آشنایی با ضرب المثل گزه نمازبُر
آشنایی با ضرب المثل گزه نمازبُر
به نقل از مردان کهن به این دلیل چنیین نامی را بر آن گذارده اند که صاحبش در اوقاتی که در صحرا و یا در باغ مشغول نمازخواندن بوده حیوان یا به سمت صاحب می امده که این حرکت باعث قطع نمازش می شده و یا گاهی اوقات میخ طویله خود از زمین بیرون می کشیده و صاحبش که در حال نماز خواندن بوده ، بالاجبار نماز را قطع و در پی او میدویده تا مهارش کند و مورد دیگر هم به نقلی ،هنگامی که حیوان با صاحبش از صحرا و یا باغ بر می گشته و به شهر می رسیده، یک مرتبه مسیر خودش را تغییر می دا

فریادجنوب :این مثل پر معنا هم به مانند دیگر ضرب المثل ها که تماما غنی و ریشه درواقعیتها و رخدادهای اجتماعی دوره خود دارد ، به درستی بوسیله نیاکان ما ابداع و در جامعه ترویج داده شده و سپس در سینه ها ثبت و به ما رسیده و هنوز هم که هنوز هست در گفتگو ها و اندرزهای بزرگان باتجربه کاربرد بسیاری دارد.
و اماضرب المثل مزبور برخواسته از حکایتی بوده که به چند گونه بیان و روایت شده است و از آنجا که درقدیم این حیوان نجیب وسیله کار،سفر و تردد اغلب مردم  بوده ،ضرب المثل های زیادی در رابطه ی، این حیوان نجیب با انسان ابداع و درجامعه رواج داده شده مانند:
خرگزه ، خر گچکو ، خرشیطو ، خرلنگ ، خرلوک یا لک ، خر قوضی ، خر ِبار ورگر ، خرک دهدا و خر نفهم.
که باز نوع استفاده از آنها بستگی به شرایط و حرکات سرزده از فرد مورد اطلاق قرار گرفته را داشته است.

معمولا 5 نوع از این حیوان مورد استفاده ی عموم مردم قرار می گرفته که دارای  مشخصات زیر بوده اند.

ا-خر سوز (سفید رنگ) تند رو و زیبا ودارای حرکتی نرم و موزون و گران قیمت بوده و معمولا از بنادر به بهبهان وارد میشده و مختص متمولین و افراد مرفه بوده است.

2-خرسوره (سیاه رنگ) که باز این حیوان هم حرکتش ارام و بدون تکان بوده که سواره با آن احساس راحتی بسیارمی کرده است.

3-خر گزه (خاکی رنگ) که بسیار چموش و سرکش و قدرتمند بوده. و برای خیش کردن (شخم زدن ) و بار بردن از آن استفاده می شده است.

4-خر دیوه (خاکستری رنگ) که سواری با آن کمی خسته کننده و ملال اور بوده و مختص افراد ضعیف به لحاظ مالی بوده است.

5-خر چرمه ،دو رنگ (رگ رگی ) که بسیار لنگ و پر تکان و در حال حرکت سواره را بسیار بالا و پائین می برده و باعث خستگی شدید فرد سواره می شده ومعمولا افراد بسیار ضعیف و کم در آمد از استفاده می کردند.

و اما چرا به خر گزه گفته اند :
گزه ی نماز بر؟

به نقل از مردان کهن به این دلیل چنیین نامی را بر آن گذارده اند که صاحبش در اوقاتی که در صحرا و یا در باغ مشغول نمازخواندن بوده حیوان یا به سمت صاحب می امده که این حرکت باعث قطع نمازش می شده و یا گاهی اوقات میخ طویله خود از زمین بیرون می کشیده و صاحبش که در حال نماز خواندن بوده ، بالاجبار نماز را قطع و در پی او میدویده تا مهارش کند و مورد دیگر هم به نقلی ،هنگامی که حیوان با صاحبش از صحرا و یا باغ بر می گشته و به شهر می رسیده، یک مرتبه مسیر خودش را تغییر می داده و هر درب خانه ای که باز بود به درون آن وارد می شده، گاهی اوقات اتفاقی یکی ار این دربهای باز، درب مسجد بوده و مردم محل که در حال نماز خواندن در آنجا بوده اند، با ورود این حیوان به مسجد نمازشان قطع و بریده می شد.

و بر اساس همین حرکات سرکشانه که از این حیوان مداوما سر می زده، این ضرب المثل در بین مردم جا افتاد و رواج پیدا نمود و از آن پس تا کنون به هرکسی که بی مقدمه خودرا وارد گفتگوی یک نفر و یا چند نفر می کند وباعث قطع گفتگو آنها می شود، می گو یند “گزه ی “نماز بر.