اعتراض مردم نسبت به گرانی ها در آستانه شب یلدا در دهدشت | نظارت و بازرسی‌ها اثرگذار و ملموس نیست + تصاویر
اعتراض مردم نسبت به گرانی ها در آستانه شب یلدا در دهدشت | نظارت و بازرسی‌ها اثرگذار و ملموس نیست + تصاویر
فـــریاد جنوب | افزایش قیمت و گرانی ها در آستانه شب یلدا در سایه کم توجهی و عدم نظارت کافی بازرسان، اعتراض شهروندان دهدشتی و گلایه آنها را به دنبال داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فریاد جنوب از دهدشت، باوجود تب و تاب مردم شهر دهدشت برای خرید اقلام شب یلدا و اینکه انتظار می‌رفت جنب و جوش شهروندان به نسبت روزهای دیگر در آستانه بلندترین شب سال رونق بیشتری بگیرد اما بیشتر خوراکی‌های یلدایی از جمله میوه، آجیل و خشکبار طعم گرانی گرفته و همین موضوع اشتیاق مردم را برای خرید بسیاری از اقلام کور کرده بود.

شور و شوق و اشتیاق بسیار زیاد شهروندان جهت خرید در سایه عدم نظارت و بازرسی از سوی بازرسان ستاد تنظیم بازار سبب شد تا کسبه و صنوف از این شرایط سوء‌استفاده کرده و اجناس خود را با نرخ های متفاوت و دلخواه خود به فروش برسانند، بدون از آنکه توجهی به شرایط روزمره مردم و توان آنها برای خرید داشته باشند.

بازار شب یلدای شهر دهدشت تنها از سوی بازرسان اداره صمت کهگیلویه بادقت پایش می‌شد اما این بازرسی به تنهایی کارساز نبود و علاوه بر بازرسان اداره صمت می‌بایست بازرسان جهادکشاورزی و تعزیرات حکومتی شهرستان که متولیان اصلی ستاد تنظیم بازار هستند نیز در این گشت مشترک حضور داشته تا همزمان با بازرسی‌ها بتوانند تخلف مورد نظر را بررسی کرده و در همان محل کشف تخلف، حکم متخلف صادر می‌شد.

در بررسی‌های میدانی و بازرسی‌ها دو چیز بیشتر از همه برجسته بود. یکی گرانی‌های بی‌حساب و کتاب و دیگری اعتراض و گلایه‌های شهروندان از بی‌ثباتی بازار و گرانفروشی‌ها.

تفاوت شب یلدا با شب‌های دیگر تنها یک دقیقه است، همین ۶۰ ثانیه ناقابل یلدا را از دیگر شب‌های سال متمایز کرد اما با اینهمه یلدا بهانه بسیار خوبی برای تزریق دوباره عشق، امید و شور زندگی در جمع باصفای خانواده است. پاییز با همه زیبایی‌هایش رخت بربست و زمستان آغاز شد، گر چه زمستان با سوز و سرما آمد اما در بلندای شب یلدا اجاق خاطره‌ها روشن می‌شود تا در مسیر عطوفت و مهرورزی به همدیگر پیوند خورده و در پیچ و خم زندگی انسانها اسیر سردی فاصله‌ها نشوند.

یکی از میوه‌فروشان دهدشتی به خبرنگار فریادجنوب گفت: بازار شب یلدای امسال شلوغ است اما توان خرید مردم کمتر شده چون افزایش قیمت‌ها زیاد است.

جواد ادامه داد: بازار شب یلدای سالهای گذشته بهتر از امسال بود، قیمت میوه‌ها الان بین ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان است، انار کیلویی ۳۵ هزار تومان است اما با این قیمت مردم توان خریدن ندارند، با این میزان قیمت‌ها یک کارگر چقدر توان خریدن دارد؟

وی بیان کرد: شرایط امروز مردم و نداری همشهریانم را درک میکنم اما به عنوان یک کاسب هرقدر هم که منصف باشم باید به فکر سود و زیان خودم هم باشم، من هم میوه‌ها را خریداری میکنم و با احتساب هزینه‌های جانبی باید با قیمتی به صرفه آنها را بفروشم و کمتر از آن برایم ضرر است.

فاطمه یکی از شهروندان دهدشتی به خبرنگار فریاد جنوب، گفت: در بازار همه چیز هست اما مردم توان خریدن ندارند و خیلی از مردم فقط تماشاکننده هستند، اگر سهام عدالت هم واریز نشده بود هیچکس توان خریدن نداشت.

وی گفت: هیچگونه نظارتی از سوی بازرسان بر بازار نیست، اگر هم نظارتی باشد فقط نمایشی است و بازرسان چندتا عکس و تصویر می‌گیرند و می‌روند. اینهمه گرانی و داد مردم را نمی‌بینند؟ چرا هیچگونه نظارتی نیست و اگر هم مثلأ نظارت می‌کنند چرا اثرگذار نیست؟

این شهروند دهدشتی گفت: بازرسی‌ها و نظارت‌ها باید ملموس و تأثیرگذار باشد، نظارت‌ها باید در سطح بازار اثرگذار باشد در آن صورت نظارت‌ها قابل قبول است.

مدیرکل جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌و‌گو با فریادجنوب، گفت: بازرسان جهادکشاورزی طی سه روز گذشته تاکنون در دوشیفت صبح و عصر جهت متعادل کردن بازار شب یلدا در تمام شهرستان‌های استان در حال بازرسی و نظارت هستند.

سید علی معتمدی پور افزود: انواع میوه بر اساس درجه یک و درجه دو قیمت‌گذاری شده و در صورت مشاهده هرگونه افزایش قیمتی خارج از قیمت‌های مصوب ستاد تنظیم بازار با متخلف برخورد قانونی می‌شود.

وی تصریح کرد: در تمام شهرهای استان و تا ساعات پایانی شب یلدا بازرسان در سطح بازار مستقر بوده و بر تمامی صنوف نظارت می‌کردند.

معتمدی پور خاطرنشان کرد: بازرسی‌ها و نظارت‌ها تنها معطوف به شب یلدا نبوده و پس از آن جهت متعادل کردن نظم بازار همچنان ادامه دار است.

برپایه این گزارش، گرانی و افزایش قیمت در شهرستان کهگیلویه بیداد می‌کند و متأسفانه نظارت و بازرسی‌ها اصلأ اثرگذار نیست، صنوف مختلف و کسبه نیز در سایه این بی‌توجهی‌ها به تخلفات خود ادامه داده و تمامی این عوامل در مجموع گلایه و نارضایتی مردم را به دنبال دارد.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی
  • منبع خبر : فریاد جنوب