انتخابات ۱۴۰۰ گچساران و چند راهی تصمیم /تحلیلی بر کاندیداهای انتخابات میاندوره گچساران – بخش اول
انتخابات ۱۴۰۰ گچساران و چند راهی تصمیم /تحلیلی بر کاندیداهای انتخابات میاندوره گچساران – بخش اول
فریادجنوب :رد اعتبارنامه منتخب مردم در تیرماه ۱۳۹۹ که با تلاش تعدادی از نمایندگان افراطی مجلس و همدستی برخی افراد و عوامل درون استانی و شهرستانی در حوزه انتخابیه گچساران و باشت اتفاق افتاد؛ زحمتی دوباره برای نظام و مردم و زخمی عمیق بر پیکره گچساران و باشت فرود آورد.

فریادجنوب :رد اعتبارنامه منتخب مردم در تیرماه ۱۳۹۹ که با تلاش تعدادی از نمایندگان افراطی مجلس و همدستی برخی افراد و عوامل درون استانی و شهرستانی در حوزه انتخابیه گچساران و باشت اتفاق افتاد؛ زحمتی دوباره برای نظام و مردم و زخمی عمیق بر پیکره گچساران و باشت فرود آورد.
تا هنگام اعلام نهایی صلاحیت نامزدهای میاندوره ای ،رقابت اصلی بین سید قدرت الله حسینی بحرینی و ساسان تاجگردون تلقی میشد.
قدرت الله حسینی بحرینی پس از رد اعتبارنامه تاجگردون در مجلس کنونی خود را پیروز فصلی دیگر از تاریخ منطقه و یکه تاز قدرت ؛قلمداد نمود و هل من مبارز طلبید و گفت: هر کسی در صحنه باشد، مقابل من است . صحبتی که بجد با واکنش ریحان محمدپور دیگر دهبزرگی همولایتی سید بحرینی؛ موسوی شهردار ،هومن عسکری قشقایی ،علیمراد جعفری و … مواجه شد.

سید قدرت حسینی که با قاطعیت شورای نگهبان رد صلاحیت، شد تمام تلاش خویش را بکار بست تا ساسان تاجگردون به بهانه های امنیتی و آرامش منطقه احراز صلاحیت نگردد و از آن طرف نیز تمام تلاش خویش را بکار گرفت تا سیدناصر برادر کوچکتر خویش را – در غیاب تاجگردون ها – به عرصه رقابتها انتقال دهد.

سید قدرت حسینی در بهبوحه ثبتنام ساسان تاجگردون برادر ارشد غلامرضا، جدی ترین ایرادی توانست از کاندیداتوری ساسان تاجگردون بگیرد و او را به چالش بکشاند بحث موروثی بودن نمایندگی در خاندان تاجگردون را مطرح کرد در حالی که کمتر از چندماه همین مورد برای خودش پیش آمد و کاندیداتوری برادرش ، سید ناصر ، وی را به چالش جدی در جامعه سیاسی گچساران روبه رو ساخت.
سید ناصر در راه گچساران قبل از رسیدن به پل بریم ناچارا باید از صافی هیات نظارت و شورای تامین عبور کند.
اینکه حضور سید ناصر که به تعبیر خیلی ها نقشی کلیدی در فرایند رد اعتبارنامه تاجگردون داشته است و هنور این ادعا را تایید و یا تکذیب نکرده است و حضور وی در رقابت ها دور از حواشی و تنش های سیاسی محتمل نخواهد بود؛ موضوعی است که تا چند روز آینده مشخص خواهد شد.

