به گزارش فریاد جنوب؛ همزمان با هفته قوه قضائیه، نشست خبری مسئولان قضایی شهرستان کهگیلویه با حضور دکتر جاوید ریحانی رئیس دادگستری شهرستان کهگیلویه، دکتر رضا رستمنژاد دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کهگیلویه،علیدوست یاریزاده رئیس اداره ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر جاوید ریحانی ضمن خیرمقدم به خبرنگاران و تبریک هفته قوه قضائیه، از حضور و همراهی اصحاب رسانه قدردانی کرد و نقش خبرنگاران را در انعکاس واقعیتها، آگاهیبخشی به جامعه و تقویت ارتباط میان مردم و مسئولان مهم و اثرگذار دانست.
در ادامه نشست، دکتر رضا رستمنژاد دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کهگیلویه با تبریک هفته قوه قضائیه، رسانهها را بازوی مهم تحقق عدالت و آگاهیبخشی دانست و اظهار کرد: خبرنگار منتقد، مستند و منصف، سرمایه جامعه است نه تهدید و دستگاه قضایی از نقدهای دلسوزانه، مستند و منصفانه که موجب اصلاح امور و ارتقای خدمترسانی شود، استقبال میکند.
وی افزود: مهمترین انتظار مردم از دستگاه قضایی، رسیدگی سریع، اجرای دقیق قانون، مبارزه با فساد و احقاق حقوق شهروندان است و مجموعه دادگستری شهرستان با تمام توان در این مسیر گام برداشته است.

ارتقای دادگستری استان از رتبه ۳۲ به رتبه دوم کشور
دادستان کهگیلویه با اشاره به عملکرد دستگاه قضایی استان گفت: دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در شاخصهای دادرسی از رتبه ۳۲ کشور به رتبه دوم ارتقا یافته است.
وی افزود: در شهرستان کهگیلویه نیز با تلاش همکاران قضایی و اداری، موجودی شعب به شکل قابل توجهی کاهش یافته، بخش زیادی از پروندههای مسن تعیین تکلیف شده و روند رسیدگی به پروندهها با سرعت بیشتری انجام میشود.
ثبت متمرکز پروندهها؛ پایان بروکراسیهای زمانبر
رستمنژاد احیای طرح ثبت متمرکز پروندهها را یکی از مهمترین اقدامات دادستانی عنوان کرد و گفت: پیش از این، پروندهها برای انجام تحقیقات اولیه مدتها در اختیار ضابطان قرار میگرفت، اما اکنون بلافاصله پس از ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی، پرونده به شعبه ارجاع میشود و قاضی شخصاً روند تحقیقات را هدایت میکند.
وی افزود: این اقدام موجب کاهش چشمگیر اطاله دادرسی، حذف بروکراسیهای غیرضروری و افزایش رضایت مردم شده است و در برخی پروندههای مهم از جمله تیراندازی، متهمان ظرف کمتر از ۴۸ ساعت شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفتهاند.
انهدام باند جعل احکام قضایی
دادستان کهگیلویه از شناسایی و انهدام یک باند بزرگ جعل احکام و دستورات قضایی خبر داد و گفت: اعضای این باند با جعل اسناد قضایی و سوءاستفاده از نام دستگاه قضایی، قصد برداشت حدود ۵۰ میلیارد ریال از نهادهای دولتی را داشتند که با هوشیاری حفاظت اطلاعات دادگستری و ورود سریع دادستانی، در کمتر از ۴۸ ساعت شناسایی دستگیر شدند و ۴۰میلیارد از پول نهادها و موسسات عودت داده شد.
آخرین وضعیت پرونده صندوق صالحین دهدشت
رستمنژاد در ادامه به پرونده مؤسسه صالحین اشاره کرد و گفت: در این پرونده حدود ۱۶۲ میلیارد ریال از سرمایه مردم درگیر شده بود که پس از ورود دستگاه قضایی، پرونده کیفری تشکیل و متهم اصلی بازداشت شد.
وی افزود: تاکنون حدود ۱۰ میلیارد تومان از اموال توقیفشده به حساب مؤسسه بازگردانده شده و سایر اموال نیز شناسایی و توقیف شدهاند که پس از طی مراحل قانونی و برگزاری مزایده، مطالبات مالباختگان پرداخت خواهد شد.
امنیت؛ خط قرمز دستگاه قضایی
دادستان کهگیلویه تأکید کرد: امنیت مردم خط قرمز دستگاه قضایی است و در این زمینه هیچگونه اغماضی وجود ندارد.
وی از کشف سلاحهای غیرمجاز، انهدام باندهای سرقت، توقیف بیش از ۳۰۰ دستگاه خودرو دارای آلودگی صوتی و مدیریت موفق حوادث اخیر شهرستان خبر داد و گفت: با همکاری شورای تأمین، نیروهای انتظامی و امنیتی، عوامل اصلی ناامنی قبل از هرگونه اقدام شناسایی و دستگیر شدند.
برخورد با جرائم فضای مجازی
رستمنژاد با اشاره به افزایش جرائم سایبری گفت: دادستانی در برخورد با انتشار اخبار کذب، شایعهپراکنی و هتک حیثیت شهروندان در فضای مجازی قاطعانه عمل کرده است.
وی افزود: در یکی از پروندهها که موجب خدشه به آبروی بیش از یکصد خانواده شده بود، متهم در کمتر از ۴۸ ساعت توسط پلیس فتا شناسایی، دستگیر و با قرار قانونی روانه بازداشت شد.
ورود جدی دادستانی به حقوق عامه
دادستان کهگیلویه از ورود دستگاه قضایی به موضوعات مرتبط با حقوق عامه خبر داد و گفت: دادستانی در حوزههایی مانند مبلمان شهری، فضای سبز، وضعیت ترمینال، پایش تصویری، بهداشت عمومی، پروژههای عمرانی و تنظیم بازار ورود کرده است.
وی افزود: پروژه ۸۴۸ واحدی مسکن دهدشت که طی سه سال تنها ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، پس از ورود دستگاه قضایی و نظارت مستمر، به حدود ۱۰ درصد پیشرفت رسیده است.
رستمنژاد همچنین از تشکیل تیمهای مشترک بازرسی و پلمب ۱۵ واحد صنفی متخلف در راستای صیانت از حقوق مصرفکنندگان خبر داد.
رئیس ثبت اسناد کهگیلویه گزارش عملکرد یکساله را تشریح کرد
در ادامه این نشست، علیدوست یاریزاده، رئیس اداره ثبت اسناد و املاک کهگیلویه، گزارشی از عملکرد یکساله این اداره ارائه کرد و گفت: اداره ثبت اسناد و املاک کهگیلویه با ۲۰ نیروی انسانی، خدمات ثبتی شهرستانهای کهگیلویه، لنده و چرام را ارائه میدهد.

