از گام اساسی بیمه سلامت در راستای کمک به حفاظت از سلامت بیمه شدگان در اپیدمی کرونا تا کسب رتبه دوم کشوری در نسخه پیچی الکترونیک
از گام اساسی بیمه سلامت در راستای کمک به حفاظت از سلامت بیمه شدگان در اپیدمی کرونا تا کسب رتبه دوم کشوری در نسخه پیچی الکترونیک
سازمان بیمه سلامت بزر گترین سازمان بیمه گر پایه در حوزه بهداشت ودرمان( کشور با تحت پوشش قرار دادن بیمه پایه درمان در5 صندوق بیمه ای، بیش از ۴۰ میلیون نفر تقریباً نیمی ازمردم کشور) نقش بسزایی در نظام سلامت ایفا می نماید.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب ؛ سازمان بیمه سلامت بزر گترین سازمان بیمه گر پایه در حوزه بهداشت ودرمان( کشور با تحت پوشش قرار دادن بیمه پایه درمان در5 صندوق بیمه ای، بیش از ۴۰ میلیون نفر تقریباً نیمی ازمردم کشور) نقش بسزایی در نظام سلامت ایفا می نماید.
دکتر کاظمی بیان داشت: درصد بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت ایران به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت هستند و هزینه ای برای حق بیمه خودپرداخت نمی کنند.

وی تصریح کرد: اداره کل بیمه سامت استان کهگیلویه وبویراحمد نیز با تحت پوشش قرار دادن بیمه پایه درمان در 5 صندوق بیمه ای، حدود ی 570 هزار نفر نقش بسزایی در نظام سلامت جامعه ایفا می کند.

رسیدگی الکترونیک اسناد بستری

به طور سنتی انبوهی از اسناد کاغذی توسط بیمارستا نها بابت هر پرونده بستری به بیمه ها ارسال می شدتا بعد ازرسیدگی، مبلغ پرداختی بیمه محاسبه و برای ارائه دهنده خدمت واریز گردد. حجم کار طاقت فرسا، مصرف بسیار زیاد کاغذ و دشوار یهای کپی برداری، دسته بندی، ارسال، رسیدگی و نهایتاً بایگانی اسناد کاغذی یکی ازمشکلات بیمارستا نها و بیمه بود.

با استفاده از این سامانه فرایند رسیدگی به اسناد بیمارستانی از مرحله دریافت اسناد تا مرحله رسیدگی که حدود سه ماه زمان نیاز داشت به کمتر از ۲۰ روز می رسد.
همچنین رسیدگی الکترونیک و حذف کاغذ در اسناد ارسالی بستری منجر به صرفه جویی در مصرف 72 میلیون برگ کاغذ A4 و حفاظت از منابع ملی و محیط زیست و جلوگیری از قطع بالغ بر 100 هزار اصله درخت در سال می گردد.

باهمت جدی انجام شده مدل ارسال الکترونیک این اسناد و رسیدگی آنها در سال 1398 به شکل پایلوت، رفع اشکال و در یک قالب زمان بندی مشخص و فشرده در سطح کشور اجرایی شد.

در حال حاضر این مهم در کلیه استان به صورت کامل انجام شده که مجموعاً در بیش از ۳۵۰ بیمارستان عملیاتی شده است.

سامانه تبادل و رسیدگی الکترونیک اسناد بستری در 7 بیمارستان دولتی دانشگاهی سطح استان کهگیلویه وبویراحمد اجرایی شده است.

تحقق این موضوع در راستای برنامه دولت الکترونیک و پرونده الکترونیک سامت می تواند نقطه عطفی باشد که اثرات مستقیم و غیرمستقیم آن در سال های آینده آشکارخواهد شد.

نظام نسخه الکترونیک:در بخش سرپایی

یکی از توقعات به حق مردم، ارائه دهندگان خدمت و بیمه های سلامت و کل نظام کشور شفافیت حداکثری، ارائه سریع خدمات، پیاده سازی قوانین و مقررات بالادستی و صرفه جویی در وقت و هزینه هاست که این موارد در زمان ویزیت سرپایی بیماران در سطح کشور تنها از طریق نسخه نویسی الکترونیک محقق می شود.

نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک در استان کهگیلویه وبویراحمد هم اکنون با جدیدت تمام در بیش از 300 موسسه مستقل بر نزدیک به 800 موسسه مستقل و غیر مستقل اعم از دولتی دانشگاهی ، خصوصی و عمومی غیر دولتی به اجرا درآمده است و اداره کل بیمه سلامت استان  با نزدیک به 90% نسخه پیچی الکترونیک از استانهای برتر کشور ( با رتبه دوم کشوری ) در سال 1399 و همچنین با پیشرفت مطلوب در سال 1400 مواجه بوده و تلاش می شود با رفع چالشهای موجود به نحو احسن فرآیند استمرار یابد.

در این شرایط شیوع بیماری کرونا ، سازمان بیمه سلامت حامی مردم و تامین کننده مالی و پشتیانی حوزه سلامت است و یکی از مشکلاتی که اغلب بیماران بستری بخصوص مبتلایان به کرونا در بیمارستان با آن مواجه بودند، بحث پوشش بیمه ای بود که خوشبختانه این امکان فراهم شد تا از آذرماه سال 99 با پیشنهاد سازمان و تصویب ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا ، افرادی که تحت پوشش هیچگونه بیمه ای نیستند بدن ارزیابی وسع بصورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند.

به تمام بیمارستانهای طرف قرارداد نیز اعلام شد در بدو ورود بیماران به بیمارستان چنانچه فاقد بیمه باشند راهنمایی از پوشش هزینه ها از سوی بیمه سلامت ، خدمات تشخیصی درمانی را دریافت نمایند.

این اداره کل با همکاری در تعهد قراردادن 100% هزینه آزمایشات PCR تشخیصی کرونا و همچنین داروهای کرونا شامل فاویپیراویر – و رمدسیویر و … هزینه اقامت های icu حتی در بخش های عمومی تجهیز شده و در راستای کمک به سلامت آحاد بیمه شدگان و حفاظت از سلامت آنان در این اپیدمی گامهای اساسی برداشته است .