بخشی از عملکرد غلام رضا تاجگردون در دوران نمایندگی خود | قسمت اول
بخشی از عملکرد غلام رضا تاجگردون در دوران نمایندگی خود | قسمت اول
دکتر تاجگردون در طول دوره نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی که رئیس مهم‌ترین کمیسیون مجلس یعنی کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس بود؛ اقدام به توسعه ی زیرساختهای بنیادی در شهرستان گچساران نمود که وجود این زیرساختها علاوه بر آرامش و آسایش بیشتر مردم گچساران، خود موجب جذب سرمایه گذار در این شهرستان میگردد و موقعیتی ممتاز را برای گچساران در بین شهرهای جنوبی ایران به وجود آورد

فرباد جنوب :شهرستان گچساران قبل از نمایندگی دکتر تاجگردون دچار یک عقبماندگی تاریخی شده بود. این عقب‌ماندگی در تمام زمینه قابل‌مشاهده بود. پس از ورود دکتر تاجگردون به مجلس شورای اسلامی در دورههای نهم و دهم و جایگاه بسیار مهم دکتر تاجگردون به‌عنوان ریاست کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، شاهد یک شکوفایی همه‌جانبه در شهرستان گچساران و باشت بودیم. این شکوفایی نیز در تمام حوزههای راه، فرهنگی، ورزشی، بهداشت، کشاورزی، بافت فرسوده قابل‌مشاهده میباشد‌

درزمینه‌ی راه، تمام راههای اصلی گچساران دوطرفه بوده و از ایمنی لازم بهرهمند نبودند، درزمینه‌ی فرهنگی تقریباً هیچ پیشرفتی را نمیتوان در دورهی پیش از تاجگردون برشمرد. تمامی تجهیزات قدیمی و هیچ طرح فرهنگی طی ده سال قبل به چشم نمی‌خورد، درزمینه ورزشی نیز سرانه فضای ورزشی گچساران بسیار کم بود که با تلاشهای دکتر تاجگردون این سرانه به بیش از دو برابر رسید، درزمینه بهداشت نیز به‌جز چند بیمارستان قدیمی و نیمه‌تمام چیزی دیگری وجود نداشت که جوابگوی جمعیت رو به رشد شهر نبود. در زمینه کشاورزی نیز تقریباً نیمی از زمینهای کشاورزی دیم بودند و نه‌تنها محصول بسیار کمی داشتند که توانایی ایجاد اشتغال را نیز نداشتند؛ علاوهبراینها، شهرستان گچساران دارای یک بافت قدیمی و فرسوده بود که طی سالیان متمادی دست‌نخورده باقی‌مانده بود که باید موردبازسازی و نوسازی قرار میگفت، در حالیکه تلاشی برای این منظور طی سالیان قبل صورت نگرفته بود.
۱٫ توسعهی راههای ارتباطی:
شهرستان گچساران حدود ۷۰۰ کیلومتر راه ارتباطی دارد که ۳۵۰ کیلومتر آن راه روستایی است (خبرگزاری جمهوری اسلامی: ۲۸ آبان ۱۳۹۷). راههای گچساران به تفکیک میتوان ۱۲۰ کیلومتر راه اصلی، ۹۰ کیلومتر راه فرعی درجه‌یک، ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی و ۲۷ کیلومتر راه روستایی میباشد (باشگاه خبرنگاران جوان: ۲۱ شهریور ۱۳۹۵).
یکی از مهمترین طرحهایی که در دورهی تاجگردون اجرا و تکمیل شد، طرح بزرگراه گچساران بود. این بزرگراه در قالب ۳ طرح در استانهای فارس، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان به اجرا درآمد. کل مسیر این بزرگراه به ۴ قطعه تقسیم شد که قطعه سوم آن، به طول ۴۰ کیلومتر بود که در سال ۱۳۹۸ به بهرهبرداری رسید (باشگاه خبرنگاران جوان: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸).
