اتحاد نمایندگان اصفهان برای بحران آب و بی خیالی نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد/تولیدسالانه ۸ میلیارد متر مکعب آب در کهگیلویه و بویراحمد و مصرف فقط ۱۳درصد آن در این استان
اتحاد نمایندگان اصفهان برای بحران آب و بی خیالی نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد/تولیدسالانه ۸ میلیارد متر مکعب آب در کهگیلویه و بویراحمد و مصرف فقط ۱۳درصد آن در این استان

پایگاه خبری فریاد جنوب_ایران کشوری است که در ناحیه کم بارش و عموما خشک کره زمین واقع شده. چند سالی است که به دلیل کاهش بارش نزولات آسمانی و بهره برداری بیش از حد برای رفع نیازهای کشاورزی صنعتی و …موجب بروز بحران جدی کم ابی در کشور شده. از این رو در استانهای خشک […]

پایگاه خبری فریاد جنوب_ایران کشوری است که در ناحیه کم بارش و عموما خشک کره زمین واقع شده.
چند سالی است که به دلیل کاهش بارش نزولات آسمانی و بهره برداری بیش از حد برای رفع نیازهای کشاورزی صنعتی و …موجب بروز بحران جدی کم ابی در کشور شده.
از این رو در استانهای خشک و کم بارش تامین اب برای مصارف گوناگون خود معضلی بزرگ است و گاها در کشور به نزاع هایی برسر تقسیم سهم اب از منابع مختلف بوجود می آید .
استان کهگیلویه و بویراحمد در منطقه ای نسبتا با بارش مناسب واقع شده است و حتی در آماری از مناطق پر آب کشور اعلام شد نزدیک به ۲۰ درصد منابع آب شیرین کشور را داراست.
اگرچه خشکسالی های اخیر این استان را هم بی نصیب نگذاشته ولی بنظر میرسد بخش اعظم مشکلات مربوط به عدم مدیریت مناسب در ذخیره و بهره بردن از منابع ابی است و فقط از رودهای این استان میگذرند و انچنان بهره ای نصیب مردم و کشاورزان نمیشود.

استان کهگیلویه و بویر احمد دارای 15 دشت قابل کشاورزی است. دشت 6 هزار هکتاری امامزاده جعفر(ع) و 2 دشت پنج هزار هکتاری کلاچو و دهدشت از مناطق مهم کشاورزی جنوب کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌روند.

تعداد چاه‌های مجاز کهگیلویه بویراحمد بیش از 2 هزار و 500 حلقه چاه است و برداشت بی رویه سالانه حدود 300 میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی به دلیل نبود برنامه ریزی در سال‌های گذشته، تهدید جدی برای ادامه حیات کشاورزی این استان شده است.
حجم بهره برداری از منابع آب این استان یکهزار و 70 میلیون متر مکعب است که از این میزان 770 میلیون متر مکعب از آب‌های سطحی است.
بارش نزولات آسمانی در این استان 675 میلیمتر بوده که در 2 سال گذشته به 550 میلیمتر کاهش یافته است.
به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد، میانگین تبخیر سالانه آب در این استان را 299 میلی متراست.
بشار،خرسان، مارون، سمه، زهره، نخیر، سادات و جن از رودخانه‌های اصلی این استان است. طول رودخانه‌های دائمی و فصلی کهگیلویه وبویراحمد را یکهزارو 400 کیلومتر است و هم اکنون 2 سد با ظرفیت 589 میلیون متر مکعب در این استان وجود دارد.
این سدها شامل سد کوثر با حجم 580 میلیون متر مکعب و سد شاه قاسم با ظرفیت 9 میلیون متر مکعب است که سد قاسم چندین سال است خشک شده و حتی ایرادات فنی بسیاری بران وارد است و نبود سد مخزنی مناسب و علمی در استان معضلی بزرگ و محرز است.

حال با این همه معظل کم ابی و نبود سد مخزنی مناسب و با تحقیقات علمی و مطابق با اکوسیستم و محیط زیست و مطابق با شرایط منطقه برخی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی وقت و همت خود را برای مساعل کم اهمیت گذاشته اند در صورتی که نمایندگان استان اصفهان که شایعه انتقال آب کهگیلویه و بویراحمد به آنجا شنیده میشود برای حل مشکلات کم آبی استانشان دسته جمعی استعفا می دهند تا مجلس و دولت را جهت قرار دادن ردیف بودجه برای رفع مشکل کم آبی استانشان تحت فشار قرار دهند.منبع:یاسوج تایمز