بازدید معاون اجرایی رئیس جمهور از بلندترین سد وزنی کشور در گچساران | پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی سد چم‌شیر پس از گذشت ۱۰ سال
بازدید معاون اجرایی رئیس جمهور از بلندترین سد وزنی کشور در گچساران | پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی سد چم‌شیر پس از گذشت ۱۰ سال
معاون اجرایی نیروگاه سد چم‌شیر گچساران، گفت: این طرح با هدف و اخذ مجوز های لازم از جمله مجوز زیست محیطی از سال ۹۱ شروع شد و با بهترین کیفیت در حد استانداردهای جهانی در حال حاضر با پیشرفت عملیات اجرایی ۹۵ درصد است.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب از گچساران، معاون اجرایی رئیس جمهور در سفر به گچساران با اشاره به بهره برداری از سد چم‌شیر و مزایای آن، اظهار کرد: با بهره‌برداری از این پروژه عظیم تحولات خوبی در منطقه ایجاد می شود و از جمله مزایای آن تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب را می‌توان نام برد.

منصوری تصریح کرد: تولید ۴۸۲ مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی را از دیگر مزایای افتتاح سد چم‌شیر عنوان کرد.

سیدعلی احمدزاده در این بازدید، اظهار کرد: سد و نیروگاه چم شیر تاثیر مهمی در رونق کشاورزی و صنعت گردشگری گچساران خواهد داشت.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم‌شیر گچساران، افزود: سد و نیروگاه چم شیر به عنوان بزرگترین پروژه برق آبی در حال احداث کشور بوده که هدف آن ذخیره شده ۲/۳ میلیارد متر مکعب آب همراه با بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌های رودخانه زهره و نیز تولید ۴۸۰ گیگاوات ساعت انرژی برق آبی در سال است.

فاصل گفت: ظرفیت نیروگاه ۳ واحد ۵۵ مگاواتی و ۲ واحد کوچک هر یک به ظرفیت ۵/۵ مگاوات که در مجموع ۱۷۶ مگاوات است.

وی تصریح کرد: آورد متوسط دراز مدت رودخانه زهره حدود یکهزار و ۷۰۰ میلیون متر مکعب است، یکی از اهداف اصلی این طرح ذخیره سیلاب ها، استفاده از آب ذخیره شده برای توسعه و بهبود فعالیت های کشاورزی در استان های بوشهر و خوزستان است.

معاون اجرایی نیروگاه سد چم‌شیر عنوان کرد: در رودخانه زهره بخش عمده حجم آورد (بیش از ۷۰ درصد آورده سالانه) تقریباً در چهار ماه از سال و به صورت سیلاب های بزرگ اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: این طرح با هدف و اخذ مجوز های لازم از جمله مجوز زیست محیطی از سال ۹۱ شروع شد و با بهترین کیفیت در حد استانداردهای جهانی در حال حاضر با پیشرفت عملیات اجرایی ۹۵ درصد است.

فاضل عنوان کرد: با اخذ مجوز کمیته آبگیری وزارت نیرو در انتهای پاییز سال ۱۴۰۱ مرحله اول آبگیری طرح شامل اجرای بلاک تونل انحراف، تست و بررسی دریچه های تخلیه کننده، ارزیابی و پایش کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب مخزن بود، با موفقیت انجام شد.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران با اشاره به حجم ۳/۲ میلیارد مترمکعبی این سد اظهار کرد: از این سد۱۲۵ میلیون مترمکعب به گچساران تخصیص داده شده و در حال حاضر ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سدچم شیر ذخیره است.

فاظل خاطرنشان کرد: تراز این سد ۵۴۶ متر ارتفاع از سد دریا است.

بر پایه این گزارش، نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته می‌شود.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی
  • منبع خبر : فریاد جنوب