۱- حاج علیمراد جعفری
از اعضای اسبق حزب جمهوری اسلامی و رئیس اسبق شورای نگهبان گچساران در حوالی ابطال انتخابات زمستان ۱۳۷۸ و مجلس پنجم و ششم .
جعفری نماینده میاندوره ای مجلس هفتم ، برادر دو شهید و جانباز جنگ تحمیلی و دبیر معارف اسلامی دبیرستانهای گچساران فردی تقریبا آرام و کم حاشیه که البته تنش های جدی در دوران نمایندگی خویش و سید قدرت الله حسینی را در کارنامه دارد و همچنان آن تنش ها ادامه دارد.حاج علی مراد جعفری به دلیل آرامش و سکوت و عدم دخالت در رد اعتبارنامه تاجگردون و همچنین ارتباطاتی که با تیم محمد رضا باهنر چهره اصوگرای کشوری داشته ، در شرایط کنونی نسبت به دوره های قبل آرای رو به رشدی دارد و یکی از گزینه های محتمل پیروزی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ خواهد تلقی میشود. گرچه رفتارهای آتی انتخاباتی حامیان تاجگردون و سید قدرت می تواند تاثیر جدی در سبد آرای وی داشته باشد.
۲- دکتر هومن عسکری آرخلو
از حقوق خوانده های ایل قشقایی که نیم نگاهی هم به جریان اصلاح طلب در وی مشاهد میشود در زمستان ۱۳۹۸ بهمراه سردار احمد خورشیدی و مهندس علی پولادی وندا به فرمانداری گچساران وارد و ضلع چهارم انتخابات در ۲ اسفند ۱۳۹۸ گردید.هومان عسکری آرخلو در آن انتخابات به شکست سنگینی محکوم شد چرا که قاطبه ایل قشقایی در اردوگاه تاجگردون فعالیت می کردند و تشر های خورشیدی و تلاشهای فولادی تغییر چندانی در آرای وی نداشت.
پس از انتخابات ۹۸، هومان عسکری آرخلو نتیجه انتخابات را بر خلاف قدرت حسینی پذیرفت و سکوت پیشه کرد تا بهار ۱۴۰۰ که بدون همراهی خورشیدی و علی پولادی وندا به فرمانداری گچساران آمد و برای بار دوم بخت خود را بیازماید البته اینبار بدون سردار و فولاد چون سردار خورشیدی به اردوگاه ریحان محمدپور پیوست و علی پولادی نیز به اردوگاه سید قدرت حسینی…

