آبی از این مسوولان برای جوانان کهگیلویه و بویراحمد «گرم» نمی‌شود /آقایان کلی‌گویی دردی را دوا نمی‌کنند
آبی از این مسوولان برای جوانان کهگیلویه و بویراحمد «گرم» نمی‌شود /آقایان کلی‌گویی دردی را دوا نمی‌کنند

مدیرکل فرهنگی  اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: جلسات خوبی برگزار می‌کنیم، مباحث و تصمیم‌های خوبی هم گرفته می‌شود اما مصوبات اجرایی نمی‌شوند و در برنامه‌هایی که می‌خواهیم اجرا کنیم انسجام دیده نمی‌شود. فریاد جنوب  ؛سال‌هاست که جلسه ساماندهی امور جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور مسوولان ارشد این استان برگزار می‌شود و […]

آبی از این مسوولان برای جوانان کهگیلویه و بویراحمد «گرم» نمی‌شود /آقایان کلی‌گویی دردی را دوا نمی‌کنند

فریاد جنوب  ؛سال‌هاست که جلسه ساماندهی امور جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور مسوولان ارشد این استان برگزار می‌شود و به هیچ وجه منکر تلاش مسوولان برای پر کردن اوقات فراغت جوانان و همچنین دور نگه‌داشتن آنها از آسیب‌های اجتماعی نمی‌شوم، اما باید این را هم بدانند با برگزاری کارگاه‌های بدون خروجی و با کیفیت و کل‌گویی نمی‌توانند آنها را از منجلاب آسیب‌های اجتماعی (اعتیاد، طلاق، سیگار و ….) که روز به روز دامنه گستره آن بیشتر می‌شود، رهایی دهند.
بخش زیادی از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد را جوانان تشکیل می‌دهند و باید به وضوح گفت این استان یکی از استان‌های جوان در سطح کشور است و باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده شود. برنامه‌ریزی برای حوزه جوانان امری است که توسط مسؤولان انجام می‌گیرد هم برنامه‌ریزی برای غنی‌سازی اوقات این قشر و هم برنامه‌ریزی برای ایجاد اشتغال آنها. این روزها پخش مسابقات جام‌جهانی موجب شده جوانان قسمتی از اوقات فراغت خود را به دنبال کردن این مسابقات مهیج بگذرانند، اما بعد از اتمام این مسابقات بی‌شک جوانان به دنبال منابعی برای غنی سازی اوقات فراغت هستند.
امروز دوشنبه نشست ستاد ساماندهی امور جوانان در استانداری کهگیلویه و بویراحمد با دستور کار غنی‌سازی اوقات فراغت و اشتغال جوانان برگزار شد اما اعضای حاضر در این نشست به جای ارائه گزارش از برنامه‌ریزی برای حوزه جوانان بیشتر به ارائه گزارشی از عملکرد و وظایف محوله خود پرداختند. اعضای این نشست پس از آنکه به ارائه گزارشی از عملکرد خود پرداختند در پاسخ به این سوال که برای جوانان چه کاری انجام شده، پیشنهادهایی ارائه کردند و برای این نقطه نظرات خود هم بایدهایی به کار بردند که باید این کار برای جوانان انجام شود.
امروز 11 روز از تابستان می‌گذرد و مدیران تازه به فکر ارائه نقطه نظرات و ارائه پیشنهادها افتاده‌اند، آنها امروز به جای اینکه به گزارشی از عملکردها برای جوانان اشاره کنند به گزارشی که در همه جلسات فرهنگی و اجتماعی ارائه می‌کنند بسنده کردند تا معلوم شود  هیچ کاری در حوزه جوانان صورت نگرفته نه برای اشتغال و نه غنی‌سازی اوقات فراغت!
مصوباتی که فقط روی کاغذ می‌مانند / خبری از اجرای مصوبات نیست
حجت‌الاسلام سید علی‌فتح میرمحمدی که به عنوان رئیس، در این جلسه حضور داشت جوانان را افرادی خلاق، پرانرژی و جزء قشرهای تاثیرگذار جامعه دانست و تأکید کرد: برای کاهش مشکلات و دغدغه جوانان برنامه‌ریزی شود.