طرح بزرگراه گچساران را میتوان یکی از مهمترین طرحهای زیرساختی جادهای جنوب کشور دانست که بار ترانزیتی استانهای مرکزی را به جنوب پوشش میدهد. این بزرگراه چهار خطه که از سه استان با مرکزیت و محوریت گچساران میگذرد، باعث تسهیل در حمل‌ونقل مواد اولیه برای شرکتهای پتروشیمی و مراکز صنعتی و نفتی جنوب کشور، تسهیل در رفت‌وآمد برای گردشگران به جنوب که موجب جذب گردشگر به دلیل ایمنی راهها میشود و همچنین باعث جذب سرمایهگذار برای سرمایهگذاری در صنایع گچساران خواهد شد.
علاوهبراین، از سال ۱۳۹۶ تا سه ماه ابتدایی سال ۱۳۹۷ بر روی حدود ۷۰ کیلومتر راه روستایی روکش آسفالت و عملیات بهسازی انجام گرفت. علاوهبراین در سال ۱۳۹۷ بهطورهمزمان ۱۳ پروژه راه و شهرسازی در گچساران بااعتباری بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان به اجرا درآمد. از مجموع ۱۳ پروژه، تعداد ۷ پروژه اصلی و ۴ پروژه راه روستایی به اجرا درآمد. بهطورکلی کل راههایی که در این شهرستان پس از اتمام این ۱۳ پروژه، احداث و بهسازی شد ۱۵۰ کیلومتر بود (امید زاگرس: ۱۷ مراد ۱۳۹۷).
بهطورکلی، هزار میلیارد ریال برای اجرای ۱۶ طرح توسعه زیرساختهای جادهای شهرستان گچساران هزینه شد. این طرحها عبارتنداز:
۱٫ طرح بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهار بیشه، امامزاده جعفر – گچساران و باباکلان
۲٫ ساخت راه چهار بیشه، امامزاده جعفر – باباکلان، چرام و آبریگون
۳٫ بهسازی و آسفالت جاده قبرستان دوگنبدان
۴٫ بهسازی و تعریض محور گچساران – بیبی حکیمه و گناوه
۵٫ بهسازی و تعریض قطعه سوم محور گچساران – بیبی حکیمه و گناوه
۶٫ ساخت کنارگذر گچساران
۷٫ بهسازی راه روستایی سراب ننیز
۸٫ بهسازی راه روستایی پاکوه
۹٫ بهسازی راه روستایی پشهکان
۱۰٫ بهسازی راه روستایی آب توت
۱۱٫ بهسازی راه روستایی انجیر سیاه
۱۲٫ بهسازی راه روستایی آب گندی
۱۳٫ بهسازی راه روستایی بیبی کریمه
۱۴٫ بهسازی راه روستایی دیل
این موارد مهمترین طرحهای در دست اجرای گچساران تا سال ۱۳۹۹ بود. پیشرفت این طرحها بین ۲۰ تا ۹۹ درصد متغیر بود (توازن: ۱ شهریور ۱۳۹۹).
پروژه تونل دیل یکی از پروژههایی بود که میتوانست گچساران را به بنادر جنوبی ایران متصل کند. این پروژه که تا سال ۱۳۹۹، بودجهای بالغ‌بر ۴۸۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شد و پیشرفتی ۲۰ درصدی داشت، در دورهی پس از تاجگردون به حال خود رها گردید و پروژهای که میتوانست بعد از بزرگراه گچساران، موقعیت گچساران را در کریدور راهی جنوب کشور ارتقاء دهد، به حال خود رها شد.
علاوه بر راههای زمینی، تلاش برای راههای هوایی نیز در دستور کار تاجگردون قرار گرفت. طرح توسعه فرودگاه گچساران که از مصوبات سفر اول دولت محمود احمدینژاد به استان کهگیلویه و بویر احمد بود (شانا: ۶ تیر ۱۳۹۱). این طرح در ماههای ابتدایی نمایندگی تاجگردون در مجلس، با تلاشهای وی در ۸ تیر ۱۳۹۱ به بهرهبرداری رسید و گچساران از معدود شهرهای کوچک ایران شد که دارای فرودگاه اختصاصی گردید.
