بخشش قاتل پای چوبه دار/با مداخله ریش سفیدان طوایف بویراحمد
بخشش قاتل پای چوبه دار/با مداخله ریش سفیدان طوایف بویراحمد

در مراسمی با حضورجمعی از مسئولان و ریش سفیدان قاتلی از قصاص نفس نجات یافت. حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مزارعی رئیس کل دادگستری این استان در سخنانی این حرکت را از سوی جمعی از سادات یک حرکت فرهنگی در استان نامید. به گزارش فریاد جنوب  و به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل […]

در مراسمی با حضورجمعی از مسئولان و ریش سفیدان قاتلی از قصاص نفس نجات یافت. حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مزارعی رئیس کل دادگستری این استان در سخنانی این حرکت را از سوی جمعی از سادات یک حرکت فرهنگی در استان نامید.
به گزارش فریاد جنوب  و به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد در آستانه‌ی هفته بزرگداشت قوه قضائیه در نشستی در خانواده‌ی مقتول این آئین برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مزارعی رئیس کل دادگستری این استان در سخنانی این حرکت را از سوی جمعی از سادات یک حرکت فرهنگی در استان نامید.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: شما متنفذین، ریش سفیدان و بزرگترهایی که در این فامیل مداخله کردید ودر بین فامیل آمدید این فرهیختگی و بزرگی فامیل مرحوم سید علیرضا سادات فرجی می رساند، و اینکه بعد از چند سال به این نتیجه رسیدند که خدایا تو بخشنده ای ما هم می بخشیم.
رئیس شورای قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: امروز سید بزرگوار، پدر این مرحوم و فامیل این خانواده،این حرکت بزرگ و قرآنی را عملی و الگو کردند و این یک حرکت فرهنگی برا ی استان و همه کشور است.
غلامرضا مزارعی در ادامه افزود: حرکت فرهنگی و قانون مداری دیگری که این خانواده پیشه کردند این بود که کسی را تهدید و متعرض به خانواده‌ی قاتل نشدند و آنها را در عسر و حرج قرار ندادند و الان این حقی را که خدای تعالی و قرآن کریم و قانون برای آنها احراز، اثبات و تبین کرده ، این خانواده به فرمایش حضرت حق اقتداء و عفو کردند.
این مقام قضایی با اظهار این نکته که باید دست پدر خانواده و فامیل شان را بوسید فامیلی که فرهنگ مدارانه و با آرامش و بدون تعرض، ذره ای ایجاد مزاحمت برای خانواده قاتل نکردندبیان داشت: توقع از این بزرگوار هم همین بودانسانی بزرگ و متخلق، قطعاً همین توقع هم بود ،خاصه فامیل سادات فرجی که این حرکت از ناحیه‌ی این خانواده‌ی شریف و بزرگ، یک مبنای فرهنگی دراستان کهگیلویه و بویراحمد و کشوراست.
وی تأکید کرد: گاهی اوقات براثر مباحث خواسته یا ناخواسته ممکن است یک قتلی رخ می دهد و باید فرهنگ مدارانه و موضوع را به قانون واگذار کنیم.
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما مجموعه‌ی دستگاه قضایی و همکارانم و اعضای شورای قضایی که امروز خدمتتان رسیدیم قطعاً خودمان را خادم شما می دانیم.
حجت الاسلام و المسلمین مزارعی با اظهار اینکه این موضوع باید به یک فرهنگی تبدیل شود افزود: از صدا و سیمای استان که در تمام عرصه های فرهنگی زحمات زیادی می کشند می خواهم این موضوع را مرتب در کشور انعکاس دهند آن هم در استان عشیره ای و قبیله ای که اگر قتلی رخ دهد براثر فرهنگی که برگرفته از شجاعت و شهامت آنهاست فرهنگی حاکم است که همه‌ی فامیل برانگیخته می شوند و اما فرهنگ گذشت و شهامت و شجاعت آن را دارند این موضوع را منشتر نمایند.
این مقام قضایی با اشاره به این بخشش قصاص نفس تصریح کرد: بزرگانی در استان کهگیلویه و بویراحمد هستند که خون جوان شان را عفو می کنند.
خانواده محترم سادات فرجی و بستگان شان یقین بدانید این حرکت شما که اکنون 2 طایفه در کنار هم هستند موجب خشنودی قلب امام زمان (عج) و دل مقام معظم رهبری که سکاندار جهان اسلام هستند و فراتر از جغرافیای ایران اسلامی است را شاد کردید.
وی به خانواده مقتول نیز توصیه نمود: خانواده رحمانی که مورد لطف قرار گرفتند سفیری برای ایجاد این فرهنگ در جامعه و انتقال این رأفت باشند.اینکه تعدادی انسان های مؤمن و خیِّر و متّقی واسطه شدند تا این حرکت زیبا انجام بگیرد.
مقام ارشد قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن بیان این موضوع که شاید اقتضای کار بنده و همکارانم در حوزه‌ی قضایی صدور حکم مقتضی قضایی باشد، افزود: اما از خانواده‌ی همین قضات و همکاران واسطه‌ی خیر می شوند و با کمک شورای حل اختلاف و در این پرونده وساطت و خدمت خانواده سادت فرجی عرض ارادت کردند.