وی با بیان اینکه نشست ساماندهی امور جوانان جزء محدود نشست‌هایی است که دستگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و آموزشی حضور دارند،افزود: تاکنون نسبت به برگزاری نشست‌ حوزه جوانان کم‌لطفی شده در حالی که جلسات باید به موقع و ماهی یکبار برگزار شود.
مدیرکل فرهنگی  اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: جلسات خوبی برگزار می‌کنیم، مباحث و تصمیم‌های خوبی هم گرفته می‌شود اما مصوبات اجرایی نمی‌شوند و در برنامه‌هایی که می‌خواهیم اجرا کنیم انسجام دیده نمی‌شود.
میرمحمدی عنوان کرد: دستگاه‌ها برای غنی‌سازی اوقات فراغت نسل جوان برنامه‌ریزی درست و اصولی کنند اما حوزه اشتغال جوانان نیازمند بار مالی است و باید در این زمینه اعتباراتی اختصاص داده شود.
حجت الاسلام میرمحمدی در ادامه افزود: برگزاری منظم جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان به عنوان یکی از مهمترین جلسات و برنامه ها در استان ضروری است.
میرمحمدی با اشاره به حوزه فضای مجازی و توانایی این بخش در تاثیر گذاری مثبت و منفی، تصریح کرد: با استفاده فضای مجازی می توان استفاده صحیح و یا ناصحیح را رقم زد که برنامه محوری با بکارگیری این ظرفیت به تحقق جامعه ای با آسیب های اجتماعی کمتر و حتی خروجی اشتغال زایی کمک شایانی می کند.
میرمحمدی با بیان اینکه هدفگذاری برای غنی سازی مناسب اوقات فراغت و اشتغال زایی در حوزه جوانان مورد تاکید است، اظهار کرد: جوانان به عنوان بخش مهمی از جامعه دارای خلاقیت، انرژی و استعداد هستند که برنامه ریزی و غنی سازی اوقات فراغت این بخش به کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی اجتماعی کمک می کند.
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گفت: انسجام کاری، برنامه ریزی، جلوگیری از موازی کاری و وحدت رویه دستیابی بهتر اهداف در بخش ساماندهی امور جوانان را میسر می کند.
میرمحمدی با تاکید بر اهمیت نشاط بخشی به جامعه ابراز داشت: نشاط اجتماعی در جامعه ما کم است و زمینه را به شکل مطلوب برای افزایس امید و نشاط در جامعه فراهم نکرده ایم.
وی افزود: نقش دانشگاه ها و باشگاه های فرهنگی ورزشی در تحقق اهداف فرهنگی و توسعه ظرفیت های غنی سازی اوقات فراغت می تواند بهتر و پررنگ تر باشد.
میرمحمدی به ظرفیت های اشتغال زایی در حوزه جوانان اشاره کرد و بیان داشت: در حوزه گیاهان دارویی، گردشگری و تفرجگاه ها پتانسیل اشتغال زایی مناسبی برای جوانان وجود دارد.
وی با اشاره به برخی از آسیب های اجتماعی، قانون گریزی و محیط زیست را از محورهای تولید محتوا و برنامه در راستای کاهش آسیب های اجتماعی دانست و گفت: این دو حوزه از چالش ها و آسیب های قابل بررسی و مهم در استان است.
طرح‌های اشتغال‌زائی جوانان مورد حمایت قرار می‌گیرند
مدیرکل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با اشاره به اینکه همه ادارات در حوزه جوانان دخیل هستند، اظهار کرد: ادارات در حد توان در زمینه جوانان تلاش و اقدام کنند.
مدیرکل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد:برنامه‌های غنی سازی اوقات فراغت شامل دو بخش است که برخی در طول سال و برخی در ایام تابستان برگزار می‌شود و باید امکانات لازم برای غنی‌سازی اوقات فراغت به کار گرفته شود.