۲٫ توسعه زیرساختهای ورزشی:
در دورهی نمایندگی تاجگردون، با توجه به محرومیت روستاهای شهرستان گچساران در حوزهی ورزشی، تلاش شد تا سرانهی فضای ورزشی روستایی شهرستان که با یک محرومیت تاریخی، بسیار ناچیز بود، توسعه یابد. در همین راستا طرحهای ورزشی از قبیل؛ سالنهای ورزشی در روستاهای ناصرآباد در خیرآباد، اسلام‌آباد در لیشتر، باباکلان و آبشیرین احداث گردید (توازن: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰).
علاوهبراینها، پروژههای کلانی نیز در شهرستان گچساران به اجرا درآمد که عبارتنداز:
۱٫ ساخت استخر بانوان بااعتباری بیش از ۴۰ میلیارد ریال
۲٫ ساخت دریاچه فرهنگی – ورزشی نفت بااعتبار ۲۲ میلیارد ریال
۳٫ تکمیل مجموعه شماره چهار بااعتباری بالغ‌بر ۳ میلیارد ریال
۴٫ تکمیل مجموعه بشارت بااعتبار ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال
۵٫ ساخت خانه جوان بااعتبار ۱۳ میلیارد ریال، از مهمترین اقدامات ورزشی در این شهرستان از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ بود (همان: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰).
همچنین در زمینه بهسازی و تکمیل اماکن ورزشی هم میتوان به
۱٫ ساخت پایگاه قهرمانی بااعتبار ۸ میلیارد ریال
۲٫ تکمیل مجموعه تختی و جایگاه وی آی پی و کشت زمین چمن با اعتبار ۹ میلیارد و ۹۸۷ میلیون ریال
۳٫ کشت چمن طبیعی فوتبال برای بازسازی زمین چمن استادیوم تختی (همان: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰).
درمجموع تا پایان سال ۱۳۹۹ شهرستان گچساران دارای ۱۶ سالن چندمنظوره، ۳۰ چمن مصنوعی، یک واحد زورخانه باستانی، سه استادیوم ورزشی، پنج واحد اماکن ورزشی و یک پیست موتورسواری گردید. علاوهبراین میتوان در بخش بانوان هم میتوان از ۱۸ باشگاه مختص بانوان نام برد (توازن ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹).
مجموع این اقدامات موجب شد سرانهی فضای ورزشی در شهرستان گچساران به ۸۰ سانتیمتر افزایش یابد، درحالی‌که در دورهی قبل از تاجگردون سرانهی فضای ورزشی گچساران ۲۹ سانتیمتر بود (توازن: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰). بدین ترتیب در پایان دورهی نمایندگی تاجگردون شاهد افزایش ۲٫۵ برابری فضای ورزشی بودیم.
۳٫ توسعه زیرساختهای فرهنگی:
در بخش فرهنگی نیز در گچساران پروژههای بسیاری آغاز گردید که یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌ی فرهنگی گچساران و جنوب کشور، پروژهی مجتمع پردیس فرهنگی – هنری گچساران میباشد. این پروژه در زمینی به مساحت ۱۰ هزار و ۳۰۰ مترمربع با زیربنایی بیش از ۶ هزار متر در ۲ و ۳ طبقه در ورودی گچساران احداث گردید. این ساختمان دارای ۸ سالن ازجمله موسیقی، پلاتو، نگارخانه، گالری، موزه، سینما، گیمنت، کافینت، کنفرانس، کتابخانه تخصصی، سینما و سالنهای ۱۵۰ و ۴۰۰ نفری میباشد (توازن: ۲۵ دی ۱۳۹۸).
علاوهبراین، بیش از ۸ میلیارد ریال نیز جهت تعمیر و تجهیز ۲ پلاتو نمایش در گچساران و کانونهای فرهنگی مساجد گچساران هزینه گردید (همان: ۲۵ دی ۱۳۹۸).