وی با اشاره به اجرای طرح حدنگاری اراضی زراعی افزود: تاکنون بیش از ۷۰ درصد اراضی زراعی حوزه ثبتی شهرستان حدنگاری و برای آنها سند مالکیت صادر شده است.
یاریزاده ادامه داد: از حدود ۳۵۰۰ سند دفترچهای موجود، بیش از ۳۳۰۰ سند به تکبرگ تبدیل شده و بیش از سه هزار سند نیز آماده تحویل به مالکان است. وی از شهروندان خواست برای دریافت اسناد خود به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کنند.
رئیس اداره ثبت اسناد و املاک کهگیلویه با تشریح بخشی از عملکرد این اداره در یک سال گذشته گفت: در این مدت ۹۱ فقره سند تکبرگ اراضی زراعی صادر، ۳۴۳۶ استعلام ثبتی پاسخ داده و در ۲۸ دفترخانه اسناد رسمی نیز ۲۵۹۳ فقره نقل و انتقال رسمی ثبت شده است.
وی همچنین از ثبت ۲۳۳۹ فقره بازداشت ملک و ۱۶ مورد بازداشت امضا خبر داد.
یاریزاده با اشاره به اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول اظهار کرد: این قانون با هدف ساماندهی معاملات قولنامهای، جلوگیری از فروش مال غیر، کلاهبرداری و کاهش اختلافات ملکی اجرا شده است.
وی هشدار داد: افرادی که بدون دلیل و با سوءنیت نسبت به اسناد رسمی ادعایی مطرح کنند، در صورت اثبات غرضورزی، به پرداخت ۲۰ درصد ارزش ملک محکوم خواهند شد.
رئیس اداره ثبت اسناد و املاک کهگیلویه با بیان اینکه طی حدود ۲۰ سال گذشته بیش از ۷۱ میلیارد تومان از مطالبات بانکها و اشخاص از طریق واحد اجرای ثبت وصول و پرداخت شده است، افزود: در این مدت ۶۶۰ پرونده اجرایی تشکیل و ۶۵۰ پرونده مختومه شده که بخش قابل توجهی از آنها مربوط به پروندههای مهریه بوده است.
وی در پایان با اشاره به ابطال ماده ۲۰ آییننامه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، از متقاضیان شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر از جمله چرام و لنده خواست برای تشکیل پرونده ثبت املاک مسکونی و تجاری به ادارات راه و شهرسازی مراجعه کنند و تأکید کرد تعیین تکلیف اراضی شهری از مطالبات مهم مردم است که تحقق آن نیازمند اصلاح قوانین در مجلس شورای اسلامی است.





فریادجنوب/ سید اسماعیل شریعت جو