وی بیان کرد: دانشگاه‌های استان مسائل و مشکلات حوزه جوانان را همراه با راهکار لازم تهیه و ارائه دهند چرا که جامعه هدف دانشگاه جوانان است و باید مسائل و مشکلات حوزه آنها تهیه و به ستاد امور جوانان ارائه شود تا تصمیم‌گیری اصولی صورت گیرد.
این مسؤول درخصوص اشتغال حوزه جوانان گفت: باشگاه‌های ورزشی و همچنین سمن‌ها از ظرفیت‌های مهم برای ایجاد اشتغال حوزه جوانان است و دستگاه‌های اجرایی بخشی از وظایف خود را سمن‌ها واگذار کنند تا از این طریق اشتغال ایجاد شود.
علوی خاطرنشان کرد: پیمانکاران طرح‌های ورزشی ملزم به بکارگیری حداقل نیروی جوان در طرح‌های عمرانی و پروژه‌هایی که اجرا می‌شود شدند که اجرای این طرح نوعی کارورزی برای نسل جوان جویای کار است.
مدیرکل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ای میان حوزه ورزش و جوانان و صندوق کارآفرینی امید منعقد شد و جوانانی که دارای طرح‌ باشند می‌توانند به حوزه جوانان ورزش و جوانان استان مراجعه کنند که پس از بررسی طرح، برای دریافت تسهیلات به صندوق کارآفرینی امید معرفی می‌شوند.
علوی با اشاره به اینکه در حوزه اشتغال زایی نیمه پایدار و پایدار جوانان نیز هدفگذاری هایی انجام شده، ابراز داشت: در همین راستا مقرر شد که پیمانکاران از ظرفیت حداقل دو جوان در هرکدام از پروژه های بخش ورزش و جوانان استفاده کنند.
علوی با تاکید بر گسترش فرهنگ سازی در حوزه اشتغال و پروژه های حوزه ورزش، بیان داشت: همچنین کشیدن سیگار در مجموعه کارگاهی پروژه های ورزش و جوانان ممنوع شده است.
مدیرکل ورزش و جوانان استان با اشاره به حوزه اوقاف فراغت افزود: پوشش و غنی سازی اوقاف فراغت طی ایام مختلف سال و ایام تابستان اجرایی می شود.
علوی اظهار داشت: بخش عمده ای از استعداد یابی حوزه ورزش در ایام تابستان است و فرصت سازی از ظرفیت ها برای تحقق این مهم مورد تاکید است.
تجهیز 50 روستا به وسایل ورزشی
در ادامه معاون فرهنگی ورزش و جوانان استان از تجهیز ۵۰ روستای استان در حوزه وسایل ورزشی و پوشش این مناطق خبر داد.
رحمت الله شاکری افزود: همچنین با هدف ارتقای شاخص های آموزشی بخش جوانان،  ۱۵۰ کارگاه آموزشی در حوزه ازدواج عملیاتی شده و ۱۴ کارگاه نیز با پوشش توانمند سازی سازمان های مردم نهاد اجرایی شده است.
شاکری با بیان اینکه در حوزه ازدواج، کارگاه های آموزشی به خروجی و دستیابی بهتر به اهداف کمک می کند، خواستار همکاری شبکه بهداشت شهرستانها با سمنهای فعال در این بخش شد.
وی با تاکید بر اهمیت پوشش همه جانبه فعالیت ها، خاطرنشان کرد: همچنین به جامعه هدف ما در میان کودکان بازمانده از تحصیل نیز پوشش خدماتی داده شده است.
خروجی کارکرد نادرست سایر نهادها به جامعه هدف بهزیستی تبدیل می شود
علیرضا موسوی امجد در این نشست افزود: جامعه هدف بهزیستی محصول عملکرد نادرست نهاد خانواده، مدرسه، حوزه آموزش و … است که هدفگذاری، برنامه ریزی و توسعه صحیح زیرساخت ها با ایجاد ظرفیت های آموزشی، توانمند سازی و خروجی محور به کاهش آسیب های اجتماعی و همچنین جلوگیری از بروز تبعات بعدی کمک می کند.