همچنین شاهد پیگیری سه پروژه بزرگ سینمای شهر، پردیس هنری سینمایی و ساختمان فرهنگی – هنری آفتابگردان در دورهی تاجگردون در حوزهی فرهنگی بودیم.
۱٫ پروژه سینمای شهر:
این پروژه بعد از حدود سه دهه تعطیلی، به ساختمانی متروکه و مخروبه تبدیل‌شده بود. ملک به دلیل بدهی در رهن بانک بود و رکود سینمایی کشور مزید بر علت بود. عدم توانایی مالکین وقت و سرمایهگذار باعث انباشت بدهی بر بانک و تخریب فرسایشی سینما شده بود. از سال ۱۳۹۵ با رایزنیهای فراوان ملک توسط بخش خصوصی […] اقدام به بازسازی سینمای شهر شد. این مجتمع سینمایی کوچک دارای دو سالن سینما، کافه، کتابخانه و نگارخانه میباشد.
۲٫ پروژه مجتمع فرهنگی هنری آفتابگردان:
این پروژه در سال ۱۳۸۴ کلنگ زنی شد که تا سال ۱۳۹۰ نزدیک به ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی و اعتباری در حدود ۷۰۰ میلیون بود. از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ حدوداً ۲۵ میلیارد ریال بودجه تخصیص داده شد که این پروژه به حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسید؛ اما سیاست‌های دولت در واگذاری پروژههای نیمه‌تمام به بخش خصوصی جهت تکمیل و بهرهبرداری عوض شد.
۳٫ پروژه پردیس فرهنگی هنری:
پردیس هنری ثمره هماندیشی، همدلی و دغدغه مشترک هنرمندان، مدیران فرهنگی، فرمانداران، استانداران، رئیس سازمان برنامه بودجه و صدالبته همت، نگاه و توان نماینده محترم وقت شهرستان گچساران جناب تاجگردون بود. ۶۷۰۰ متر فضای ۱۰۰ درصد تخصصی در سازهای بینظیر و موقعیتی کمنظیر که شامل ۱۷۰۰ فضای تخصصی در گرایشهای مختلف هنری از قبیل سالنهای اجتماعات، موسیقی، نگارخانه، سینما، موزه، سالن روباز، آمفی‌تئاتر، پلاتو، سالن هنر مفهومی، کافه کتاب، لابیهای تخصصی، در یک طراحی زیبا و مثال‌زدنی و تجمل برانگیز و محوطه‌سازی به‌اندازه ۱۰۷۰۰ متر، سال ۱۳۹۶ این پروژه بااعتباری ۴۰ میلیارد ریالی سال آغاز این پروژه بود که پروژهای کم‌نظیر در کشور میباشد (خبرگزاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ک.ب: ۲۴ آبان ۱۳۹۸).
۴٫ توسعهی زیرساختهای کشاورزی:
در مناطق مختلف شهرستان گچساران ۳۲ هزار و ۲۲۵ هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که از این مقدار، ۱۶ هزار هکتار آن دیم و ۱۷ هزار هکتار نیز آبی میباشد (خبرگزاری مهر: ۳ شهریور ۱۴۰۰).
در زمینهی طرحهای آب‌رسانی به زمینهای کشاورزی، میتوان به چندین طرح بزرگ که موجب اشتغال پایدار بیش از ۷ هزارنفری در حوزهی کشاورزی در گچساران شد نیز اشاره کرد که عبارتنداز:
۱٫ طرح آب‌رسانی به ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی لیشتر بااعتباری بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال
۲٫ طرح آب‌رسانی به ۱۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دشت مور
۳٫ تکمیل کانال نازمکان و رودبال
۴٫ طرح آب‌رسانی به ۳ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دشت خان احمد در قالب فاز دوم طرح آب‌رسانی به دشت امامزاده جعفر بااعتباری ۵۶۰ میلیارد ریالی.
