بیانیه مجمع هماهنگی تشکل های اسلامی دانشجویان استان ( مَهتاد ) به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
بیانیه مجمع هماهنگی تشکل های اسلامی دانشجویان استان ( مَهتاد ) به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

این مجمع متشکل از 10 تشکل اصلاح طلب دانشگاه‌های مختلف استان است که به مناسبت تبریک چهلمین سال پیروزی انقلاب بیانیه‌ای را صادر کردند . بسم الله الرحمن الرحیم « لَکِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ مَعَهُ جَاهَدُواْ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ وَأُوْلَئِکَ لَهُمُ الْخَیْرَاتُ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ » « پیامبر و کسانی که با او ایمان آورده‌‏اند با […]

این مجمع متشکل از 10 تشکل اصلاح طلب دانشگاه‌های مختلف استان است که به مناسبت تبریک چهلمین سال پیروزی انقلاب بیانیه‌ای را صادر کردند .

بسم الله الرحمن الرحیم

« لَکِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ مَعَهُ جَاهَدُواْ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ وَأُوْلَئِکَ لَهُمُ الْخَیْرَاتُ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ »

« پیامبر و کسانی که با او ایمان آورده‌‏اند با مال و جانشان به جهاد برخاسته‌‏اند و اینانند که همه خوبی ها برای آنان است اینان همان رستگارانند . »

در آستانه ی چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی قرار داریم ، انقلابی که بی نام امام خمینی ( ره ) در هیچ جای دنیا شناخته شده نیست . انقلاب اسلامی ایران نشان دهنده اراده ملت در به خدمت گرفتن حاکمیت در جهت جمهوریت و آزادی خود در مقابل استبداد بود . با گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی با نظر به اینکه در توسعه اهداف و شعار ها پیشرفت‌هایی حاصل شده است اما امید می رفت که جایگاه این جریان اصیل در حد و اندازه های یک حکومت مردم سالار دینی باشد . دغدغه و سوالی امروزه مطرح است که چرا در حدود دو دهه ی اخیر ، تدریجا به سمت زوال اقتصادی و معیشتی پیش رفتیم و آزادی های مردم را دستخوش نظرات فراقانونی خود کردیم .

مجمع هماهنگی تشکل‌های اسلامی دانشجویان استان ( مَهتاد ) ضمن گرامیداشت و تبریک چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی باخاطرنشان کردن این نکته که همه‌ی مسئولین دولت و نهاد های حاکمیت باید توجه ی اساسی به تحقق اهداف انقلاب به ویژه حاکمیت قانون اساسی ، مدنیت و جمهوریت نظام داشته باشند و مطالبات مردم را در این خصوص برآورده نمایند معتقد ست در شرایط کنونی مرور این اهداف و آرمان ها از ضروریت فعلی کشور ماست .

به نظر می آید در بسیاری از تصمیمات امروز کشور چه در نهاد های حکومتی و چه دولتی خواست اصلی مردم نادیده گرفته می شود . گویی مسیرسازی و آینده نگری رو به فراموشی رفته است . بارها در دولت اسبق به اصطلاح عدالت طلب بیان کردیم که رویکرد اقتصادی در پیش گرفته شده به دلیل ضایع نمودن سرمایه های کشور ، باید به سرعت اصلاح شود . طبیعی بود که مدیران بی سواد آن زمان در دولت ، گوش شنوایی نداشته باشند اما چرا سایر نهاد های حکومتی در برابر این اقدامات سکوت کردند . همان بود که این سکوت ها شرایط را برای به تاراج بردن سرمایه های ملی فراهم کرد و کشور را به چاهی انداخت که بیرون امدن از آن به همین راحتی نباشد .

دولت فعلی نیز آنگونه که انتظار می رود در جهت تحکم اقتصاد و معیشت مردم قدم بر نداشته است . ایراد ما به دولت نه در صداقت بلکه در جریانی است که مدیریت جاری کشور را بدست گرفته و هدایت می کند . به دلیل حضور چنین مسئولانی در سطوح مختلف مدیریتی کشور ، امروز نه شاهد گردش نخبگان هستیم و نه اجازه می دهند متخصصان و کارشناسان به عرصه های اجرایی و مدیریتی وارد شوند . آیا می توان از اینگونه مدیران سیاسی نالایق انتظار اصلاح امور ، آن هم در چنین شرایط اقتصادی و اجتماعی داشت ؟ این مدیران دولتی و حکومتی نه فقط به مردم بلکه به انقلاب نیز خیانت می کنند زیرا ادامه روند فعلی به واسطه حضور آنها ، دردی بر درد های قبل مردم افزوده خواهد کرد .

اصرار بر روند غلط گذشته چاره ای جز این نداشت که مردم خودشان مشکلات اقتصادی را علنا فریاد زنند . خدا لعنت کند دشمنان واقعی انقلاب و رانت خواران داخلی را که باعث شدند اعتراضات به حق مردم در دی‌ماه سال گذشته به نتیجه مثبتی نرسد . گمان ما این است که مسئولان و مدیران نظام صدای درد و رنج امثال کارگران مظلوم هفت تپه و اسماعیل بخشی ها را واضح شنیده باشند و چاره ای اندیشیده باشند . گرچه در پیچ چهلمین سال انقلاب اسلامی قرار داریم اما باز متاسفانه همچنان شاهد رخداد های ناگواری که میراث نظام طاغوتی سابق است از جمله شکنجه و اعتراف گیری های تحت فشار و پخش تشریفاتی آن از صداوسیما هستیم که برخلاف اصل 38 قانون اساسی و آرمان های انقلاب و اسلام ناب محمدی است . آقایان باید بدانند ادامه ی این وضعیت به صلاح کشور نیست و بهتر است خانه تکانی وسیعی در مجموعه های تحت امر خود ایجاد کنند .