موسوی امجد با تاکید بر اهمیت غنی سازی اصولی اوقات فراغت جامعه، ابراز داشت: ارتقای سرمایه گذاری ها در حوزه های ورزش و جوانان و نگاه کلان و صحیح به این بخش ضروری است.
وی با اشاره به شروع فصل تابستان و سوق افراد به سمت ورزش های مختلف، خواستار ارتقای شاخص های زیرساختی و تحهیزاتی در استان با نگاه به استفاده مطلوب از این ظرفیت شد.
مدیرکل بهزیستی استان نقش آموزش محوری در غنی سازی اوقات فراغت جوانان را محسوس دانست و گفت: حرفه آموزی و آموزش در کنار غنی سازی اوقات فراعت به توانمند سازی فرد و حرکت به سمت اشتغال زایی کمک می کند.
حجت الاسلام حمید برازش مدیرکل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست افزود: برنامه های مختلف فرهنگی و دینی با محوریت روحانیون مستقر در روستاها عملیاتی می شود که حمایت از این بخش خروجی بهتری را رقم خواهد زد.
برازش با اشاره به پوشش و غنی سازی اوقات فراغت در فصل تابستان، اظهار کرد: در همین راستا ۸۰۰ خانه قرانی پوشش بخش جوانان را انجام می دهند.
وی خواستار ارائه برنامه های سازگار و متناسب با حوزه جوانان شد و ابراز داشت: ادارات فرهنگی برنامه های سازگار با نسل جوان و خروجی محور را عملیاتی کنند.
برازش توسعه زیرساخت های فرهنگی برای نسل جوان را ضروری دانست و اظهار کرد: زیرساخت های مدیریت غنی سازی اوقات فراغت در استان مطلوب نیست.
وی افزود: بخش زیادی از جمعیت و نسل جوان در مرکز استان حضور دارند که با توجه به حجم ورود گردشگر به استان باید دید زیرساخت های فرهنگی چه مقدار از پوشش جامعه هدف داخل استان را عملیاتی می کند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گفت: باید برای تحقق غنی سازی اوقات فراغت جوانان وقت بیشتری گذاشت و نگاه، نگرش و عملکرد گره گشایی در این بخش را به کار گرفت.
فعالیت ۱۴۰ کانون آموزشی برون مدرسه ای در استان
هادی زارع پور مدیرکل آموزش و پرورش در این نشست افزود: همچنین ۲۸ کانون درون مدرسه ای با پوشش ۸۰۰ نفری در استان فعال است.
زارع پور تصریح کرد: با هدف اجرای برنامه های اوقات فراغت، با استفاده از ظرفیت های درون سازمانی ۱۲ کانون فرهنگی تربیتی و ۱۳ دارالقران الکریم آموزش و پرورش در تمامی شهرستان ها فعال شده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین پژوهش سراهای دانش آموزشی در ۱۳ شهرستان فعالیت دارند.
زارع پور با اشاره به اجرای برنامه های متنوع غنی سازی اوقات فراغت توسط آموزش و پرورش استان، ابراز داشت: ستاد غنی سازی اوقات فراغت از ماه های گذشته در استان فعال شده و هدفگذاری اجرای برنامه های مختلف و متنوع با ماهیت تقاضا محور را از دهم تیرماه به مدت شش هفته عملیاتی کرده است.
زارع پور با اشاره به اهمیت شعار سال، گفت: در همین راستا پنج محور برنامه در حوزه های مهارت های ارتباطی، معرفتی، هویتی و بصیریتی، مهارت های فرهنگی، هنری، نشاط آور و شادی بخش، مهارت های حرفه ای با مشارکت دستگاه های متولی، مهارت های اشتغالی و اقتصادی و همچنین مهارت های ورزشی و سلامت به عنوان پنجمین محور، موضوع اجرای اقدامات قرار گرفت.
بنا بر این گزارش، امید می‌رود مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد با تعهد و مسوولیت‌پذیری بیشتری برای نشاط، شادی، اوقات فراغت همراه با شور و شعور، آشنایی با فرهنگ غنی اسلامی، سبک زندگی اسلامی و اشتغال آنان برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی طراحی کنند و گام بر دارند.