اختصاص ۴۸۳ میلیارد تومان برای طرح‌های آبخیزداری زاگرس
اختصاص ۴۸۳ میلیارد تومان برای طرح‌های آبخیزداری زاگرس

۴۸۳ میلیارد تومان به منظور اجرای طرح‌های آبخیزداری و حفاظت از آب، خاک، جنگل‌ها و مراتع زاگرس در ۱۱ استان کشور اختصاص یافته است. میلیارد تومان به منظور اجرای طرح‌های آبخیزداری و حفاظت از آب، خاک، جنگل‌ها و مراتع زاگرس در ۱۱ استان کشور اختصاص یافته است. به گزارش فریاد جنوب ، معاون آبخیزداری و امور مراتع و بیابان […]

۴۸۳ میلیارد تومان به منظور اجرای طرح‌های آبخیزداری و حفاظت از آب، خاک، جنگل‌ها و مراتع زاگرس در ۱۱ استان کشور اختصاص یافته است.

میلیارد تومان به منظور اجرای طرح‌های آبخیزداری و حفاظت از آب، خاک، جنگل‌ها و مراتع زاگرس در ۱۱ استان کشور اختصاص یافته است.

به گزارش فریاد جنوب ، معاون آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در یازدهمین جلسه ستاد ملی برنامه مدیریت بوم سازگان زاگرس در یاسوج با بیان اینکه امسال از محل صندوق توسعه ملی ۴۸۳ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری جهت حفاظت از آب، خاک، جنگل‌ها و مراتع زاگرس در ۱۱ استان کشور اختصاص یافته است گفت: از این مبلغ ۳۸ میلیارد تومان آن به استان کهگیلویه و بویراحمد تخصیص یافت.
خسرو شهبازی طول جنگل‌ها و مراتع زاگرس را هزار و ۳۰۰ و عرض آن را بیش از ۲۰۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: مساحت جنگل‌های زاگرس ۶ میلیون هکتار بوده که ۴۰ درصد از جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهد.
وی با بیان اینکه ۷ رودخانه از ۹ رودخانه بزرگ کشور در حوزه زاگرس است گفت:۴۰ درصد از آب‌های شیرین کشور در محدوده زاگرس تولید می‌شود.
شهبازی از اجرای طرح ملی بوم سازگان زاگرس با هدف احیاء جنگل‌ها، مراتع و گونه‌های جانوری و گیاهی در این حوزه خبر داد و افزود: این طرح با مشارکت ۱۱ استان زاگرس‌نشین برای مقابله با خشکسالی‌ها و آفات و بیماری‌ها اجرا می‌شود.

اجرای کاداستر در جنگل‌های زاگرس
مدیرکل حفاظت و حمایت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز از تبیین اقدامات مختلف برای حفظ و احیا جنگل‌ها و مراتع در کشور گفت: ثبت مالکیت دولت یا همان کاداستر باید در سطح ۶ و ۶ دهم میلیون هکتار اجرا شود.
آقای افراسیابی دومین اصل را حفاظت از طریق ساخت کمربند حفاظتی اعلام کرد و افزود: ۵۰۰ کیلومتر کمربند حفاظتی با مشارکت مردم در کشور در حال اجرا است.
وی تامین سوخت مورد نیاز ۱۰ هزار خانوار ساکن در جنگل‌ها را یکی دیگر اقدامات این سازمان برشمرد و گفت: ۸ و نیم میلیون متر مکعب چوب سالانه توسط بومی ها، جنگل‌نشینان و عشایر کشور سوخت می‌شود.
افراسیابی مدیریت آفات و بیماری‌ها و حفاظت فیزیکی را از دیگر اقدامات این سازمان برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور دانست و گفت: کار پایش و شناسایی مناطق بحرانی با کمک ظرفیت‌های مردمی در دست انجام است.
وی گشت زنی و مراقبت را رسالت مهم دیگر این سازمان برشمرد و افزود: در حال حاضر ۱۳۵ میلیون هکتار از عرصه‌های جنگلی کشور فقط با ۳ هزار و ۷۰۰ نیرو حفاظت می‌شود.
افراسیابی با بیان اینکه سرانه حفاظت از جنگل در کشور نسبت به میانگین جهانی خیلی پائین و نگران کننده است گفت: در دنیا به ازاء هر ۲ هزار هکتار جنگل یک نفر نیروی انسانی مراقبت می کند این در حالی است که در ایران هر نفر از حدود ۴۰ هزار هکتار جنگل حفاظت می‌کند.

۱۳۸۰ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع‌طبیعی کشور
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور هم گفت: در چهار ماهه اول امسال هزار و ۳۸۰ فقره آتش سوزی در کشور رخ داده که بر اثر آن ۱۴ هزار و ۸۴۵ هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی دچار حریق شدند.
سرهنگ عباس نژاد افزود: از مجموع هزار و ۳۸۰ فقره آتش سوزی ۳۹۸ فقره آن در سطح جنگل‌ها و ۹۸۲ فقره معادل ۷۱ درصد آن در سطح مراتع به وقوع پیوست.
وی گفت: در بین این تعداد آتش سوزی، زاگرس با ۶۷۹ فقره با ۷ هزارو ۳۸۴ هکتار بیشترین سهم آتش سوزی را به خود اختصاص داد.
عباس نژاد افزود: استان‌های خوزستان با ۱۵۲ فقره، کردستان ۱۴۶، تهران ۸۱، قم ۷۷، مرکزی ۷۴، آذربایجان غربی ۷۲، فارس ۶۵، کهگیلویه و بویراحمد ۶۳، همدان ۶۰ و آذربایجان شرقی با ۵۷ فقره بیشترین آتش سوزی را امسال در کشور داشتند.
وی گفت:حدود ۱۳۷ میلیون هکتار از اراضی ملی کشور در حال حاضر وضعیت حفاظتی مطلوبی ندارند.