به گزارش فریاد جنوب از یاسوج نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت گفت: کشورهایی که ادعای اسلامی بودن دارند زیادند، بیشتر این کشورها که ادعای اسلامی بودن دارند دیکتاتور هستند، واژه زیبای جمهوری را ندارند و نتیجهاش سرنگونی، نسل کشی، ازبین بردن است که آنان را میبینیم. تفاوت جمهوری اسلامی در همین موارد است. غلامرضا […]
به گزارش فریاد جنوب از یاسوج نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت گفت: کشورهایی که ادعای اسلامی بودن دارند زیادند، بیشتر این کشورها که ادعای اسلامی بودن دارند دیکتاتور هستند، واژه زیبای جمهوری را ندارند و نتیجهاش سرنگونی، نسل کشی، ازبین بردن است که آنان را میبینیم. تفاوت جمهوری اسلامی در همین موارد است.
غلامرضا تاجگردون قبل از ظهر امروز (سه شنبه 10 اردیبهشت ماه در مراسم بزرگداشت روز استاد که در سالن شهید چمران دانشگاه یاسوج و با حضور اساتید این دانشگاه برگزار شد روز معلم را به استاد نمونه کشوری را تبریک گفت و اظهار داشت: آن چیزی که از یک استاد نمونه میگذارند دانش و علمشان است که همیشه جاری میماند و این فرضیهی که بر دوششان بوده به نحو مطلوب به انجام رساندهاند. روز معلم را به مناسبت شهادت استاد عزیز شهید مطهری، که بهانهای است برای یادکردن از مقام معلم، تبریک می گویم.
نماینده شهرستانهای گچساران و باشت ابراز داشت: کشور ما در یک شرایط خاص قرار دارد، یک حکومت خاص باید هم همیشه شرایطش خاص باشد. هیچ جای دنیا جمهوری اسلامی با این معیار وجود ندارد، پس ما خاص هستیم و شرایطمان هم خاص است. ما یک ضعف و اشتباه داریم که نتوانستیم شاخصهایمان و مدیریتمان را بر اساس معیارهای خاص تعریف کنیم.
غلامرضا تاجگردون گفت: کشورهایی که ادعای اسلامی بودن دارند زیادند، بیشتر این کشورها که ادعای اسلامی بودن دارند دیکتاتور هستند، واژه زیبای جمهوری را ندارند و نتیجهاش سرنگونی، نسل کشی، ازبین بردن است که آنان را میبینیم. تفاوت جمهوری اسلامی در همین موارد است.
تاجگردون به «خاص» بودن علم اشاره کرد و گفت: چیزی که نمیتوان آن را خاص کرد، علم است. زیرا که ضرورت دارد و ایجاب میکند که علم پیشرفت کند. علم را نمیتوان در یک محیط بسته قرار داد و به کشور خودمان محدودش کرد. این فرق میکند با اینکه فرهنگی را از جایی بیاوریم یا نه.
تاجگردون علم را فراجناحی دانست و بیان داشت: به توسعه دانش و علم چیزی است که نباید بگذاریم در شرایط خاص کشور له شود. در این استان هر مثالی میزنیم تیتر میشود، در حالی که این مثال اصل موضوع نیست، اصلان سخنی است که گفته شده است. شرایط خاص ایجاب میکند که عرصه علم را جدا کنیم. عرصه علم را جدا کردن، ابزارهایش نیز متفاوت است. ما چهرههای سیاسی هستیم و نگاهمان سیاسی است. من فکر میکنم موثرترین کار ما در دانشگاهها عدم دخالت است، همین که یک چهره سیاسی در دانشگاه دخالت نکند، امروز هم کشور ما امید به این دارد. یکی از دغدغههای سنگین ما در بین اساتید دانشگاههای پرشکی با غیرپزشکی این است که نتوانستیم آنها را همتراز کنیم. این را باید در موردش اعلام خطر کنیم، به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم که اتفاق نیفتد.
