهداشت و درمان، تعزیرات، اتاق اصناف و شهرداری طی هفته اخیر شدت گرفت. تعطیلی همه صنوف پرتردد در دستور کار قرار گرفت و فعالیت صنوف ضروری نیز به شرط رعایت پروتکل بهداشتی ادامه یافت.

گروه‌بندی بازرسان، برنامه‌ریزی و تقسیم کار و شیفت‌بندی از اقداماتی است که حکیم برای بسیج این نیروها انجام می‌دهد. وی با تشکیل گروهی از بازرسان و مسؤولان اتحادیه‌های صنفی«گروه مبارزه با کرونا» به صورت مرتب و با حساسیت نظارت بر صنوف را پیگیری می‌کند تا تهدید علیه سلامتی شهروندان را به حداقل ممکن کاهش دهد.

پنج گروه از بازرسان در سه شیفت فعالیت دارند و با رصد بازار متخلفان صنفی و اقتصادی را شناسایی و موارد قانونی را برای خاطیان به اجرا می‌گذارند.

احمد حکیم در خصوص اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از گسترش زنجیره انتقال کرونا اظهار داشت: هفت هزار صنف از سه شهرستان کهگیلویه، چرام و لنده تحت مدیریت صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه قرار دارد که از این تعداد قریب به یکهزار و 800 صنف مجوز فعالیت با رعایت موارد بهداشتی دارند.

*پلمب 63 واحد صنفی متخلف

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه با بیان اینکه برای حفظ سلامتی مردم با کسی تعارف نداریم، گفت: از ابتدای اجرای طرح تاکنون 63 واحد متخلف صنفی در دهدشت پلمب شده است.

حکیم گفت: فعالیت این واحدها تهدید علیه سلامتی مردم بود ضمن اینکه تعدادی نیز با وجود محدودیت فعالیت اما پروتکل بهداشتی را رعایت نکردند.

*تعطیلی 3500 واحد صنفی

وی با بیان اینکه سه هزار و 500 واحد صنفی شهرستان تعطیل شده است، افزود: در مجموع فعالیت پنج هزار واحد از شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده تعطیل است.

حکیم اضافه کرد: با توجه به شرایط موجود یکهزارو 800 واحد از صنوف ضروری که به عرضه مایحتاج مردم مشغول‌اندبه شرط رعایت موارد بهداشتی اجازه فعالیت دارند که در صورت تمرد از قانون نسبت به پلمب آنها اقدام خواهد شد.

وی با بیان اینکه اصناف در راستای پیشگیری از گسترش کرونا همکاری داشتند، گفت: همکاران و بازرسان به صورت شبانه‌روزی بازار را رصد و با متخلفان به صورت قاطع و سریع برخورد می‌کنند از مردم نیز انتظار داریم در این پروسه همراهی داشته باشند تا با هم کرونا را شکست دهیم.

حمیدرضا بهمنی نیز با بیان اینکه صنوف شهرستان نهایت همکاری را در مبارزه با کرونا دارند، زحمات فرماندار، رئیس اداره صمت، تعزیرات حکومتی، شبکه بهداشت، نیروی انتظامی و اماکن را در کنترل بازار ستودنی خواند و افزود: همه سعی این مسؤولان بر این است در جلوگیری از چرخه انتقال ویروس نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

*از خودگذشتگی کسبه برای مهار کرونا

مسؤول اتحادیه خواروبار و لبنیات کهگیلویه تصریح کرد: صنوفی که مجاز به ادامه فعالیت هستند زیر ذره‌بین بازرسان قرار دارند و هر گونه تخطی انها به پلمب یا جریمه ختم خواهد شد.

بهمنی تصریح کرد: کسبه کهگیلویه با وجود مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی نسبت به سایر نقاط کشور از خودگذشتگی ستودنی و بی‌نظیر از خود نشان دادند و با وجود اینکه تعدادی از این صنوف مشمول تعطیلی کار نیستند اما به خاطر همراهی با دیگر بازاریان و کمک به مهار کرونا پای کار آمده و همکاری دارند.

وی گفت: قطعا حضور فرماندار و توجیه بیانی آنها در همکاری کسبه تأثیر بسزایی داشت و این حرکت فرماندارو حساسیت ویژه نسبت به بازار قابل تقدیر است.

به گزارش فارس، کرونا بازار شب عید را کساد و درد نان را بر استرس این ویروس افزود؛ بازاریانی که دلشان به نوروز خوش بود بیم کرونا در جیب خالی پیچیده جمع کردند رفتند و در خانه نشستند انتظار می‌رود دولت حمایت خود را از این قشر دریغ ندارد و در عمل نشان دهد قدردان ایثار آنهاست تا التیامی شود بر زخم‌های دل کسبه‌ای که با سفره‌های خالی دست  پنجه می‌سابند.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس