آنچه باید در مورد واکسن آنفلونزا نوع A یا H1 N1 بدانیم!
آنچه باید در مورد واکسن آنفلونزا نوع A یا H1 N1 بدانیم!

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بدن ما همواره در معرض عفونت های ویروسی و میکروبی می باشد و گاهی سیستم دفاعی بدن بنا به دلایل گوناگون قادر به حذف و نابودی عامل عفونی نمی باشد. زیرا ایمنی سلولی و هورمونی که دو سیستم دفاعی در بدن می باشند در ابتدا باید […]

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بدن ما همواره در معرض عفونت های ویروسی و میکروبی می باشد و گاهی سیستم دفاعی بدن بنا به دلایل گوناگون قادر به حذف و نابودی عامل عفونی نمی باشد. زیرا ایمنی سلولی و هورمونی که دو سیستم دفاعی در بدن می باشند در ابتدا باید قادر به شناسایی ساختمان و عملکرد میکروب یا ویروس باشند و آنگاه با ساختن پادتن یا ضد میکروب و ضد ویروس آنرا نابود نمایند.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب، به نقل از  روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ دکتر رحمت اله افشار افزود: اما گاهی سیستم دفاعی بدن بنا به دو دلیل مهم قادر به انجام این عمل نمی باشد که یک عامل؛ ضعف سیستم دفاعی ناشی از شرایط سنی، ژنتیکی، اونی یا بیماریهای زمینه ای و دارو ها است.

وی توانایی بیماری زایی بالای ویروس و یا باکتری در مقابله با سیستم دفاعی بدن را دومین علت دانست و ابراز داشت: که در این راه دانشمندان موفق به ساخت عامل کشته و یا ضعیف شده از میکروب یا ویروس به نام واکسن شدند. پس از تزریق واکسن به بدن این فرصت برای سیستم دفاعی فراهم می آید که خود را در مقابل ویروس ضعیف یا کشته شده آزمون نماید و با همه شرایط و ساختمان آن آشنا شود تا اگر در روز مبادا با فرم و شکلی قویتر از آن مواجه شد با دانش و تجربه قبلی که از فرم ضعیف یا کشته شده آن بدست آورده بتواند بلافاصله آن را نابود نماید.

واکسن آنفولانزای نوع A به چه اشکالی می باشد؟

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: این واکسن ها دارای ۲ شکل می باشد ۱- فرم اسپری بینی که به داخل محفظه بینی اسپری می شود ۲و – فرم تزریقی که در محل بازو تزریق می شود.

تفاوت این ۲ نوع واکسن چیست و موارد کاربرد آن چگونه می باشد؟

وی اضافه کرد: واکسن اسپری نازال یا بینی از ویروس ضعیف شده می باشد و برای افراد سالم که سن آنها بین ۲ تا ۴۹ سال است قابل استفاده می باشد بنابراین برای سایر گروههای سنی از جمله کودکان زیر ۲ سال ، افراد مسن، خانم های باردار و همچنین در افراد با بیماری زمینه ای ممنوع است.

دکتر افشار تصریح کرد: اما واکسن تزریقی که از ویروس کشته شده می باشد برای نام گروهای سنی حتی خانم باردار و شیرده و در افراد با بیماری زمینه ای مجاز می باشد.

تزریق برای چه کسانی از اهمیت بیشتری نسبت به سایر افراد برخوردار می باشد؟

بیماران دیالیزی و پیوند کلیه، بیماران تالاسمی ماژور، بیماران کبدی شامل: سیروز و پیوند کبد، موارد سرطان ها شامل: بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرار دارند و پرسنل بهداشتی درمانی در اولویت تزریق واکسن هستند.

  • نویسنده : طیبه برزیان
  • منبع خبر : فریادجنوب