عسکری در ابتدا عدم احراز صلاحیت و در مرحله رسیدگی به اعتراضات تایید صلاحیت شد و بر خلاف انتخابات قبل که در قامت رقیب جدی تاجگردون ظاهر شده بود اینبار توانست اصلاح طلبان و چهره های شاخص ایل قشقایی را (در نبود ساسان تاجگردون ) با خود همراه سازد ؛ غلامرضا تاجگردون را نعمتی بزرگ و سرمایه ای تکرار ناشدنی برای جنوب خواند و خدمات و اقدامات و توانمندی های تاجگردون را مورد تقدیر قرار داد.
هومان عسکری اگر بتواند ایل قشقایی که کف رایی بالغ بر ۲۰ هزار است را متحد سازد و همچنین حمایت جدی حامیان تاجگردون و برخی اصلاح طلبان را به سبد آرای ایل قشقایی بیافزاید از جدی ترین گزینه های پیروزی خواهد بود. ترکش های سخنرانی حاج جعفری علیه عسکری قشقایی شاید بر این احتمال بیافزاید که سید قدرت حسینی در نبود احتمالی برادر کوچکترش با فشار علی فولادی وندا به
حامیان عسکری قشقایی بپیوندد و معادلات را تغییر دهد.
آنچه در این انتخابات میتواند زمین بازی را به نفع هر کاندیدایی تغییر دهد رفتار حامیان غلامرضاتاجگردون و سید قدرت حسینی خواهد بود.
۳ – دکتر ریحان محمدپور دهبزرگ حقوق خوانده ای آرام و مدیری جدی ، که در کسوت مسئولیت های کلیدی قوه قضاییه رضایت نسبی مراجعه کنندگان حوزه انتخابیه را بعنوان سرمایه اجتماعی در آستین دارد . او اصولگرایی نجیب و بی حاشیه به نظر میرسد که حضور وی در این انتخابات از منظر برخی تحلیلگران سیاسی ؛پدیده ای جدید در سپهر سیاسی گچساران تلقی شده است . ریحان محمدپور و حامیانش از رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون اعلام نارضایتی می کنند و آنرا وقفه ای جدی در کار مردم تلقی می نمایند.
ریحان محمدپور چهره ای نجیب و بی آزار از خود در اذهان مردم ساخته است و کاندیداتوری وی در این شرایط جریان سید قدرت الله حسینی را با چالشی جدی بخصوص در ایل باوی مواجهه ساخته است .
ارتباطات بروز و گسترده وی با قوه قضاییه و وزارتخانه و سازمانهای پایتخت و تلاشهای جدی وی طی چندماه اخیر وی را به یکی از شانس های جدی رقابت های ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ بدل ساخته است و اگر بتواند کف رای خود را بالا ببرد و همچنین حمایت حامیان تاجگردون را در بویراحمد گرمسیر و شهر گچساران و …. را جذب کند، راه چندانی تا نشستن بر کرسی سبز نمایندگی گچساران و باشت نخواهد داشت . حضور یا عدم حضور سید ناصر حسینی در این دوره و اعلام حمایت تاجگردون و یا سید قدرت حسینی ( در نبود سی ناصر )دو نکته ای ست که سبد آرای ریحان محمدپور را به اوج یا قعر جدول رقابت ها خواهد رسانید.
۴ – سید ناصر حسینی پور برادر اصغر سید قدرت ،خالق اثر “پایی که جا ماند” جانباز و آزاده جنگ تحمیلی مردی با “نیمه ای پنهان” جنم و جسارت و هیمنه سید قدرت را ندارد و آن نفوذ و محبوبیت سید قدرت را در میان محافظه کاران ندارد. در افکار عمومی سید ناصر یکی از متهمان پرونده سازی برای رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون و همچنین رد صلاحیت ساسان تاجگردون است ولی تاکنون هیچ اظهار نظری در رد و یا تایید این اتهامات از خود بروز نداده است و پاسخگویی وی در اینخصوص میتواند خیلی مواضع را شفاف تر نماید. اما آنچه واضع است ارتباط تشکیلاتی وی با تیم زاکانی و سعید جلیلی است که برخی معتقد اند در پروژه رد اعتبارنامه تاجگردون و رد صلاحیت ساسان از نفوذ و ارتباطاتش با نواصولگرایان افراطی بهره برده اند. تایید صلاحیت سید ناصر حسینی پور تا این لحظه در هاله از ابهام قرار دارد چرا که فعالین سیاسی و برخی کاندیداها حضور وی را در این مرحله از رقابت ها بازگشت تنش ها و ناامنی های زمستان ۹۸ تلقی می کنند. تا همینجای انتخابات سید ناصر حسینی که بازی بزرگ باخت باخت را برای خویش رقم زده است اگر تایید نشود و یا رای نیاورد که قاعدتا چون آن نفوذ و جامعیت برادر بزرگتر را ندارد یک باخت بزرگ و اما اگر رای بیاورد نه تنها نمی تواند جای نماینده ای قدر همچون رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی را پر کند بلکه حتی از جبران خلآ فقدان سید قدرت و پر نمودن جای خالی وی نیز عاجز است و این باخت بزرگترش خواهد بود.
۵ – نستور درخشنده پور؛ شهردار اسبق گچساران از چهره های نزدیک به ستار هدایتخواه و جریان اصولگرای استان ، هم ایلی و رقیب قدر مهدی روشنفکر نماینده فعلی بویراحمد در ایل بزرگ تامرادی . درخشنده پور اواخر دولت سید محمد خاتمی مدیرکل وقت مسکن و شهرسازی بود که در دوره مدیریتش در مسکن و شهرسازی سابق؛ با حواشی و مشکلات زیادی رو به رو شد و ….
تایید صلاحیت وی در انتخابات میاندوره ای گچساران و باشت ،در حالی جالب و غیره منتظره به نظر میرسد که ۱۵ ماه پیش از فیلتر شورای نگهبان برای انتخابات مجلس یازدهم از حوزه بویراحمد و دنا نتوانست عبور کند.
درخشنده پور ،همچون فاطمی و محمودی شانس چندانی در این رقابت نخواهند داشت.
۶ – دکتر فاطمی مدیر اسبق حراست شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران که برخی ها از وی به عنوان سلطان استخدام غیر بومی ها در مهمترین نهاد اجرایی و اقتصادی گچساران معتقداند‌. وی از خود چهره ای واقعگرا ،آرام و تعقلگرا به نمایش گذاشته و در فضای رسانه ای دارای هیمنه ای جدی می باشد .
فاطمی اما همچون دکتر محمودی نورآبادی و نستور درخشنده پور چندان شانسی برای رسیدن به کرسی مجلس از وی تلقی نمی شود.

۷ – دکتر سید محمد یوسف کاظمی چهره ای آرام و مدیری با زرومه و تجربیات و ارتباطات بالا در وزارت کشور استانداری و فرمانداری های فارس، فرزند ارشد آیت الله سید محمود کاظمی از علمای بنام گچساران و اولین حاکم شرع گچساران و از شاگرد ممتاز آیت سیستانی در نجف اشرف،استاد درس خارج در حوزه های علمیه شیراز.

سید محمد یوسف کاظمی بیدک از مدیران دولت اصلاحات و ازنیروهای خط امامی و اصلاح طلب گچساران تلقی می گردد که همواره چهره ای معقول و نجیب و کارنانه ای موفق و پاک از خود در مسئولیت های مختلف بجا گذاشته است.

۸ -دکتر گرجی نیا از دیگر چهره ای بومی باوی و گچساران که دارای مدرک تخصصی پزشکی و از خانواده ای خوشنام در منطقه توانسته است با تفکر نزدیک به اصلاح طلبان از فیلتر شورای نگهبان عبور کند و خود را برای ماراتن ۱۴۰۰ آماده سازد.

فربد عدالتخواه

۱۶ خرداد ۱۴۰۰