وی افزود: تقارن خوبی بود که در هفته‌ی قوه‌ی قضائیه که همزمان با شهادت معمار دستگاه قضایی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی در منزل یکی از سلاله‌ی پیامبر سید بزگوار آقای سادات فرجی جمع شویم و در یک امر و فرهنگ خیر یک حرکت بزرگ را رسانه‌ای و اجتماعی کنیم تا همه‌ی مردم در سطح استان و کشور بدانند که پدر عزیزی از خون جوانش علیرغم حق شرعی و قانونی اش برای اینکه یک فامیل و یک جامعه آرام باشند، می‌گذرد.
رئیس کل دادگستر ی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اظهار داشت: در استان کهگیلویه و بویراحمد دستگاه قضایی در مقابل تکلیفی که در برخورد با جرائم در همه‌ی پرونده ها داردعلیرغم این که تکلیف دارد ورود، برخورد و حکم قانونی را صادر کند جوانی در یک درگیری به قتل می رسد با برکت خدای تعالی و جده‌ی سادات و بزرگواری خودشان مصالحه ای انجام شد و طرف مقابل را بخشیدند و این سید عزیز امروز پس از قریب 10 سال این خانواده را از دغدغه ای که داشتند نجات می دهد و یک کارفرهنگی ایجاد کردند.
مزارعی افزود: دعا کنیم در استان ولایی کهگیلویه و بویراحمد از این به بعد چنین اتفاقی نیفتد و اگر اتفاقی افتاد با بزرگ منشی که در قوم لر می بینم نگذارند تنش ایجاد شود.
دستگاه قضایی در کنار رسالت برخوردی، رسالت کار سازشی و رفع اختلاف را هم دارد این امر با کمک شورای حل اختلاف ریش سفیدان و افراد ذی نفوذ انجام می‌شود.
وی نام و یاد آیت الله العظمی مرحوم سید کرامت الله ملک حسینی را گرامی داشت و افزود: آن مرحوم انصافاً مرد بزرگی در جنوب کشور بود و اکنون فرزند بزگوارش سید شرف الدین ملک حسینی هم بحمدالله در استان موجب برکت و مؤثر هستند.
مزارعی ادامه داد: در 2 سال گذشته ششمین پرونده‌ی قتلی است که دستگاه قضایی مداخله و با کمک ریش سفیدان و اقارب و بستگان خانواده‌ی مقتول و با وساطت خانواده‌ی قاتل و بزرگترهای که در استان وجود دارد با صلح و سازش مختومه شده است. و همین جا اعلام می‌کنم بنده هم خادم و دست بوس مردم استان هستم.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان گفت: تا روزی که در این استان هستم قول شرف می‌دهم نگذارم ذره‌ای خلاف قانون خاصه در حفظ خون مسلمان کم و زیاد شود.
در این مراسم رئیس اداره‌ی امور شورا های حل اختلاف استان نیز در سخنانی در خصوص این پرونده‌ی قتل گفت: این قتل در سال 1389 اتفاق افتاد.
سید محمد ابراهیم ساجدی افزود: قاتل و مقتول همکلاسی بودند.
ساجدی گفت:می توان گفت یکی از قتل هایی در استان بود که هیچ گونه تعارضی از سوی طایفه‌ی مقتول نسبت به طایفه‌ی قاتل رخ نداد.
وی گفت: این موضوع نشان از فرهنگ دینی و پیروی از سیره‌ی عملی رسول خدا (ص)،ائمه‌ی اطهار(ع)و باتوجه به سیادت بودن مقتول بود و آنها تحت اشتباه قاتل قرار نگرفتند.
ساجدی در پایان گفت: سادات امامزاده فرج الله (ع) یاسوج هم قانون و شرع این حق را برای شان اثبات کردند و در عین بزرگواری ، اول برای رضای خدا و دوم به حرمت بزرگان و ریش سفیدان احترام قائل شدند و از این حق قانونی خود گذشتند.
در این آئین پدر مقتول هم سخنان خود را با تلاوت سوره‌ی مبارکه‌ی کوثر آغاز کرد و اظهار داشت: برای رضای خدا و جد بزگوارم و همهی فامیل و برادرانم ، روحانیون و ریش سفیدان و بزرگان ایل بویراحمد،که تشریف آوردند ، بنده وظیفه دارم دست تک تک شما را ببوسم .وظیفه دارم از آقای آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی که زحمت کشیدند تشکر نمایم.
شما بزرگوارانی که زحمت کشیدید و ما را خوشحال کردید و ما هم برای رضای خدا هم بخشیدیم.
در این هنگام مادر مقتول نیز در جمع حضور یافت و با لهجه و ادبیات شیرین لری از حضور حاج آقای مزارعی تشکر و از حضرت آیت الله ملک حسینی نماینده‌ی مقام معظم رهبری در استان قدر دانی کرد و گفت: به احترام جناب عالی و همکاران و همیاران تان برای رضای خدا بخشیدیم.
مادر مقتول مرحوم سید علیرضا سادات فرجی در ادامه افزود: به احترام سادات امامزاده فرج الله (ع) یاسوج که اگر فعالیت سادات جلیل القدر این امامزاده نبوداین بخشش انجام نمی شد چون وظیفه‌ی اسلامی و سیدی خود را بجا آوردند.