۵٫ طرح آب‌رسانی به ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دشت امامزاده جعفر در فاز اول طرح آبیاری
۶٫ طرح آب‌رسانی به اراضی کشاورزی آبرزی و انگشترک
۷٫ آغاز طرح آب‌رسانی از سد چمشیر به اراضی جنوب شرق گچساران
۸٫ آغاز طرح مطالعاتی تأمین آب ۱۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مناطق مختلف از سد چمشیر (روزنامه همشهری: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹).
۹٫ طرح آب‌رسانی به ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی باباکلان بااعتباری بیش از ۲۱۵ میلیارد ریال (باشگاه خبرنگاران جوان: ۹ فروردین ۱۳۹۸).
علاوه بر اینها، طرح آب‌رسانی و قطرهای کردن اراضی لمیزرع سابق «حدفاصل روستاهای دیل و آرو» و ساماندهی رودخانهی دیل از مهمترین پروژههای عمرانی در آن منطقه بود. این زمینها که فاقد حاصلخیزی لازم برای کشت غلات بوده و مهروموم‌ها به دلیل نبود آب کافی […] لمیزرع باقی‌مانده بود، با پیگیریهایی که انجام گرفت، حرکت خود را به‌سوی بهرهبرداری آغاز کردند.
همچنین پروژه ساماندهی رودخانه دیل از آرزوهای دیرینه مردم این منطقه است که هرساله با آمدن سیل و خروش رودخانه مشکلات زیادی را بااعتباری بالغ‌بر ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در سه فاز شروع‌شده بود که فاز سوم آن در سال ۱۳۹۳ شروع و در سال ۱۳۹۴ به پایان رسید. این طرح شامل اجرای ۳۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری، یک هزار و ۹۰۰ مترمربع خشک چینی، ۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع عملیات بنایی با سنگ و سیمان، ۱۱ عدد سیل بند و یک هزار و ۵۸۰ مترمربع کانال سنگی است (پایگاه تحلیلی خبری روستا: بیتا).
علاوه براینها، تنها در سال ۱۳۹۸ ۵۷۰ میلیارد ریال برای اجرای طرحهای حوزه آب در شهرستان گچساران اختصاص یافت. همچنین در همان سال ۸۰ هزار میلیارد ریال طرح در حوزه صنعت آب و برق استان در دست اجرا بود که چهار درصد سرمایهگذاری صنعت آب و برق کشور بود (توازن: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸). بدین ترتیب با توجه به اینکه از این ۸۰ هزار میلیارد ریال ۵۷۰ میلیارد ریال آن در شهرستان گچساران بود؛ میتوان گفت چیزی در حدود ۳ درصد از سرمایهگذاری صنعت آب و برق کشور تنها در شهر ۱۳۰ هزارنفری گچساران بود؛ که یک رکورد تاریخی نه‌تنها در بین شهرهای جنوبی ایران که در بین تمام شهرهای کمتر از نیم میلیون نفر جمعیت کشور میباشد؛ رکوردی که تا سال‌های سال هیچ شهر کمتر از نیم میلیون نفری حتی نمیتواند به آن فکر کند.
بدین ترتیب با تلاشهای صورت گرفته در دوره نمایندگی تاجگردون، در سال ۱۳۹۸ الیاس تاج‌الدینی رئیس وقت جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویر احمد اعلام کرد: «شهرستان گچساران یکی از قطبهای مهم کشاورزی در استان میباشد و تاکنون ۹۰ درصد از زمینهای آبی این شهرستان هماکنون زیرپوشش آبیاری نوین رفته است.» (توازن: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸).
این میزان ۹۰ درصدی آبیاری نوین زمینهای کشاورزی در گچساران در حالی است که میانگین کشوری، در مجهز نمودن زمینهای کشاورزی به این سیستم تنها ۳۰ درصد زمینهای کشاورزی کشور میباشد؛ بدین ترتیب شهرستان گچساران بیش از سه برابر میانگین کشوری در زمین تجهیز زمینهای کشاورزی به آبیاری عمل نموده است.
بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی کشور، از مجموع ۸٫۷ میلیون هکتار زمینهای کشاورزی آّبی، تنها ۲٫۵ میلیون هکتار مجهز به سامانههای نوین آبیاری هستند که این آمار برای کشوری همچون ایران که در تأمین آب دچار چالشهای فراوان است، رقم مناسبی نیست (خبرگزاری صداوسیما: ۱۸ آذر ۱۴۰۰).
بدین ترتیب شهرستان گچساران با تجهیز ۹۰ درصدی زمینهای کشاورزی خود به سیستم نوین آبیاری، خود را در برابر مشکلات آبی و کم بارشی‌ها بیمه نمود تا این مسائل، به توجه به کم‌مصرف بودن سیستم نوین آبیاری در مصرف آب، نتواند در سطح کشت و میزان تولید زمینهای کشاورزی گچساران خللی وارد آورد.
۵٫ طرح بافت فرسوده:
طرح بافت فرسوده گچساران، مربوط به مصوبات دولت اول محمود احمدینژاد، یعنی سال ۱۳۸۷ میباشد. در آن زمان اما به دلیل عدم نفوذ و قدرت شهرستان گچساران در سطح کشوری، چه در مجلس و چه در دولت، این طرح راکد مانده بود. تا اینکه در دورهی دوم نمایندگی تاجگردون در مجلس، یعنی در سال ۱۳۹۶ این مورد پیگیری قرار گرفت.
عملیات اجرایی احیای بافت فرسوده گچساران، در زمینی به وسعت ۱۶۴ هکتار در هشت محله مسکونی این شهر از سال ۱۳۹۶ آغاز گردید و این طرح وضعیت مسکن بیش از ۲۵ هزار نفر، معادل یک‌چهارم جمعیت این شهر را متحول نمود (خبربان: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰).
علاوه بر این، طرحهای بازآفرینی شهری در محلههای سادات، رادک، لبنان، کیامرثی و مرکز شهر گچساران نیز اجرا گردید. این طرحها شامل:
۱٫ خیابان بلادیان بااعتبار بیش از ۱۲ میلیارد ریال
۲٫ کتابخانه رودکی با ۵ میلیارد ریال
۳٫ فضای سبز و پارک محلهی بردستانی به مساحت ۲ هزار و ۲۰۰ مترمربع بااعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی
۴٫ پل ارتباطی محله سادات به لبنان بااعتباری بیش از ۷ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال
۵٫ ایجاد بوستان محلهای در محلههای سادات و لبنان بااعتباری بیش از ۱۶ میلیارد ریال
۶٫ بهسازی و نوسازی مدرسه ابتدایی محله رادک با ۱۲ میلیارد ریال اعتبار
۷٫ احداث کتابخانه محله رادک و جدول‌گذاری و پیاده‌روسازی و آسفالت محله رادک بااعتباری بیش از ۲۵ میلیارد ریال
۸٫ خریداری بیش از ۳۶ پلاک در محلههای سادات، لبنان، رادک و کیامرثی بااعتباری بیش از ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال
۹٫ بازآفرینی ۳ هزار واحد مسکونی در به افت‌های فرسوده در شهر گچساران
برای اجرای طرح بازآفرینی شهری شهر گچساران در سال مالی ۹۸ – ۹۷ اعتباری ۸۰ میلیارد ریالی جذب شد (ایسنا: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸).
متأسفانه طرح بافت فرسوده گچساران پس از تاجگردون به حال خود رها شد و دیگر بودجهای برای ادامهی این طرح به گچساران اختصاص داده نشد. در خصوص کمبود اعتبارات برای ادامه طرح بافت فرسوده؛ اسماعیل باقری مدیرکل بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویر احمد گفت: «۳ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی باقیمانده در طرح بافت فرسوده گچساران انجام‌نشده و نیازمند تخصیص اعتبار است. برای ادامه بازسازی واحدهای مسکونی در طرح بافت فرسوده شهرستان به ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.» (خبرگزاری صداوسیما: ۷ بهمن ۱۴۰۰).