این مجمع معتقد ست مواجهه با مشکلات بزرگ کشور و رفع آن‌ها جز با اجماع ملی و استفاده از همه ظرفیت‌های کشور قابل تحقق نیست . از این‌رو هر اقدامی باید ناظر بر بازسازی اعتماد عمومی به کارآمدی نظام و نیز ترسیم فردایی روشن برای ایران و آینده‌ای بهتر برای ایرانیان باشد. اولین گام در جهت تحقق این هدف و اجماع سازی در جامعه شکل دادن چارچوبی برای یک گفتگوی فراگیر ملی است ، به‌گونه‌ای که همه آحاد و سلایق جامعه بتوانند صدای خود را بشنوند و مطالبات خود را پیگیری کنند .

از موضوعاتی که باید یک‌بار برای همیشه درباره آن تصمیم گرفت و تکلیف آن را روشن کرد ، مساله انتخابات سال ۸۸ است که چون زخمی ناسور ، هر چند مدت تازه می‌شود و نیروهای درون جبهه بزرگ انقلاب را به جان هم می‌اندازد .

رفع حصر از یاران صدیق امام و انقلاب آقایان مهندس میرحسین موسوی و حجت‌الاسلام مهدی کروبی و سرکار خانم رهنورد و نیز رفع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها از جناب حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی ، می‌تواند نماد و نشانه بارزی باشد از عزم همگانی سیاست‌گذاران عالی کشور برای ایجاد همدلی و عبور و عبرت از گذشته‌های پر نقار در جهت رسیدن به تفاهم و آشتی و اجماع ملی .

این مجمع با استقبال از جریان‌سازی گفتگوی ملی ، تحقق این امر را لازمه شکل‌گیری تفاهم ملی می‌داند و همه دغدغه‌مندان و دلسوزان کشور را به این گفتگو فرامی‌خواند .

نکته ای دیگر که لازم ست در چهلمین سال انقلاب اسلامی مورد قضاوت قرار بگیرد قوه قضائیه است . دستگاه قضا و قضاوت باید به‌دور از دسته‌بندی‌ها و منازعات سیاسی ، با پاک‌دستی و به‌دور از هر نوع تبعیض ، حامی حقوق آحاد جامعه باشد و آینه تمام نمای قانون‌مداری و فسادگریزی باشد . روشن است که ثمره استقلال قضایی دفاع از حقوق مردم در برابر نهادهای قدرتمند حاکمیتی است. امروز متأسفانه ما شاهد عکس این اصل اساسی هستیم و دستگاه قضا تبدیل به بازوی قهریه نهادهای حاکمیتی در برابر شهروندان شده است .

تفسیر وسیع و توسعه بی‌پایه عناوین و مصادیق اعمال مجرمانه در حوزه اقدام علیه امنیت ملی ، جاسوسی ، تبلیغ علیه نظام ، همکاری با دول متخاصم و در عین حال دادن اختیار تام و بسط‌ ید به ضابطان قضایی، موجب پرونده‌سازی ، بازداشت‌های طویل‌المدت و احکام سنگین و حبس‌های طولانی برای بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی و گروه‌ها و فعالان محیط‌زیستی ، دانشجویان ، روزنامه‌نگاران ، کارگران ، معلمان ، دراویش ، دگراندیشان و … شده است .

شاهد بودیم که در دهه ی ۶۰ ، برخوردهای ضربتی نسبت به دستگاه های پخش فیلم های ویدئویی نتوانست دردی از فرهنگ جامعه دوا کند . هم اکنون نیز فیلترینگ شبکه های اجتماعی همان راه را خواهد رفت و قطعا محکوم به شکست است . آیا وقت آن نرسیده که آزادی های اجتماعی محترم شمرده شود و به واسطه صداو سیما خطوط قرمز خیالی برای مردم ترسیم نشود ؟

جامعه ایران از بحران رسانه رنج می‌برد و متأسفانه رسانه فراگیر و قابل‌اعتمادی که بتواند اذهان عمومی را به‌درستی تغذیه کند و اخبار و تحلیل و آموزش‌های اجتماعی و سیاسی را در اختیار جامعه قرار دهد در دسترس ملت نیست . رویکرد فعلی نتیجه ای جز انزوای صدا و سیما و تبدیل شدن آن به یک طرف قطبیت سیاسی نخواهد داشت که مردم را قطعا به نقطه ی مقابل خود خواهد برد . بهتر این است به فکر اعتلای فرهنگ جامعه باشیم که حداقل بعد از اقتصاد در این مورد که افتخار تمدن ایران زمین بوده است ، شکست نخوریم و با دست خودمان آرمان های انقلاب را پشت سر هم یکی پس از دیگری خراب نکنیم . شکست در فرهنگ ضربه ای برما خواهد زد که حتی دشمنان قسم خورده انقلاب نیز نخواهند توانست بر ما وارد کنند .

به نظر می رسد دلسوزان انقلاب باید هرچه سریع تر در مقابل جریانات نامشروع و سیاسی کاری ها قرار بگیرند و نگذارند برخی درکشور در راستای اهداف دشمنان قسم خورده انقلاب و مردم قدم بردارند که امید است حکومت پیش قدم این اقدام شود .

ومن الله توفیق

مجمع هماهنگی تشکل های اسلامی دانشجویان استان کهگیلویه و بویراحمد ( مَهتاد )