بحران مدیریت یا مدیریت بحران/به قلم سید سجاد موسوی نیا
بحران مدیریت یا مدیریت بحران/به قلم سید سجاد موسوی نیا

فریاد جنوب؛متن زیر از یادداشت های ارسالی مخاطبین بود و این پایگاه تمام یا قسمتی از آن را تایید و یا رد نمی کند.بدیهی است مخاطبان می توانند با ارسال یادداشت آن را نقد کنند. بحران مدیریت یا مدیریت بحران قصد نداشتیم در این ایام پر از ترس و استرس جامعه،نقدی بر مدیریت و عملکرد […]

فریاد جنوب؛متن زیر از یادداشت های ارسالی مخاطبین بود و این پایگاه تمام یا قسمتی از آن را تایید و یا رد نمی کند.بدیهی است مخاطبان می توانند با ارسال یادداشت آن را نقد کنند.

بحران مدیریت یا مدیریت بحران

قصد نداشتیم در این ایام پر از ترس و استرس جامعه،نقدی بر مدیریت و عملکرد دولت در خصوص ویروس کرونا داشته باشیم ولیکن خانه نشینی های حال حاضر چاره ای جز این برایمان باقی نگذاشت.
ویروس کرونا از شهر ووهان چین شروع شد و به شدت در حال گسترش بوددولتمردان چین علیرغم ان همه امکانات و زیر ساخت ها به خود غره نشده وسریعا بدون تعارف ویا در نظر گرفتن مصلحت های خرافاتی اقدام به قرنطینه کامل شهر محل شیوع نمودند و آثار آن هم الان قابل مشاهده است که سیر نزولی بیماری و شروع روند عادی زندگی در محل قرنطینه را شاهد هستم و همچنین به الباقی کشور نیز گسترش انچنانی نداشت.
در آن برهه پرخوف و خطر و اعلام وضعیت اضطراری توسط بهداشت جهانی ،کشورها روابط خود با چین را به حداقل ممکن رساندندو در این بین فقط و فقط دولت فعلی ما که اکثروقت بر پایه عقلانیت و تدبر تصمیمی نگرفته و گاهاروابط دیپلماتی اش بر پایه باج دادن و خودشیرینی بوده است روابط خود و رفت و آمدها به کشور چین رابه اوج رساند.وفقط دلخوش از تشکر سفیر چین در ایران..
در واقع دولت اقدام به صادر کردن بیماری منحوس کرونا به کشور نمود.ظاهرا هیچ وقت سلامت مردم برای آقایون مهم نبوده و نیست.هر وقت هم انتقادی از نحوه مدیریت ها از جمله قرنطینه محل شیوع،به تعویق افتادن مراسمات ملی ، مذهبی و انتخابات مجلس و..شود،همه جواب ها در یک کلام خلاصه شد:مصلحت..مصلحت.
تا کی جامعه باید قربانی مصلحت های واهی و خرافاتی شما باشند؟اگر قراره مصلحتی باشد ،مصلحت باید آسایش جامعه و سلامت روحی روانی و جسمانی مردم باشد.حاکمیت بر پایه اعتماد همین مردم استوار است تصمیمات نابخردانه باعث شده که اعتماد و انسجام مردم به حداقل ممکن برسد.اینقد غرب را به اسلام هراسی و ایران هراسی متهم نکنید عملکرد شما دست کمی از غرب ها در بحث  این هراس ها نبوده است  بیخود الباقی را مقصر ندانید.
باور بفرمایید چنانچه شهر محل شیوع قرنطینه می شد از اعتقاد و ایمان مردم چیزی کم نمی شد و این فاجعه هم به وجود نمی آمد.الان ترس مردم از مدیریت دولت در این برهه است در واقع بحران اصلی ،مدیریت این موضوع توسط دولتمردان است.
فی حال حاضر هیچ مدیریتی جهت مهار این ویروس وجود ندارد همه چی به امان خدا رها شده و مردم باید طبق معمول و کما فی سابق خودشان به داد خودشان برسند .علیرغم تاکیدات مقام رهبری حضرت امام خامنه ای بر بسیج همه امکانات و افراد ،رییس جمهور محبوب ما گاهگاهی در رسانه ظاهر می شود و بالبخندهای زیبا یش اعلام میکند که اوضاع تحت کنترل است و مردم اصلا نگران نباشند و هشتک در خانه بمانیم راه انداخته است واظهاردارد هر هفته ما جلسه مدیریت بحران داریم  که اولا این لبخند های جناب همیشه نمکی بر زخم ها بوده است و اتفاقا استرس و ترس تمام وجودمان را در برمیگیرد موقعی که شما می فرمایین اوضاع تحت کنترل است .ثانیا الحق و الانصاف تنها کسی به هشتک درخانه بمانیم عمل کرد خود جناب و بعضا مدیران رده بالای دولتی بوده است،مدیرانی که بایستی در صف اول مبارزه میدانی با کرونا باشند الان اکثرا در قرنطینه خانگی بسر میبرند و به هشتک رییس دولت لبیک گفته اند..بحران فعلی با این جلسات پوشالی و کژدارمریض حل نمی شود این وضعیت حاد یک مدیر واقعی و فرمانده میدانی می خواهد. کاش رییس دولت یک بار هم شده یک مدیر واقعی و یک رییس جمهور تمام عیار می شد..
.یاد کشور افغانستان افتادم که الان دو رییس جمهور داره و ما فقط روزهای جمعه….
بدنیست یک گریزی هم به مجلس همیشه در راس امور زده شود ،مجلسی که از نخستین روزهای این بحران بجای اینکه شرایط حساس مالی ، اقتصادی را پیگیر و نقش نظارتی خود را ایفا کند همگی دچار خود قرنطینگی شده و مجلس را تعطیل کرده اند.البته این تعطیلی یک جنبه خوب هم دارد واون هم اینکه مجلس ناکارامد ما متوجه شده ،که بود و نبودش واقعا تاثیری در روند امور ندارد… مثل نقش بعضی از آقایون در دولت..
این بیماری ثابت کرد که مدیریت دولت در کنترل حوادث افتضاء ست ،ثابت کرد که اداره کشور به مدیریت هوشمندانه،علمی ،قاطع و جسورانه و صد البته شفاف نیاز دارد.متاسفانه دولت در این امتحان مثل امتحانات قبلی سربلند بیرون نیامد و نخواهد آمد.
روزی نه چندان دور این بیماری هم کنار میرود ولیکن طاعون مدیریت های بی تدبیرهمچنان پاپرجاست.

دکتر سید سجاد موسوی نیا