پروژه زیرگذر شهید تندگویان گچساران، یکی از پروژههای مهم عمرانی در این شهرستان بوده که مشکل ترافیک در محور اصلی این شهر تا حدود زیادی برطرف کرد. روند این پروژه اما به صورتی کند به‌پیش میرفت به‌گونه‌ای که به یک معضل در گچساران تبدیل‌شده بود. همچنین مناطق نفتخیز جنوب نیز به‌عنوان متولی این پروژه نیز در مراحل پایانی کار، با مشکل تخصیص اعتبار برای این پروژه روبه‌رو شده بود.
در همین باره حمید بورد مدیرعامل وقت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در زمان بهرهبرداری از این پروژه اظهار فرمودند: «… در مدت سه ماه اخیر باوجود مشکلات زیاد مالی با تلاشهای نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی پروژه زیرگذر شهید تندگویان به بهرهبرداری رسید.» (ایسنا: ۲۸ اسفند ۱۳۹۲).
پروژه زیرگذر گچساران را میتوان در کنار پروژه بزرگراه گچساران، دو پروژهی مکمل تلقی کرد که اولی در راستای کم کردن فشار ترافیکی شهر و عبور و مرور راحت در سطح شهر به اجرا درآمد و دومی در راستای اتصال راههای استان‌های هم‌جوار گچساران به راههای گچساران به اجرا درآمد که میتوانند هم گچساران را به یک شهر ترانزیتی تبدیل نمایند و هم اینکه بدون ایجاد ترافیک در سطح شهر و ایجاد مزاحمت برای شهروندان، شهروندان بتوانند از مزیتهای این طرحها بهرهمند شوند. این طرح را همچنین میتوان یک طرح زیباسازی نیز محسوب نمود. چراکه در کنار کنترل بار ترافیکی شهر، یک نمای بسیار زیبا نیز به شهرستان گچساران داده است.
۶٫ توسعه زیرساختهای پزشکی:
توسعه سلامت در کشور و اقدام برای ساخت بیمارستانها و مراکز درمانی در کشور در دولت دکتر روحانی با طرح تحول سلامت، آغاز گردید. با این طرح وزارت بهداشت در تلاش بود تا علاوه براینکه دسترسی مردم به پزشکان را افزایش دهد، در تلاش بود تا مراکز درمانی را هم افزایش که یکی از حامیان اصلی این طرح دکتر تاجگرون بود.
۱٫ بیمارستان ۱۴۲ تخت خوابی نرگسی گچساران در مرداد سال ۱۳۹۲ در زمینی به ۴۰ هزار مترمربع آغاز به کار کرد. این بیمارستان دارای ۸ اتاق عمل، رادیولوژی، سونوگرافی، آزمایشگاه، داروخانه، جراحی، عفونی، نورولوژی، مغز و اعصاب، سرپایی و درمانگاه میباشد (خبرگزاری جمهوری اسلامی: ۹ مرداد ۱۴۰۰).
کار ساخت این بیمارستان با سرعتی بسیار زیاد پیشرفت به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۹۷ یعنی تنها پنج سال از کلنگ زنی آن گذشته بود که دکتر تاجگردون اظهار داشت: «این مرکز درمانی به پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی رسیده.» (خبرگزاری جمهوری اسلامی: ۶ دی ۱۳۹۷).
این بیمارستان با پیگیریهای مستمر و مجدانه، هرچند در مراحل پایانی روند کار اتمام آن بسیار کند پیش میرفت، بالاخره در سال ۱۴۰۰ افتتاح گردید.
۲٫ بیمارستان بیبی حکیمه خاتون گچساران که در سال ۱۳۸۶ در سال‌های ابتدایی دولت محمود احمدینژاد، از سوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، کلنگ زنی شد. روند پیشرفت این پروژه تا سال ۱۳۹۲ ناچیز و در حدود ۴۰ درصد بود که متأسفانه به دلایل مختلف و همچنین توقف کامل روند اجرایی پروژه در مقطعی از زمان پروژه پیشرفتی نداشت (خبرگزاری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب: ۴ خرداد ۱۳۹۶).
