افول سیاسی “سادات امامزاده علی ‌ (ع) ومنسوبین” در ازای بی تدبیری وتک محوری
افول سیاسی “سادات امامزاده علی ‌ (ع) ومنسوبین” در ازای بی تدبیری وتک محوری
ازجهات جمعیتی ،وسعت جغرافیایی منطقه ای وغیر منطقه ای می توان گفت که چنین طایفه ای نسبت به سایر طوایف مطرح در استان بیشتر وشاید با احتساب منسوبین برابری داشته باشند با جمعیت دو ایل از جمعیت استان.

فریادجنوب :اگر مروری گذرایی به تاریخ جغرافیا و،وقایع اتفاقیه در صدهای اخیر استان کهگیلویه بویر احمد،داشته باشیم .می بینم که در ادوار مختلف حاکمیتی ،و دوران ایلخانی، وجنگ جدلهای طایفه ای درمیان ایلات وطوایف .از لحاظ ترکیب جمعیتی وجغرافیای ایلی سادات امامزاده علی (ع)منسوبین سر امد بوده. ونقش اول ومثبت را در هر مقطع زمانی ایفا می نموده اند،ظرفیت عالمی وعلمی چنین طایفه ای به گونه ای بوده. که سواد اموزی از مکتب خانه تا درس حوزوی اولیه واموزش به شیوه تدوین شده امروزی از میان چنین طایفه ای برخاسته بطوریکه اولین حوزه علمیه به سبک ان روزگاران در روستای سادات امامزاده علی امروزی بوده و اولین اموزگاران زن مرد که تعلیم وتربیت را ه به شیوه رسمی در استان شروع نمودند از سادات امامزاده علی بوده اند(میرزا ابولحسن حسینی ومیرزا محمد فرد جهانبین ).

ازجهات جمعیتی ،وسعت جغرافیایی منطقه ای وغیر منطقه ای می توان گفت که چنین طایفه ای نسبت به سایر طوایف مطرح در استان بیشتر وشاید با احتساب منسوبین برابری داشته باشند با جمعیت دو ایل از جمعیت استان.
همچنین ازظرفیت روحانی بسیاری از جهات کمی وکیفی برخوردار بوده وهست به طوری که حل فصل موضوعات، واختلافات،اثبات سندیت،حدود صغور اکثر تیره، طوایف، استان وحتی خارج از استان با مراجعه به علمای سادات رتق فتق می شد، ارزش معنوی وروحانی علمای سادات به قدری مورد احترام مردمی  وسران حاکمیتها بوده به طوریکه خواستهای انان مورد اجابت عامه مردم در رفع نزاع ها وجلوگیری از خونریزی هابوده اند.

واز طرفی احترام وعالمی انان شاهان وسران حاکمیتی را تحت تاثیر قرار می داده .تا جایی که بر اساس سندیت مکتوب در خواست دو تن از بزرگان روحانی سادات مورد اشاره توسط ناصرالدین شاه اجابت می گردد وبرطبق خواسته سادات در ان دوره حاکمیتی از دادن خراج، مالیات، عایدات ،معاف می گردند. ان هم با دست خط پادشاه مورد اشاره در آن دوران.
واز همه مهمتر اینکه وقتی در بهبهان دو تن از علمای سادات به جرم قیام عشایر استان محاکمه و دستور اعدامشان صادر ،در موقع اجرای احکام ،طوفان گرد غبار ایجاد وروز به شب تبدیل می شود به طوری که برخی از بزرگان بهبهان مات مبهوت شده بهت زده به فرماندهان مراجعه وخواهان لغو حکم می شوند به طوریکه خود فرماندهان هم تحت تاثیر قرار گرفته وبه خاطر عواقب وخیم در پی این هشدار الهی دست نگه می دارند .

همچنین نه تنها در حال حاضر بلکه در دهه های ‌هفتاد هشتاد سادات امامزاده علی از ظرفیت وتوان علمی ومدیریتی بالایی بر خوردار بود به طوریکه در همان مقاطع زمانی بیش از ۱۷ مدیر کل ومعاون در سطح استان داشته واگر حال را بخواهیم در نظر بگیریم قطع یقین چند برابر ان زمان وزنه علمی مدیریتی از درون این طایفه نهفته بالقوه است که نه تنها در استان بلکه توان مدیریت در سطوح ملی را دارا می باشند .امروزه جای بسی تاسف است که تقسم قدرت بر مبنای عدالت دمکراسی شعاری بیش نیست ،که نه تنها در سطوح منطقه ای بلکه در سطوع ملی هم چنین مصیبتی بر قرار است وروز به روز بر رواج رونق ان هم افزوده می گردد .دیگر نباید بگویم در مناطق کوچک برای رای چانه زنی وخانه گردی است بلکه در سطوح ملی چنین روشی نهادینه شده به طوری که وزیران برای رای اوری زد بند دارند
هر انچه امروزه در سطح استان شهرستان ما جولان می دهد وتوجهات به گروه طیف تیره خاص متمرکز شده بطوری که دیگر ظرفیتها واستعدادها نادیده گرفته می شوند.دست مایه ایست دو طرفه بطوری که دیگر نمی توان بر سرعت ان کاهید یا متوقفش کرد ،بلکه باید طوری حرکت کرد تا بتوانی در موضوعات سیاسی اجتماعی پیروز میدان باشی.
هر انچه باعث گردیده که که امروزه برخی غالب برخی مغلوب باشند !! همان است که موکلین و وکیلان انرا نهادینه کرده اند،!! به طوری که نمی توان فرد خاصی را مورد خطاب قرار داد . هر چند با کم کاست. از اول انقلاب تا هم اکنون هر طیف حاکم سیاسی در مقطع زمانی مربوطه ملاک عمل را هر چند که شاید در برخی موراد علی رغم میل باطنی یک وکیل بوده باشد ولی فشارهای جانبی موکلان کار ساز بوده تا چنین باشد! که هست !!؟وتنها راه غبطه نخوردن(هر چند به بی راهه غلط رفتن) این است .که علمدار باشد ،تک محوری نباشد، وبتوانی ظرفیت خود را یکی نمایی تا پیروز سیاسی باشی بطوریکه توانایی تصمیم سازی وتصمیم گیری سیاسی در اختیار خود باشد .هر چند نادرست ! چرا که چاره ای نیست! ،انتخاب بین بد بدتر است! ودر اختیار داشتن قدرت سیاسی! در یک مقطع زمانی ان هم به منفعت جولان بخشی. از کل!!؟؟ چاره ای نیست جزء توجه به سه اصل مهم ،رهبریت ، وحدت ، ایثار از خود گذشتگی ، در غیر این صورت نباید انتظار حق به حقدار را داشته باشی زیرا که.ــــ؟؟!! وسلام

 

به قلم سید کرامت الله کشاورز
بهمن ۱۴۰۰