بحران آب در یکی از پر آب ترین بخش های استان کهگیلویه و بویراحمد
بحران آب در یکی از پر آب ترین بخش های استان کهگیلویه و بویراحمد
بخشدار پاتاوه گفت: بخش پاتاوه یکی از پر آب ترین بخش‌های استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد است که متأسفانه در تابستان امسال دچار بحران آب و تنش آبی شده است.

به گزارش پایگاه خبری فـــریاد جنوب از سی‌سخت، بخشدار پاتاوه با بیان اینکه بخش پاتاوه یکی از پُر آب‌ترین بخش‌های کهگیلویه و بویراحمد است و رودخانه بشار از میان آن می گذرد، اظهار کرد: متأسفانه باید گفت که بخش پاتاوه اکنون بشدت دچار تنش آبی شده است.

شهرام صفادوست افزود: برای جلوگیری از قطعی مکرر آب، یک دستگاه ترانس و یک دستگاه پمپاژ در پاتاوه و همچنین یک ترانس و یک دستگاه پمپاژ آب در مجموعه آب سادات محمودی نصب شد و با نصب این تجهیزات، تنش آبی در روستاهای لما علیا و سفلی، بَنستان و بیژگن سادات محمودی و روستاهای باگ گزدون و شترخون در بخش پاتاوه حل شد.

وی با اشاره به اینکه نوسانات برق در بخش پاتاوه وجود دارد، عنوان کرد: برای تقویت ولتاژ برق، حدود ۱۵۰ پایه برق تأمین شده تا بلکه نوسانات برق تاحدودی کاهش پیداکند چون یکی از عوامل اصلی بروز تنش‌های آبی، نوسانات برق است.

صفادوست با بیان اینکه بدنبال تقویت ولتاژ برق برای جلوگیری از سوختن دستگاه پمپاژ هستیم، تصریح کرد: ۲ دستگاه ترانس در بخش پاتاوه و دهستان سادات محمودی باید نصب شود تا ولتاژ برق افزایش یابد، البته اقدامات اولیه آن صورت گرفته اما موضوع اصلی استفاده از آب شُرب برای مصرف در بخش کشاورزی و صیفی‌جات توسط برخی خانواده‌ها است که در این زمینه باید تذکرات جدی به آنان داده شود.

بخشدار پاتاوه با بیان اینکه در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان دنا، پروژه مُجتمع آب سادات محمودی مُصوب و تأمین اعتبار شد و پیمانکار نیز بزودی شروع به کار می‌کند، عنوان کرد: با این اقدام از فشار بر روی مجتمع آب پاتاوه کاسته شده و تنش آب پاتاوه و سادات محمودی نیز از بین خواهد رفت.

صفادوست همچنین با اشاره به مشکل کم‌آبی در روستای ده شیخ از توابع بخش پاتاوه، خاطرنشان کرد: چاه آب روستای دِه شیخ در حال پیگیری بوده و مکان آن نیز جانمایی شده است و با این اقدام، آب‌رسانی و رفع تنش آبی در روستاهای پاتاوه با جداسازی خط لوله آب سادات محمودی و پاتاوه حل می‌شود.

برپایه این گزارش، بخش پاتاوه از توابع شهرستان دنا و در ۵۵ کیلومتری شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که بیش از ۳۵ هزار جمعیت را در خود جای داده است.

بخش پاتاوه یکی از پر آب ترین بخش‌های استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد است و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بی نظیری در حوزه گردشگری، کشاورزی و دامداری دارد و در مسیر شاهراه اصلی جنوب به شمال کشور قرار گرفته است.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی
  • منبع خبر : فریاد جنوب