عملیات اجرایی این پروژه در سال ۱۳۹۲ مجدداً از سر گرفته شد. این بیمارستان در سال ۱۳۹۶ بااعتباری حدود ۴۳۰ میلیارد ریال به بهرهبرداری رسید (همان: ۴ خرداد ۱۳۹۶).
دکتر هاشمی وزیر وقت بهداشت، در مراسم افتتاح این بیمارستان اظهار داشت: «ضمن تقدیر از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به دلیل حمایت از طرح سلامت، دلیل موفقیت طرح تحول سلامت را بعد از خدا، حمایتهای مقام معظم رهبری و رهنمودهای رئیس‌جمهور، دکتر تاجگردون نماینده مردم گچساران و باشت، نقش بسیار مهم و اثرگذاری داشت؛ دکتر تاجگردون بیشترین کمک را در طرح تحول سلامت به وزارت بهداشت کرد و درآمد وزارت بهداشت از محل یک درصد مالیات بر ارزش‌افزوده، پیشنهاد این نماینده بود که باوجود مخالفت برخی همکاران ما در دولت اما با تلاش نمایندگان تصویب و موتور اصلی اجرای طرح تحول سلامت شد (ایسنا: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶).
۳٫ اورژانس هوایی نیز یکی دیگر از اقدامات دکتر تاجگردون بود که در سال ۱۳۹۶ وارد گچساران شد. خبر ورود اورژانس هوایی به گچساران را دکتر تاجگردون نماینده وقت در کانال رسمی خود منتشر ساخت (راک نیوز: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶).
اورژانس هوایی گچساران یک سال پس از نمایندگی دکتر تاجگردون از گچساران جمعآوری گردید که اعتراضاتی را از سوی مردم به دنبال داشت. در همین باره یزدان پناه رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی استان اظهار داشت: «در خصوص اورژانس هوایی در حال رایزنی هستیم که یکی از گزینههایی که در پیش داریم آن است که اورژانس هوایی حلال احمر که به استان اختصاص داده‌شده و قرار است که در یاسوج مستقر شود، اگر امکان آن ایجاد شود با رایزنی این بالگرد حوزههای درمانی گچساران و دهدشت را پوشش دهد.» (ایسنا: ۴ اسفند ۱۳۹۹).
نتیجه گیری:
دکتر تاجگردون در طول دورهی نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی که رئیس مهم‌ترین کمیسیون مجلس یعنی کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس بود؛ اقدام به توسعهی زیرساختهای بنیادی در شهرستان گچساران نمود که وجود این زیرساختها علاوه بر آرامش و آسایش بیشتر مردم گچساران، خود موجب جذب سرمایه گذار در این شهرستان میگردد و موقعیتی ممتاز را برای گچساران در بین شهرهای جنوبی ایران به وجود آورد. سرمایه گذاریهای سنگین در بخشهای راه، بافت فرسوده، بهداشت و درمان، کشاورزی، فرهنگی و ورزشی موجب حرکت روبه‌جلوی گچساران گردید و باعث ایجاد اشتغال پایدار در این شهرستان گردید. تحول در گچساران در نوسازی شهر با اجرای طرح بافت فرسوده، موقعیت استراتژیک این شهر در بین راههای جنوبی ایران به دلیل ایمنی جادهای بالای راههای این شهر با طرح بزرگراه گچساران، بالا بردن سطح زیر کشت و افزایش برداشت محصولات کشاورزی با اجرای طرح‌های آب‌رسانی نوین و اجرای طرح‌های فرهنگی و ورزشی جهت بالا بردن سرانهی فرهنگی و ورزشی و جلوگیری از به دامان اعتیاد افتادن جوانان، طرحهایی بود که در دورهی نمایندگی ایشان در شهرستان گچساران اجرا گردید.