احیای ۳ رشته منسوخ صنایع‌دستی در کهگیلویه و بویراحمد
احیای ۳ رشته منسوخ صنایع‌دستی در کهگیلویه و بویراحمد
معاون صنايع‌دستي کهگيلويه و بويراحمد گفت: احياي سه رشته صنايع‌دستي فراموش‌شده نمدمالي، جاجيم‌بافي و گليم مشته به عنوان رشته‌هاي بومي استان با انجام آموزش‌هاي تخصصي آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب:محمدکاظم رحمانی، معاون صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: ۱۲ کارگاه مهارتی برای آموزش این سه رشته بومی در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد راه‌اندازی شده است.

وی از برگزاری دوره‌های آموزشی صنایع‌دستی باهدف احیاء هنرهای منسوخ‌شده در استان خبرداد و گفت: به شرکت‌کنندگان در این دوره‌های آموزشی گواهی مهارت و سپس تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت به‌منظور راه‌اندازی کارگاه‌های خانگی اعطاء و همچنین از علاقه‌مندان برای برپایی دوره مهارتی بهره گرفته می‌شود.

معاون صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: نمدمالی با استفاده از پشم گوسفند تولید شده که در صورت احیای آن افزون بر رونق تولید منجر به گرمی بازار فروش پشم عشایر به قیمت واقعی نیز می‌شود.

رحمانی بیان کرد: گلیم مشته نیز نوعی گلیم یکرو بافت است که می‌تواند در صورت تولید انبوه سرمایه اقتصادی خوبی برای زنان ایجاد کند.

وی ادامه داد: جاجیم نیز از پشم تولید می‌شود و رنگ‌های آن روشن بوده و تفاوت جاجیم با گلیم در این است که گلیم زبر و خشن‌تر است.

معاون صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این محصول به دلیل سبک بودن برای زیرانداز، روانداز و رختخواب‌پیچ به‌ویژه در مناطق روستایی کاربرد زیادی دارد.

  • نویسنده : مهرشاد سلطانی نژاد