تاجگردون با اشاره به اینکه مأموریت گرایی و هدف گرایی در دانشگاههای دنیا یک موضوع ضروری است گفت: نکتهای که خود من دو سه سال است با وزارت علوم بحث میکنیم و به نتیجه نرسیدهایم، تقسیم کار ملی برای دانشگاهها است. 13 دانشگاه برتر در کشور داریم، آیا مأموریت دانشگاه یاسوج با شریف باید یکی باشد. قاعدتاً نیست. سالهاست با وزارت علوم بحث میکنیم که تقسیم کار ملی در دانشگاهها را مأموریت گرا کنید. ما برای دانشگاه یاسوج مأموریت داشته باشیم و برایش برنامه داشته باشد. در همه دانشگاههای دنیا کارها به همین شکل است. وگرنه توزیع منابع توزیع سلیقهای میشود و بودجه بر اساس قدرت توزیع میشود، ارزیابیها درست نمیشود.
نماینده شهرستانهای گچساران و باشت تذکر به مسئولان را وظیفه دانشگاهیان دانست و بیان داشت: یک بحث هم نقش دانشگاه در استان کهیلویه و بویراحمد است؛ استان ما سرانه شاخصهایش پایین است، توقعی نمیتوان داشت، در حال حاضر زیرساختها ایجاد شده است، و در دورههای گذشته مدیران قبلی تلاش کردهاند، طبیعی است در چنین شرایطی اولویت ذهنی مسئولین دانشگاه نباشد، راه و آب و کشاورزی باشد. یک مأموریت اصلی که دانشگاه دارد این است که رفتار فکری و علمی را به مسئولان بقبولاند. در همین سیل اخیر، در باشت یک کار مشترک علمی و مهندسی رودخانهها صورت گرفت، حجم بارندگی در 17 حوضچه آبی ریخت، ساماندهی شد، آن شب تا صبح نخوابیدم نگران بودم که این جواب ندهد. ولی ببینید که چند فاکتور علمی در کنار هم قرار گرفتند و کار درستی صورت گرفت. اتفاقی که در شیراز افتاد، به دلیل این بود که رفتار علمی در مهندسی جاده صورت نگرفته بود. این رفتار علمی در کلاس شکل نمیگیرد، بلکه بصورت عملی و با تذکر به مقام مسئول شکل میگیرد تا رفتار مسئولان اصلاح شود.
تاجکردون گریزی به موضوع فرهنگ در دانشگاه نیز زد و ابراز داشت: ختم کلام من در عرصه فرهنگ است و نقشی که دانشگاه در عرصه فرهنگ میتواند ایفا کند. چهل سال از انقلاب گذشت و رهبری گام دوم و ماموریتی تعیین کرد، قطعاً ابزار ما برای این مأموریت متفاوت است، نمیتوانیم مثل چهل سال گذشته درباره فرهنگ فکر کنیم، اگر من مسئول فرهنگی بودم کل مأموریت سپاه را میگفتم کشور فرهنگی شود، نه فرهنگی که نسل نو آن را نپذیرد. دانشجو با یک شرایطی از جامعه وارد دانشگاه میشود، باید مسیر راه داشته باشد و بداند در کجاست و به کجا باید برود. چند تا فعالیت فرهنگی داریم که دانشجو را برای حضور در جامعه آماده میکند.
تاجگردون در انتها گفت: معاونت فرهنگی دانشگاه، نهاد نمایندگی دانشگاه، انجمنهای فرهنگی باید هماهنگی با هم داشته باشند نه تعارض فرهنگی. در عرصه فرهنگی هماهنگی بین ارکان فرهنگی یک اصل مهم است. نقطه اشتراک ما با دانشگاه یا علمی است، یا انجام پروژهای است یا وظایفی است که ما میتوانیم به دانشگاه کمک کنیم، اگر دانشگاه یاسوج رفتارش علمی است به خودم اجازه نمیدهم که رفتاری سیاسی با آن داشته باشم و حریمش را حفظ میکنم، ولی اگر فکر کنیم دانشگاه نهادی سیاسی است من هم میگویم «أنا شریک» ولی اگر سیاسی نباشد رفتار من هم به گونهای دیگر است./کبنا